Suzuki GSX-R1000 K5/K6-tråden

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Då kan det kanske vara mitt slitna Metz Sportec framdäck som är boven i dramat. Ska slänga på ett Michelin Road 2 och matcha bakdäcket, men en justerbar styrdämpare vore väldigt trevligt. Har hittat en Öhlinare till bra pris. Min erfarenhet med krånglande fordon är dock att det aldrig är de första åtgärderna som avhjälper felet :( Skulle vilja ha lite mer feedback från alla er för att veta om det verkligen är fel på den eller om K5'an kan vara lite nervös.

Last edited:

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Panigale
Nervös K5a:
Hur ofta får ni styrslag/wobbel på K5an? Har nu haft två riktigt otäcka wheelielandningar där styret slagit mellan styrstoppen. Den ruskar gärna på sig vid pådrag/lätt framända också. Tittar nu på justerbar styrdämpare och nytt framdäck. Min gamla SRAD beter sig aldrig så och den är dessutom droppad i kronorna.

känner jag inte igen alls faktiskt, som du skrev kolla framdäcket kanske

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Kände på styrdämparen idag (vred styret snabbt/hårt fram och tillbaka) och det är väldigt lite motstånd i den :va Orginaldämparen på 750'n är mycket hårdare. Hur är era? Är det kännbart motstånd när ni vrider styret snabbt?

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawatia
Kände på styrdämparen idag (vred styret snabbt/hårt fram och tillbaka) och det är väldigt lite motstånd i den :va Orginaldämparen på 750'n är mycket hårdare. Hur är era? Är det kännbart motstånd när ni vrider styret snabbt?

Jepp det är klart kännbart motstånd, låter som din är trasig.

Lone Wolf

Nu är man igång igen....
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
KTM 525 EXC

Min hade "lagom" motstånd när den var ny, nu har hojen gått runt 1500mil och man märker inte ens av styrdämparen längre. Ska byta till ställbart i vinter. :tummenupp

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Min hade "lagom" motstånd när den var ny, nu har hojen gått runt 1500mil och man märker inte ens av styrdämparen längre. Ska byta till ställbart i vinter. :tummenupp
Jaså, där ser man!?! Då kanske inte min var ett måndagsex ändå :va
Jag fick hem en Öhlinare i förra veckan från Kyle Racing USA (eBay) ca 2800 kr totalt inkl frakt o tull. Har dock inte hunnit montera den än :(

Lone Wolf

Nu är man igång igen....
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
KTM 525 EXC
Jaså, där ser man!?! Då kanske inte min var ett måndagsex ändå :va
Jag fick hem en Öhlinare i förra veckan från Kyle Racing USA (eBay) ca 2800 kr totalt inkl frakt o tull. Har dock inte hunnit montera den än :(

Najs, det ska kollas upp.... :tummenupp
Alltid bra med info om vart man får tag i saker och vad det kostar på ett ca.

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Billigast premie ?

Vilket försäkringsbolag har bäst priser på den här hojen, för oss som är 30+ ?

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Då kan det kanske vara mitt slitna Metz Sportec framdäck som är boven i dramat. Ska slänga på ett Michelin Road 2 och matcha bakdäcket, men en justerbar styrdämpare vore väldigt trevligt. Har hittat en Öhlinare till bra pris. Min erfarenhet med krånglande fordon är dock att det aldrig är de första åtgärderna som avhjälper felet :( Skulle vilja ha lite mer feedback från alla er för att veta om det verkligen är fel på den eller om K5'an kan vara lite nervös.

Testa med mer/mindre luft i framhjulet

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Nu sitter Öhlinaren på plats och även om jag fått nåt litet slag så har det lugnat ner sig direkt. Inga långa lock-to-lock slappers som innan :näsblod

Men tenderar den till wobbel fortfarande? För du har egentligen inte tagit bort problemet, bara lättat omständigheterna..

Jag hade fortsatt labba :)

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Panigale
Men tenderar den till wobbel fortfarande? För du har egentligen inte tagit bort problemet, bara lättat omständigheterna..

Jag hade fortsatt labba :)

precis, tycker det låter konstigt, aldrig uppleft det du beskriver, dom gångerna det vobblat lite så har det avtagit direkt precis som det skall.. även om man gjort det vid eller nära varvstop eller snett... sätter du ner fronten extremt försiktigt eller någe?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Är det någon som vet pris och monteringråd(kan man göra det själv?) gällande xenon till K5? Eller kan man bara fixa en annan lampa eller på annat sätt "trimma" ljusstyrkan?

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Är det någon som vet pris och monteringråd(kan man göra det själv?) gällande xenon till K5? Eller kan man bara fixa en annan lampa eller på annat sätt "trimma" ljusstyrkan?

Ja du kan göra det själv, om du är lite händig och kan plus & minus.
Risken med starkare lampor är att dem kan smälta lamphuset..:rolleyes:

Gixer

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2004
Hoj
Ducati 1199 Panigale Husaberg 650fs Gsx-R 1000 K5 Såld
Ingen som har Reperationhandbok till en k5? som kan lägga upp den här igen? såg att det fanns innan men den e borttagen nu!!

Nicotin

Guest
Ingen som har Reperationhandbok till en k5? som kan lägga upp den här igen? såg att det fanns innan men den e borttagen nu!!

jag har en i .pdf format...

e förvisso ganska stor men ska kolla var jag kan lägga upp den..:tummenupp

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
precis, tycker det låter konstigt, aldrig uppleft det du beskriver, dom gångerna det vobblat lite så har det avtagit direkt precis som det skall.. även om man gjort det vid eller nära varvstop eller snett... sätter du ner fronten extremt försiktigt eller någe?
Jo, men har du fått slag som gett sig direkt så har du väl en fungerande styrdämpare. Min var ju kass. Nu funkar väl min hoj som din, att det kan hända nån gång ibland om omständigheterna är de rätta men de är rätt sällsynta.

Jag försöker sätta ner wheelies försiktigt. Ha pådrag under landningen. Har väl fått de värsta slappersarna på spåriga vägar, om det landat lite hårt eller om man plockat upp den i låg fart och sätter ner i 200.

Ett nytt framdäck och lite fjädringsinställning kanske mildrar ytterligare men nu tycker jag verkligen inte att det är nån fara. Nåt wobbelstaket är den ju verkligen inte!

Last edited:

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
K5/K6 vs ZX10

Jag funderar på att skaffa en K5/K6.
Men varför har alltid zx10 slagit sukkan i Masterbike ?
Inte för att jag är någon Rossi, men det skrivs alltid hur fantastisk Suzukin är.
Ändå har den aldrig kommit före zx10 i detta test.

sandstream

Guest
Jag funderar på att skaffa en K5/K6.
Men varför har alltid zx10 slagit sukkan i Masterbike ?
Inte för att jag är någon Rossi, men det skrivs alltid hur fantastisk Suzukin är.
Ändå har den aldrig kommit före zx10 i detta test.
Du är inte ensam om att undra det. Om man dessutom betänker att ZX10:an aldrig lyckats något vidare inom roadracing (testet görs ju på bana) så förstår man ännu mindre. I år eller förra året var det en Mille som vann och hur bra den är har vi ju sett.

Hittade en snygg kolfiber-version: http://www.worldofqbcarbon.com/specials/suzukik5/suzuki_k5.htm

t_gsxr_02.jpg

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...