Suzuki RF600R/RF900R - Tråden

fredrikö

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Umeå
Hoj
Rf900r
Mer effekt på hojen

Hej finns det möjlighet att modda luftburtken och sätta in större munstycket i rf900 för att få mer effekt?
Tänkte många som har banditer och fireblade gör detta.
Nu har jag bara slipon och kn filter, tycker dock hojen verkar få nog med soppa för när man drar på så blir det lite sotrök.

Tack på förhand

/Fredrik
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
En RF träff skulle vara kul.
När? var?
Hur vet vi redan ... på ett eller två hjul ;)
 

magnus_

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2009
Ort
köping
Hoj
Yamaha R1
600 vs 900

Tjenare.

Köpte min RF600 förra sommaren och är hur nöjd som helst med den.
men som alltid vill man ha mer.
Någon som har kört både en 600 och en 900? är det stor skillnad?
Har läst att 900 är en väldigt bra hoj rent prestandartmässigt.

MVh
Magnus
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
EFTERLYSNING!
Inte någon som råkar ha den nedre "kylar-ferrari-plastbiten" på höger sida (sett när man sitter på hojen) som ligger och skräpar nånstans? Min råkade flyga av på Nynäsvägen, har ingen aning om hur den kunde släppa :rolleyes:
Den som satt på min var svart....har kollat på Spinning wheels skroten men dom hade ingen!
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
EFTERLYSNING!
Inte någon som råkar ha den nedre "kylar-ferrari-plastbiten" på höger sida (sett när man sitter på hojen) som ligger och skräpar nånstans? Min råkade flyga av på Nynäsvägen, har ingen aning om hur den kunde släppa :rolleyes:
Den som satt på min var svart....har kollat på Spinning wheels skroten men dom hade ingen!

Såg att det fanns sånna tillsalu på ebay för nåndag sen iaf.
 

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Bara vänta och leta på beg marknaden. Kollade för länge sedan när jag hade en RF600 -97 och då gick den övre på 1200 spänn ny om jag inte minns helt galet. Går dock fortfarande att beställa via t.ex DinMC har jag för mig men de måste då i sin tur beställa från Japan vilket inte lär göra det billigare...
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Jag vet att www.samsmotor.se har en skrotad 600:a annars så har
www.biketrollhattan.se/demontering/ ett par 900:eek:r, skulle tro det är samma, fast det vet nog dom.

Tack för alla svar, kollade ebay och där fanns en för 30dollar plus frakt på 10. Skickade mail till bikes demontering få se om det är den del jag tyckte mig läsa på en skrotad RF.

Tror nog annars att jag beställer den från ebay och lackar om den..pratade med AVAMC och där kostar den lilla sketna plastbiten 2500kr!!!!!!!!!!!!!
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Hej! Jag IGEN!

Hittade en sida från UK... www.motorcycle-fairings.co.uk
Och enligt deras beställningssida så står det RF600/RF900 Lower right fairing...alltså samma på båda hojarna.
Men enligt AVAMC när jag ringde dit så var det inte samma...undrar vilken som stämmer?
Vad tror ni???
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Hej i luckan

Har idag provkört en rf900 -94 import från usa med ca 4400 mil. Samma ägare senaste fem åren ungefär och han har kört sparsamt senaste åren.

Besiktigad förra året ua, de äldre papprena tillsammans med kvitton har tydligen gått bort men han skulle leta efter dem.
Omkullagd en gång i låg fart (tydligen alla som lägger omkull i låg fart) och reparerad för detta med omlackering på vissa delar.

Hojen ser fräsch och fin ut men innan och efter provkörningen så fanns där olja på höger framgaffelben.
Vidare så tycker jag att den bluddrar lite.

Ingen service är gjord på verkstad i hans ägo, det enda som är gjord är olje och tändstiftsbyten varje år. Med andra ord är bromsarna runt om 5 år gamla minst. Däcken är två tre år och har några mm kvar men bak börjar de bli lite väl platta på körytan. Enligt datummarkeringen är däcken från -06 men enligt säljaren köptes de nya, mao antingen ljuger han eller så låg däcken ett år på firman.

Senaste åren har han bara kört några hundra mil, inte mycket alls.

I övrigt verkar det inte läcka från motorn eller andra delar när man kört och den fått stå ett tag.
Kan vara lite svårt att få i neutralt när man kört ett tag.

Låter som det rasslar lite om man har i tredje/fjärde växeln och från ca 40-50km/h gasar på.


Hur mycket av det som skrivits är av betydelse och bör beaktas?
Vad specifikt bör man kolla på på den här modellen?

Mvh
 

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Semestertider antar jag....
RF 900 är lite "klonkig" på växlarna och den är lite bluddrig.
Bromsarna fixar du enkelt själv. På dig verkar det vara länge sedan den servades. Ventilerna har jag för mig ska kollas någonstans
mellan 4-5000 km. Kostar ca 4500-5000 kr för en full service.
Gaffelbenen ska däremot inte vara oljiga.
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Semestertider antar jag....
RF 900 är lite "klonkig" på växlarna och den är lite bluddrig.
Bromsarna fixar du enkelt själv. På dig verkar det vara länge sedan den servades. Ventilerna har jag för mig ska kollas någonstans
mellan 4-5000 km. Kostar ca 4500-5000 kr för en full service.
Gaffelbenen ska däremot inte vara oljiga.

Måste vara det ;)

Det var ju skönt o höra angående växellådan och bluddrigheten. Bromsarna tänkte jag mig inte vara svårare att byta än på en bil.

Dock så var det just det där med att han själv sagt rakt ut att han under sina fem år som han haft hojen aldrig haft in den på en verkstad, utan enbart bytt tändstift och olja på den (utöver däcken en gång och batteriet). Nada mas.

Det är det som gör att jag undrar om den är värd 22k om den ska servas för 4-5k snart...

Edit: för att inte nämna gaffelbenet till höger som läcker olja :p
 
Last edited:

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Gå in här och kolla priset så får du ett ungefärligt uppskattat värde.
http://www.bike.se/begagnatpriser/

Sen är det bara att försöka pruta om du tycker priset är för högt.
En -94 som eventuellt behöver nya packningar i gaffelbenen samt en ordentlig service kan 22k låta som lite väl mycket....
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Frågan är om man ska bry sig om att den är importerad eller ej.

Samt om den verkligen behöver service eller ej. Dock så måste packningarna och bromsarna fixas och det lär ju kosta det med...

Svårt som fan detta.
 

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Det har i princip ingen betydelse att den är importerad så länge det inte rör sig om en nyare mc.

Enda kruxet kan vara om fordonet får en återkallelse. Dvs om hojen har ett sådant fel från tillverkaren att den återkallas. Det händer ibland med volvobilar att Volvo återkallar vissa modeller via återförsäljaren för att åtgärda fatala brister. Det kan vara att bränsleinsprutningen har ett inbyggt fel eller fel på broms-systemet.

Då återkallar återförsäljaren fordonet och felet åtgärdas. Är hojen importerad från Tyskland är det den tyska återförsäljaren som återkallar hojen. Inte den svenska.

Detta kan bli lite knepigt men i ditt fall med en hoj från -94 lär det inte hända.

Berätta för säljaren om problemen med gaffelbenen och avsaknad av service. Ge honom din uppskattade kostnad och pruta ner priset. Antingen säljer han hojen för det priset eller så letar du efter en annan.
 

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Det är inte hela världen om du får byta packboxar i framgaffeln själv heller. Kostnaden är runt 130 spänn för packboxarna och sen lite olja på det. Skulle tro att du kan komma undan med 500-600 spänn hos någon verkstad inkl material om du inte vill stå med det själv.

Jag skulle säga 20k till honom för du kommer ev bli tvungen att ta isär förgasarna helt och byta samtliga packningar vad det lider. Ju mindre en hoj körs desto fortare torkar gummipackningarna och de är ju dessutom 16 år gamla... RF'arna bluddrar en aning men inte mycket när de är friska. Sköt och baktände den något när du motorbromsade?
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Minns faktiskt inte hur den lät när jag motorbromsade...

Att byta och utföra lite svårare service själv funkar inte, bor i studentkorridor med begränsade ytor ich verktyg så det får bli verkstad.


Men men, får se hur det går, han vägrar gå ner en krona från 22 och jag vägrar betala så mycket hehe. Men tack för hjälpen!
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Har ett problem med skrikande frambromsar på min RF900R.. Nån som har nått bra tips?! Har redan provat m kopparpasta på sidor/baksida av beläggen...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top