Suzuki RF600R/RF900R - Tråden

Har samma fråga som GR_COO.
Står så här i regbeviset på min:
MOTORCYKELN PROVAD OCH GODKÄND MED ANGIVEN EFFEKT
URSPRUNGLIG EFFEKT 74 KW (100 HK) SÄNKT GENOM BEGRÄNSNING I FÖR
GASARE, ÄNDRADE KAMAXLAR OCH ÄNDRAD TÄNDNING

Låter lite väl avancerat för en strypning?
 
Hej
Precis köpt mig en Suzuki rf900 från 1995 gått ca 4000 , hittils kanon nöjd med den!
Men jag försöker hitta en ägare manual till den , hittar servicemanual på internet men ingen ägare manual :/.
Någon som bor i Göteborgs trakten så man kan låna och kopiera eller någon som har hittat på nätet?

Tacksam för svar
 
Hallå kamrater!

Någon som fortfarande åker RF?? Har äntligen kunnat börja åka på min (900 -94) efter byte bromsskivor, belägg, vätskor, hjullager etc.. Men lite kvar att ordna men ska väl ändå gå igenom en besiktning nu!

Min ska enligt uppgift vara "Dynojetad" och har ett Yoshimura-slipon i övrigt rätt original!

Det känns dock som att den går otroligt blött. Enligt förra ägaren får man INTE använda choken och byter man till original-systemet när den är kall så dränker man stiften direkt.. Vad tror ni om det? Enkelt att fixa förgasarna? Hur märker man ifall man behöver justera/shimsa ventilspel?

Bakbromsen tar även den otroligt dåligt (både lågt ner och svagt men känns inte direkt svampig) trots ny bromsvätska och nya belägg, går ej att justera mer heller. Plocka ner oket eller pumpen? Byta slangar?

Thaaanks!
 
Min ska enligt uppgift vara "Dynojetad"

Dynojet = jävulens påfund. Byt till original emulsionsrör, original trottelnålar och original huvudmunstycke. Shimsa upp originalnålarna med en eller två M3-brickor om nålarna bara har en clips-position. Sitter det ett K/N luftfilter, byt till originalet. Original RF900 ljuddämpare fungerar bra som effekt-system på en Bandit 1200 så bestycknigen med buller monterat gör att man inte behöver bestycka om förgasarna annat än att fetta upp lite i låg/mellanfart mha trottelnålarna.

Att bara byta belägg om skivorna redan är använda/slitna kräver att man kör in beläggen innan de börjar nypa ordentligt. Om du inte kan rita med bakbromsen efter ett par hundra mil, byt skiva och belägg.

RF'ens shimsade ventiler behöver kollas på sin höjd var 3000 mil. Lite för stort spel kan du ignorera. För litet spel kan förorsaka nysningar vid låga varvtal trots fullt uppvärmd motor och brända ventiler om du kör inspirerat.

<edit>Med 0.05 eller mer på insug och 0.10 eller mer på avgas kan du vänta till vintern med att shimsa ventilspelet.</edit>
 
Last edited:
Nu har det gått en stund och besiktningen gick kanon mer än att snubben inte ville lämna tillbaka cykeln :smasha
Den går som den är säsongen ut men i vinter blir det att renovera oken fram och bak och kika på förgasarna.

En sak till som jag känner mig helt tappad bakom är drevningen, någon före mig har drevat UPP ett kugg men jag har snarare läst om att folk kuggat NER för att få en roligare cykel. Jag blev sugen på att beställa hem både 15 och 14 kugg för att testa mig fram (sitter 16 på nu) men kan inte hitta 14tagg till RFen? Hur vet jag vilka som "passar"? Det lär väl vara någorlunda universal men jag förstår inte riktigt vad jag ska beställa för att inte skjuta mig i foten :dummer
 
Jag har också införskaffat en RF900R från -95. Går bra tycker jag, lite ojämn tomgång som jag tänkte testa åtgärda med en förgasarsynkronisering :)
 
Tjena! Lever tråden ännu? Undrar om det är någon som har koll på grenrör till rf600r. Har en -93 vars grenrör har rostat sönder. Försöker hitta något att ersätta den med, Men det är ganska sparsamt med alternativ till rimliga priser. Om jag har förstått rätt så är det skillnad på grenrören från rf600r -95. Vet någon om det stämmer? Vet någon om ett grenrör från en annan höj passar. Läste någonstans att bandit 600s från samma år ska ha samma, men inte lyckats bekräfta det.
 
Clips till rf900 tändspolar, fisk du tag på några?

Tjenare jag har lite problem med min hoj
första problemet är kanske lite enklare, det har att göra med tändspolarna och kablarna som går in i dem från tändstiften, då jag har bytt tändkablar så har mina "clips" som håller fast kablarna i tändspolen gått sönder, så nu funderar jag hur jag får tag i nya clips utan att köpa nya tändspolar.

Andra problemet är att den går som en poset skit under 6 tusen varv,
misständer och baktänder jag allt, den går som bara på 3 av 4 burkar, men dock vid 6tusen varv då tänder den på alla och sticker iväg som ett skott
Fast när det är fuktigt ute och regn då går den som en gungbräda oavsett varv, misständer och dylikt.

Tredje problemet är kanske rot till allt ont, men en ventiljustering kanske är på tal nu? den har gått 4800 mil lite drygt och jag vet inte om det är justerat något på den.

Mvh

Andreas

Fick du tag på några clips till dina tändspolar på din rf900 och vart i så fall?
 
Någon som kan rekommendera en bra olja till min suzuki rf900r? Står att den ska ha 10/40 olja. Funkar xlmotos olja, typ den som är från Castrol?
Mvh
 
Wooosh. Can of worms opened.
JASO-certad olja i spannet 10w40, anything goes. Huvudsaken _att_ du byter olja och filter.

Det jag tänkte lite på var en sak jag läste för ett tag sedan. Då var det en som köpt en olja som inte alls lira med kopplingen. Slirade rätt mycket. Men efter oljebyte så funkade det kanon. För det är väl våtkoppling på suggan?
Okej. Men jag testar å kör på xl motos castrol 10/40
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top