Suzuki GT125 X4 startar inte - Löst!

Molle64

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2022
Hoj
1981 Suzuki GT125 X4
Sitter svänghjulet rätt, hel krysskil? Långsökt kanske men du har gnista men den går inte ens på startgas.
Startgas innehåller som bekant ingen olja så den tvättar bort oljefilmen på cylinderväggarna. Kör inte för länge på startgas.
Hojen ser ju fin ut. Kämpa på!
Jag har inte en indikatorklocka men tändningsmärkena på svänghjulet matchar kolvpositionerna.

Bra påminnelse om startgasen, tänker på det.

Tack för uppmuntran den är i väldigt gott skick. Förutom att den inte startar förstås...

Molle64

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2022
Hoj
1981 Suzuki GT125 X4
Om du köpt de tändspolar som du länkade till och kopplat ström till dem direkt via batteri så brinner de upp. Jag antar att du inte gjort det eller någ tidigare ägare gjort det?
Och de är ju ingen mening provstarta om du inte har fin gnista.
De ser klena ut och jag har inga spec på dem men ja förtroendet är inte högt. Dock smälte en av orginalspolarna med orginal kablage så konstigheten började innan jag satte på dem.

Jag skall köpa ett par 145kr biltändspolar på biltema senare i veckan bara för att ha robusta grejer att fortsätta felsökningen med.

Molle64

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2022
Hoj
1981 Suzuki GT125 X4
Någon kanske har tagit upp det redan, men om packboxarna till vevaxel är otäta blir ingen kompression och då startar den inte. Samma sak med packningen vid toppen förstås. Svårt fel att lokalisera dessutom.
Jag har undrat över det. Skall ta bort svänghjulet och kolla. Den stod ju trotts allt parkerad i nästan 30 år...

Molle64

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2022
Hoj
1981 Suzuki GT125 X4
Tack för alla goda frågor och förslag! Lyfter humöret.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du nämnde att stiften var skapligt torra och att bara ena luktade bensin trots att du kickat dig blå. Är du säker på att soppan kommer fram som den ska? Absolut en bra början att blåsa rent soppakranen, men har du kollat vad som händer därefter då? Om du lossar bränsleslangen ifrån kranen och öppnar den, flödar det som det ska? Om du sätter tillbaka slangen och istället lossar den ifrån förgasarna, flödar det fortfarande bra? Om du sätter tillbaka slangen och istället lossar hela flottörkoppen, rinner soppan genom förgasaren ordentligt? Känns som att med ett friskt soppaflöde borde du ha surat ner stiften rejält om du kickat som en dåre utan minsta antydan till tändning, därav min tanke att det kanske är stopp någonstans efter kran och innan cylindrar... Om jag läst slarvigt och du kollat allt annat också så ber jag om ursäkt för mitt meningslösa inlägg.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
De ser klena ut och jag har inga spec på dem men ja förtroendet är inte högt. Dock smälte en av orginalspolarna med orginal kablage så konstigheten började innan jag satte på dem.

Jag skall köpa ett par 145kr biltändspolar på biltema senare i veckan bara för att ha robusta grejer att fortsätta felsökningen med.
Har du ett elschema? Kolla även om spolarna du köper ska matas från batteriet. Är inte alla spolar som ska det.

Molle64

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2022
Hoj
1981 Suzuki GT125 X4
Du nämnde att stiften var skapligt torra och att bara ena luktade bensin trots att du kickat dig blå. Är du säker på att soppan kommer fram som den ska? Absolut en bra början att blåsa rent soppakranen, men har du kollat vad som händer därefter då? Om du lossar bränsleslangen ifrån kranen och öppnar den, flödar det som det ska? Om du sätter tillbaka slangen och istället lossar den ifrån förgasarna, flödar det fortfarande bra? Om du sätter tillbaka slangen och istället lossar hela flottörkoppen, rinner soppan genom förgasaren ordentligt? Känns som att med ett friskt soppaflöde borde du ha surat ner stiften rejält om du kickat som en dåre utan minsta antydan till tändning, därav min tanke att det kanske är stopp någonstans efter kran och innan cylindrar... Om jag läst slarvigt och du kollat allt annat också så ber jag om ursäkt för mitt meningslösa inlägg.
Väldigt bra poäng! Jag är övertygad om att jag har missat något uppenbart och uppskattar varje sekunds tanke som du och de andra lägger på att försöka hjälpa mig. Sluta be om ursäkt när ni skriver! ??

Det sitter ett nytt bränslefilter och jag kan se bensinen flöda igenom och när jag öppnar dräneringsskruvarna på flotörhusen rinner det ut.

Däremot är jag väldigt nyfiken på statorns krysskil, och vevaxelpackboxarna. Efter stillastående i 30 år kan de möjligt ha hårdnat så mycket att tätningen är obefintlig och då lär det ju inte bli någon vevhuskompression alls... Förklarar inte elkonstigheterna men de grundläggande fysiska förutsättningarna för gasflöde måste ju finnas först.

Tittade in den förträffliga servicemanualen (tack Bosse Trombon!) och stycket om statorns borttagande visar en glidhammare. Funkar det med standard gripande fötter eller behöver man göra någon special?

Screenshot_20220727_112232_com.google.android.apps.docs.jpg

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
De funkar sällan med avdragare modell gripklo, de måste va modell som skruvas fast i svänghjulet. Och Glidhammare är big nono för de kan göra vevaxeln skev!

Molle64

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2022
Hoj
1981 Suzuki GT125 X4
De funkar sällan med avdragare modell gripklo, de måste va modell som skruvas fast i svänghjulet. Och Glidhammare är big nono för de kan göra vevaxeln skev!
Blev förvånad att fabriksmanualen visade det. Speciellt med tanke på rullagren.

Molle64

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2022
Hoj
1981 Suzuki GT125 X4
Den lever!

https://photos.app.goo.gl/TJsdPicyBC4pskX86

Uppenbarligen finns det en del problem att fixa. Först är att få ner tomgången. Trottlarna helt i botten så förmodligen drar den tjuvluft genom packboxarna MEN den fungerar! Jag känner mig väldigt dum för trots att jag renoverat, trimmat och modifierat fordon i över 40 år gjorde jag åtminstone två nybörjarmisstag. Först antog jag att orginal tändspolen som smälte var felaktig och sedan köpte jag billigast möjliga ersättning utan att ha ordentliga specifikationer.

Motorcykeln har luftrenaren men saknar delarna som ansluter den till förgasarna. Hade tänkt skaffa men nu känns det bättre att ta bort luftrenaren och montera biltemaspolarna där, iallafall tillsvidare. Gunnar som har en likadan hoj kommer förhoppningsvis förbi med svänghjulsavdragare om en dag eller två så jag kan kolla åtminstone ena packboxen. Om den är i gott skick får jag leta orsak till rusande tomgång annorstädes men känns fantastiskt att hojen fungerar nu!

Tack för all hjälp och uppmuntran!

Molle64

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2022
Hoj
1981 Suzuki GT125 X4
En fråga till. Oljetanken är bortkopplad så jag har blandat 2% olja i bensinen. Behöver den mer än 2% oljeblandning?

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
2% oljeblandning räcker för smörjning av cylinder och kolv.
Problemet är att vänster och mitten ramlager får sin smörjning direkt från oljepumpen. Höger ramlager får sin smörjning av växellådsoljan. Nu är ju dessa kullager så det funkar nog ändå, åtminstone ett tag...
Jag hade försökt att återställa smörjningen av lagren som det var tänkt från början med CCI systemet. (Crankcase Cylinder Injection)
Varför kopplar folk bort ojepumpen på separatsmorda tvåtaktare?

Molle64

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2022
Hoj
1981 Suzuki GT125 X4
2% oljeblandning räcker för smörjning av cylinder och kolv.
Problemet är att vänster och mitten ramlager får sin smörjning direkt från oljepumpen. Höger ramlager får sin smörjning av växellådsoljan. Nu är ju dessa kullager så det funkar nog ändå, åtminstone ett tag...
Jag hade försökt att återställa smörjningen av lagren som det var tänkt från början med CCI systemet. (Crankcase Cylinder Injection)
Ok! Jag undrar detsamma och planerar att återställa den men ville iallafall provköra hojen före vintern så jag vet om växellåda och koppling funkar...

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Därför att det är svårt att veta när man har motsvarande 4% när man trimmat. Och sen kanske man byggt om hojen och inte har plats för oljetank osv.

Det är bara att borra lite hål så lagren får sin smörjning ändå via vevhuset så går det bra.

oldmanjake

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2023
Hoj
Suzuki GT125 -74
Ursäkta trådlyftet (samt stor risk att TS har flytt), men vad var det ursprungliga problemet med din hoj, och hur löste du det? Har ungefär samma problem med en något äldre modell just nu (-74).

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...