Japp Gammla moppar är övervärderat. därför 125Loy skrev:2191904Ja, jävlar. Men om det är något som är mer övervärderat än gamla 125r är det fan gamla mopeder. Det är helt hutlösa priser vissa tar, och sen att folk handlar ändå
![]()
Japp Gammla moppar är övervärderat. därför 125Loy skrev:2191904Ja, jävlar. Men om det är något som är mer övervärderat än gamla 125r är det fan gamla mopeder. Det är helt hutlösa priser vissa tar, och sen att folk handlar ändå
![]()
Stackare, Får bli till o inte sälja dåenduroemil skrev:2191918Min gamel Honda var ju lätt att bli av med. Men min "nya" 125:a är svårare att bli av med.
Söderen_ skrev:2192055Jag har faktiskt haft din på span emil. bara ja får moppen såld så ska de ska bli en lättviktare!
Lundgren skrev:2191923Stackare, Får bli till o inte sälja då![]()
Det är just där jag tror problemet ligger, man vill inte sälja sin hoj för en lägre peng än vad man köpte den för, spec inte om man lagt ner pengar på den och fixat massa grejor, så ofta hamnar försäljningspriset högre än inköpspriset på gamla hojar (din var ju inte så gammal, men kanske samma där?). Sen fortsätter det så hela vägen i att man försöker få ut lika mycket 2 år senare och till slut så efter en väldans massa år så har inte hojpriset sjunkigt märkbart.enduroemil skrev:2191867Menade inget illa mot dig hellerAllt lungt?
Jag vet att det råder "inflation" på marknaden för 125r. Men jag tycker det blir så tråkigt att behöva sälja av den till ett så biligt pris men det verkar bli en realitet för att ingen är intreserad
![]()
Jag får vänta ett tag till sen får jag väll göra nåt radikalt åt priset.
Nej men lägger man ut pengar på den så renoverar man troligtvis motorer och liknande och då så går det ju ta mer betalt för att då är de ju inte så "gammla" trots allt om du förstår vad jag menar. Självklart hänger saker inte med som t.ex bromsar och fjädring med mera men ser man på den nya nsr:en så har den samma bromskomponenter som den gammla nsr:en och crm:en och linande. Så lägger man ut pengar på dem (inte styling) så kan man få ut en del för dem för att då är dem i mycke bra skick. Vissa entusiaster fixar ju till och med i ordning sina hojar så att de är bättre än i nyskick. Allt i motorn bytt, och nya fjädringskomponenter och nya bromsar och sådant, men får ändå inte ut så mycket. och då är det enda som är gammalt på dem ramen. Och den håller ganska länge.philsson skrev:2192175Det är just där jag tror problemet ligger, man vill inte sälja sin hoj för en lägre peng än vad man köpte den för, spec inte om man lagt ner pengar på den och fixat massa grejor, så ofta hamnar försäljningspriset högre än inköpspriset på gamla hojar (din var ju inte så gammal, men kanske samma där?). Sen fortsätter det så hela vägen i att man försöker få ut lika mycket 2 år senare och till slut så efter en väldans massa år så har inte hojpriset sjunkigt märkbart.
Om det är så du resonerar så förstår jag att det säljs dyra cycklar. Oavsett hur fin en gammal hoj är så är den gammal, man måste ändå räkna med en värdeminskning (utifrån marknadsvärdet då, inte just för den spec hojen).Lundgren skrev:2192288Nej men lägger man ut pengar på den så renoverar man troligtvis motorer och liknande och då så går det ju ta mer betalt för att då är de ju inte så "gammla" trots allt om du förstår vad jag menar. Självklart hänger saker inte med som t.ex bromsar och fjädring med mera men ser man på den nya nsr:en så har den samma bromskomponenter som den gammla nsr:en och crm:en och linande. Så lägger man ut pengar på dem (inte styling) så kan man få ut en del för dem för att då är dem i mycke bra skick. Vissa entusiaster fixar ju till och med i ordning sina hojar så att de är bättre än i nyskick. Allt i motorn bytt, och nya fjädringskomponenter och nya bromsar och sådant, men får ändå inte ut så mycket. och då är det enda som är gammalt på dem ramen. Och den håller ganska länge.
Beror precis på hur man tänker, och givetvis det är fortfarande en gammal hoj, men det beror lite på hur köparen resonerar. Kollar han på 2 hojar av samma sort. Den ena syns att den är sliten har gått många mil. rostig i ramen och allmänt skabbig för 15k Och sedan tittar han på en som är hur fin som helst, perfekt i lack, nyrenoverad motor, servad för 15k säger vi (kvitton finns och servad på verkstad). Och han säljer den för 25k Då väljer jag hellre den för 25k än den för 15k eftersom det är en bättre hoj. Fortfarande gammal men bra mycket bättre än den andra. Man kan inte lita på att alla säljarna följer marknadsvärdet för det gör de sällan när man kommer till ädre hojar. Det är bara vad jag tycker. Detta var hypotetiskt talat och en aning överdrivet, men det var principsaken jag ville få fram.philsson skrev:2192295Om det är så du resonerar så förstår jag att det säljs dyra cycklar. Oavsett hur fin en gammal hoj är så är den gammal, man måste ändå räkna med en värdeminskning (utifrån marknadsvärdet då, inte just för den spec hojen).
Det är ju en sak om 1 hoj är långt över alla andra av samma sort i pris men när alla 125or är så hiskligt dyra. De inte bara håller värdet utan höjs i värde! När jag körde 125a kunde man få en KDX för drygt 13-14 nu är de ute för "en bit" mer. Det är det generella priset jag vill åt, klart att om alla lägger sig på en sådan prisnivå så har ju inte nyblivna 16 åringar något alternativ. gämför lite med större hojar så får du se vad jag menar.Lundgren skrev:2192313Beror precis på hur man tänker, och givetvis det är fortfarande en gammal hoj, men det beror lite på hur köparen resonerar. Kollar han på 2 hojar av samma sort. Den ena syns att den är sliten har gått många mil. rostig i ramen och allmänt skabbig för 15k Och sedan tittar han på en som är hur fin som helst, perfekt i lack, nyrenoverad motor, servad för 15k säger vi (kvitton finns och servad på verkstad). Och han säljer den för 25k Då väljer jag hellre den för 25k än den för 15k eftersom det är en bättre hoj. Fortfarande gammal men bra mycket bättre än den andra. Man kan inte lita på att alla säljarna följer marknadsvärdet för det gör de sällan när man kommer till ädre hojar. Det är bara vad jag tycker. Detta var hypotetiskt talat och en aning överdrivet, men det var principsaken jag ville få fram.
Man kan ju inte bara gå efter en tabell att så här mycket skall den hojen kosta detta året oavsett skick. Det är bara en uppskattning sedan avgör ju miltal, skick, service på verkstad, nya delar, kvitton på dem mm.
Ahh, ok nu är jag med. Men som du säger, de flesta vill ha mycket för sina så alla lägger sin högt så det blir knapppt några alternativ.philsson skrev:2192673Det är ju en sak om 1 hoj är långt över alla andra av samma sort i pris men när alla 125or är så hiskligt dyra. De inte bara håller värdet utan höjs i värde! När jag körde 125a kunde man få en KDX för drygt 13-14 nu är de ute för "en bit" mer. Det är det generella priset jag vill åt, klart att om alla lägger sig på en sådan prisnivå så har ju inte nyblivna 16 åringar något alternativ. gämför lite med större hojar så får du se vad jag menar.
Lundgren skrev:2192680Ahh, ok nu är jag med. Men som du säger, de flesta vill ha mycket för sina så alla lägger sin högt så det blir knapppt några alternativ.
De kanske gillar den gammla mc:n bättreenduroemil skrev:2193202Men jag begriper inte varför nån skulle köpa en 15 år gamal mc för samma pris som jag har på min som bara är 5 år gamal. Jag antar att det mäst handlar om tur tyvär![]()
Fortsäter jaga en köpare, det blir till att sänka priset en anning, fortsättning följer...
Lundgren skrev:2193206De kanske gillar den gammla mc:n bättre![]()
Inte nödvändigtvis men oftast.enduroemil skrev:2193219Kanske det, folk är ju konstiga.
Men vilken brud är snyggast? Den som är 20 år gamal eller den som är 35 år gamal
Svar: Den yngre!![]()
antar att du meanr fräshare, stämmer oftareenduroemil skrev:2193219Kanske det, folk är ju konstiga.
Men vilken brud är snyggast? Den som är 20 år gamal eller den som är 35 år gamal
Svar: Den yngre!![]()
-Rosen- skrev:2193308antar att du meanr fräshare, stämmer oftare![]()
![]() |
Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska
Ny design, ny motor och bät... |
![]() |
MP-Mässan lockade 55.000 besökare!
Hela 55.000 besökte finska ... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Jacob Sjöman Under... |
![]() |
Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |