Suzuki TL1000R eller honda SP1?

TL1000R eller SP1?


  • Antal röstningar
    0

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Hamnade i en diskussion igår kväll, en kille som ska byta hoj och funtar på Tillern resp. Spettan. Vilken hade ni valt?
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Spettan, utan tvekan. Har ägt bägge dessa hojar och spettan är verkligen att föredra :fakta
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Ducce. :fakta :D

Nejdå.. Men av de du nämner så är ju SP-1;an att föredra.

Men varför inte kolla på en äldre mille om du vill ha en schysst sporttwin (Om du inte vill ha Ducce...) Ett val mellan Mille´n och SP-1; an ger ju klar fördel till Mille´n
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Har ej kört Sp1:an, uttalar mig därför bara om Suzzen:

Underbar puffra med världens goaste gång, starkt mellanregister och rejält knuff på topp. Urstadigt chassie långt bortom de hastigheter/nedlägg som är lämpliga på allmän väg, detta trots standard dämpare med mer. Hejdare som heter duga.

Emellertid har TLR några rykten om sig:
*Tung och klumpig. Detta brukar sägas av de som är vana vid små nätta 4:eek:r (som ju onekligen är mindre och lättare). Själv är jag van vid betydligt tyngre maskiner (gamla järnhästar från 70- och 80-talet) och då är TLR en underbart smidig maskin. Tung är den när den börjar tippa, då märks kilona, den väger ju i alla fall 235 kg om jag inte minns fel. Men klumpig? Nä. Med andra ord är detta mer en fråga om vad man är van vid och vad man föredrar. Själv vill jag ha en fullvuxen hoj där jag slipper se mitt eget framdäck om jag tittar nedåt när jag kör. :)
*Kass bakdämpare. Jag har upplevt lite gung i chassiet i samband med brutalt nerlägg och tjälskott men tycker att det kan man ta. Har aldrig upplevt problem med dämpen vid körning på oskadade vägar (dom få som fortfarande finns). Å andra sidan så har jag inte provat med annan dämpare men de som har gjort det säger att det är en rejäl förbättring.
*Trött. Ja, den är inte lika snabb som en R1:a eller en Hayabusa rakt fram men det är inte därför man köper en tiller.
 

mower888

MoWer
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kungsör
Hoj
TL 1000R
Instämmer med föregående talare, dock har jag aldrig kört en SP-1:a. Mitt råd är att försöka provköra båda hojarna och bilda dig en egen uppfattning. Jag är jättenöjd med min TL 1000R fast jag sneglar på en radfyra igen...
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Håller med Robban om TLRen.
Bakdämparen kan bli lite svajig i nedlägg, men ett byte av bakdämpare löser den saken (runt 3k)
Annars är vridet helt underbart, men visst... Är det snabbt fram man vill köra är väl inte TLR värst :D

Sen har man hört en hel del kärvänliga ord om ljudet på sin hoj :yoparty
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Motorerna är likvärdiga, vikten är likvärdig, dock något bättre chassie på Hondan men den är å andra sidan dyrare i inköp. Lägg mellanskillnaden på en ny bakdämpare och exempelvis andra gaffelfjädrar så är TLR'en ikapp.
Kontentan är att välja med hjärtat, eventuella brister är lätt fixat.
Be din kompis surfa www.tlplanet.com och www.rc51.org och bilda sig en egen uppfattning. Jag har uppgraderat en hel del grejer på min och det är stoooor skillnad mot original.

Robban, båda väger ca 195kg torra.
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Skalman skrev:
Hamnade i en diskussion igår kväll, en kille som ska byta hoj och funtar på Tillern resp. Spettan. Vilken hade ni valt?

Frågan e om han skall mecka eller köra på en gång?
Vill han inte tokmecka ett tag innan han kör så blire Sp1, tyckar han att det e skoj med lite meck så TLR'n. Det e som J säger, det bör bytas en del saker på tillern innan den e helt körklar... Detta oxå vädligt mycke beroende på vad killen har för krav på sin hoj?!?

Personligen så tycker jag att han skall investera i en Mille R, dvs då ere bara att ut å gasa direkt!
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
sharpedge skrev:
Sen har man hört en hel del kärvänliga ord om ljudet på sin hoj :yoparty

heh... sorry, men det übercoolaste twinljudet jag har hört e fortfarande från en spetta... inte ens millen e nära där!
Nepp en spetta med micron-slippisar... huga va det lt gött!

Näst coolast va en mille utan slipon... :yoparty höhö lät det gjorde då!!! :hihi
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Jag har inte själv heller kört någon av dem (ingen sporttwin över huvudtaget) men skulle gärna vilja prova om tillfälle ges, kanske på nån skåneträff ;) Risken är förstås att man blir helt såld och överger radfyror för all fram tid :D :D

Spontant hade jag själv valt spettan - men jag sa åt honom att det är en smaksak och att han borde prova båda och sen välja den han blev mest förälskad i, eftersom de är ganska likvärdiga.

Edit: ska ge honom länken hit så får han själv läsa och dra sina egna slutsatser.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Skall man ha GRYMT twin ljud så ta o lyssna upp på en Ducce 888SP5. Det är helt Otroligt. Vanliga twinnar låter liksom.. Tama.. jämfört med den.. Under starten låter startmotorn lite som när man startar en jetmotor, sen mullrar det igång. Man får rysningar efter hela ryggraden. Huuvva..

Men som sagts tidigare.. Välj mellan hojarna med hjärta o plånbok. Dock så är ju Tillern en dussinhoj jämfört med SP1;an. Inget ont i det alls, men frågan är om det är priset snarare än att det är en bättre hoj som avgjort det.. Men ljudet på Tillern är ju fint.. Saknas bara lite mekaniskt slammer för att vara fulländat.. :hihi
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Kort slag och torrkoppling det är synfoni det :fakta

Skulle också köra på Sp1 om man var tvungen att välja mellan pest eller kolera ;)
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Hmm min uppfattning och känsla var att sukan har mer mos i motor. :)
Hmm Fastbike killarnas uppfattning vid test av ducce sp och tl var den att sp duccen vann klart. Spn var kul med wheelisar, Var enklast att wheela med.
Mest pulver hittade de i Sukan.
Negativt var att sukan har en tendens att drifa ut och ge vida svängar. Detta åtgärdas lätt genom en 3mm bricka vid fästet för bakdämparen.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Minimorran skrev:
Ska han ha en spätta :tuttar bakpå så vinner tiller´n. :yoparty
Klart skönaste bönpallen! :Bugar :Bugar

"skön" är väl en skaplig överdrift, iallafall tyckte min spätta :tuttar att man satt för stukad trots att hon e rätt liten. det blev dock mycket bättre när farten kommer upp mot 200. men det är ju ännu värre på SP1an... den bönpallen är ett tortyrredskap.

jag ska själv sätta en rejsbakdel (utan skjutsmöjlighet) på min och skaffa en gammelgixxer eller liknande panzer för att skjutsa på.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Tina gillade visserligen att åka tiller men det var snarare åkandet som sådant som hon gillade, hon klagade nämligen på benvinkeln. (Men vafan, det äär ju ingen Guldvinge och det förstod hon också).

J-Bone, jag har en sån bakdel 4-sale. Bara så du vet.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Här är lite kul och bra grejjer man kan göra med sin tiller :rolleyes: :rolleyes: :tomten
(ja.. jag :kär min hoj)

Akrapovic Helsystem
Brembo Bromscylinder, radiell
Bitubo Bakdämpare
Wilbers gaffelfjädrar
TRE/ATRE
ExtremeTech styrdämpare/oljebyte i originalet
DVX rearsets
DVX clipons
Carrozzeria Stage2 fälgar
Barnett kopplingsfjädrar
K&N/BMC Luftfilter
Stålspunna slangar
Galfer belägg
Höjd ride-height
Pair valve väck.
180/55 (just nu 190/60) bakdäck
520 konvertering.
16/39 drevning
Modda luftburken/Sharkskinz
Snabbfästen till tank och sadel
Brembo bromsvätskebehållare, fram och bak
1/5 throttle
Kolfiber ram-air tuber + covers
Framesliders
Techlusion TFI box/PCII
GSXR1000 ok bak
Bromsskivor, wave
Factory Pro EVO växelkit


Åsså lite kosmetika såklart... :tuttar
FSMD undertail
LP kåpglas
Kolfiber Pyramid hugger
Peugeot Blinkers
Kolfiber Framskärm
Moddad bakram
Miniskylt
Kolfiber backspeglar
Tankskydd, kolfiber

Några grejjer är inte monterade ännu, det kommer i höst/vinter...
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top