Då ska vi resonera lite om vad vi vet..
den har strypsats (brickorna i insuget)
den har gnista
Alla tändstiften är svarta
den skjuter
den lätt blir sur
den har inte tomgång
den går bättre som varm
Den verkar med andra ord gå för fett (bränsleblandningen) på alla cylindrarna.
Kan vara så att de som monterat strypsatsen inte har justerat förgasarna (bytt munstycke, sänkt nålarna..) därefter. En bricka i insuget för att minska mängden luft/bränsle IN i cylindern påverkar mer luften än bränslet, vilket innebär att bränslemängden blir för stor i det förhållandet.
Jag hade rengjort tändstiften med stålborste och därefter valt mellan att:
1. Ta bort brickorna (strypningen) i insuget, ställa in blandningen på "två-varv-ut" och därefter testa. Kanske blir den "återställd" och fungerar bra därefter.
2. Behålla strypningen, demontera förgasarna, rengöra dem, kontrollera storleken på munstyckena och jämföra med vad som är original (ska inte vara större utan i så fall mindre än original), kontrollera nålen (hur hög/låg den är) och sänka den då den troligtvis är i för högt läge. Ställa in blandningen på "två-varv-ut", och därefter testa.
Om du väljer att demontera och rengöra förgasarna, tänk på att du kanske (troligtvis) behöver byta packningen till flottörhusen (obs! bra att tömma dem innan demonteringen från hojen). Mest så du inte blir sittandes sent en söndagkväll..
Identifiera de olika skruvarna INNAN du börjar demontera. Skruven till blandningen är lätt fjäderbelastad och när man skruvar ner den till bottenläge måste det göras med fingertoppskänsla, ej spänna ner den hårt. När du skruvat av den helt och sett hur den ser ut, förstår du varför
Identifiera skruvarna (skruvar med mutter som låsning) för justeringen av spjällen (synkningen av förgasarna) och lossa INTE dem!
Förgasare är inte svåra, tar bara lite extra tid i början..
den har strypsats (brickorna i insuget)
den har gnista
Alla tändstiften är svarta
den skjuter
den lätt blir sur
den har inte tomgång
den går bättre som varm
Den verkar med andra ord gå för fett (bränsleblandningen) på alla cylindrarna.
Kan vara så att de som monterat strypsatsen inte har justerat förgasarna (bytt munstycke, sänkt nålarna..) därefter. En bricka i insuget för att minska mängden luft/bränsle IN i cylindern påverkar mer luften än bränslet, vilket innebär att bränslemängden blir för stor i det förhållandet.
Jag hade rengjort tändstiften med stålborste och därefter valt mellan att:
1. Ta bort brickorna (strypningen) i insuget, ställa in blandningen på "två-varv-ut" och därefter testa. Kanske blir den "återställd" och fungerar bra därefter.
2. Behålla strypningen, demontera förgasarna, rengöra dem, kontrollera storleken på munstyckena och jämföra med vad som är original (ska inte vara större utan i så fall mindre än original), kontrollera nålen (hur hög/låg den är) och sänka den då den troligtvis är i för högt läge. Ställa in blandningen på "två-varv-ut", och därefter testa.
Om du väljer att demontera och rengöra förgasarna, tänk på att du kanske (troligtvis) behöver byta packningen till flottörhusen (obs! bra att tömma dem innan demonteringen från hojen). Mest så du inte blir sittandes sent en söndagkväll..
Identifiera de olika skruvarna INNAN du börjar demontera. Skruven till blandningen är lätt fjäderbelastad och när man skruvar ner den till bottenläge måste det göras med fingertoppskänsla, ej spänna ner den hårt. När du skruvat av den helt och sett hur den ser ut, förstår du varför
Identifiera skruvarna (skruvar med mutter som låsning) för justeringen av spjällen (synkningen av förgasarna) och lossa INTE dem!
Förgasare är inte svåra, tar bara lite extra tid i början..