Suzuki RF600R/RF900R - Tråden

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Tror du det kommer från belägg mot ok? Låter det hela tiden eller när du bromsar. Ligger beläggen an skivorna eller har du nyligen bytt belägg? Vissa kopiat, ex. Biltemas belägg, har ibland den egenskapen att dom gnisslar när man bromsar.
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Tror du det kommer från belägg mot ok? Låter det hela tiden eller när du bromsar. Ligger beläggen an skivorna eller har du nyligen bytt belägg? Vissa kopiat, ex. Biltemas belägg, har ibland den egenskapen att dom gnisslar när man bromsar.

ja, ljudet kommer när ja bromsar å främst i låg hastighet.. Å speciellt när bromsarna blivit lite varma.. Å beläggen, som e nya för säsongen, köpte ja på Yamahacenter i Hbg så de borde inte va den sämsta sorten, kanske... När ja bytade belägg så hade föregående ägare till hojen tryckt i en bit trasa i vänster ok, satt mellan beläggen och den kromade fjäderprylen som trycker ner beläggen, å efter att ja tog bort den kom ljudet.. Svårt att veta om de beror på att ja tog bort trasan eller dom nya beläggen.. Men ja upplever inte att de kommer från höger ok... Retligt e de iaf!
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Jag sätter en peng på att ljudet kommer av kontakten belägg - bromsskiva. Kan inte tänka mig att det skulle kunna komma från kontakt belägg - ok. Se till att alla detaljer sitter stumt och inte glappar, finns en spray, bromsskiverengjöring, som man kan tvätta av bromsskivan med men jag tror det är beläggen.

Har du kvar de gamla beläggen kan du ju prova att slänga dit dom utan trasan. Lyssna om du har samma missljud även med dom gamla (om dom nu är inte är helt slut vill säga).

Har tyvärr inga andra tips. Lycka till.
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Jag sätter en peng på att ljudet kommer av kontakten belägg - bromsskiva. Kan inte tänka mig att det skulle kunna komma från kontakt belägg - ok. Se till att alla detaljer sitter stumt och inte glappar, finns en spray, bromsskiverengjöring, som man kan tvätta av bromsskivan med men jag tror det är beläggen.

Har du kvar de gamla beläggen kan du ju prova att slänga dit dom utan trasan. Lyssna om du har samma missljud även med dom gamla (om dom nu är inte är helt slut vill säga).

Har tyvärr inga andra tips. Lycka till.

Ja har använt Würth Rengöringsspray på andra delar, har för mig man kan ha den på bromsar åsså.. Ska testa lite...

Nej, dom gamla beläggen e borta sen länge.. Men tack så mycket för tipsen!
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
MC-Verkstaden i Länna???

Någon som har erfarenhet av dom? Ska lämna in min RF600R på stor service med ventiljustering mm. och dom har hittils verkat riktigt seriösa och trevliga samt billiga i jämförelse mot andra verkstäder jag tagit kontakt med. Tacksam för svar!
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Någon som har erfarenhet av dom? Ska lämna in min RF600R på stor service med ventiljustering mm. och dom har hittils verkat riktigt seriösa och trevliga samt billiga i jämförelse mot andra verkstäder jag tagit kontakt med. Tacksam för svar!

Tyvärr inte haft kontakt med mc-verkstaden i lenna.
Har haft min rf600 inne hos E&D i solna. De kan jag rekomendera varmt. Kommer att fortsätta lämna in min där iaf
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Tyvärr inte haft kontakt med mc-verkstaden i lenna.
Har haft min rf600 inne hos E&D i solna. De kan jag rekomendera varmt. Kommer att fortsätta lämna in min där iaf

Okej, vad gjorde du? Kostade?
Jag ska göra stora servicen med ventiljustering plus byte av bromsbelägg både fram å bak.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Då ska vi se är om jag kommer ihåg allt.
byte tändstift
byte olja
byte oljefilter
byte luftfilter
genomgång av alla förgasare
byte membran i en förgasare
synkning av förgasarbrygga
byte hjullager bak
byte drivlina (fram o bakdrev + kedja)
byte bakdäck
totalt 10.300:-

O de fixade det på en vecka!
Så de räddade min hojsemeseter
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Då ska vi se är om jag kommer ihåg allt.
byte tändstift
byte olja
byte oljefilter
byte luftfilter
genomgång av alla förgasare
byte membran i en förgasare
synkning av förgasarbrygga
byte hjullager bak
byte drivlina (fram o bakdrev + kedja)
byte bakdäck
totalt 10.300:-

O de fixade det på en vecka!
Så de räddade min hojsemeseter

Okej, jag kör nog liten service plus ventiljustering, bromsar fram och bak samt byte av tankgivare...kommer gå på runt 5000-6000kr. Tycker jag låter rimligt!
 

MBN_MAN

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
STHLM
Hoj
Yamaha TTE 1996
Någon som vet färgkoden till gälarna på en gul/svart RF600r? Annars får man väl ringa nån återförsäljare..
 

ChrisRF

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Örebro
Hoj
Den lil(l)a svarta
Nu känns våren långt bort
IMAG0043.jpg

2011 blir den tredje säsongen för mig på min RF900R.

Planen för vintern nu är
Dynojetkit
Byta bakhjulslager
Renovera kopplingscylinder
Renovera framoken
 

getodlare

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2011
Ort
Boet
Hoj
Bandit 1200 -96
Hur är denna hoj (RF600R) att köra om man är sisådär 1.90 lång? Letar efter nåt att pendla till jobbet med och köra för nöjes skull också för den delen. Dock så är pendlingen 7,5 mil enkel väg till jobbet, så det ska ju vara någorlunda trevligt att köra. Men som sagt, är det en listig hoj om man är lite längre?
 

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Hur är denna hoj (RF600R) att köra om man är sisådär 1.90 lång? Letar efter nåt att pendla till jobbet med och köra för nöjes skull också för den delen. Dock så är pendlingen 7,5 mil enkel väg till jobbet, så det ska ju vara någorlunda trevligt att köra. Men som sagt, är det en listig hoj om man är lite längre?

Jag är 1.93 och sitter hyfsat bra på min RF900. Köp en RF900 i stället om du har möjlighet. Den är lite större.
Ska du pendla mer eller mindre varje dag är det skönt med en hoj som har kåpor. Jämfört med en nyare touringhoj sitter du lite mer framåtlutad över tanken och benen vinkllas därefter. Jag skulle föredra att ha mina ben lite rakare men 1 timme på hojen är inget problem. Jag har köpt en ny fotpinnesats från Raask som borde göra att fötterna hamnar något längre bak.
/Kenta
 
Last edited:

RollandP

RolandP
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
1996, Suzuki RF900R
Hej!

Har en RF900R i kanonskick som jag motvilligt måste sälja. Röd, ca 500mil. Däck, drivpaket, batteri bytt förra säsongen. Acrapovic slipon. Pris 25.000.-

Kontakta mig via mejlen eller slå en signal på 0733-864339
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Hur är denna hoj (RF600R) att köra om man är sisådär 1.90 lång? Letar efter nåt att pendla till jobbet med och köra för nöjes skull också för den delen. Dock så är pendlingen 7,5 mil enkel väg till jobbet, så det ska ju vara någorlunda trevligt att köra. Men som sagt, är det en listig hoj om man är lite längre?

Jag är 1,90cm och den fungerar bra för mig, trots en mindre skolios på ryggen :yoparty
 

Drutten2

who´s me ?
Gick med
4 May 2003
Ort
Sandviken
Hoj
1997,Suzuki RF900R
RF900R Verkstadshandbok ?

Letar efter en verkstadhandbok för RF900R.
Sökt efter någon Haynes men inte hittat :confused:

Några tips ?
Kollat på några länkar här i denna tråd men de funka inte (för gammla gissar jag ).

Annars rätt nöjd med hojjen (ägt i 3dagar, med fint vänder :yoparty)
 

Drutten2

who´s me ?
Gick med
4 May 2003
Ort
Sandviken
Hoj
1997,Suzuki RF900R
Finns det något bra ställe o köpa tillbehör till RF900R ?
Menar nytt kåpglas o sånt ?
Hade varit skoj o fixat lite med den nämlich... =)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top