jpe70
Twinverkstan
Enligt rubriken!
För andra gången upptäcker vi att det är olja i kylsystemet, och nu börjar vi bli lite desperata. Precis fått tillbaka hojen från genomgång av motor med byte av diverse packningar, lättare planing o.s.v pga att den i höstas blandade olja och vatten i både motor och kylsystem.
Enligt utsago funkade den nu, inga problem efter varmkörning och egentligen inga uppenbara fel hittade. Vi körde ner till Södertälje från Uppsala förre helgen och det gick bra, förutom att hojen som vanligt gick lite varm (85 grader på motorvägen och gärna runt 100 med fläkten i gång i stan).
När vi kommer hem går hon precis som i höstas upp väldigt mycket i temp, men visar inga andra tecken på problem. Idag upptäcker jag olja i kylsystemet. Igen!! Inte blandad med kylvätskan denna gång, utan ren och fin ovanpå. Motsvarande mängd visar sig saknas i motorn.
Vad göra? Och vad är felet, då detta som sagt är andra gången på kort tid. Historiskt har motorn alltid gått en aning varm, men inte såhär. Mätarställningen är runt 3000 mil. Nån som har tips eller erfarenheter?
Riva ur motorn ännu en gång och byta toppackningen antar jag. Tyvärr saknas verktyg för att göra det effektivt, det går men kommer att kräva svärande och tid... Finns det nån inom 10 mil från Uppsala som har erfarenhet och vill göra felsökning/genomgång för mindre pengar än Din MC?
För andra gången upptäcker vi att det är olja i kylsystemet, och nu börjar vi bli lite desperata. Precis fått tillbaka hojen från genomgång av motor med byte av diverse packningar, lättare planing o.s.v pga att den i höstas blandade olja och vatten i både motor och kylsystem.
Enligt utsago funkade den nu, inga problem efter varmkörning och egentligen inga uppenbara fel hittade. Vi körde ner till Södertälje från Uppsala förre helgen och det gick bra, förutom att hojen som vanligt gick lite varm (85 grader på motorvägen och gärna runt 100 med fläkten i gång i stan).
När vi kommer hem går hon precis som i höstas upp väldigt mycket i temp, men visar inga andra tecken på problem. Idag upptäcker jag olja i kylsystemet. Igen!! Inte blandad med kylvätskan denna gång, utan ren och fin ovanpå. Motsvarande mängd visar sig saknas i motorn.
Vad göra? Och vad är felet, då detta som sagt är andra gången på kort tid. Historiskt har motorn alltid gått en aning varm, men inte såhär. Mätarställningen är runt 3000 mil. Nån som har tips eller erfarenheter?
Riva ur motorn ännu en gång och byta toppackningen antar jag. Tyvärr saknas verktyg för att göra det effektivt, det går men kommer att kräva svärande och tid... Finns det nån inom 10 mil från Uppsala som har erfarenhet och vill göra felsökning/genomgång för mindre pengar än Din MC?