Suzuki GSX-R 750 04 drar in olja i kylsystemet

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Enligt rubriken! :gnissla

För andra gången upptäcker vi att det är olja i kylsystemet, och nu börjar vi bli lite desperata. Precis fått tillbaka hojen från genomgång av motor med byte av diverse packningar, lättare planing o.s.v pga att den i höstas blandade olja och vatten i både motor och kylsystem.

Enligt utsago funkade den nu, inga problem efter varmkörning och egentligen inga uppenbara fel hittade. Vi körde ner till Södertälje från Uppsala förre helgen och det gick bra, förutom att hojen som vanligt gick lite varm (85 grader på motorvägen och gärna runt 100 med fläkten i gång i stan).

När vi kommer hem går hon precis som i höstas upp väldigt mycket i temp, men visar inga andra tecken på problem. Idag upptäcker jag olja i kylsystemet. Igen!! Inte blandad med kylvätskan denna gång, utan ren och fin ovanpå. Motsvarande mängd visar sig saknas i motorn.

Vad göra? Och vad är felet, då detta som sagt är andra gången på kort tid. Historiskt har motorn alltid gått en aning varm, men inte såhär. Mätarställningen är runt 3000 mil. Nån som har tips eller erfarenheter?

Riva ur motorn ännu en gång och byta toppackningen antar jag. Tyvärr saknas verktyg för att göra det effektivt, det går men kommer att kräva svärande och tid... Finns det nån inom 10 mil från Uppsala som har erfarenhet och vill göra felsökning/genomgång för mindre pengar än Din MC?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
En bekant med erfarenhet från egna racehojar och rallybilar fixade jobbet.

Topplockspackningen byttes, både toppen och cylinderraden planades en aning för att förekomma samverkande skevhet. Det gjordes komptest, Leakdown osv utan problem. Den har som sagt även provkörts upp till 104 grader utan läckage efter genomgång.

Spricka i toppen, kan den behöva väldigt hög temp för att visa sig? En annan bekant har eventuellt tillgång till spricktest så jag antar att vi får gå den vägen.

Enklast släppa ner motorn ur ramen för detta, eller plockar man toppen med motorn i ramen?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jag må vara korkad, men jag måste ändå erkänna: Vad är det här?
 

Bifogat

  • DSC00227.jpg
    DSC00227.jpg
    226.8 KB · Visningar: 136
  • DSC00229.jpg
    DSC00229.jpg
    239.1 KB · Visningar: 145

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jag sätter 100 spänn på att det är där problemet finns. Oljekylaren är ju en värmeväxlare så olja och vatten är väldigt nära varandra....
Jag sätter inte emot... Men börjar iaf med att byta den och skruva ihop, så hinner jag snickra ihop en ram att ställa motorn på under tiden... :rolleyes:
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
När något blir fel så brukar jag göra anktestet...:)
 

resande

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Tiger 1050
Jag sätter 100 spänn på att det är där problemet finns. Oljekylaren är ju en värmeväxlare så olja och vatten är väldigt nära varandra....

Håller med, jobbat inom bilvärlden (VW/Audi) och det har kommit in bilar som har olja i kylvätskan med defekt oljekylare, borde vara samma konstruktion på din hoj. Tipset är byt oljekylare.:banana
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top