Suzuki RF600R/RF900R - Tråden

magnus_

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2009
Ort
köping
Hoj
Yamaha R1
Någon som servar/servat sin hoj på verkstad i Stockholm och kan rekommendera någon bra/prisvärd?
Fanns ingen servicebok till min jag köpte och den har gått 5200mil så jag misstänker att en ventiljustering är på sin plats samt byte av bromsbelägg....oljor, filter och stift redan bytt.
Sen en bränslenivåmätare skulle inte sitta helt fel heller då "fuel" lampan tänds och släcks lite titt som tätt trots bra med soppa i tanken.

Vad har ni betalat för service?

Hej.

Jag frågade en firma i Västerås ang justering av ventiler.
Det skulle kosta 3000kr och då skulle de även kolla kamkjedjan.
Har inte lämnat in den är. Tycker att det är ett tickande ljud när den går på tomgång men har inte tagit tag i saken än.

/Magnus
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Hej.

Jag frågade en firma i Västerås ang justering av ventiler.
Det skulle kosta 3000kr och då skulle de även kolla kamkjedjan.
Har inte lämnat in den är. Tycker att det är ett tickande ljud när den går på tomgång men har inte tagit tag i saken än.

/Magnus

Samma som jag hittat hittils, har skickat förfrågan till 4st olika firmor. E&D MC skulle ha 2890kr....sen ska bromsbeläggen bytas också.
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Bromsbeläggen tar ju max 5min att byta.

Jag är inte direkt MR Handyman på hojar! Var en rackare på att skruva isär min gamla DT50 från 91 som jag hade när jag var 15 :D
Finns det möjligen någon bra instruktion för service/mek på en RF600???
Ventiljusteringen överlåter jag dock till verkstad :rolleyes:
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Jag är inte direkt MR Handyman på hojar! Var en rackare på att skruva isär min gamla DT50 från 91 som jag hade när jag var 15 :D
Finns det möjligen någon bra instruktion för service/mek på en RF600???
Ventiljusteringen överlåter jag dock till verkstad :rolleyes:

Kunde du byta på din moppe kan du byta på denna.

Första posten i denna tråd har länkar till Service manual och sprängskisser.
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Kunde du byta på din moppe kan du byta på denna.

Första posten i denna tråd har länkar till Service manual och sprängskisser.

Skrev ut dom sidor jag behövde men det var ju svårt dålig skärpa på bilderna!! Ingen som vet vart man kan köpa samma/liknande manual/servicebok i butik???
Har kollat lite på nätet men inte hittat något..ingen som har en till salu??
 

magnus_

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2009
Ort
köping
Hoj
Yamaha R1
Skrev ut dom sidor jag behövde men det var ju svårt dålig skärpa på bilderna!! Ingen som vet vart man kan köpa samma/liknande manual/servicebok i butik???
Har kollat lite på nätet men inte hittat något..ingen som har en till salu??

Den finns att köpa på www.repairmanual.com
Den är dock rätt dyr,
Beställde den bok till min bil därifrån så det fungerar bra att handla därifrån.

/Magnus
 

magnus_

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2009
Ort
köping
Hoj
Yamaha R1
Lås

Tjenare. Funderar på att köpa ett lås till min hoj.
Hade tänkt ett Abus Deteco 8000 skivbromslås men jag undrar om det passar bromsskivan.

Är inte så sugen på en kätting eller bygellås då de känns lite bökiga att släpa med sig.

Vad använder ni för lås?

/Magnus
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Tjenare. Funderar på att köpa ett lås till min hoj.
Hade tänkt ett Abus Deteco 8000 skivbromslås men jag undrar om det passar bromsskivan.

Är inte så sugen på en kätting eller bygellås då de känns lite bökiga att släpa med sig.

Vad använder ni för lås?

/Magnus

Jag har ett Abus Detecto till min hoj men har inte hunnit prova det då polaren har det för tillfället och jag har hans lås..fråga mig inte varför, lång historia! Men då jag lånat hans lås (GRANIT QUICK SKIVBROMSLÅS, passar super på skivan bak!) så upptäckte jag att när man stoppar det i skyddsfickan så passar det som en smäck i det lilla facket som sitter till vänster på framkåpan. Såvida du inte fyller det med plånbok, telefon, kådisar mm :D
Har kört runt ca 25mil med låset där i hastigheter 0-200 och den har aldrig gått upp...sitter som sagt som en smäck så den lär inte ramla ur oavsett om luckan skulle öppna sig.

Ska iväg och byta lås med polaren på onsdag så då kan jag återkomma om det passar på skivan...
 

Granen82

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Gällivare
Hoj
1996, Suzuki Rf900r
Problem

Tjenare jag har lite problem med min hoj
första problemet är kanske lite enklare, det har att göra med tändspolarna och kablarna som går in i dem från tändstiften, då jag har bytt tändkablar så har mina "clips" som håller fast kablarna i tändspolen gått sönder, så nu funderar jag hur jag får tag i nya clips utan att köpa nya tändspolar.

Andra problemet är att den går som en poset skit under 6 tusen varv,
misständer och baktänder jag allt, den går som bara på 3 av 4 burkar, men dock vid 6tusen varv då tänder den på alla och sticker iväg som ett skott
Fast när det är fuktigt ute och regn då går den som en gungbräda oavsett varv, misständer och dylikt.

Tredje problemet är kanske rot till allt ont, men en ventiljustering kanske är på tal nu? den har gått 4800 mil lite drygt och jag vet inte om det är justerat något på den.

Mvh

Andreas
 

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Tjenare jag har lite problem med min hoj
första problemet är kanske lite enklare, det har att göra med tändspolarna och kablarna som går in i dem från tändstiften, då jag har bytt tändkablar så har mina "clips" som håller fast kablarna i tändspolen gått sönder, så nu funderar jag hur jag får tag i nya clips utan att köpa nya tändspolar.

Andra problemet är att den går som en poset skit under 6 tusen varv,
misständer och baktänder jag allt, den går som bara på 3 av 4 burkar, men dock vid 6tusen varv då tänder den på alla och sticker iväg som ett skott
Fast när det är fuktigt ute och regn då går den som en gungbräda oavsett varv, misständer och dylikt.

Tredje problemet är kanske rot till allt ont, men en ventiljustering kanske är på tal nu? den har gått 4800 mil lite drygt och jag vet inte om det är justerat något på den.

Mvh

Andreas

Hej Andreas.
Jag tror inte en ventiljustering hjälper i ditt fall. Jag skulle lägga en peng på att du har någon form av elfel. Eftersom den går dåligt vid fuktigt väder och fukt leder ström skulle jag börja där.
Börja kolla upp att alla kablar verkar hela så du inte har överslag någonstans. Byt sedan tändstiften.
Hjälper det inte att byta tändstift är mitt råd att du tar hjälp av någon som vet vad han/hon pysslar med om du inte själv har kunskap.
 

Granen82

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Gällivare
Hoj
1996, Suzuki Rf900r
Tjenare igen, ska kolla upp alla kablarna och sådant, nu har jag plockat bort förgasarna ska lämna in dem på rengörning och synkronisering,
men nu har jag ett till problem, tänkte ta att piffa upp allt lite smått och gott, men vart hittar jag nya insugsgummin och nya gummin mellan luftburk och förgasare?

tack på förhand!
helst en onlineaffär, bor i en liten håla utan något som helst suzuki mc handlare, så att beställa online är ett stort plus.

annars så handlar jag från
Touringbutiken
mcweb

har även beställt från usa "Alpha Sports" men det är ju lite dyrare frakt och tar lite längre tid, har beställt grejjer för 3 veckor sen och de har inte kommit än men då har det ju varit "aska" i luften som kan ha dröjt på det lite.


Mvh
Andreas
 

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Hej.

Jag brukar köpa delar från MC-shopen i Karlstad. Det går säkert att köpa på E-bay osv men jag har alltid fått hjälp härifrån och det har aldrig varit något strul.
http://www.mc-shopen.se/
 

magnus_

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2009
Ort
köping
Hoj
Yamaha R1
scottoiler.

Hejsan alla.

Har du kört en stund med min skottoiler och måste säga att jag är väldigt nöjd.
Alla säger att det skall kladda mycket på bakhjulet men där har jag inte upplevt några problem.
Dock blir det rätt smetigt vid framdrevet. Men det är smällar man får ta.

/Magnus
 

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Ni som är ute efter en manual! Kolla längre bak i tråden så hittar ni ett antal bra länkar! :tummenupp
 

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Bumpar tråden....hur var det med en ev RF-träff?
Det var lite snack om detta tidigare i vintras.

Vore skoj om några av oss kunde träffas för en tur.. :tummenupp
 

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Bumpar tråden....hur var det med en ev RF-träff?
Det var lite snack om detta tidigare i vintras.

Vore skoj om några av oss kunde träffas för en tur.. :tummenupp

Givet! Jag är på när jag väl fått tillbaka hojen från verkstan!
 

magnus_

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2009
Ort
köping
Hoj
Yamaha R1
hej alla.
var jag som tog upp ämnet i höstas men har haft så himla mycket annat att stå i.

Någon som vet nått bra evenemang/mässa/sevärdhet eller nått annat som man skulle kunna ha som ´samlingspunkt eller ska vi bara ta lite åkning på måfå?

Magnus
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top