abethebabe
hungarianstallion
- Gick med
- 15 Jan 2006
- Ort
- Fbg
- Hoj
- GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det kan ju i och för sig bero på att de i regel håller ett betydligt lägre tempo än "normalhojen".Rotorp skrev:2559832Alternatibt använd reflexväst och reflexmärken på backspeglar mm så man syns.
Jag menar hur många bågepoliser gör en så här krock? De syns ju tre socknar bort..
sven666 skrev:2560309trist.. krya på dig vem det nu var.
det där gick ju inte speciellt fort iallafall.. kolla skadan på bilen, skulle chansa på knappt 50kmh, det blir rätt så rejäla matriella skador vid höga hastigheter.
lorkan skrev:2559954Och hur vet vi att killen inte blåste 150 på slangen och därför missuppfattade bilisten hojens hastighet?
Jävla bilister...
IronMike skrev:2560497Svårt att säga om det är någons fel ...troligen en kombination av lite för hög fart, och en ouppmärksammad billist.
Man ser ju själv, nu när man börjat åka mer bil framåt höstkanten, att det är svårt att se hur pass fort en motorcyklist närmar sig. Man har ju råkat ut för en och annan aha-upplevelse.
Man kikar en gång, ser han, börjar rulla, kikar igen - OJ SATAN VA FORT HAN KÖR - pang.......
nu har jag klarat mig utan "pang", men det är så satans lätt hänt egentligen.
Jo jag läste det... men hastigheten kan väl ändå överstigit lite smått i kombination med dålig uppmärksamhet hos billisten. Finns väl massor faktorer. Hoppas iaf han repar sig, trisst såhär sent på säsongen ocksåabethebabe skrev:2560513läste du inte vad jag skrev ovan??? har du varit här vet du hur korsningen er ut??? nä tänkte väl det, skrev ju att trafikljus är uppsatta ca 30- 40 meter innan olyckan, tror inte att han körde speciellt fort utan korsning är farlig! jag kör där varje dag när jag ska till jobbet och jag kan säga att jag har själv varit nära att krocka pga att sikten är lite kass
IronMike skrev:2560497Svårt att säga om det är någons fel ...troligen en kombination av lite för hög fart, och en ouppmärksammad billist.
Jag har efter min olycka läst på lite och enligt lagen så ska det finnas en vållande till en olycka där två el fler är inblandad som inträffat där klara signaler finns.
Klara signaler = trafikljus i samband med skyltar osv..
Finns mildrande omständigheter, snörök,blixthalka,dimma..
Men för försäkringsbolagens del så ska det finnas en vållande till en olycka där
sådan fungerande utrustning finns.
I detta fallet efter läst i tråden så fanns det vägmarkering som talade om vilken regel som gällde i korsningen.
I mitt fall var det en korsning med trafikljus,skyltar,vägmarkeringar osv...
Källa, www.notisum.se
Och en skadereglerare på f-bolag
Så jag har ytters svårt att se om billisten kan förklara sig ur denna olyckan...
Bushojjen skrev:2560676IronMike skrev:2560497Svårt att säga om det är någons fel ...troligen en kombination av lite för hög fart, och en ouppmärksammad billist.
Jag har efter min olycka läst på lite och enligt lagen så ska det finnas en vållande till en olycka där två el fler är inblandad som inträffat där klara signaler finns.
Klara signaler = trafikljus i samband med skyltar osv..
Finns mildrande omständigheter, snörök,blixthalka,dimma..
Men för försäkringsbolagens del så ska det finnas en vållande till en olycka där
sådan fungerande utrustning finns.
I detta fallet efter läst i tråden så fanns det vägmarkering som talade om vilken regel som gällde i korsningen.
I mitt fall var det en korsning med trafikljus,skyltar,vägmarkeringar osv...
Källa, www.notisum.se
Och en skadereglerare på f-bolag
Så jag har ytters svårt att se om billisten kan förklara sig ur denna olyckan...
Jo. men man får skilja på vad som är de verkliga orsakerna till olyckan och på vem som lagligen blir den skyldige.
Orsakerna i en olycka är oftast flera och leder i sin sammansättning genom en händelsekedja fram till slutresultatet. Vill man peka finger så söker man en lagligt skyldig, vill man lära sig något så söker man alla orsaker till olyckan, vilket oftast involverar alla medverkande trafikanter och trafiksituationen som helhet.
LowFlyer skrev:2560751Bushojjen skrev:2560676
Jo. men man får skilja på vad som är de verkliga orsakerna till olyckan och på vem som lagligen blir den skyldige.
Orsakerna i en olycka är oftast flera och leder i sin sammansättning genom en händelsekedja fram till slutresultatet. Vill man peka finger så söker man en lagligt skyldig, vill man lära sig något så söker man alla orsaker till olyckan, vilket oftast involverar alla medverkande trafikanter och trafiksituationen som helhet.
Jag tänkte på den lagligt skyldige i detta fall..
dvs försäkringsmässigt då..
Men sen att lära sig och förstå orsaken till olyckan är ju ngt alla inblandade ska ta till sig...
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |