svår olycka i falkenberg

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
kör själv den vägen varje dag när jag ska till jobbet, vet att dom håller på med ett vägarbete så sikten är inte den bästa i den korsningen men hemskt är det
 

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Ort
Åsa
Hoj
Thruxton 1200 R
Hoppas föraren återhämtar sig utan men! Blir rädd när man ser sånna olyckor som är orsakade av bilisters ouppmärksamhet.
Blända dom jävlarna med helljus så kanske dom ser att man kommer! :mad:
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
jo helljus är ingen dum idé! då kan bilförarna knappast missa en mc-förare
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag kör alltid med helljus. Förutom att man syns så får man en bekräftelse på att ljuset fungerar när en del mötande (oftast Volvo) blinkar på en :)
 

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
South of Peking
Hoj
Yamaha fståss
Alternatibt använd reflexväst och reflexmärken på backspeglar mm så man syns.
Jag menar hur många bågepoliser gör en så här krock? De syns ju tre socknar bort..
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Rotorp skrev:
2559832 Alternatibt använd reflexväst och reflexmärken på backspeglar mm så man syns.
Jag menar hur många bågepoliser gör en så här krock? De syns ju tre socknar bort..
Det kan ju i och för sig bero på att de i regel håller ett betydligt lägre tempo än "normalhojen".
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Och hur vet vi att killen inte blåste 150 på slangen och därför missuppfattade bilisten hojens hastighet?

Jävla bilister...
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
trist.. krya på dig vem det nu var.

det där gick ju inte speciellt fort iallafall.. kolla skadan på bilen, skulle chansa på knappt 50kmh, det blir rätt så rejäla matriella skador vid höga hastigheter.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
sven666 skrev:
2560309 trist.. krya på dig vem det nu var.

det där gick ju inte speciellt fort iallafall.. kolla skadan på bilen, skulle chansa på knappt 50kmh, det blir rätt så rejäla matriella skador vid höga hastigheter.

Hjulupphängningen är trasig och vriden så en del kraft har mc'n träffat med, det är ju inte den mjukaste biten på en bil.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
lorkan skrev:
2559954 Och hur vet vi att killen inte blåste 150 på slangen och därför missuppfattade bilisten hojens hastighet?

Jävla bilister...


killen kan inte ha blåst på i 150 då vv håller på med att reparera en bro ca 30-40 innan olycksplatsen och jag vet att sikten är lite nedsatt just i korsningen där olyckan skedde, vv har satt upp trafiikljus så mc föraren har knappast hunnit gasa upp till ngn högre hastighet
 
Last edited:

IronMike

Guest
Svårt att säga om det är någons fel ...troligen en kombination av lite för hög fart, och en ouppmärksammad billist.

Man ser ju själv, nu när man börjat åka mer bil framåt höstkanten, att det är svårt att se hur pass fort en motorcyklist närmar sig. Man har ju råkat ut för en och annan aha-upplevelse.

Man kikar en gång, ser han, börjar rulla, kikar igen - OJ SATAN VA FORT HAN KÖR - pang.......

nu har jag klarat mig utan "pang", men det är så satans lätt hänt egentligen.

:huvet
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
IronMike skrev:
2560497 Svårt att säga om det är någons fel ...troligen en kombination av lite för hög fart, och en ouppmärksammad billist.

Man ser ju själv, nu när man börjat åka mer bil framåt höstkanten, att det är svårt att se hur pass fort en motorcyklist närmar sig. Man har ju råkat ut för en och annan aha-upplevelse.

Man kikar en gång, ser han, börjar rulla, kikar igen - OJ SATAN VA FORT HAN KÖR - pang.......

nu har jag klarat mig utan "pang", men det är så satans lätt hänt egentligen.

:huvet


läste du inte vad jag skrev ovan??? har du varit här vet du hur korsningen er ut??? nä tänkte väl det, skrev ju att trafikljus är uppsatta ca 30- 40 meter innan olyckan, tror inte att han körde speciellt fort utan korsning är farlig! jag kör där varje dag när jag ska till jobbet och jag kan säga att jag har själv varit nära att krocka pga att sikten är lite kass
 

IronMike

Guest
abethebabe skrev:
2560513 läste du inte vad jag skrev ovan??? har du varit här vet du hur korsningen er ut??? nä tänkte väl det, skrev ju att trafikljus är uppsatta ca 30- 40 meter innan olyckan, tror inte att han körde speciellt fort utan korsning är farlig! jag kör där varje dag när jag ska till jobbet och jag kan säga att jag har själv varit nära att krocka pga att sikten är lite kass
Jo jag läste det... men hastigheten kan väl ändå överstigit lite smått i kombination med dålig uppmärksamhet hos billisten. Finns väl massor faktorer. Hoppas iaf han repar sig, trisst såhär sent på säsongen också :(
 

Nicotin

Guest
IronMike skrev:
2560497 Svårt att säga om det är någons fel ...troligen en kombination av lite för hög fart, och en ouppmärksammad billist.





Jag har efter min olycka läst på lite och enligt lagen så ska det finnas en vållande till en olycka där två el fler är inblandad som inträffat där klara signaler finns.
Klara signaler = trafikljus i samband med skyltar osv..
Finns mildrande omständigheter, snörök,blixthalka,dimma..

Men för försäkringsbolagens del så ska det finnas en vållande till en olycka där
sådan fungerande utrustning finns.

I detta fallet efter läst i tråden så fanns det vägmarkering som talade om vilken regel som gällde i korsningen.

I mitt fall var det en korsning med trafikljus,skyltar,vägmarkeringar osv...

Källa, www.notisum.se
Och en skadereglerare på f-bolag


Så jag har ytters svårt att se om billisten kan förklara sig ur denna olyckan...
 
Last edited:

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Usch, hoppas föraren klarar sig utan men =(

"Motorcykeln körde in i en Volvo personbil..." Mja, det gjorde den nog, men de får det att låta som att det är mc-förarens fel alltihop.
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Bushojjen skrev:
2560676
IronMike skrev:
2560497 Svårt att säga om det är någons fel ...troligen en kombination av lite för hög fart, och en ouppmärksammad billist.





Jag har efter min olycka läst på lite och enligt lagen så ska det finnas en vållande till en olycka där två el fler är inblandad som inträffat där klara signaler finns.
Klara signaler = trafikljus i samband med skyltar osv..
Finns mildrande omständigheter, snörök,blixthalka,dimma..

Men för försäkringsbolagens del så ska det finnas en vållande till en olycka där
sådan fungerande utrustning finns.

I detta fallet efter läst i tråden så fanns det vägmarkering som talade om vilken regel som gällde i korsningen.

I mitt fall var det en korsning med trafikljus,skyltar,vägmarkeringar osv...

Källa, www.notisum.se
Och en skadereglerare på f-bolag


Så jag har ytters svårt att se om billisten kan förklara sig ur denna olyckan...

Jo. men man får skilja på vad som är de verkliga orsakerna till olyckan och på vem som lagligen blir den skyldige.

Orsakerna i en olycka är oftast flera och leder i sin sammansättning genom en händelsekedja fram till slutresultatet. Vill man peka finger så söker man en lagligt skyldig, vill man lära sig något så söker man alla orsaker till olyckan, vilket oftast involverar alla medverkande trafikanter och trafiksituationen som helhet.
 

Nicotin

Guest
LowFlyer skrev:
2560751
Bushojjen skrev:
2560676

Jo. men man får skilja på vad som är de verkliga orsakerna till olyckan och på vem som lagligen blir den skyldige.

Orsakerna i en olycka är oftast flera och leder i sin sammansättning genom en händelsekedja fram till slutresultatet. Vill man peka finger så söker man en lagligt skyldig, vill man lära sig något så söker man alla orsaker till olyckan, vilket oftast involverar alla medverkande trafikanter och trafiksituationen som helhet.


Jag tänkte på den lagligt skyldige i detta fall..
dvs försäkringsmässigt då..

Men sen att lära sig och förstå orsaken till olyckan är ju ngt alla inblandade ska ta till sig...
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top