Kolla ventilspelet, som tidigare sagts är det säkert det. Om inte annat så känns allt mycket säkrare och bättre när man vet att ventilspelet är just. Jag har själv en gpz900r i princip exakt samma motor. Jag tänkte byta kamkedjan, kamkedjesträckare m.m för att jag tyckte den var slapp och rasslade. Den hade även varit mycket svårstartad. Jag upptäckte då att kamaxlarna stod 1 kugg fel (har hört att det kan vara en sorts bondtrimning för att öka effekten på höga varv, med bieffekten att den blir svårstartad). Efter byte och ventiljustering hoppar den alltid igång på någon sekund även om den är helt kall.
Ventilspelet är inte svårt att ställa in själv med hjälp av handboken.
mvh Pontus
Ja du har rätt att Ventilspelet är inte svårt att ställa in själv med hjälp av handboken, men du glömde nämna en sak, gpz900 - 1000cc har A topplock, 1000-1100cc har B topplock, de beror vilken motor han har om han har 1000A eller 1000B, har du 1000A så e de busenkelt, bara fram med bladmåttet o lossa en liten mutter o vrida på en skruv o låsa muttern, men har han motor 1000B som jag har så måste han riva loss kamen för o bytta skims, min motor sket jag fullständigt i vad ventilspelet stog på men för o vara säker så inte ( kam, mellan sak, ventilskims ) mellan saken låg imot båda kam o ventilskimset så tog jag tag med fingrana o grepade tag i mellan saken o kollade så jag hade ett litet glapp upp/ner bara så inte mellan saken låg imot ventilschimset, har ej handboken i närheten så minns inte namnet på mellan saken som kammen trycker imot som trycker på mellan saken som trycker på skimsbrickan som trycker på ventilen i sin tur.
Kan skriva vad saken heter imon när jag kollat upp de i handboken.
Lättast e annars om man kollar på förgasarna om man vill veta om man har A-B motor, genom o kolla på insuget om de lutar upp eller rakt så e de en lätt mach, insug rakt e A motor, B motor har lutande insug upp.
Vad du har kranen kvittar, jag kan ha min i on hur länge som hälst men jag använder en yamaha R1a 99a tank, men flödet e ju de samma o min blir inte sur.
Vill du vara säker o du har ju handboken, så skule jag kollat över om de finns glapp i kamsystemet o om kammarna o veven står värkligen i rätt lägge, sen kan du ju se hur den e o starta e de samma visa skule jag rengjort förgasarna.
Även plocka ur T-stifterna o se hur den förbränner.