Svårsåld ER6 -06 !!! Byggkostnad 335 126 kr

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag tror det är två frågeställningar som figurerar i tråden;
1. Hur mycket är hojen värd?
2. Hur kan man spendera 300K+ på en hoj med det där slutresultatet?
I trakterna kring 60'-80'kr är den kanske värd, om den är gatlegal.

Det är nog gjort mer på den än vad man först kan tro när man tittar på bilderna. I stort sett så återstår nog inte mycket mer än tanken, ramen och kylarvingarna från donatorhojen som är hyfsat oförändrat.

Vad jag kan se så är åtminstone följande ändrat:
* Den har fått turbo.
* Avgassystemet är nytt och går ut genom bakdelen
* Hela bakdelen är ny, inklusive blinkersar, baklyse, nummerplåt med hållare, specialsydd sadel etc.
* Svingarmen är inte original.
* Framgaffeln är bytt.
* Styret ser ut att kanske vara något annat än original, dessutom nya knappar för blinkers etc och ev. nya broms- och kopplingshandtag.
* Nya bromsskivor, bromsok och bromsslangar.
* Framskärmen.
* Strålkastare och toppkåpa ser ut att komma från en Z750.
* De fälgarna sitter inte original på en ER-6N. Med det kanske det följt tillverkning av axlar och distanser etc.
* Ytbehandlingar, förutom lackjobbet så kanske fälgarna inte varit så blanka i original etc.
* Fotpinnarna och fästplattorna för dessa mot ramen är nya.
* Till detta kommer säkert tusen småsaker som handtagsgummin och motstånd till bakblinkersarna m.m.

Byggkostnaden på 335126kr är säkert räknat på nypriset på vad varenda sak från deras kataloger som är använda på hojen kostar nya ut till kund inklusive moms utan minsta rabatt. Inte vad delarna kostar på Ebay, en swapmeet i Vassmolösa eller sexpacken med ljummen folköl kompisen får för delarna man råkat hitta i hans skrotlåda. För att inte tala om att lacken och det som de behövt få tillverkat av andra säkert inte är betald med några bullpåsar, eller ens tårtor.

Så då donatorhoj: 60000kr, bromsar 10000kr, hjul 15000kr (för paret), svingarm 10000kr och så vidare. Tänk bara på alla svindyra småprylar som folk brukar starta trådar om här på Sporthoj efter att de vart hos sin lokale handlare och nästan svimmat. Eller alla delar som alla tycker är onödigt dyra när försäkringsbolagen räknar på om det ska bli inlösen eller reparation av en hoj som bara legat lite på sidan.

Därtill kommer sedan all arbetstid. Varenda påbörjad timme är nog nedtecknad. Nu vet jag inte vad Ava MC tar per timme för sina verkstadsarbeten, men någonstans 800-1000kr/timme kanske. Om vi tänker oss bara slutmonteringen som de gjorde på mässan, kanske fem gubbar, fyra dagar i rad, åtta timmar om dagen (nu vet jag inte om de var så många, exakt vilken dag de blev färdiga etc, detta är bara ett räkneexempel). 5x4x8=160 arbetstimmar, 160x800=128000kr. I så fall över hundra lakan bara på arbetskostnaden under mässan. Plus arbetet som de lagt ner innan mässan.

Så totalt sett drar det iväg ganska ordentligt när man inte räknar på några kompispriser och tar upp all arbetstid. Om t.ex. Jörgen skulle räkna all arbetstid han lagt ner på sin Sportster genom åren och värdera sitt arbete till 1000kr/timme, vad skulle inte han landa på då? Skulle man dessutom lägga till kostnader för motor (utan att dra bort något för att den tidigare är såld), bänkkörningar, att han skulle ha betalat kompisar som kanske hjälpt till med någon liten sak 1000kr/påbörjad timme och allt sånt så antar jag att den hojen har en byggkostnad som är så hög att en tämligen fin italiensk sportbil är värd lika mycket. Och där någonstans kanske värdet hamnar i hjärtat på den entusiast som själv byggt en sån maskin. Om inte högre :tummenupp

Men skulle man själv bygga en motsvarande ER-6N som Ava MC gjort och sälja delar av donatorhojen som man inte behöver, inte räkna om arbetstid till pengar, svetsa en egen sving, polera fälgarna själv, lacka hojen själv, tar hjälp av en kompis som har kunskaper och bromsbänk med turbobygget, tillbringa timtal med att leta fram de billigaste begagnade delarna etc så skulle den nog knappt ens hamna på 100'kr.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur ofta får man pengarna tillbaka på ett hojbygge?
ER6:an har nog dock gett Ava de som de velat ha i form av publicitet både på nätet, på mässor och i media.
Jag hade nog kunnat ge 50-60' för den hojen ifall den varit gatlegal och besiktigad och klar, men nu är den ju inte det vad jag vet. Då blir det lite svårare. För vem vill köpa en hoj du inte kan använda någon annanstans än i skyltfönstret....?
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ruggigt snyggt bygge skulle jag vilja säga.
Men AVA är ju ingen handlare man vill göra affär med direkt. Om vi gissar på 50 - 100.000 här så vill säkert AVA ha 200 för den.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Nu är det bud som gäller på hojen, de har bara specat vad byggnadskostnaden var (som är löjligt mycket pengar).

Det spelar tyvärr ingen roll att du skriver att det är bud som gäller, hälften av alla på Sporthoj förstår fortfarande inte detta!! Man måste leva med att det är så på Sporthoj, en del medlemmar förstår saker som detta och en del medlemmar klarar inte av att förstå detta helt enkelt! :glömdet
 

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Ort
linköping
Hoj
benelli 750sie
73 turbo hk :rolleyes: ett bättre köp min suzuki rg 500 gamma blir bara mer och mer värd i kr... bara 1300mil...........
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag vet precis hur mycket dom släpper den för :) Och det är den inte värd!
Fast ett par st har redan gissat det rätta priset i tråden.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Det där gamla skrotet har nog stått där sedan 06.
Inget fel på hojen i sak, all heder till byggaren men AVA lever ju för fan i någon fiktiv drömvärld.
Lurendrejare och skojare hela högen. Säkert en paxfläkt som drivs av startbatteriet snarare än en turbo.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Räknar man in arbetstid (500-800:- / h), lack e.tc så landar säkerligen byggkostnaden på 330 k.

Dom skriver ju klart och tydligt, "ge oss ett skäligt bud?" Ett skäligt bud innebär ju inte byggkostnad 2006.

Tänk lite va....
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Max 60. Som någon sa tidigare: visst mycket tid och lulllull men det är ju faktiskt bara en 2006 ER6:fakta
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Om det är den verkliga byggkostnaden så är jag förbluffad över hur lite man åstadkommit med så mycket pengar. Det är ju en budget som vida överstiger samtliga svenska chopperbyggen och även vissa av Stellan Egelands byggen...och så åstadkom man inte mer...?

Säkert Biscaya motor som gjort hela arbetet. Då stannar ett sådant pissjobb på 300k ++.
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
De hade nog sålt hojen för länge se'n om de hade fått den reggad som ombyggt fordon, effektsiffran som anges är ju såklart ursprungseffekten utan turbo och den effekt hojen är reggad på. Nog hade jag kunnat tänka mig att betala 60-80k om jag inte visste att den aldrig skulle gå igenom en besiktning.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Vem köper en ER 6 för 300 000? Det är som att försöka sälja en Volvo 240 med V12!

- Deeenn harr ju fö fan 1000 HP! Går som faaäännn!

Förstår inte riktigt hur de tänker? :dummer

Då kan jag sälja min FZR 1000;

aU4fBiz.jpg


GSX R 750 sving, TL 1000 R gaffel, FZR 1000 motor och ram.

Utgångspris 200 000:- ! Nån som vill köpa? ;) :rofl
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top