Svängradie på R1:a?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det här är en liten fortsättning på
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=236202
I den tråden frågade du hur 136cm kunde bli 127cm. Jag uppfattade att 136cm var tillgänglig bredd inklusive den nya väggen och så räknade jag fel. 136cm -8cm vägg = 128cm. (inte 127cm).
Då kom jag fram till att öppningen behövde bli (utan att räkna med Yamahas svängradie 3,4m) ca 155cm.
Hur? Jo jag ritade upp garaget på ett papper i skal 1cm = 1mm, tex bredd 345cm blev 345mm på papperet. Sedan ritade jag upp motorcykeln som en rektangel 70mm x 204mm på ett papper som jag klippte ut och flyttade in i "garaget" som är uppritat på det ovan nämnda papperet. Och kollade var pappersmotorcykeln tog i den planerade väggen som mest. Vilket gav mig att en öppning på 155cm behövdes.
Jag har en fundering. Du ska ju inte bara få in hojen. Du ska ju också få ut den. Vilket betyder backa ut den. Det betyder att du ska klara det här i båda riktningarna. Framåt och bakåt.
Då kan du lika gärna backa in den. För då kommer du hela tiden ha nära till styret. När du står framför hojen. Nu måste du luta dig över väggen för att nå styret när du kör in den. Och tar ut den. Dessutom blir det kanske lättare komma åt sidostödet om det är mot den nya väggen. Men du kanske planerar ställa bakhjulet på depåstöd?
 

Bifogat

  • garage_mått copy.jpg
    garage_mått copy.jpg
    50.9 KB · Visningar: 91
Last edited:

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
I teorin borde du alltså klara dig om du gör den tjocka väggen två meter bredd - halva hojens bredd. Detta kommer naturligtvis inte på något sätt stämma i praktiken utan du får göra väggen lite kortare ändå men då kommer ju bakhjulet sticka fram så jag skulle gjort väggen så kort som du kan acceptera, och sen göra ett omtag när du kör in hojen.
QUOTE]

Jag vill ha hojen så långt fram mot den högra väggen som möjligt.

Enligt denna uträkning så blir altså väggen: 200-35(halva hojens bredd)=165cm lång

Öppningen blir då 340cm-165cm=180cm

Eller är jag helt ute och cyklar :va
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Vad är fördelen med betongväggen? Varför inte bara jämna hela med marken om du ändå ska på och banka på den?

Annars kan du ju backa ut bilen och testa i den öppna delen av garaget. Viss lutning ändrar resultatet (om än kanske marginellt).
Hur smidig/stark du är lär ju också inverka, sitta på cykeln eller leda påverkar också.
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
I teorin borde du alltså klara dig om du gör den tjocka väggen två meter bredd - halva hojens bredd. Detta kommer naturligtvis inte på något sätt stämma i praktiken utan du får göra väggen lite kortare ändå men då kommer ju bakhjulet sticka fram så jag skulle gjort väggen så kort som du kan acceptera, och sen göra ett omtag när du kör in hojen.

Jag vill ha hojen så långt fram mot den högra väggen som möjligt.

Enligt denna uträkning så blir altså väggen: 200-35(halva hojens bredd)=165cm lång

Öppningen blir då 340cm-165cm=180cm

Eller är jag helt ute och cyklar :va

Nja, 340-165 borde väl bli 175 ungefär fast garaget var väl 345 cm så din uträkning stämmer ändå. :)

Fast jag gjorde bara en liten överslagsberäkning så i verkligheten stämmer det nog inte riktigt. Jag tror jag avrundade lite uppåt när jag skrev två meter så egentligen kanske du borde dra av någon eller några decimeter till på väggen. Sen ska du ju få plats intill hojen med när du svänger. Och sist men inte minst så utgår jag ifrån att du har en retta från -98 och det stämmer ju inte, fast svängradien kanske är likvärdig.

Jag tror du i slutändan kommer få göra ett omtag ändå när du rullar in hojen. :)

Och återigen, lite inte för mycket på mina uträkningar! :)
 
Last edited:

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Det här är en liten fortsättning på
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=236202
I den tråden frågade du hur 136cm kunde bli 127cm. Jag uppfattade att 136cm var tillgänglig bredd inklusive den nya väggen och så räknade jag fel. 136cm -8cm vägg = 128cm. (inte 127cm).
Då kom jag fram till att öppningen behövde bli (utan att räkna med Yamahas svängradie 3,4m) ca 155cm.
Hur? Jo jag ritade upp garaget på ett papper i skal 1cm = 1mm, tex bredd 345cm blev 345mm på papperet. Sedan ritade jag upp motorcykeln som en rektangel 70mm x 204mm på ett papper som jag klippte ut och flyttade in i "garaget" som är uppritat på det ovan nämnda papperet. Och kollade var pappersmotorcykeln tog i den planerade väggen som mest. Vilket gav mig att en öppning på 155cm behövdes.
Jag har en fundering. Du ska ju inte bara få in hojen. Du ska ju också få ut den. Vilket betyder backa ut den. Det betyder att du ska klara det här i båda riktningarna. Framåt och bakåt.
Då kan du lika gärna backa in den. För då kommer du hela tiden ha nära till styret. När du står framför hojen. Nu måste du luta dig över väggen för att nå styret när du kör in den. Och tar ut den. Dessutom blir det kanske lättare komma åt sidostödet om det är mot den nya väggen. Men du kanske planerar ställa bakhjulet på depåstöd?

Då hojen kommer stå pä depåstöd bak så föredrar jag att "köra" in den annars var det en smart tanke.

Fast jag är förförande helt förvirrad vad det gäller öppning. Enligt dina beräkningar minimum 155cm, enligt ovan är minimum 180cm

Hur stort behövs igentligen? :va
 

Smagatusk

Guest
Har du provat att helt enkelt bara leda hojen med max styrutslag på bar mark och därefter kolla hur stor yta du behöver?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Titta 2:10 in i denna film.

[YOUTUBE-ID]5xZtetIzIW4&[/YOUTUBE-ID]

Man väljer själv hur stor vändradien ska vara på en motorcykel.

.
 

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Luleå/Oslo
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Du kan ju även köra in den på bakhjulet. Svängradien blir då vad du gör den till.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top