Robban_C
Gubbfan åker knarr!
Somliga har ju inte så höga krav. )bmwjohan skrev:sen måste jag lägga in en bild på förgasarna också bara för att dom ser så jävla läckra ut
Ang slagskruvmejsel:
Kan vara riskabelt såvida man inte kan ordna ett rejält mothåll. Ibalnd kan en _frisk_ mejsel och en lätt hamare fungera lika bra som slagskruvmejsel men inte lika brutalt. Ett par knack i skruven och sen dra loss den. Själv brukar jag ibland använda en rejäl muttertång. Annars kan man oftast borra bort skruvskallen. Om skruven har stjärnspår så kommer borren att centrera i spåret. När skallen är borta så kan man oftast dra loss skruvkroppen med en bra svetstång. Om skruven/skruvkroppen endast sitter i komponenter som tål värme så kan man testa ett värma med lödkolv/gasolbrännare/gassvets. Ytterligare en variant (som oftast inte går att använda på fuggar) är att svetsa fast en mutter på skruven med MIG:en. Den koncentrerade värmen i skruvkroppen gör att den oftast släpper direkt.
Tänk på att värme (och framför allt öppen låga) _inte_ går ihop sig med bensin!!
Skruvar är kronbilliga= bättre att offra skruvarna till förmån för nya, fräscha d ist f att kvadda fuggarna.
Men det här beror ju på vilka verktyg man har tillgång till när man mekar också. "Tänk gärna först" brukar vara ett bra tips. Och att inte meka stressad.