Svängradie på R1:a?

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Tjena!

Någon som vet eller kan räkna ut svängradien på en R1a.

Jag behöver veta hur stor öppning "X" (se bild) måste vara för att kunna få hojen runt hörnet utan att svära (hojen kommer ledas runt) och den svarta tjocka väggen är 120cm hög. Bredd där mc står på bilden är 136cm

Mått på R1a
Läng: 204cm
Bredd: 70cm
 

Bifogat

  • radie.jpg
    radie.jpg
    43.1 KB · Visningar: 156

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Minimum turning radius: 3,400 mm

Är inte det om man ska svänga runt 180 grader?
I mitt fall blir svängen bara 90 grader.
 

mekbom

Medlem
Gick med
16 Sep 2004
Ort
gävle
Hoj
R6 + szr660
Minimum turning radius: 3,400 mm

Är inte det om man ska svänga runt 180 grader?
I mitt fall blir svängen bara 90 grader.


Alltid något att utgå ifrån sen får någon smart människa räkna ut resten åt dig :näsblod
 
Last edited:

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Lär dig balansera och vrid hojen på fotstödet så slipper du svära!
 

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Tycker bara att det låter mycket om öppningen måste vara 3.4 meter bred för att kunna svänga runt.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Själva öppningen behöver ju egentligen inte vara så mycket större än bredden på R1an, förutsatt att det finns lite marginal att svänga vidare efter öppningen om du förstår vad jag menar.

Edit

Förutsatt att svängradien är 3.4 meter, och förutsatt att du kan fortsätta svänga inne i det 204cm långa området där hojen ska stå... borde det det då inte innebära:

3.4m minus 2.04m = 1,4 meter stor öppning,

Fast jag har antagligen fel här:gnissla

Kanske få igång någon med ett bättre resonemang dock :tummenupp

Edit2.

3.4meter är nog för 90grader... Svängradien på R1an är ju galet dålig.
 
Last edited:

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Själva öppningen behöver ju egentligen inte vara så mycket större än bredden på R1an, förutsatt att det finns lite marginal att svänga vidare efter öppningen om du förstår vad jag menar.

Edit

Förutsatt att svängradien är 3.4 meter, och förutsatt att du kan fortsätta svänga inne i det 204cm långa området där hojen ska stå... borde det det då inte innebära:

3.4m minus 2.04m = 1,4 meter stor öppning,

Fast jag har antagligen fel här:gnissla

Kanske få igång någon med ett bättre resonemang dock :tummenupp

Tanken är att jag ska leda in hojen i en "korridor" som är 136cm bred och 345cm lång, hojen är 204cm lång så öppningen måste ju vara bred nog att kunna påbörja sväng.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Tanken är att jag ska leda in hojen i en "korridor" som är 136cm bred och 345cm lång, hojen är 204cm lång så öppningen måste ju vara bred nog att kunna påbörja sväng.

Då löser du smidigast problemet med att fälla ner stödet i kurvan och vrida den på det. Inte alls krångligt.

edit: visserligen lättast vid vänstersväng...
 
Last edited:

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Öppningen behöver ju bara vara 3.4m bred ifall du måste ha radiens centrum precis vid kanten på angränsande vägg.

Börjar du svänga tidigare och genar, behövs en mindre öppning fast du fortfarande har konstant svängradie.
 

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Öppningen behöver ju bara vara 3.4m bred ifall du måste ha radiens centrum precis vid kanten på angränsande vägg.

Börjar du svänga tidigare och genar, behövs en mindre öppning fast du fortfarande har konstant svängradie.

Det blir jag inte mycket klokare av :va
Med mina mått borde man ju kunna göra en uppskattning av minsta möjliga bedd..
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Är väl bara att baxa in hojen?

Att svänga in den i ett svep fodrar oerhört mycket utrymme. Jag har rätt stort garage men det är omöjligt att svänga in hojen till platsen där den står. Det fodras lite lyftande, huffande och skuffande för att få den dit den ska.

Öppningen behöver inte vara jättestor men det där räknar du ju ut enkelt själv genom att parkera hojen snett (som att du svänger) där den tänkta ingången ska vara sen räkna hur mycket utrymme du behöver runt om hojen för att kunna knuffa in den in den.

Finns ju ingen anledning att göra saken svårare än vad den egentligen är. Behövs inga avancerade matteformler för att räkna ur hur mycket utrymme som behövs. En tumstock är väl i värsta fall vad du behöver.
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Det blir jag inte mycket klokare av :va
Med mina mått borde man ju kunna göra en uppskattning av minsta möjliga bedd..

Jag vill veta totalbredden på rummet. Dvs, hur långt åt vänster kan du påbörja svängen?

Alternativt vill jag veta hur lång den "tjocka" väggen intill hojen är så kan jag räkna ut hur mycket du måste flytta vänsterväggen på garaget.

Edit: Jag är hemma från jobbet med huvudvärk och feber så jag kan mycket väl tänka helt galet. :rolleyes:
 
Last edited:

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Jag vill veta totalbredden på rummet. Dvs, hur långt åt vänster kan du påbörja svängen?

Alternativt vill jag veta hur lång den "tjocka" väggen intill hojen är så kan jag räkna ut hur mycket då måste flytta vänsterväggen på garaget.

Edit: Jag är hemma från jobbet med huvudvärk och feber så jag kan mycket väl tänka helt galet. :rolleyes:

Den totala bredden på garaget är 3,45m, det är längden på den "tjocka" väggen som jag kan spela med, dvs reglera bredden på öppningen med.

Den vänstra väggen är en fast betongvägg som står där den står .
 

Engman

SDK socio:4215
Gick med
7 May 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Monster 900 -02
Mr THÖRN, är rätt ute. :tummenupp


Edit: Ta till lite extra, 70cm på bredden gäller endast om du rullar hojen rakt fram. Så mitt exempel förskönar verkligheten lite.
 

Bifogat

  • radie.jpg
    radie.jpg
    73.8 KB · Visningar: 113
Last edited:

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Okej, men då är svängradien alltså i stort sett samma som bredden på garaget.

Om du påbörjar svängen tätt intill vänstra väggen och svänger höger 90 grader så borde du stå med framhjulet mot den högra vägen. Så långt är allt bra.

Om du vill att hojen ska stå mitt i det utrymme du har till hojen, dvs 68 cm från den "norra" väggen så ska du påbörja svängen 340+68=408 cm från ovan nämnda vägg.

Isåfall kommer kurvan och den tjocka väggen mötas ca två meter från den högra väggen.

Sen får du såklart dra bort halva hojens bredd från dessa två meter.

I teorin borde du alltså klara dig om du gör den tjocka väggen två meter lång minus halva hojens bredd. Detta kommer naturligtvis inte på något sätt stämma i praktiken utan du får göra väggen lite kortare ändå men då kommer ju bakhjulet sticka fram så jag skulle gjort väggen så kort som du kan acceptera, och sen göra ett omtag när du kör in hojen.

Förresten borde du inte lyssna på mig alls för matte är inte min starkaste sida. :p

edit: Andra var snabbare men vi verkar ju komma fram till samma svar ungefär. Om väggen är två meter blir ju öppningen 1,4. :)

Lutar du hojen lite så svänger den mer. Sånt borde man väl veta som hojåkare :)

Fast om han ska svänga åt höger och ska luta hojen måste han nog gå på högersidan själv vilket tar mycket plats, och ju mer han lutar hojen ju större plats tar den. Han måste dessutom placera sig själv längre och längre ifrån hojen vilket tar ännu mera plats. Då kan han snart inte ha nån vägg överhuvudtaget. :)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top