svårstartad ktm 660

l-bror

www.sveamoto.com
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Stuvsta, Huddinge.
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2002 Husaberg 450 2005
har en 660 som är lite grinig på starta, man får kicka och kicka .......så typ 25e kicken startar den till och sen dör den lika fort igen.....sen har man tur så startar den efter ett par kickar......sen när den väl är igång går den skitbra! inget konstigt ljud eller liknande från ventiler etc...
Dock har den en tendens att vilja tjuvstanna lite då och då på låta varv........


Tipps på vad de kan vara?

Är de så enkelt att de är bara att ställa ventilerna???
Eller är de nå annat som knasar?

Ingen anning om bestyckning eller liknande......sitter orginalfilter i boxen och ett vanligt system från en 05 (med dubbla akra pipor)

Hoppas på få nått vettigt svar.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Se över bestyckningen / städa förgasaren, och när du ändå mekar, ställ ventilerna. :hihi Gört bara, att sitta här löser inga problem. :mattias
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
fuggen är rengjord....

hur "ser man över" bestyckningen? vad är standard?...

Du pillar ur munstyckena och tittar vad det står för nummer på dem. Har du inte kollat dem närmare än så, så är inte fuggen rengjord. Har du problem med skit, så är det oftast igensatta munstycken (görs enklast ren med tunna kopparkardeler från högtalarkablage, eller liknande).

Ut å meka.
 

l-bror

www.sveamoto.com
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Stuvsta, Huddinge.
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2002 Husaberg 450 2005
Du pillar ur munstyckena och tittar vad det står för nummer på dem. Har du inte kollat dem närmare än så, så är inte fuggen rengjord. Har du problem med skit, så är det oftast igensatta munstycken (görs enklast ren med tunna kopparkardeler från högtalarkablage, eller liknande).

Ut å meka.

UT och MEKA? är du galen? fan de e ju kallt =).....du tror inte på ventiljustering?
 

l-bror

www.sveamoto.com
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Stuvsta, Huddinge.
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2002 Husaberg 450 2005
nja men de kanske spar på onödigt meckande.....om man först och främst kollar runt om de är ett vanligt problem....eller om någon varit med om liknande problem.....självklart förstår jag att de måste mekas för att lösa problemet...men som alla andra människor så vill man ju slippa meka om man kan slippa.

Därav att jag önskade lite hjälp/råd/tipps...men tack för råden....
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det låter som du inte har kikat på fuggen ordentligt till att börja med. Och att skaffa sig lite koll på ventilspel kostar bara lite tid, kan du inte så är det ett gyllene tillfälle att lära sig hur man gör (det är busenkelt på din hoj).

/J
 

l-bror

www.sveamoto.com
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Stuvsta, Huddinge.
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2002 Husaberg 450 2005
kicka kan jag....haft flertalet lc4or...

polaren ägde hojen då va den lättstartad....sa han iaf...så sålde han den sen köpte jag den nån månad senare av den dåvarande ägaren som hävda att han använt den typ 5 gånger.....sen dess har jag upplevt den svårstartad/grinig..
ska försöka hinna med att ställa ventilerna på den idag.


ang Beststyckningen vad är orginal ?
 

Björta1

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2006
Ort
Väsby
Hoj
525 exc-r
660 är inte som andra att starta, vet du hur du gör så är den igång på max 2kick.

Annars är det bara att se över stift, ventiler eller ringa handlaren :tummenupp
 

l-bror

www.sveamoto.com
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Stuvsta, Huddinge.
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2002 Husaberg 450 2005
eller skaffa en 640 med startmotor ;)

640 är för tjejer :D

Har nu ställt ventilerna och dom va på tok för tajt ställda.....så dom är korekkt inställda.

Dock så har jag ett problem...


tänkte byta stift......vet inte vilket jag skall ha.....

de som sitter i är dcpr8e men de NGK.se rekomenderar är Dr9ea


Vad ska man åka på för stift?

660 SMC 2004 är hojjen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
640 är för tjejer :D

Har nu ställt ventilerna och dom va på tok för tajt ställda.....så dom är korekkt inställda.

Dock så har jag ett problem...


tänkte byta stift......vet inte vilket jag skall ha.....

de som sitter i är dcpr8e men de NGK.se rekomenderar är Dr9ea


Vad ska man åka på för stift?

660 SMC 2004 är hojjen.

DCPR8EIX är melodin....
(eller 9)
 

l-bror

www.sveamoto.com
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Stuvsta, Huddinge.
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2002 Husaberg 450 2005
ställde ventilerna och dom va på tok för tajt ställda.....
Sen fan jag de förmodade problemet.....en kabel va istortsätt av och den gick till nån cylinderformad pryl på höger sida av toppen......tror de kan va nån typ av kondensator....

Smällde ihop allt och den startade på tredje kicken....sen startar den hur lätt som hälst när den är varm nu....

Problemet löst...
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
ställde ventilerna och dom va på tok för tajt ställda.....
Sen fan jag de förmodade problemet.....en kabel va istortsätt av och den gick till nån cylinderformad pryl på höger sida av toppen......tror de kan va nån typ av kondensator....

Smällde ihop allt och den startade på tredje kicken....sen startar den hur lätt som hälst när den är varm nu....

Problemet löst...

Den cylinderformade grejen var antagligen termostaten eller tempmätaren. Det var nog ventilerna som var felet :tummenupp

Nu kan jag inte vara 100% säker eftersom jag inte har erfarenhet av större hojar, men när det är så här kallt kan man behöva feta till blandningen lite. Man kan åtminstone skruva lite på blandskruven. Kall luft = högre densitet = mer syre per liter.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top