Suzuki GSX-R1000 K5/K6-tråden

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Den har fått gå och kommer gå lagom inspirerat. Har lärt mig köra bakhjul på denna hojen med en del lite hårdare nedslag som tillhör när man lär sig. Är fortfarande långt ifrån duktig på det, men nog har hojen fått bekänna lite färg emellanåt.

Sen kan man göra som någon/några. Slänga hojen i diket så att ramen går av för att sedan hävda att ramen gick av lika lätt som uppblött bambu mitt i en vanlig kurva. Vet ju hur troligt jag tycker att det låter... Iofs på en K8a, så inte relevant i denna tråden ens.

Nåja, nog om det.


Sluta nojja så och shoppa loss :tummenupp


va faan hojen e ju gjord för att slanga med..basta..
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Min hoj gick att sätta upp ett bra häng på med orginaldelarna och har fått fin balans i den, men jag fick dra åt bakfjädern en del. Känner inte att jag behöver modda bitarna mer och då kör jag 1:16 på Gelleråsen på gatdäck (Pir Rosso. EJ Corsa)

Känn så det är dämpning i styrdämparen också. Min var helslut när jag köpte min K5'a som då gått 1700 mil.

Nu har den gått 3600 mil och jag tänker ta den till serpentinvägarna i Alperna i sommar. Jag kommer inte oroa mig för ett rambrott under resan :D

Köp K5'an! Du kommer att bli nöjd!!!
 

Bifogat

  • IMG_1654kman1000.jpg
    IMG_1654kman1000.jpg
    106.1 KB · Visningar: 61

Nazgul

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Söderort
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 - 06
Min hoj gick att sätta upp ett bra häng på med orginaldelarna och har fått fin balans i den, men jag fick dra åt bakfjädern en del. Känner inte att jag behöver modda bitarna mer och då kör jag 1:16 på Gelleråsen på gatdäck (Pir Rosso. EJ Corsa)

Känn så det är dämpning i styrdämparen också. Min var helslut när jag köpte min K5'a som då gått 1700 mil.

Nu har den gått 3600 mil och jag tänker ta den till serpentinvägarna i Alperna i sommar. Jag kommer inte oroa mig för ett rambrott under resan :D

Köp K5'an! Du kommer att bli nöjd!!!

Själv kör jag 1.12 på åsen med lånad K5a med original fjädring som va för mjuk och felaktigt monterad framgaffel så den va skum som faan.

Så visst går det köra fort med original men man får inte i närheten av samma känsla för hojen.

Fjädringen på 99% av alla japanska hojar har fjädringskomponenter som är avsedda för lugn gatkörning med förare på 65 kg. det är kall fakta.
Vill man ha en fjädring som funkar som den är konstruerad för så ska man ha en fjädring som är anpassad för din vikt..inte bara spänna fjädern tills du tappar häng osv utan allt ska vara för din vikt.

Tex kanske du kör på 1.10 med bytt fjädring..det vet man inte förrän man testat eller hur.

det finns ju skäl till varför man byter sånt.

Samma sak med bromsslangar osv allt hjälper till för att öka kontrollen och känslan för motorcykeln och hanteringen.

ps. jag väger 95kg och kunde ställa in rätt häng men fick dra ihop fjädern åt helvete för mycket.
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Själv kör jag 1.12 på åsen med lånad K5a med original fjädring som va för mjuk och felaktigt monterad framgaffel så den va skum som faan.

Du är välkommen till oss på Effektbolaget att ställa in din fjädring om du är i sthlm.

Duktigt :såjaponken Slicks?

Självklart är det bättre med individuellt byggd eftermarknadsfjädring, och jag förstår att du vill sälja era produkter, men jag sa bara att orginal räcker gott till 95% av Gixxerägarna innan just fjädringen sätter gränserna. Givetvis är det svårare om man inte är 'normaltung' eftersom standardfjädring ska funka för så många som möjligt.

Den som ställde frågan har inte kört tung mc på gata särskilt länge (23 år gammal) så fjädring för 10-20000 kr kanske är som att kasta pärlor till svin? :)

Jag är helt nöjd med min inställning av orginalfjädringen. Tack ändå
När orginalbitarna tar slut så blir det eftermarknadsgrejor men inte för 12000+ kr styck :hej
 
Last edited:

Nazgul

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Söderort
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 - 06
Duktigt :såjaponken Slicks?

Självklart är det bättre med individuellt byggd eftermarknadsfjädring, och jag förstår att du vill sälja era produkter, men jag sa bara att orginal räcker gott till 95% av Gixxerägarna innan just fjädringen sätter gränserna. Givetvis är det svårare om man inte är 'normaltung' eftersom standardfjädring ska funka för så många som möjligt.

Den som ställde frågan har inte kört tung mc på gata särskilt länge (23 år gammal) så fjädring för 10-20000 kr kanske är som att kasta pärlor till svin? :)

Jag är helt nöjd med min inställning av orginalfjädringen. Tack ändå
När orginalbitarna tar slut så blir det eftermarknadsgrejor men inte för 12000+ kr styck :hej

nope med Michelin Pilot Power 2CT.

Det handlar inte om våra produkter utan vad man kan göra för att förbättra hojen egenskaper.

Vad jag vet kostar ett par öhlins fjädrar på ca 1200kr, plocka bort hydralstoppet plus arbete till framgaffeln, så säg..typ 2000kr för framgaffeln vilken är en bra start så m,an slipper att gaffeln går i botten eller får däcket att vika sig pga för hög förspänning.
Har du själv testat att köra en hoj med korrekta fjädringskomponenter för din vikt tex?
Antar inte, så då har du ingen aning om vad du pratar om..eller hur?

Killen frågar efter råd och tips då antar jag att han vill ha svar som vet vad dom pratar om..inte folk som sitter och gissar.

Försökte bara ge råd som kanske skulle rädda honom i en kurva nån gång..vem vet...eller att han kunde bromsa butalt mycket hårdare och undvika en kollision just för hojen uppför sig som den ska pga rätt inställd fjädring och allt justerat efter honom istället för det skulle börja orma sig eller vika sig.

Du borde kanske lära dig lite eller lyssna på mer erfarna hojförare när det gäller fjädring än dig själv så kanske du lär dig nåt.
Jag resonerade precis som dig tills jag LÄRDE mig att lyssna och fick prova och därmed även insåg vilken enorm skillnad det är även för en amatör som mig.

Raceåkarna kör ju med fjädring i 20-200 000:- klassen bara för det är glassigt..det gör säkert inget för hojen. :arsele
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Du borde kanske lära dig lite eller lyssna på mer erfarna hojförare när det gäller fjädring än dig själv så kanske du lär dig nåt...

Ja, jag har ju bara kört mc i 23 år så Jag är ganska oerfaren :rolleyes:

Förra Gixxern hade stöt byggd för min vikt så sluta tjafsa är du snäll. Tål du inte att andra tycker olika än du så kanske Internetforum är fel ställe för dig ;)

Jag tyckte bara att du hade rätt trist attityd och dålig förmåga att läsa folk och för varje inlägg du skriver bekräftas det mer och mer.
 
Last edited:

Nazgul

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Söderort
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 - 06
Ja, jag har ju bara kört mc i 23 år så Jag är ganska oerfaren :rolleyes:

Förra Gixxern hade stöt byggd för min vikt så sluta tjafsa är du snäll. Tål du inte att andra tycker olika än du så kanske Internetforum är fel ställe för dig ;)

Jag tyckte bara att du hade rätt trist attityd och dålig förmåga att läsa folk och för varje inlägg du skriver bekräftas det mer och mer.

Det va du som började med att skryta om din vassa tid på åsen och använde det som riktmärke för att man inte behöver byta fjädring osv.
Det verkar snarare som om du retar dig på mig och mina inlägg då du lägger dig i när jag försöker ge killen råd.
23 år i sadeln ja..men det finns folk som kört i 30 år och inte har en aning om varför man ska byta till eftermarknads dämpare osv eller hur man ställer in sin fjädring.

Min attityd är tillmötesgående tills man gör sig lustig på min bekostnad. genom tex :såjaponken tex när jag skrev min tid som svar på ditt fantastiska inlägg om dra upp tider när jag gav killen råd om fjädring, hela dialogen började om han skulle köpa en k5 eller inte.
jag är själv inne på mitt 24 år i sadeln och jag kunde inte ett skit om fjädring förrän 03 och har sedan dess sakta lärt mig mer o mer.
Men framför allt lärt mig att uppskatta det då jag är en aktiv förare och gillar att ha en hoj som gör det man vill utan gnäll.

Nu avslutar jag denna dialog med dig då jag tycker att du är förbannat barnslig som gnäller som en liten skitunge så fort nån kan lite mer än dig eller kör lite snabbare än dig.

Lycka till i framtiden och håll dig på hjulen, det tänker jag göra iallafall.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Det va du som började med att skryta om din vassa tid på åsen och använde det som riktmärke för att man inte behöver byta fjädring osv.

Nu avslutar jag denna dialog med dig då jag tycker att du är förbannat barnslig som gnäller som en liten skitunge så fort nån kan lite mer än dig eller kör lite snabbare än dig.

Lycka till i framtiden och håll dig på hjulen, det tänker jag göra iallafall.
Du får nog läsa mitt inlägg en gång till. Vad är det som är skryt??? :va Det är tio sekunder långsammare än banrekordet så i min värld ger det inga skryträttigheter! Hade du tyckt att det varit skryt om jag kört på 1:26 också och känt dig tvungen att hävda dig även då? :rolleyes: Tagga ner! Det finns alltid nån som är snabbare än dig själv. Det vet jag, men vet du det? Klart du gör. Du vet ju bäst! Ödmjuk.... :rolleyes:

Jag trimmade endast lite på dig för att du var så väldigt snabb att prata fjädring när det går att göra mycket med orginalbitarna, framförallt när frågeställaren inte kört så länge och sannolikt är normalbyggd, men jag håller med dig om att körteknik, däck och fjädring är viktigare än trim och hästkrafter. I den ordningen!

Håll dig på hjulen du också, minst ett iaf ;) och tänk gärna på hur du framställer dig om du vill sälja era produkter. Det kan vara värt att hålla sig professionell om man företräder företag. Som du betett dig här skaffar man inga kunder. Jag vet vart jag inte kommer vända mig när mina hojar ska uppgraderas.
 
Last edited:

FRiLLA

Kalas
Gick med
11 Oct 2004
Ort
Östergötland
Hoj
Zx6R/Bana . 2009.
Tjenare gubbs!
Själv är man ju bara barnet i sadeln 16 år =). På min förra gixxer "kittade" jag framgaffeln, fjädrar hydralstopp. Visst det blir bättre , men då körde jag mkt mera bana tog licens o hela paketet. Nu står jag i valet o kvalet om jag ska orka slita bort framgaffeln o plocka isär, börjar bli lat. Sedan räcker ju faktiskt orginal med rätt inställd ganska långt på dom enstaka bandagar jag åker+ att jag dragit ner tempo avsevärt.Man får ju kompromissa bana/gata.
 

Nazgul

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Söderort
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 - 06
Tjenare gubbs!
Själv är man ju bara barnet i sadeln 16 år =). På min förra gixxer "kittade" jag framgaffeln, fjädrar hydralstopp. Visst det blir bättre , men då körde jag mkt mera bana tog licens o hela paketet. Nu står jag i valet o kvalet om jag ska orka slita bort framgaffeln o plocka isär, börjar bli lat. Sedan räcker ju faktiskt orginal med rätt inställd ganska långt på dom enstaka bandagar jag åker+ att jag dragit ner tempo avsevärt.Man får ju kompromissa bana/gata.

Ja det är nog du själv som känner din hoj bäst om du vet hur det kändes efter du "små kittade" din förra gaffel.
Hur upplever du din nya hoj? vad väger du? kör du aktivt eller lugnt?
Vad har du för mål? vill du ha en hoj som gör som du vill eller känner du att du är nöjd med orginal som flera andra är?

Massa frågor men som du kanske läst så förespråkar jag att man ska försöka få hojen så anpassad som möjligt efter plånbok och tycke efter din vikt och körstil.
Det räcker långt med byta fjäder osv som du gjorde på din förra det är inte så stor kostnad eller jobb mot vad du tjänar i hur hojen beter sig.

Men vi är ju alla olika människor som prioterar saker på olika sätt.

MIN åsikt när det gäller K5-K6 är byta till stålomspunna bromslangar, sätta i fjädrar för din vikt samt plocka bort hydralstoppet och sen köra 520 drivpaket istället för 530. Då har man en brutalt lättkörd och framför allt skön och trygg hoj att köra.
Sen gillar jag ju bakåtflyttade fotpinnar också och 180 däck istället för 190 så man får den lite smidigare ..det finns massa små saker man kan göra ju.

Så svaret på din fråga..vill du ha en hoj som din förra..alltså när det gäller hur gaffeln uppför sig..byt..om inte så skit i det.

Du får nog läsa mitt inlägg en gång till. Vad är det som är skryt??? :va Det är tio sekunder långsammare än banrekordet så i min värld ger det inga skryträttigheter! Hade du tyckt att det varit skryt om jag kört på 1:26 också och känt dig tvungen att hävda dig även då? :rolleyes: Tagga ner! Det finns alltid nån som är snabbare än dig själv. Det vet jag, men vet du det? Klart du gör. Du vet ju bäst! Ödmjuk.... :rolleyes:

Jag trimmade endast lite på dig för att du var så väldigt snabb att prata fjädring när det går att göra mycket med orginalbitarna, framförallt när frågeställaren inte kört så länge och sannolikt är normalbyggd, men jag håller med dig om att körteknik, däck och fjädring är viktigare än trim och hästkrafter. I den ordningen!

Håll dig på hjulen du också, minst ett iaf ;) och tänk gärna på hur du framställer dig om du vill sälja era produkter. Det kan vara värt att hålla sig professionell om man företräder företag. Som du betett dig här skaffar man inga kunder. Jag vet vart jag inte kommer vända mig när mina hojar ska uppgraderas.

Tror det blev en hel missförstånd från både ditt o mitt håll pga det är internet så man hör inte tonläge osv men sånt händer ibland.

Önskar dig all lycka och ber om ursäkt om jag lackade ur precis som du också gjorde på mig.
Men man är bara en människa då är man inte felfri.

Lovar att du ska få en kram av mig om vi syns på vägarna eller banan i sommar :tummenupp
 
Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Lång tråd att gå igenom på telefon. Om man får tag på en hoj som inte är förstärkt i ramen, kan man svetsa ramen utan att plocka ur motorn? Hur ser man att den är förstärkt?
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Lång tråd att gå igenom på telefon. Om man får tag på en hoj som inte är förstärkt i ramen, kan man svetsa ramen utan att plocka ur motorn? Hur ser man att den är förstärkt?


sitter en fet förstärkning fram vid styrkronan..

och nej..svetsa innebär att du ändrar karaktären i ramen,jag skulle inte göra det oavsett..

har du sprickor i din ram är det ju en garanti åtgärd som inte kostar dig något.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
sitter en fet förstärkning fram vid styrkronan..

och nej..svetsa innebär att du ändrar karaktären i ramen,jag skulle inte göra det oavsett..

har du sprickor i din ram är det ju en garanti åtgärd som inte kostar dig något.

Grejen är den att jag letar efter en K5/K6 och jag vill veta hur man ser om förstärkningen är gjord, eller om ramen är försvagad. Utbudet är minst sagt begränsat så risken är väl stor att det blir en import och jag läste ett par sidor tillbaka att det var nå trianglar som svetsades på i samband med service.

Har jag snurrat till allt förklara gärna så jag vet om jag köper en förstärkt eller inte. Gällde garantin bara i sverige eller övriga europa?
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Grejen är den att jag letar efter en K5/K6 och jag vill veta hur man ser om förstärkningen är gjord, eller om ramen är försvagad. Utbudet är minst sagt begränsat så risken är väl stor att det blir en import och jag läste ett par sidor tillbaka att det var nå trianglar som svetsades på i samband med service.

Har jag snurrat till allt förklara gärna så jag vet om jag köper en förstärkt eller inte. Gällde garantin bara i sverige eller övriga europa?

det var så vitt jag vet och infon jag fick var att det var bara vissa modell serier som var påverkad.

Vilka dessa var fick jag aldrig veta.

dock så gällde ramkontrollen över hela världen på dom serier som var påverkad.
hittade dom sprickor byttes ramen ut,hittade dom inget så sattes en förstärkning in.

du ser förstärkningen fram vid styrkronan,finns det ingen så är det antingen en ram som inte blivit kollad dvs att han som har den sket i det.
eller så var den inte påverkad dvs inte tillverkad under den serie av ramar.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
MIN åsikt när det gäller K5-K6 är byta till stålomspunna bromslangar, sätta i fjädrar för din vikt samt plocka bort hydralstoppet och sen köra 520 drivpaket istället för 530. Då har man en brutalt lättkörd och framför allt skön och trygg hoj att köra.

Tror det blev en hel missförstånd från både ditt o mitt håll pga det är internet så man hör inte tonläge osv men sånt händer ibland.

Önskar dig all lycka och ber om ursäkt om jag lackade ur precis som du också gjorde på mig.
Men man är bara en människa då är man inte felfri.

Lovar att du ska få en kram av mig om vi syns på vägarna eller banan i sommar :tummenupp
Härligt. Nu växte du som människa i mina ögon. Kram tillbaks :krama
Nyfiken: Vad märker man för skillnad på 520-drivpaket jämfört med 530?


Lång tråd att gå igenom på telefon. Om man får tag på en hoj som inte är förstärkt i ramen, kan man svetsa ramen utan att plocka ur motorn? Hur ser man att den är förstärkt?
Känn längs ramen i stora hålet i sidokåpan. Förstärkningen går ut på utsidan av ramen så du känner en kant framför stora motorfästet (kraschpucken). Går ev att se också
73137_243130.jpg


Ifall direktlänkade bilden tas bort
 

Bifogat

  • frameBrace.jpg
    frameBrace.jpg
    67.5 KB · Visningar: 53
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top