Suzuki RF600R/RF900R - Tråden

Ewe

Ewelina
Gick med
14 Apr 2007
Hoj
Kawasaki Er6F och Suzuki RF600 R
Stolt ägare

Min allra första hoj är just en Suzuki RF600R -95.
Köpte den i månad sedan. Knappast så jag vill kliva av den.
Har ni några bra tips om den som kan vara bra att veta så hör av er.

Vi ses ute på vägarna....

Bratten

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Suzuki RF600R
Dör vid fullgas på tvåan!!?

Tjena!
Någon som råkat ut för detta eller har några tips på vad det kan vara, så är jag jäkligt tacksam.

Har en Rf600 -93:a som går bra i alla avseenden utom på tvåans växel då den dör en kort stund (ungefär som varvstoppet) när man gasar på lite mer. Detta inträffar första gången vid ungefär 6000rpm, sedan igen vid kanske 7500 och 8500rpm.
Det knepiga är att det endast händer på tvåans växel, de andra växlarna kan jag ge fullgas på utan problem, förutom ettan som jag inte vill göra detta på.

Har kollat alla "dödar" funktioner som stöd/neutral läge, knappen på styret, reläer o faan vet vad, har även bytt tändbox, men kan inte hitta något som skulle orsaka detta!

Har nån något tips på vad det kan vara???

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Såja, nu har man varit iväg på premiärturen :)

Ett trasigt tändstift och en kärvande chokevajer var problemet.

Ahhh...skönt!! :tummenupp

Tjena!
Någon som råkat ut för detta eller har några tips på vad det kan vara, så är jag jäkligt tacksam.

Har en Rf600 -93:a som går bra i alla avseenden utom på tvåans växel då den dör en kort stund (ungefär som varvstoppet) när man gasar på lite mer. Detta inträffar första gången vid ungefär 6000rpm, sedan igen vid kanske 7500 och 8500rpm.
Det knepiga är att det endast händer på tvåans växel, de andra växlarna kan jag ge fullgas på utan problem, förutom ettan som jag inte vill göra detta på.

Har kollat alla "dödar" funktioner som stöd/neutral läge, knappen på styret, reläer o faan vet vad, har även bytt tändbox, men kan inte hitta något som skulle orsaka detta!

Som sagt...låter fasligt konstigt.
Nää...inget jag själv råkat ut för. (Har oxo en -93:a)
Min rusar på utan "stopp" i alla varvtal.

Min allra första hoj är just en Suzuki RF600R -95.
Köpte den i månad sedan. Knappast så jag vill kliva av den.
Har ni några bra tips om den som kan vara bra att veta så hör av er.

Vi ses ute på vägarna....

Där är inte mkt som kan gå fel på en RF om du sköter den. Motorn är i stort sett odödlig och kräver nästan att du sätter vinkelslipen i den för att den ska dö.

Fördelen med RF:en är att en del Banditprylar passar så som bromsskivor m.m. Du kan använda RF900 delar till 600:an och tvärtom. Ja, långt ifrån allt men många delar passar rakt av.

Last edited:

Dyngis

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
Suzuki DL1000
Tjena!

Dör den eller tappar den bara drivningen?
Tydligen rätt vanlig åkomma på 900:an iaf att dom tappar 2:ans växel, den hoppar ur, på min löste jag det med att slipa om dreven så att dom greppar bättre.

hades

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2006
Hoj
Suzuki RF900R 1998
Dör den eller tappar den bara drivningen?
Tydligen rätt vanlig åkomma på 900:an iaf att dom tappar 2:ans växel, den hoppar ur, på min löste jag det med att slipa om dreven så att dom greppar bättre.

Same shit med min en gång, en s.k. "nollslipning" av berört kugghjul i lådan och ny växelgaffel löste problemet. Tydligen vanligt om man har otur vid växling eftersom motorn ju är rätt råstark.

Skall förresten sälja min RF900R nu, en mkt fin röd/svart 98:a som bara gått 1750 mil. Nyskick alltså, med nytt bakdäck, nya belägg fram, fullflödesburk och dynojetkit sedan slutet av förra sommaren. Bänkad till 132+ hk på bakhjulet och går således som en scudmissil!

Vad kan en sådan goding vara värd tror ni?

Last edited:

Mr MMJ

AC luxation warning!!!
Gick med
23 Apr 2007
Hoj
suzuki rf 600 r
Inte kunnig

Tjena,

Vet ej riktigt hur detta forum funkar, så ursäkta min okunnighet. Frågar i alla fall om ngn vet ngt om förgasarrengöring/ justering på en suzuki rf600r. Köpte den ett par veckor sedan och den gick helt ok dom 3 kilomertarna hem. Nu är tomgången väldig svajig och den baktänder mellanåt. Vill inte heller gå efter
att man stängt av choken. Får alltså hålla på å trixa i 10 min för att kunna köra den. Det är en 96 med 2600 mil på mätaren och har stått avställt sedan -04. batteriet är nytt, olja och filtret är nybytt. Har alltså bara kört den lungt hem fr oljebyet i 3 km. Har hört att man ska byta kolla allt byta stift, en annan tycker att förgasrana har säkert avlagringar el dyl. Tacksam om ngn kan komma med tips kring detta! Mvh M.:confused:

Bratten

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Suzuki RF600R
2902509 Dör den eller tappar den bara drivningen?
Den dör en kort stund. Har nyss bytt drev o gaffel i lådan så den borde ju inte kugga över. Om den kuggade över borde det väl smälla till REJÄLT när den hoppar i igen, eller??

back in black

Ringräv
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
RF 900 rgv 250
Den dör en kort stund. QUOTE]
Hade ett liknande fenomen på min 900.
När man låg och smiskade på kurviga vägar (oftast 3an) så bara slog den av och kom igen. Ofta med en ordentlig knall som följd:D
Visade sig vara stödet som lämnade stödbrytarn:mad:
Lite ny fjäder gjorde susen:tummenupp

Pavan27

? LIFE
Gick med
2 May 2007
Hoj
-97, Suzuki RF 600R
Jag har precis köpt en RF 600R -97 om gått 1700mil. :yoparty

Pedant som jag är så blir jag nojig över att det låter som det krashlar lite från motorn. (Mycket svagt)

Ska det låta lite kedja från motorn eller är era helt tyst?

Vidare har jag även lite ostadig tomgång när den är kall, är det normalt?

Har inte hat hoj på 5 år så är något novis igen.... :confused:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag har precis köpt en RF 600R -97 om gått 1700mil. :yoparty

Pedant som jag är så blir jag nojig över att det låter som det krashlar lite från motorn. (Mycket svagt)

Ska det låta lite kedja från motorn eller är era helt tyst?

Vidare har jag även lite ostadig tomgång när den är kall, är det normalt?

Har inte hat hoj på 5 år så är något novis igen.... :confused:

Kraschande ljud brukar säkkan vara bra. Nu är väl inte äldre Suzukimotorer kända för att vara direkt ljudlösa men jag skulle nog kolla min kamkedjespännare. Hade min inne på service igår och då upptäcktes det att den var HELT slut. :mad:

Pavan27

? LIFE
Gick med
2 May 2007
Hoj
-97, Suzuki RF 600R
Kraschande ljud brukar säkkan vara bra. Nu är väl inte äldre Suzukimotorer kända för att vara direkt ljudlösa men jag skulle nog kolla min kamkedjespännare. Hade min inne på service igår och då upptäcktes det att den var HELT slut. :mad:

Tack för svaret :tummenupp
Ja, jag har hört från andra håll också att det oftast är orsaken för liknande ljud, så jag ska kolla upp spännaren.
Vad kostade byte med delar för dig?

En annan fråga, finns det nån nätaffär som säljer orginal tillbehör till rätt pris för RF modellen? Så som liten-pakethållare, tanköverdrag mm? Även icke orginal delar och nätbutiker utanför sverige är intressant???? Hittar nämligen till allt annat än just RF...!!! :mad:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Tack för svaret :tummenupp
Ja, jag har hört från andra håll också att det oftast är orsaken för liknande ljud, så jag ska kolla upp spännaren.
Vad kostade byte med delar för dig?

Spännaren, utan arbetskostnad, kostade 750:-. I och med att jag lämnade in den för ventiljustering samtidigt vet jag inte vad just den kostar att byta.

En annan fråga, finns det nån nätaffär som säljer orginal tillbehör till rätt pris för RF modellen? Så som liten-pakethållare, tanköverdrag mm? Även icke orginal delar och nätbutiker utanför sverige är intressant???? Hittar nämligen till allt annat än just RF...!!! :mad:

Kolla på http://www.touring.se

Pavan27

? LIFE
Gick med
2 May 2007
Hoj
-97, Suzuki RF 600R
Spännaren, utan arbetskostnad, kostade 750:-. I och med att jag lämnade in den för ventiljustering samtidigt vet jag inte vad just den kostar att byta.

Kolla på http://www.touring.se

750, wow....
Ja, ja, vad gör man inte för kärlek :pannkyss

Har kollat på touring men hittar inte riktigt det jag vill ha, får leta vidare....

Tack för hjälpen!

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
En kamkedjesträckare på Motorsport i Landskrona kostar 800:-.
Vill du ha en nätbutik med diverse slitdetaljer till RF kolla in www.addemoto.se

Du Plåtis, hur såg man på sträckaren att den va HELT slut? Jag har ett svagt, varvrelaterat rassel i min nämligen. VAd pröjsade du för ventiljusteringen?

Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
750, wow....
Ja, ja, vad gör man inte för kärlek :pannkyss

Har kollat på touring men hittar inte riktigt det jag vill ha, får leta vidare....

Tack för hjälpen!

Låter inte som du är så van att köpa MC-delar. Det är fan nästan gratis. :rolleyes:

En kamkedjesträckare på Motorsport i Landskrona kostar 800:-.
Vill du ha en nätbutik med diverse slitdetaljer till RF kolla in www.addemoto.se

Du Plåtis, hur såg man på sträckaren att den va HELT slut? Jag har ett svagt, varvrelaterat rassel i min nämligen. VAd pröjsade du för ventiljusteringen?

Jag upplevde ett visst rassel i motorn och anade därför att sträckaren var lite schleten. Bad mecken kolla den när han ändå justerade ventilerna och han ringde och meddelade att den var slut. Jag har inte sett den själv ännu.

Jag återkommer när jag får notan på kalaset. :näsblod

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Låter inte som du är så van att köpa MC-delar. Det är fan nästan gratis. :rolleyes:

Jag upplevde ett visst rassel i motorn och anade därför att sträckaren var lite schleten. Bad mecken kolla den när han ändå justerade ventilerna och han ringde och meddelade att den var slut. Jag har inte sett den själv ännu.

Jag återkommer när jag får notan på kalaset. :näsblod

Hehehe..ja tack, gärna det. Så jag vet var jag ska skicka min med...notan alltså...:D
Mest så man vet i vilken nivå en justering kostar.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Hehehe..ja tack, gärna det. Så jag vet var jag ska skicka min med...notan alltså...:D
Mest så man vet i vilken nivå en justering kostar.

Snackade precis med verkstan och ventilerna såg fina ut. Problemet var bara att delarna inte kommit i tid så jag får hojen på måndag. :mad: :kulspruta

Lillkollin

Ny medlem
Gick med
9 May 2007
Hoj
Suz RF600R
Mera ljud

Har nyss köpt en RF600R. Var får man tag på dämpare/system som låter lite bättre(=MERA) än originalsystemet?
Tog hem en dämp från touringbutiken, men det var långt ifrån Slip-On...
Tacksam för tips!

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Har nyss köpt en RF600R. Var får man tag på dämpare/system som låter lite bättre(=MERA) än originalsystemet?
Tog hem en dämp från touringbutiken, men det var långt ifrån Slip-On...
Tacksam för tips!

Får jag bara till min nya dämpare så har jag en kolfiberburk du kan få alldeles gratis. Den låter nog så det räcker åt dig. :näsblod

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024