Svårighetsgrad

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Hej

Ska byta följande och är inget mekkproffs, är väl hyffsat händig så tänkte ge det ett försök.
Hoj gsxr 2007

1. Ska byta kopplingen (korg och allt)
2. Byta styrdämpare sitter inne vid hjulhuset.
3. Byta clip-on då det är snett och montera av/tillbaka allt på höger clip-on.
4. Byta styrlager.
5. Möjligen byta topplockspackning.

1-10 vad skulle ni som är lite mekk kunniga klassa dessa uppgifter 10=skitsvårt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur mycket har du skruvat tidigare, och hur mycket verktyg har du?
Inget av det är väl direkt "svårt", men kan kräva lite nertid när du upptäcker att du behöver ett specialverktyg. En verkstadshandbok är också en bra resurs. Haynes är okej, och har svårighetsgrader för alla olika moment.

1. Inte så svårt, men kräver eventuellt lite extra verktyg att hålla fast korgen med när du drar loss den gamla och dit den nya.
2. Borde inte vara svårt, men har inte tittat hur det ser ut på den modellen. kan kanske vara lite pill eller kräva att du plockar bort massa kåpor.
3. Inte så värst svårt, men du behöver depåstöd för att kunna droppa gaffelbenen när du plockar bort det gamla. Förutsatt att det inte är ett clipon där man bara kan byta pinnen.
4. Inte så värst svårt, men du behöver något sätt att hålla framänden av hojen i luften medan du är där och jobbar. Smidigt om du har bra verktyg för att jobba med att plocka lager, men går göra utan med.
5. Kräver potentiellt att du plockar motorn ur ramen, vilket är en hel del jobb. Sedan behöver du få ihop allt rätt, så momentnyckel och gott om tid. Har du en läckande packning?

Det mesta mekandet på en hoj är inte svårt, det är bara olika mycket skit man behöver skruva av innan, eller olika mycket verktyg man behöver köpa/tillverka för nöjet att utföra arbetet. Sedan finns ju detaljer man inte ska slarva när man jobbar med, som bromsar.

Gör allt jobbet lugnt, metodiskt och dokumentera allt, och momentdra alla skruvar och muttrar enligt manual.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Hur mycket har du skruvat tidigare, och hur mycket verktyg har du?
Inget av det är väl direkt "svårt", men kan kräva lite nertid när du upptäcker att du behöver ett specialverktyg. En verkstadshandbok är också en bra resurs. Haynes är okej, och har svårighetsgrader för alla olika moment.

1. Inte så svårt, men kräver eventuellt lite extra verktyg att hålla fast korgen med när du drar loss den gamla och dit den nya.
2. Borde inte vara svårt, men har inte tittat hur det ser ut på den modellen. kan kanske vara lite pill eller kräva att du plockar bort massa kåpor.
3. Inte så värst svårt, men du behöver depåstöd för att kunna droppa gaffelbenen när du plockar bort det gamla. Förutsatt att det inte är ett clipon där man bara kan byta pinnen.
4. Inte så värst svårt, men du behöver något sätt att hålla framänden av hojen i luften medan du är där och jobbar. Smidigt om du har bra verktyg för att jobba med att plocka lager, men går göra utan med.
5. Kräver potentiellt att du plockar motorn ur ramen, vilket är en hel del jobb. Sedan behöver du få ihop allt rätt, så momentnyckel och gott om tid. Har du en läckande packning?

Det mesta mekandet på en hoj är inte svårt, det är bara olika mycket skit man behöver skruva av innan, eller olika mycket verktyg man behöver köpa/tillverka för nöjet att utföra arbetet. Sedan finns ju detaljer man inte ska slarva när man jobbar med, som bromsar.

Gör allt jobbet lugnt, metodiskt och dokumentera allt, och momentdra alla skruvar och muttrar enligt manual.
Okej 4. Har du nåt tips för att få upp framändan om det inte räcker med depåstöd.

5. Okej vet inte riktigt om det är topplocket har inte haft tid att undersöka. Sett en ljuspöl som jag tror är kylarvätska under hojen vid två tillfällen nu.

Hojen känns ostabil i låg fart, ungefär som när man har punka men inget när man kommer över krypfarts hastighet. Packboxarna och framdäcket byttes nyss.

Tack för utförligt svart

Har inga direkta specialverktyg. Men har en massa vanliga verktyg jag använder på jobbet. Typ en snickares utrustning.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
1 och 5 gör man väl normalt inte för att det går eller "känns bra" utan av en anledning - som är..?
1. Kopplingen hugger så misstänker jack i korgen.

2 och 4. Hojen känns ostabil i lågfart, bara läste att det kunde vara det på forumet nånstans.
3. Hojen är lagd av förra ägarn på bana så handtaget är böjt mot tanken, svårt/farligt att svänga höger
5. Kanske lite överdrivet men tänkte det värsta.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
1'an blir dyr (i material).

5'an kan ju även vara något så banalt som en slangklamma, sunkig slang eller torskad vattenpump. Betydligt billigare och enklare att byta än en toppackning. F.ö. är det väl bara zx9r som skjuter toppackningar och inte zucka 750 - där kamkedjesträckaren ibland behöver få sig en "uppsträckning".
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Bilden förklarar behovet av nytt clip-on.
Ser ut som du kan behöva byta fler saker framöver.
Frågan är om droppandet fanns där före vurpan eller om det kom efteråt.
Aaaa det undrar jag med :/. Det är den vänstra fläcken. Vad är precis ovanför där?
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
1'an blir dyr (i material).

5'an kan ju även vara något så banalt som en slangklamma, sunkig slang eller torskad vattenpump. Betydligt billigare och enklare att byta än en toppackning. F.ö. är det väl bara zx9r som skjuter toppackningar och inte zucka 750 - där kamkedjesträckaren ibland behöver få sig en "uppsträckning".
Ska kika slangarna och allt så fort man fått hem lite grejer som jag beställt i material. Hade tur att hitta en komplett koppling som ska vara i fint skick på ebay för 2000kr
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Aaaa det undrar jag med :/. Det är den vänstra fläcken. Vad är precis ovanför där?
En kåpa! Som det rinner vätska i från lite var stans.
Köp en burk barnpuder och pudra motorn och sedan varmkör du, då ser du var det läcker, kanske.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ska kika slangarna och allt så fort man fått hem lite grejer som jag beställt i material. Hade tur att hitta en komplett koppling som ska vara i fint skick på ebay för 2000kr
Be att få VÄLDIGT närgångna bilder på båda hubbarnas ingreppsytor. Det går att vara kreativ för att återställa slitna hubbar utan att behöva köpa ny eller chansa på en begagnad.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om bilden föreställer den begagnade du ska köpa - köp den inte. Om det föreställer din nuvarande - köp en extra stållamell som du sätter längst in tillsammans med oridinarie stållamell. På så sätt flyttar du på ingreppsytan. Monterar du nya fiberlameller kan du behöva eliminera den yttersta stållamellen (dvs avslutas med två fiberlameller) så att inte paketet blir för tjockt så att det "kan halka utanför" när du frikopplar.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
2. Tvivlar på att det kan ha att göra med styrdämparen. Hade samma problem med min CB1300. Visade sig att framdäcket som var fel på. Bytte och hojen var hur stabil som helst även i lågfart. Vill minnas att det märktes mest upp till 60 km/tim. Däcket hade rullat ca 250 mil. Hade8 racingdäck monterat. De kanske inte håller så länge som vanliga gatdäck. Mönstret var dock OK. Prova med att balansera däcket först. Billigare och enklare.

4. Om topplockspackningen har gått kolla oljan först i motorn. Hitta en pöl under hojen vid motorn som ser ut som kylvätska är difinitivt inte topplockspackningen som läcker. Läcker topplockspackningen så är det olja i första hand. Vattnet hinner dunsta långt innan vid läckage. Har du kollat kylvätskenivån?
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
2. Tvivlar på att det kan ha att göra med styrdämparen. Hade samma problem med min CB1300. Visade sig att framdäcket som var fel på. Bytte och hojen var hur stabil som helst även i lågfart. Vill minnas att det märktes mest upp till 60 km/tim. Däcket hade rullat ca 250 mil. Hade8 racingdäck monterat. De kanske inte håller så länge som vanliga gatdäck. Mönstret var dock OK. Prova med att balansera däcket först. Billigare och enklare.

4. Om topplockspackningen har gått kolla oljan först i motorn. Hitta en pöl under hojen vid motorn som ser ut som kylvätska är difinitivt inte topplockspackningen som läcker. Läcker topplockspackningen så är det olja i första hand. Vattnet hinner dunsta långt innan vid läckage. Har du kollat kylvätskenivån?
Däcket är nytt av förra ägarn. Kan dock dubbelchecka balanseringen och se om det bljr nåt bättre.

Just ja, om topppackningen gått så brukar det va klägg runt påfyllningslocket? Eller minns jag fel, ska kika det imorn.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1. Hylsor, spärrnycklar, momentnycklar, manual hur man gör, moment osv
2. Tar "bara" en massa tid att plocka av och dit kåpor. Underlättar med Abbastand plus Front Lift Arm.
3. och 4. Du behöver nått sätt hålla framdelen i luften. Har själv Abbastand plus Front Lift Arm. Har satt en extra M8 i gängat hål (borr, gängtapp) utanför den lösa delen i Abbastand som annars bara hålls av friktion. För nära tappa Sprint RS när jag inte dragit Friktionsskruven tillräckligt hårt.
4. Var tvungen tillverka ett verktyg av fyra 5 mm tjocka järnplattor med hål i mitten för 12 mm gängad stång för få dit de nya styrlagrena. Drog ihop med infettade Förlängningsmuttrar för inte kvadda gängorna.
5. Vet ej.
 

Bifogat

  • 210428-Styrlagerverktyg.jpg
    210428-Styrlagerverktyg.jpg
    307.7 KB · Visningar: 13
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du börjar i fel ände. Första tumregeln med meka är att man börjar med det lätta och billiga, som kan orsaka problemen, och arbetar sig uppåt till dyra och jobbiga saker. Alltid. Det är skitdrygt att göra ett stort jobb och sedan inse att det var nån billig skitsak som behövdes istället.
Så plocka av kåporna och börja felsök.

Först, hur hojen känns att köra.
Styrdämparen bör inte göra att hojen känns som om den har punka. Hur känns det att dra styret från styrstopp till styrstopp? Segt? Ryckigt? Men det är antagligen inte styrdämparen.
Har du kollat så gaffeln inte är i spänn?
Eller att hojen spårar som den ska?
Hur är svinglager och hjullager?
Finns det något glapp i styrlager? Finns det någon tydlig "markering" när du svänger styret fram och tillbaka?
Vad gäller att plocka med styrlager, du behöver plocka av hela gaffeln för att komma åt det, så något sätt att lyfta hojen som inte kräver att det finns ett framhjul, och du kan inte heller ha ett depåstöd som lyfter i framkronan. En vanlig metod är att hänga hojen från en rejäl bjälke i taket eller liknande.
Måste du ändå plocka av ena gaffelbenet är du nästan halvvägs dit. Men det finns ett par stopp på vägen, antagligen behöver du antingen tillverka eller köpa en hylsa för låsmuttrar till styrhuvudet.

Den där fläcken kan vara något av rören som dumpar överflöd under hojen som kissar just där. Peta på fläcken och sniffa på fingrarna så vet du bättre vad det är för nåt.
Kolla kylarvätskan och oljan. Hittar du spår av fel vätska i nån av dem är det dåligt. Om inte, se om det är någon slang nånstans som läcker i nån koppling. Kolla även om expansionskärlet är fullt.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Om bilden föreställer den begagnade du ska köpa - köp den inte. Om det föreställer din nuvarande - köp en extra stållamell som du sätter längst in tillsammans med oridinarie stållamell. På så sätt flyttar du på ingreppsytan. Monterar du nya fiberlameller kan du behöva eliminera den yttersta stållamellen (dvs avslutas med två fiberlameller) så att inte paketet blir för tjockt så att det "kan halka utanför" när du frikopplar.
Okej tyvärr har jag redan beställt den. Såg den så illa ut :/? Får prova det stållamell
1. Hylsor, spärrnycklar, momentnycklar, manual hur man gör, moment osv
2. Tar "bara" en massa tid att plocka av och dit kåpor. Underlättar med Abbastand plus Front Lift Arm.
3. och 4. Du behöver nått sätt hålla framdelen i luften. Har själv Abbastand plus Front Lift Arm. Har satt en extra M8 i gängat hål (borr, gängtapp) utanför den lösa delen i Abbastand som annars bara hålls av friktion. För nära tappa Sprint RS när jag inte dragit Friktionsskruven tillräckligt hårt.
4. Var tvungen tillverka ett verktyg av fyra 5 mm tjocka järnplattor med hål i mitten för 12 mm gängad stång för få dit de nya styrlagrena. Drog ihop med infettade Förlängningsmuttrar för inte kvadda gängorna.
5. Vet ej.

Funkar denna? Eller har du nån länk till abbastand som du har, hittade en massa olika.
 

Bifogat

  • Screenshot_20210429-111331_Chrome.jpg
    Screenshot_20210429-111331_Chrome.jpg
    406.4 KB · Visningar: 9

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Du börjar i fel ände. Första tumregeln med meka är att man börjar med det lätta och billiga, som kan orsaka problemen, och arbetar sig uppåt till dyra och jobbiga saker. Alltid. Det är skitdrygt att göra ett stort jobb och sedan inse att det var nån billig skitsak som behövdes istället.
Så plocka av kåporna och börja felsök.

Först, hur hojen känns att köra.
Styrdämparen bör inte göra att hojen känns som om den har punka. Hur känns det att dra styret från styrstopp till styrstopp? Segt? Ryckigt? Men det är antagligen inte styrdämparen.
Har du kollat så gaffeln inte är i spänn?
Eller att hojen spårar som den ska?
Hur är svinglager och hjullager?
Finns det något glapp i styrlager? Finns det någon tydlig "markering" när du svänger styret fram och tillbaka?
Vad gäller att plocka med styrlager, du behöver plocka av hela gaffeln för att komma åt det, så något sätt att lyfta hojen som inte kräver att det finns ett framhjul, och du kan inte heller ha ett depåstöd som lyfter i framkronan. En vanlig metod är att hänga hojen från en rejäl bjälke i taket eller liknande.
Måste du ändå plocka av ena gaffelbenet är du nästan halvvägs dit. Men det finns ett par stopp på vägen, antagligen behöver du antingen tillverka eller köpa en hylsa för låsmuttrar till styrhuvudet.

Den där fläcken kan vara något av rören som dumpar överflöd under hojen som kissar just där. Peta på fläcken och sniffa på fingrarna så vet du bättre vad det är för nåt.
Kolla kylarvätskan och oljan. Hittar du spår av fel vätska i nån av dem är det dåligt. Om inte, se om det är någon slang nånstans som läcker i nån koppling. Kolla även om expansionskärlet är fullt.
Är det haynes manual som är bäst eller finns det nån mer bra mekk bok?
Hojen känns svår att köra rakt, känns som hojen är "full" i låg fart och man får liksom koncentrera sig för att att köra rakt och kompensera fram och tillbaka med små rörelser. Tyckte mig känna ett litet knak när man vrider styret. Ska förbi garaget här i dagarna och känna lite mer.

Okej men byta clip on är inte helt enkelt?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top