Svårt att bli av med sin 125:a?

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Loy skrev:
2191904 Ja, jävlar. Men om det är något som är mer övervärderat än gamla 125:eek:r är det fan gamla mopeder. Det är helt hutlösa priser vissa tar, och sen att folk handlar ändå :3freak
Japp Gammla moppar är övervärderat. därför 125:eek:rna också blir övervärderade. Det är et mönster hehe.

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR
Jag har faktiskt haft din på span emil. bara ja får moppen såld så ska de ska bli en lättviktare!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
enduroemil skrev:
2191867 Menade inget illa mot dig heller :pannkyss Allt lungt? :)

Jag vet att det råder "inflation" på marknaden för 125:eek:r. Men jag tycker det blir så tråkigt att behöva sälja av den till ett så biligt pris men det verkar bli en realitet för att ingen är intreserad :(

Jag får vänta ett tag till sen får jag väll göra nåt radikalt åt priset.
Det är just där jag tror problemet ligger, man vill inte sälja sin hoj för en lägre peng än vad man köpte den för, spec inte om man lagt ner pengar på den och fixat massa grejor, så ofta hamnar försäljningspriset högre än inköpspriset på gamla hojar (din var ju inte så gammal, men kanske samma där?). Sen fortsätter det så hela vägen i att man försöker få ut lika mycket 2 år senare och till slut så efter en väldans massa år så har inte hojpriset sjunkigt märkbart.

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
philsson skrev:
2192175 Det är just där jag tror problemet ligger, man vill inte sälja sin hoj för en lägre peng än vad man köpte den för, spec inte om man lagt ner pengar på den och fixat massa grejor, så ofta hamnar försäljningspriset högre än inköpspriset på gamla hojar (din var ju inte så gammal, men kanske samma där?). Sen fortsätter det så hela vägen i att man försöker få ut lika mycket 2 år senare och till slut så efter en väldans massa år så har inte hojpriset sjunkigt märkbart.
Nej men lägger man ut pengar på den så renoverar man troligtvis motorer och liknande och då så går det ju ta mer betalt för att då är de ju inte så "gammla" trots allt om du förstår vad jag menar. Självklart hänger saker inte med som t.ex bromsar och fjädring med mera men ser man på den nya nsr:en så har den samma bromskomponenter som den gammla nsr:en och crm:en och linande. Så lägger man ut pengar på dem (inte styling) så kan man få ut en del för dem för att då är dem i mycke bra skick. Vissa entusiaster fixar ju till och med i ordning sina hojar så att de är bättre än i nyskick. Allt i motorn bytt, och nya fjädringskomponenter och nya bromsar och sådant, men får ändå inte ut så mycket. och då är det enda som är gammalt på dem ramen. Och den håller ganska länge.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Lundgren skrev:
2192288 Nej men lägger man ut pengar på den så renoverar man troligtvis motorer och liknande och då så går det ju ta mer betalt för att då är de ju inte så "gammla" trots allt om du förstår vad jag menar. Självklart hänger saker inte med som t.ex bromsar och fjädring med mera men ser man på den nya nsr:en så har den samma bromskomponenter som den gammla nsr:en och crm:en och linande. Så lägger man ut pengar på dem (inte styling) så kan man få ut en del för dem för att då är dem i mycke bra skick. Vissa entusiaster fixar ju till och med i ordning sina hojar så att de är bättre än i nyskick. Allt i motorn bytt, och nya fjädringskomponenter och nya bromsar och sådant, men får ändå inte ut så mycket. och då är det enda som är gammalt på dem ramen. Och den håller ganska länge.
Om det är så du resonerar så förstår jag att det säljs dyra cycklar. Oavsett hur fin en gammal hoj är så är den gammal, man måste ändå räkna med en värdeminskning (utifrån marknadsvärdet då, inte just för den spec hojen).

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
philsson skrev:
2192295 Om det är så du resonerar så förstår jag att det säljs dyra cycklar. Oavsett hur fin en gammal hoj är så är den gammal, man måste ändå räkna med en värdeminskning (utifrån marknadsvärdet då, inte just för den spec hojen).
Beror precis på hur man tänker, och givetvis det är fortfarande en gammal hoj, men det beror lite på hur köparen resonerar. Kollar han på 2 hojar av samma sort. Den ena syns att den är sliten har gått många mil. rostig i ramen och allmänt skabbig för 15k Och sedan tittar han på en som är hur fin som helst, perfekt i lack, nyrenoverad motor, servad för 15k säger vi (kvitton finns och servad på verkstad). Och han säljer den för 25k Då väljer jag hellre den för 25k än den för 15k eftersom det är en bättre hoj. Fortfarande gammal men bra mycket bättre än den andra. Man kan inte lita på att alla säljarna följer marknadsvärdet för det gör de sällan när man kommer till ädre hojar. Det är bara vad jag tycker. Detta var hypotetiskt talat och en aning överdrivet, men det var principsaken jag ville få fram.

Man kan ju inte bara gå efter en tabell att så här mycket skall den hojen kosta detta året oavsett skick. Det är bara en uppskattning sedan avgör ju miltal, skick, service på verkstad, nya delar, kvitton på dem mm.

Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Lundgren skrev:
2192313 Beror precis på hur man tänker, och givetvis det är fortfarande en gammal hoj, men det beror lite på hur köparen resonerar. Kollar han på 2 hojar av samma sort. Den ena syns att den är sliten har gått många mil. rostig i ramen och allmänt skabbig för 15k Och sedan tittar han på en som är hur fin som helst, perfekt i lack, nyrenoverad motor, servad för 15k säger vi (kvitton finns och servad på verkstad). Och han säljer den för 25k Då väljer jag hellre den för 25k än den för 15k eftersom det är en bättre hoj. Fortfarande gammal men bra mycket bättre än den andra. Man kan inte lita på att alla säljarna följer marknadsvärdet för det gör de sällan när man kommer till ädre hojar. Det är bara vad jag tycker. Detta var hypotetiskt talat och en aning överdrivet, men det var principsaken jag ville få fram.

Man kan ju inte bara gå efter en tabell att så här mycket skall den hojen kosta detta året oavsett skick. Det är bara en uppskattning sedan avgör ju miltal, skick, service på verkstad, nya delar, kvitton på dem mm.
Det är ju en sak om 1 hoj är långt över alla andra av samma sort i pris men när alla 125or är så hiskligt dyra. De inte bara håller värdet utan höjs i värde! När jag körde 125a kunde man få en KDX för drygt 13-14 nu är de ute för "en bit" mer. Det är det generella priset jag vill åt, klart att om alla lägger sig på en sådan prisnivå så har ju inte nyblivna 16 åringar något alternativ. gämför lite med större hojar så får du se vad jag menar.

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
philsson skrev:
2192673 Det är ju en sak om 1 hoj är långt över alla andra av samma sort i pris men när alla 125or är så hiskligt dyra. De inte bara håller värdet utan höjs i värde! När jag körde 125a kunde man få en KDX för drygt 13-14 nu är de ute för "en bit" mer. Det är det generella priset jag vill åt, klart att om alla lägger sig på en sådan prisnivå så har ju inte nyblivna 16 åringar något alternativ. gämför lite med större hojar så får du se vad jag menar.
Ahh, ok nu är jag med. Men som du säger, de flesta vill ha mycket för sina så alla lägger sin högt så det blir knapppt några alternativ.

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Lundgren skrev:
2192680 Ahh, ok nu är jag med. Men som du säger, de flesta vill ha mycket för sina så alla lägger sin högt så det blir knapppt några alternativ.

Men jag begriper inte varför nån skulle köpa en 15 år gamal mc för samma pris som jag har på min som bara är 5 år gamal. Jag antar att det mäst handlar om tur tyvär :(

Fortsäter jaga en köpare, det blir till att sänka priset en anning, fortsättning följer...

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
enduroemil skrev:
2193202 Men jag begriper inte varför nån skulle köpa en 15 år gamal mc för samma pris som jag har på min som bara är 5 år gamal. Jag antar att det mäst handlar om tur tyvär :(

Fortsäter jaga en köpare, det blir till att sänka priset en anning, fortsättning följer...
De kanske gillar den gammla mc:n bättre :confused:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
enduroemil skrev:
2193219 Kanske det, folk är ju konstiga.

Men vilken brud är snyggast? Den som är 20 år gamal eller den som är 35 år gamal
Svar: Den yngre! :fyllisar
Inte nödvändigtvis men oftast.:hihi

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
enduroemil skrev:
2193219 Kanske det, folk är ju konstiga.

Men vilken brud är snyggast? Den som är 20 år gamal eller den som är 35 år gamal
Svar: Den yngre! :fyllisar
antar att du meanr fräshare, stämmer oftare :lol

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll