Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det här är en liten fortsättning på
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=236202
I den tråden frågade du hur 136cm kunde bli 127cm. Jag uppfattade att 136cm var tillgänglig bredd inklusive den nya väggen och så räknade jag fel. 136cm -8cm vägg = 128cm. (inte 127cm).
Då kom jag fram till att öppningen behövde bli (utan att räkna med Yamahas svängradie 3,4m) ca 155cm.
Hur? Jo jag ritade upp garaget på ett papper i skal 1cm = 1mm, tex bredd 345cm blev 345mm på papperet. Sedan ritade jag upp motorcykeln som en rektangel 70mm x 204mm på ett papper som jag klippte ut och flyttade in i "garaget" som är uppritat på det ovan nämnda papperet. Och kollade var pappersmotorcykeln tog i den planerade väggen som mest. Vilket gav mig att en öppning på 155cm behövdes.
Jag har en fundering. Du ska ju inte bara få in hojen. Du ska ju också få ut den. Vilket betyder backa ut den. Det betyder att du ska klara det här i båda riktningarna. Framåt och bakåt.
Då kan du lika gärna backa in den. För då kommer du hela tiden ha nära till styret. När du står framför hojen. Nu måste du luta dig över väggen för att nå styret när du kör in den. Och tar ut den. Dessutom blir det kanske lättare komma åt sidostödet om det är mot den nya väggen. Men du kanske planerar ställa bakhjulet på depåstöd?
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=236202
I den tråden frågade du hur 136cm kunde bli 127cm. Jag uppfattade att 136cm var tillgänglig bredd inklusive den nya väggen och så räknade jag fel. 136cm -8cm vägg = 128cm. (inte 127cm).
Då kom jag fram till att öppningen behövde bli (utan att räkna med Yamahas svängradie 3,4m) ca 155cm.
Hur? Jo jag ritade upp garaget på ett papper i skal 1cm = 1mm, tex bredd 345cm blev 345mm på papperet. Sedan ritade jag upp motorcykeln som en rektangel 70mm x 204mm på ett papper som jag klippte ut och flyttade in i "garaget" som är uppritat på det ovan nämnda papperet. Och kollade var pappersmotorcykeln tog i den planerade väggen som mest. Vilket gav mig att en öppning på 155cm behövdes.
Jag har en fundering. Du ska ju inte bara få in hojen. Du ska ju också få ut den. Vilket betyder backa ut den. Det betyder att du ska klara det här i båda riktningarna. Framåt och bakåt.
Då kan du lika gärna backa in den. För då kommer du hela tiden ha nära till styret. När du står framför hojen. Nu måste du luta dig över väggen för att nå styret när du kör in den. Och tar ut den. Dessutom blir det kanske lättare komma åt sidostödet om det är mot den nya väggen. Men du kanske planerar ställa bakhjulet på depåstöd?
Bifogat
Last edited: