Suzuki GSX-R1000 K5/K6-tråden

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
--
kan säga att den än idag den bästa hojen med bästa motorn,svänger plättlätt,bra ram och grymt mos i motorn.
Jag hade sista säsongen portad topp,andra kolvar,race kam osv.

Det är bra att du håller minnena vid liv... Snart kan du ägna säsongerna åt att "busköra" med barnvagnen och trängas på olika fik med andra pappalediga yesterday's heroes istället :D

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Det är bra att du håller minnena vid liv... Snart kan du ägna säsongerna åt att "busköra" med barnvagnen och trängas på olika fik med andra pappalediga yesterdays-heros istället :D

hahahahahah det jobbiga är att jag skulle och kommer göra det..och att jag likförbannat kör ifrån dig..med barnvagnen i släptåg..:rofl :rofl

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Vi ses på Kemora ju, du med dekaltrimmad barnvagn .. jag med PC3-raket!

Pc3 ??
Som att sätta hiss på ett utedass för dig, blingfaktor men totalt onöndigt..

kommer blir förnedrande för dig...blir ju som ett motorvägsmöte...:rofl

jag ska turboladda emmaboda vagnen och lätta däcken lite..let´s do this...

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
--
Pc3 ??
Som att sätta hiss på ett utedass för dig, blingfaktor men totalt onöndigt..

kommer blir förnedrande för dig...blir ju som ett motorvägsmöte...:rofl

jag ska turboladda emmaboda vagnen och lätta däcken lite..let´s do this...

Hahaha .. jaja .. "motorvägsmöte", haha fan vad bra :D

PainInTheBrain

Radical Riders
Gick med
4 Feb 2010
Hoj
Gärna något annat som går över 150kmh
Köp av GSXR k5 svaga ramar?

Jag tittar på en 05a som jag tänkte köpa. Men detta problem med ramen gör mig lite velig. Någon som har erfarenhet av detta? hur lätt går verkligen ramen av, måste man crasha hojen eller man kan inte ens slanga med den utan att riskera att ramen går av? denna ramen är inte förstärkt vad jag kunde se och är importerad. Kan man åtgärda detta på någon firma för en billig summa? Tacksam för svar.

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag tittar på en 05a som jag tänkte köpa. Men detta problem med ramen gör mig lite velig. Någon som har erfarenhet av detta? hur lätt går verkligen ramen av, måste man crasha hojen eller man kan inte ens slanga med den utan att riskera att ramen går av? denna ramen är inte förstärkt vad jag kunde se och är importerad. Kan man åtgärda detta på någon firma för en billig summa? Tacksam för svar.

ja och nej..ramenförstärkningen går att beställa MEN för att kunna hävda materialfel OM ramen spricker måste en aukt service verkstad göra jobbet.

Ramar har spruckigt på både -05 och -06 modellerna,hur man gjort för att den gått av,tja hårda nerslag efter hjulningar,vissa påstår att ramen bara knäckts när dom kört.
Historierna går brett men alla vill ju ha samma sak i slutändan..skadestånd från suzuki.

detta med ramförstärkning kom som en uppgradering för vissa hojar,inte alla.
Dom gick efter nummer serier efter tillverkningen,jag skulle ringa sukki och ge dom ditt ramnummer och be dom söka och se om din hoj är påverkad.
Dock så är ramförstärkningen och framför allt kontrollen en " mandatory check " att se om sprickbildning finns på ramen.
Fanns det sprickor byttes ramen ut på garanti,om inte så sattes en förstärkning dit.
Vet dock inte om det blev så att dom som fick ny ram också fick förstärkningen monterad samtidigt.
detta får någon annan svara på.

jag skulle även kolla i och med att hojen din är en import om firman som sålde hojen har en förstärkning liggandes,suzuki skickade ut sånna till alla ÅF vad jag läst och hört.

jag slangade hej villt med min utan den gick av så jag tror att det är slumpen.
MEN jag tror heller inte att denna förstärkningen håller om man gör ett riktigt hårt nerslag med porer i ramen.
då går den av i alla fall.
när jag var i kontakt med KGK för 2 år sen när allt var på tapeten fick jag veta av produkt chefen i sverige för suzuki att man inte fick åka bana hårt el hjula :rofl :rofl :rofl

för det var hojen ej godkänd för,endast moderat landsvägs körning...
garvade gott åt detta...

Last edited:

PainInTheBrain

Radical Riders
Gick med
4 Feb 2010
Hoj
ja och nej..ramenförstärkningen går att beställa MEN för att kunna hävda materialfel OM ramen spricker måste en aukt service verkstad göra jobbet.

Ramar har spruckigt på både -05 och -06 modellerna,hur man gjort för att den gått av,tja hårda nerslag efter hjulningar,vissa påstår att ramen bara knäckts när dom kört.
Historierna går brett men alla vill ju ha samma sak i slutändan..skadestånd från suzuki.

detta med ramförstärkning kom som en uppgradering för vissa hojar,inte alla.
Dom gick efter nummer serier efter tillverkningen,jag skulle ringa sukki och ge dom ditt ramnummer och be dom söka och se om din hoj är påverkad.
Dock så är ramförstärkningen och framför allt kontrollen en " mandatory check " att se om sprickbildning finns på ramen.
Fanns det sprickor byttes ramen ut på garanti,om inte så sattes en förstärkning dit.
Vet dock inte om det blev så att dom som fick ny ram också fick förstärkningen monterad samtidigt.
detta får någon annan svara på.

jag skulle även kolla i och med att hojen din är en import om firman som sålde hojen har en förstärkning liggandes,suzuki skickade ut sånna till alla ÅF vad jag läst och hört.

jag slangade hej villt med min utan den gick av så jag tror att det är slumpen.
MEN jag tror heller inte att denna förstärkningen håller om man gör ett riktigt hårt nerslag med porer i ramen.
då går den av i alla fall.
när jag var i kontakt med KGK för 2 år sen när allt var på tapeten fick jag veta av produkt chefen i sverige för suzuki att man inte fick åka bana hårt el hjula :rofl :rofl :rofl

för det var hojen ej godkänd för,endast moderat landsvägs körning...
garvade gott åt detta...

Låter ju helsjukt att försvara sig så:D Jag e väldigt sugen iaf, de kan ju verkligen inte vara så att man inte kan använda hojen för då går den sönder. Men om jag nu köper denna hoj och den skulle gå sönder kan man då ta de på helförsäkringen?
Tacksam för dina svar.

Last edited:

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Låter ju helsjukt att försvara sig så:D Jag e väldigt sugen iaf, de kan ju verkligen inte vara så att man inte kan använda hojen för då går den sönder. Men om jag nu köper denna hoj och den skulle gå sönder kan man då ta de på helförsäkringen?
Tacksam för dina svar.

nope helförsäkring täcker tyvärr inte detta då det är en officiell recall på ramen från suzuki vad jag hört och läst mig till.

När jag pratade med "folk skam" så sa dom att enligt våra register ska ramen blivit synad och i fall av icke synbara sprickor ha förstärkningen monterad av Aukt verkstad för att en ev helförsäkring ska täcka.

MEN ta inte mina ord för fakta,kolla upp innan du sitter där i smeten/soppan och får veta att på grund av bla bla bla bla..

PainInTheBrain

Radical Riders
Gick med
4 Feb 2010
Hoj
nope helförsäkring täcker tyvärr inte detta då det är en officiell recall på ramen från suzuki vad jag hört och läst mig till.

När jag pratade med "folk skam" så sa dom att enligt våra register ska ramen blivit synad och i fall av icke synbara sprickor ha förstärkningen monterad av Aukt verkstad för att en ev helförsäkring ska täcka.

MEN ta inte mina ord för fakta,kolla upp innan du sitter där i smeten/soppan och får veta att på grund av bla bla bla bla..

Ok, Tack för dina svar. Låter som om man kommer köpa grisen i säcken om man gör detta köp.:huvet

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Visst, det har varit lite problem med ramarna. Jag är dock övertygad om att det är överreklamerat.
Jag tror också att OM en ram skulle gå av så hade den redan gjort det på en hoj som är mellan 5 och 7 år gammal.
Fast jag kan ju ha fel iofs och min brakar till våren....

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Visst, det har varit lite problem med ramarna. Jag är dock övertygad om att det är överreklamerat.
Jag tror också att OM en ram skulle gå av så hade den redan gjort det på en hoj som är mellan 5 och 7 år gammal.
Fast jag kan ju ha fel iofs och min brakar till våren....

du har helt rätt..sen så är det ju bara VISSA tillverklings serier som är påverkade..INTE hela K5-K6 tillverkningen.

bara köpa hojen och njuta..bättre hoj finns nog inte..eller hur C.B ?

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
du har helt rätt..sen så är det ju bara VISSA tillverklings serier som är påverkade..INTE hela K5-K6 tillverkningen.

bara köpa hojen och njuta..bättre hoj finns nog inte..eller hur C.B ?

Jag är jäkligt nöjd med min iaf :yoparty
Hållt ihop utan minsta lilla strul i de två säsonger/1700 mil som jag avverkat med den.
Är så nöjd att den får hänga med MINST en säsong till :)

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Hur har din körning varit då? pressar du hojen mycket me wheelies bla.

Den har fått gå och kommer gå lagom inspirerat. Har lärt mig köra bakhjul på denna hojen med en del lite hårdare nedslag som tillhör när man lär sig. Är fortfarande långt ifrån duktig på det, men nog har hojen fått bekänna lite färg emellanåt.

Sen kan man göra som någon/några. Slänga hojen i diket så att ramen går av för att sedan hävda att ramen gick av lika lätt som uppblött bambu mitt i en vanlig kurva. Vet ju hur troligt jag tycker att det låter... Iofs på en K8a, så inte relevant i denna tråden ens.

Nåja, nog om det.

Sluta nojja så och shoppa loss :tummenupp

Nazgul

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 - 06
Hur har din körning varit då? pressar du hojen mycket me wheelies bla.

Såg detta inlägg nu först, och kan nu efter 2 K5or och 1 K8a och nu nyligen köpt en K6a säga att bättre hoj är svår att hitta.

Enda som jag kan rekomendera dig är att ställa in fjädringen rätt och se till att du köper en som inte har krökta gaffelben.

Väger du mer än 65kg så byt fjäder i gaffeln till att börja med och köp en annan stötdämpare bak. det kommer ge dig en brutalt mycket skönare hoj.

Sen finns det massa små saker du kan göra för att få den superskön och lätt att hantera. listan kan göras hur lång som hellst och hur dyr som hellst.
Men stötdämpare om du är aktiv förare 520 drivpaket och rätt däck så kan du pressa bra tider med den hojen.

Är inte ramen förstärkt eller svensksåld..va lite försiktig det kan innebära problem.

Är du osäker så kan du gå till en svetsfirma o be dom förstärka upp ramen och då är det i triangeln vid övre motorfästet dom går av.
Man kan svetsa en 3 mm tjock triangelformad alubit innanför då kan du fortfarande lyfta i och ur motorn samt ventilkåpan.

Motormässigt så har dom brutalt bra effektregister som gör dom extremt lättkörda på slangen och på bana eller pressa hårt på vägen om man känner för det.

Går att hjula grymt bra med den då den är välbalanserad och ligger bra i fartvinden, gillar snabba hjulningar och enligt mätaren så äre inga större problem att få upp den i 240km/tim på 4an eller 5an utan koppling :D

Än så länge står KGK för spricktestning av ramen och förstärkningen OM den är svensksåld. vid gråimport eller helimport står dom ej för kostnaderna eller förstärkningen.

Gå igenom hela hojen och kolla så gaffeln fjädrar hela vägen och inte stannar för långt ner. är allt sjyst KÖÖP:yoparty

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...