Svårstartad GSXR

PPiMalmö

Ny medlem
Gick med
16 May 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawa Z750 -84
Då ska vi resonera lite om vad vi vet.. :fakta

den har strypsats (brickorna i insuget)
den har gnista
Alla tändstiften är svarta
den skjuter
den lätt blir sur
den har inte tomgång
den går bättre som varm

Den verkar med andra ord gå för fett (bränsleblandningen) på alla cylindrarna.

Kan vara så att de som monterat strypsatsen inte har justerat förgasarna (bytt munstycke, sänkt nålarna..) därefter. En bricka i insuget för att minska mängden luft/bränsle IN i cylindern påverkar mer luften än bränslet, vilket innebär att bränslemängden blir för stor i det förhållandet.

Jag hade rengjort tändstiften med stålborste och därefter valt mellan att:

1. Ta bort brickorna (strypningen) i insuget, ställa in blandningen på "två-varv-ut" och därefter testa. Kanske blir den "återställd" och fungerar bra därefter.

2. Behålla strypningen, demontera förgasarna, rengöra dem, kontrollera storleken på munstyckena och jämföra med vad som är original (ska inte vara större utan i så fall mindre än original), kontrollera nålen (hur hög/låg den är) och sänka den då den troligtvis är i för högt läge. Ställa in blandningen på "två-varv-ut", och därefter testa.

Om du väljer att demontera och rengöra förgasarna, tänk på att du kanske (troligtvis) behöver byta packningen till flottörhusen (obs! bra att tömma dem innan demonteringen från hojen). Mest så du inte blir sittandes sent en söndagkväll.. :)

Identifiera de olika skruvarna INNAN du börjar demontera. Skruven till blandningen är lätt fjäderbelastad och när man skruvar ner den till bottenläge måste det göras med fingertoppskänsla, ej spänna ner den hårt. När du skruvat av den helt och sett hur den ser ut, förstår du varför :)
Identifiera skruvarna (skruvar med mutter som låsning) för justeringen av spjällen (synkningen av förgasarna) och lossa INTE dem!

Förgasare är inte svåra, tar bara lite extra tid i början.. :tummenupp
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Tanken slog mig att om insugsventilerna är otäta så kan det hända att den dubbelkarburerar och därmed går för fett. Borde märkas mest på låga varv genom att den skjuter och så.

Tänker bara lite högt :)
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Har du kollat tomgångsskruven? Den hade lossnat på min en gång och den gick typ 3 sekunder innan den dog:tummenupp
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
En liten inflikning, oljekylda GSXR har skruvjustering av ventilerna och enligt servicemanualen ska de kollas var 600ade mil. Om detta inte är gjort på länge är det kanske läge att göra det. Har de för litet spel blir den rejält svårstartad kall och är det illa så att ventilerna står lite öppna kan du börja bränna dem.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Då ska vi resonera lite om vad vi vet.. :fakta
Hemma från semestern nu så har börjat lite smått igen. (Vet att detta går segt, haha...)

Drog stålborste på tändstiften och fick igång hojen. Gick igång hyfsat fort utan choke, så den startar nu iallafall :)
Den går väldigt ojämnt och skjuter ofta på låga varv, inte om man håller >2-3000rpm. Filmade lite med iPhonen men blev dåligt, kan lägga upp ändå om det skulle vara av intresse.

Ska plocka isär förgasarna och kolla munstyckena och även ringa runt och kolla vilken storlek som kan vara bäst att byta till.

Tackar för hjälpen än så länge!
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Läste igenom mina registreringspapper lite snabbt här förut och får se att hojen redan är strypt, fast till 59kw.

Står så här: "Motorcykeln provad och godkänd med angiven effekt. Ursprunglig effekt 85KW (116hk) sänkt genom begränsning i avgassystem och luftrenare samt ändrad kamaxel och förgasarbestyckning"

Förgasarbestyckning vet jag ju vad det är, men resten??? :confused:

Ringde förra ägaren eftersom han satte i den nya 25kw strypningen åt mig innan jag kom och hämtade hojen och han visste ju såklart inte att den redan vart strypt innan...
Så nu har den alltså en 59Kw strypning + 25kw strypning... Vad ska jag göra för att den ska bli original förutom 25kw brickorna i insuget? :confused:
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Läste igenom mina registreringspapper lite snabbt här förut och får se att hojen redan är strypt, fast till 59kw.

Står så här: "Motorcykeln provad och godkänd med angiven effekt. Ursprunglig effekt 85KW (116hk) sänkt genom begränsning i avgassystem och luftrenare samt ändrad kamaxel och förgasarbestyckning"

Förgasarbestyckning vet jag ju vad det är, men resten??? :confused:

Ringde förra ägaren eftersom han satte i den nya 25kw strypningen åt mig innan jag kom och hämtade hojen och han visste ju såklart inte att den redan vart strypt innan...
Så nu har den alltså en 59Kw strypning + 25kw strypning... Vad ska jag göra för att den ska bli original förutom 25kw brickorna i insuget? :confused:

Avgassystem
Plocka av hela systemet och kolla efter brickor. Plocka ut dem.
Alt. om hojen har en avgasventil (typ exup) så kanske den är urkopplad.

Luftrenare
Titta igenom luftburk/luftfilter och se om du kan hitta något onaturligt, t.ex någon plugg som minskar flödesarean.

Kamaxel
Det är lite krångligare. Plocka bort de andra strypningarna och se om hojen går tillräckligt bra. Annars googla och se vilka kamaxlar man kan byta till.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Avgassystem
Plocka av hela systemet och kolla efter brickor. Plocka ut dem.
Alt. om hojen har en avgasventil (typ exup) så kanske den är urkopplad.

Luftrenare
Titta igenom luftburk/luftfilter och se om du kan hitta något onaturligt, t.ex någon plugg som minskar flödesarean.

Kamaxel
Det är lite krångligare. Plocka bort de andra strypningarna och se om hojen går tillräckligt bra. Annars googla och se vilka kamaxlar man kan byta till.

Tack!! :Bugar
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top