suzuki gsx-r dör i farten, går dåligt..

HanneZ

Guest
ash, förgasarna är ju av på några min,

jao ja hade värre problem.. men nu e de mesta åtgärdat o nu vet ja i vilket skick motorn är i o de känns bra.

tryckluft finns ju på bensinmackar, se upp bara så du inte blåser in den ev. skiten in i motorn!!! d.v.s du måste ha bort förgasaren!! Om nu dina förgasare ser ut som jag tror, tyckte dom såg lika dana ut som mina på bilden!

Mvh. Hannes
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nu har jag letat fel och kan konstatera att hela felet ligger i vacuumstyrningen av bränslepumpen.
jag ställde kranen i läge pri och ställde tomgången så att den blev helt perfekt.
sen meckade jag med gasreglaget och lyckades få till det så att jag fick ett frispel på ca 2 mm. perfekt.
jag höll tanken ovanför huvet och så satte jag en gummislang på vacuumporten på bränslekranen. sen stoppade jag slangen i munnen och sög i den så hårt det gick. kom inte en enda droppe. dock verkar det som att det behövs mycket mer kraft än man kan uppbringa med munnen.
hojen funkar nu bra på tomgång även med kranen i läge on. så fort man ska gasa blir det som vanligt. hojen nästan dör och minskar i fart.
om jag har växellådan i friläge så kan jag varva snabb upp till 11000varv och det funkar klockrent i läge on. men det går inte att köra med läge on. så fort man försöker varva med en växel i så funkar inte bränslekranen.

jag provade att åka en runda med kranen i läge pri. fy fan så jävla groteskt kul det var. hojen har aldrig gått så bra. jag trodde att min hoj behövde en förgasarsynkronisering men det verkar den inte göra. ända sedans jag köpte den har den alltid varit svag på mellanvarv och ibland hackat och slöddrat där. nu är det som en ny hoj när man kör med kranen i läge pri. responsen på gas på lägre varv och mellan varv har blivit tio gånger bättre. den hackar inte någonstans och slöddret är borta. den går absolut klockrent. jag körde utan kåpor, vilket borde medföra att luftmotståndet blir rätt rejält mycket högre, och jag fick upp den i 240 klart lätt. mitt tidigare topprekord är 260. det kommer jag att ta med marginal nu :)

vad det är för fel på vacuumstyrningen fattar jag dock inte. slangen är hel. i förgasaren är det rent. det måste vara något med pumpen. jag meckade isär den och det sitter två stycken gummidukar på varsin sida av en vägg. dessa gummidukar såg verkligen ut att ha sett sina bästa dagar. slitna som fan och smågrus på dom var det också. jag skulle gissa att dessa kanske är felet. undrar om man kan köpa nya såna gummidukar eller om man måste köpa hela kranen ny. en sån kostar säkert hur mycket som helst.

fan jag kan inte släppa hur kul det var att köra hojen. går så jäääääääääääävla bra :squid
 

HanneZ

Guest
Har du pump på din hoj? =P

Kör du med pri på i några dar o riv isär hojen i vinter!!

Mvh. Hannes
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nej jag har ingen pump. det sitter bara en kran under tanken och från den går det två bränsleslangar. en till de två vänstra förgasarna och en till de två högra förgasarna. sedan går det en vacuumslang till förgasare nummer 3. detta är allt. finns ingen bränslepump.

jag tror inte att det ska vara några problem för mig att köra pri läge för jag har egentligen bara kört cross förut och där är man van vid att man måste stänga bränslekranen så det ska jag nog inte glömma att göra.

men jag tycker att det är så jävla konstigt att den inte funkar alls i läge on när man kör, men om man står stilla och har i friläge och läge on så kan man varva och leka med gasen hur som helst utan att den hackar. borde inte vara någon skillnad tycker jag.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har kollat vacuumslangen noga och jag kan inte hitta några sprickor i den. den är väldigt mjuk i konsistensen så det känns absolut inte som att den börjar närma sig att bli uttorkad eller nått sånt. jag har dragit ut den och böjt den och så. kan inte hitta några sprickor.
jag tycker dock att slangen känns lite mjuk. det känns som att det skulle kunna komma in lite tjuvluft i infästningarna av den, men jag har kört med denna slang hela tiden och det har ju inte krånglat förut. fast jag kanske borde testa med en annan slang ändå. kostar väl kanske 2kr att köpa en ny.

jag tror att felet sitter någonstans i bränslekranen. dom där gummidukarna i den såg så jävla ruttna ut. nån som vet vad en ny kran kostar?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
1. En motor kan gå något magert och ändå fungera skapligt _obelastat_. Dessutom tar inte soppan slut med en gång i flottörhusen. Dvs då motorn står och går på tomgång så kanske vakuumet är tillräckligt stort för att öppna soppakranen och fylla flottörhusen. Då har du tillräckligt med soppa att kunna rappa motorn obelastat men då du börjar köra så får du lågt vakuum under längre tider = flottörnivån kanske sjunker.

2. Hade inte du nån form av trimkammar i galten? En del trimkammar kan ge sämre vakuum. Står kammarna rätt? Fel timing av kammarna kan bidra till dåligt vakuum. Dessutom har jag fått en känsla (utan att ens ha sett knarren) av att din knarr är rätt sliten, om nu motorn är lite sliten så bidrar detta till ännu sämre vakuum.

3. Jag kanske har en soppakran nånstans. Dels en vakuum, dels en riktig mekanisk högflödande för "manliga" :) motorer.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
1. aha

2. jo det sitter trimkammar i den. har inte en aning om dom står rätt. hur kollar man det? jag tycker att min hoj är i klart bra skick. jag tror även att motorn är det. fast jag har inget att jämföra med.

3. ja det vore ju suveränt ifall du har en soppakran som är vacuumstyrd. jag ska kolla med mc-delen imorgon ifall man bara kan köpa nya gummidukar till den. men det vore kul att testa med din och se om det funkar då

var i eskilstuna bor du föresten? jag brukar va i nyfors och mecka hoj.
 

HanneZ

Guest
om kammarna står fel så borde väl inte hojen gå bra överhuvudtaget va?

Hur man kollar kammarna står i service boken, finns några markeringar som skall överens stämma. Förhoppningsvis är dina trim kammar märkta likadant, annars behöver du någon manual till dina kammar.

Om kammen har kuggat över så bör de ju va fel på kamkedje sträckaren lr liknande och då bör den kugga över igen och då bör den ej starta överhuvudtaget.

Mvh. HAnnes
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
1. Om en/båda kammarna står fel kan hojen gå i alla fall. Det beror alltså på hur mycket den/de står fel. Man kan ju till och med "justera" registret på motorn med kamtimingen.

2. Det är nog inte fel läge på kammarna. Motorn verkar ju ge tillräckligt vakuum på tomgång. Satsa på att kranen har gjort sitt istället.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top