suzuki gsx-r dör i farten, går dåligt..

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
bmwjohan skrev:
sen måste jag lägga in en bild på förgasarna också bara för att dom ser så jävla läckra ut :D
Somliga har ju inte så höga krav. :))
Ang slagskruvmejsel:
Kan vara riskabelt såvida man inte kan ordna ett rejält mothåll. Ibalnd kan en _frisk_ mejsel och en lätt hamare fungera lika bra som slagskruvmejsel men inte lika brutalt. Ett par knack i skruven och sen dra loss den. Själv brukar jag ibland använda en rejäl muttertång. Annars kan man oftast borra bort skruvskallen. Om skruven har stjärnspår så kommer borren att centrera i spåret. När skallen är borta så kan man oftast dra loss skruvkroppen med en bra svetstång. Om skruven/skruvkroppen endast sitter i komponenter som tål värme så kan man testa ett värma med lödkolv/gasolbrännare/gassvets. Ytterligare en variant (som oftast inte går att använda på fuggar) är att svetsa fast en mutter på skruven med MIG:en. Den koncentrerade värmen i skruvkroppen gör att den oftast släpper direkt.
Tänk på att värme (och framför allt öppen låga) _inte_ går ihop sig med bensin!!
Skruvar är kronbilliga= bättre att offra skruvarna till förmån för nya, fräscha d:eek: ist f att kvadda fuggarna.
Men det här beror ju på vilka verktyg man har tillgång till när man mekar också. "Tänk gärna först" brukar vara ett bra tips. Och att inte meka stressad.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag lyckades få isär förgasarna utan genom att bara använda slagskruvmejseln som en vanligt mejsel. den är jäkligt robust.
så nu har jag plockat isär förgasarna i molekyler och alla delar har badat bensinbad. nu ska jag bara försöka få ihop det igen ikväll. måste även försöka ställa in flotörnivåerna, vilket verkade lite så där halvklurigt.
 

Ericsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
bmwjohan skrev:
när jag skulle köpa bränsleslangar på ok hade dom inga svarta bränsleslangar i rätt dimensioner. däremot hade dom såna där blåa genomskinliga i rätt dimensioner. funkar det att använda såna slangar som bränsleslangar.
skickar med en bild på dom.

Skippa dom där slangarna, skaffa svarta armerade istället. Sådana där genomskinliga gulnar, blir stenhårda och börjar läcka på lite sikt (undrar om dom egentligen tål bränsle alls).
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ericsson skrev:
Skippa dom där slangarna, skaffa svarta armerade istället. Sådana där genomskinliga gulnar, blir stenhårda och börjar läcka på lite sikt (undrar om dom egentligen tål bränsle alls).
Japp! Håller helt med.
Skit i OK, åk upp till Bildelen i Nyfors, de har slang av alla de slag till bra pris.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
ok jag drar till bildelen och handlar slang av dom. jag ska ändå förbi dom när jag ska till gymmet.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
fan va dyra tändstiften var. 101kr styck kostar ngk stiften. fattar inte varför hojtändstiften kostar fyra gånger mer än biltändstiften.

sen till en ny fråga. på bränsletanken sitter det en "fuel shut of valve". denna har tre positioner. res, on och pri.
vad jag har förstått så är res reservtank.
när man ställer den på on så kan man ta av tanken utan att det rinner ut bensin.
men vad är pri?
min fuel shut of valve har stått på on enda sedans jag köpte hojen. det stod i meckarmanualen att man skulle ställa den i position on när man ska ta av tanken.
känns som att den kanske borde stå i position pri när man ska ut och köra sen... eller?
jag har dock kunnat köra hojen i position on hela tiden.
nån som kan reda ut det här?
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nu har jag testat så att alla tändkablar funkar och det gjorde dom. bra för plånboken :D att dom gjorde det.

bildelen hade inga bränsleslangar i rätt dimensioner så jag får handla någon annanstans.

är det ingen som kan svara på min fråga om fuel shut of valve..
alltså om bränslekranen?
 

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Om förgasarna är tomma på soppa, t ex efter soppatorsk eller efter vinteförvaringen så kan man ställa kranen på PRI en kort stund för att fylla dem. On-läget släpper bara förbi soppa när kranen får ett vacuum från motorn, d.v.s. när den är igång.

Lämna aldrig kranen i PRI-läget när motorn inte är igång. Vill det sig riktigt illa smiter bensinen förbi nån förgasare och fyller en cylinder. Det kan resultera i en böjd vevstake.
 

Steve Harris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Husum
Hoj
Gixxer 1000 -08, dt125 (fabriksmoppe), GSXR-1100 -87, XT600E-01
skulle inte rekomendera dessa slangar då de har lätt för att veckas, helst ska du ha en fjäder runt dessa om du ska använda dem
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag meckade ihop hojen ikväll och försökte starta den men det gick inte.
jag har...
gjort rent luftfiltret
gjort rent tändstiften
gjort rent förgasarna mycket noga
bytt bränsleslangar
mätt upp 12,5 volt på batteri
kollat ett stift/tändkabel itaget och det gnistrar på fint om alla fyra tändkablarna/stiften när man maler på startmotorn.
kontrollerat elektrodavstånd på alla tändstift
kollat så att jag har bensin i tanken
kört med choken längst ut, i mellan läge och helt utan choke

det går inte att få igång den.
jag har även försökt att springa igång den. kutar så fort jag kan med den, hoppar på den, trycker på startknappen och lägger i tvåan. startar inte då heller.

jag är lite osäker på om det kommer någon bensin till förgasarna. jag har kopplat de fyra slangarna från bränslekranen på samma sätt som dom satt när jag tog isär grejerna och det har ju funkat förr så..

jag lyfte av tanken och luktade och snokade lite på bränsleslangarna och det var alldeles för lite bensindoft och dom såg torra ut. jag vete fan om det kommit någon bensin i dom.

efter att man har gjort rent förgasarna, måste man då köra med bränslekranen i läge pri ett tag då för att det ska komma någon bensin till förgasarna? alltså som URRninja skrev...
hur länge ska man isåfall ha kranen i läge pri? jag vill absolut inte fylla några cylindrar med bensin.
ska jag ställa kranen i läge pri. vänta en stund och sen försöka starta med kranen i läge pri, eller ska jag ställa den i pri och försöka starta direkt. hur länge kan jag mala på startmotorn med kranen i läge pri utan att riskera något?
 

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
För mig låter det som att...

den bara e lite sur, ta ur stiften och kolla om dom e fuktiga eller blöta!
Kan ju bero på att nrä du kört med stålbollen i röret så har den gjort så att flödet som ett öppet system ska ge har störts och därmed så har den fått lika mycket soppa som när man har öppet system fast du kört med ett stålbollsstrypt system!
För när man skaffa slip on så får man bestycka om så den får lite mer sås vilket medför lite mer effekt!
Så kolla stiften....
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jo jag körde med stålboll förut, men efter att jag tog ur stålbollen har jag alltså gjort allt som jag skrev ovan. stiften är rengjorda och fina och testade.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag pillade bort bränslekranen också nu för att undersöka den lite. bränslefiltret såg helt ok ut. i läge pri går det att blåsa genom den. i lägre on går det inte. hur jag ska kolla så att den funkar som den ska i läge on vet jag inte. är inte sådär jättesugen på att suga på vacuumutgången med munnen för att se ifall det går att få bränsle att rinna igenom... blääää
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
bmwjohan skrev:
jag pillade bort bränslekranen också nu för att undersöka den lite. bränslefiltret såg helt ok ut. i läge pri går det att blåsa genom den. i lägre on går det inte. hur jag ska kolla så att den funkar som den ska i läge on vet jag inte. är inte sådär jättesugen på att suga på vacuumutgången med munnen för att se ifall det går att få bränsle att rinna igenom... blääää

Iofs skall du inte få bensin genom vakumslangen, men visst är det inte helt fräscht...

Du kan nog lugnt låta kranen stå i läge "Pri" iaf 2 minuter innan du provar starta (om fuggarna är helt tomma).
Prova starta.
Startar den inte då ?
Luktar det bensin ut från avgasrören ?
Om inte, så låt det rinna bensin i ytterligare en minut, innan du provar starta igen.
Det kan vara bra att dra en aningen i gasrullen för att hjälpa på suget av bränsle från förgasarna.

Upprepa proceduren tills den startar, eller om den luktar mkt bensin från piporna utan att den har startat (då får du fundera på om det är något annat som strular).

Ett gott råd vid start problem som detta är att se till så att man inte pressar batteriet (tömmer det) för mycket och man riskerar att någon eldetalj tar skada när hojen väl går igång.
Ta gärna hjälp av startkablar som är kopplade till en bil som har motorn igång, så får du dels bättre kraft men slipper också dra ur ditt mc-batteri.

Visst ja, startmotorn mår inte heller bra om den körs för mycket utan att få chansen att svalna mellan försöken (om du är envis och kör den länge vid varje försök, i typ 15-30s).
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Du kan säker fixa undertryck mha t.ex. en spruta, antingen en redig från sjukvården eller nån annan sort. Har själv en, troligen köpt fr Biltema el Mekonomen. (Anv. den normalt f t.ex. gaffelolja). Med kranen i öppet läge ska det rinna runt 1/2 l/min.
Men även om vakumöppningen trasslar så ska den starta i pri-läge.
(Jag hade trubbel m Transalpen, membranet läckte lite, visade sig först m mycket gas. Då ger den lite undertryck o behöver mycket soppa. Felvänt sas. (Nån som kommer ihåg vakumsdrivna vindrutetorkare ?? När man gick ut för att köra om o trampade gasen i botten stannade torkarna.......))
/u
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
när jag försökte starta den igårkväll försökte jag aldrig i läge pri för jag vågade inte. nu när ni har berättat lite mer om hur det ligger till med läge pri så ska jag försöka starta den i läge pri idag.
jag ska göra precis som du skrev magnus RF900 så blir det spännande att se ifall den går igång.
jag maler på startmotorn max tio sekunder per försök.
jag kan koppla in startkablar från min bil så att det blir lite mer kräm. det var en bra idé.

ulf lundin.. jag ska testa priläget först. ifall det funkar då men inte på on läget så får jag ta och skaffa någon spruta så att jag kan testa lite mer.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jaha.. nu har jag försökt men den vägrar starta. jag hade kranen i läge pri i flera minuter men det är inte ens i närheten att gå igång.
batterit håller 12.5 volt så startmotorn maler på med kraft, men det tänder aldrig. inte det minsta ens.
det var mörkt ute så jag såg inte så mycket men jag såg att det började rinna lite bensin i bensinslangarna när jag ställde på priläget. (jag kör med sånadär blå genomskinliga slangar då jag inte hittade några andra)

efter att jag hållt på ett tag luktade jag i avgasröret men jag tyckte inte att det luktade specielt mycket bensin.

va ska jag göra nu då? nån som har några idéer?

stiften jag har i nu heter något i stil med denso x27etr och det ska va ngk jr9c orginal. båda stiften är hårda men denso stiftet är tydligen väldigt hårt. jag har varit runt lite hos verkstäder och mc-handlare och alla säger "den kan inte vara lättstartad med dom där densostiften". jag kanske borde köpa ngkstift och testa med dom? men det har gått bra att få igång den med densostiften tidigare. kan det kanske va som så att denso stiften har blivit 5% sämre eller nått sånt och det räcker för att det inte ska gå att få tillräcklig gnista?

tips tack :whip

jag vill köra hoj nu. är så jääääääävla trött på att den står i garaget. säsongen är snart slut :mad:
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har funderat lite på om jag ska köpa en kompressionstestare för att kolla ifall den har dåligt komp. ifall dom har det ska dom ju vara svårstartade. men innan min dog så gick den som ett skollat tråll så fort jag fick upp den i varv. gick verkligen riktigt bra. då ska väl inte kompen kunna vara dålig. den borde väl tappa i prestanda då?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top