SV 1000-tråden

Mattan

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stockholm, norrort
Hoj
KTM 520SX Suzuki RMZ450
Kul läsning!!:tummenupp

Jag ska fasen skaffa ett sånt 2-1 system. Men de e lite klurigt att få tag på verkar det som. Hos lokala Suzukihandlaren hade dom inte hört talas om något sånt trots att snubben som mekar där verkade va Yoshimurafrälst... Har mailat Boove men dom har inte behagat svara än... Får väl ta och ringa dom på Måndag.
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Mattan skrev:
2338212 Kul läsning!!:tummenupp

Jag ska fasen skaffa ett sånt 2-1 system. Men de e lite klurigt att få tag på verkar det som. Hos lokala Suzukihandlaren hade dom inte hört talas om något sånt trots att snubben som mekar där verkade va Yoshimurafrälst... Har mailat Boove men dom har inte behagat svara än... Får väl ta och ringa dom på Måndag.

Hmm...konstigt, kan heller inte hitta systemet på Yoshimura:s online store. Dock finns det här hos våran finska importör Duell.

Kanske kan bero på att det är ett så kallat 3/4-system. Man skall alltså använda krökarna till topplocken från originalröret. Tycker mig dock ha sett bilder av det hos jänkarna också så de bör ju finnas?!?

Den ultimata drömmen vore väl om dom fick för sig att börja tillverka en Yoshimura Japan handgjord variant med superkvalitet...:tungan
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
mbrannst skrev:
2338176 Såja!

Måste väl ta och svara på min egen frågeställning i tråden för ett ag sedan. Det kan ju alltid vara trevigt för någon annan att veta och dra nytta av.

Originalstyrboxen till insprutningen går alltså att justera med hjälp av en Yoshimura Adjust Box som finns hos välrenommerade mc-verkstäder åtm här hos oss i Finland. Själv gjorde jag ett besök hos AJ-Bike i Vasa som har tillgång till all utrustning samt besitter stor sakkunskap.

Resultaten blev följande (på bakhjulet):

113.74 hp / 9815 rpm
82,34 Nm / 7041 rpm.

Dock måste man notera att själva toppeffekten och vridmomentet inte är särskilt intressant i jämförelse med hur man märker skillnaden i praktiken. Hojjen drar iväg mycket piggare och framförallt på låga varv är den mycket mera flexibel.
....................................
Den enda egentliga nackdelen med att få hojjen ordentligt justerad är att man inte får lika fina avgassmällar vaid motorbroms längre...det var alltid kul att skjuta lite lagom i tätorter...:hihi :hihi Det betyder ju dock att den går bättre eftersom de inte längre uppkommer.

Bänkning rekommenderas!

Hur såg din orginalkurva ut?
Jag har Lazer burkar, borttagen luftburkssnorkel, borttagen PAIR-ventil och bänkade min (vid 32graders temperatur och utan någon justering) till:

105,93HK / 9100 rpm
90,67Nm / 7600 rpm

Frågan är var ditt vridmoment har tagit vägen? Jag undrar bara om du inte har trimmat bort en massa vrid för några topphästars skull?
 

sportbike

Guest
Mattan skrev:
2338706 Åå, va bra! Vart handlade du ditt?
På BoOve.
OM du kan finska,kan du gå in på www.duell.fi och kolla där,eller maila dom.
Du kan givetvis maila på svenska oxå,fråga efter Rune,en gammal polare som flyttat tillbaka till Jakobsstad,där firman ligger.
Men han är på väg till Stockholm i nästa vecka för att hälsa på,och om han dyker upp ska jag be honom kolla vad du kan få ge för ett system genom honom.
Vad vill du ha för dämp ?
Rund,oval,eller tri-oval ?
Rostfri,alu,titan,eller kolfiber ?
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
[PlastRaket] skrev:
2338675 Hur såg din orginalkurva ut?
Jag har Lazer burkar, borttagen luftburkssnorkel, borttagen PAIR-ventil och bänkade min (vid 32graders temperatur och utan någon justering) till:

105,93HK / 9100 rpm
90,67Nm / 7600 rpm

Frågan är var ditt vridmoment har tagit vägen? Jag undrar bara om du inte har trimmat bort en massa vrid för några topphästars skull?

Hmm...jaa du, var är vridet?

Siffrorna innan var:

108,72 hk / 9643 rpm
81,11 Nm / 8295 rpm

Så utvecklingen gick nog åt rätt håll ändå...om jag måste spekulera så skulle jag ta fram två skillnader som skiljer våra hojjar åt. Din hoj har väl 120 hk / 9200 rpm & 102 Nm / 7200 rpm angivet original? Min hoj är ju -05:a på vilka de gjorde följande ändringar:

"Fuel injection throttle bore is increased to 54mm,
while crankshaft inertia on the SV1000S variant has
been decreased by 20% to enhance power output at
high revs. In addition, they both enjoy an increased
compression ratio of 11.6:1 for greater combustion efficiency."


och 124 hk / 7500 rpm & 106 Nm / 6500 rpm angivet.

Dessutom borde väl de flesta former av "alla cylindrar ihop till ett slutrör" avgassystem främja toppeffekt framom vridmoment på lägre varv om jag inte är felinformerad?

Bara några tankar :va ...kommentera gärna!

EDIT: kolla in Nypan83:s inlägg i ämnet tidigare i tråden:

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1998606&postcount=131
 
Last edited:

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
mbrannst skrev:
2338767 Hmm...jaa du, var är vridet?

Siffrorna innan var:

108,72 hk / 9643 rpm
81,11 Nm / 8295 rpm

Så utvecklingen gick nog åt rätt håll ändå...om jag måste spekulera så skulle jag ta fram två skillnader som skiljer våra hojjar åt. Din hoj har väl 120 hk / 9200 rpm & 102 Nm / 7200 rpm angivet original? Min hoj är ju -05:a på vilka de gjorde följande ändringar:

"Fuel injection throttle bore is increased to 54mm,
while crankshaft inertia on the SV1000S variant has
been decreased by 20% to enhance power output at
high revs. In addition, they both enjoy an increased
compression ratio of 11.6:1 for greater combustion efficiency."


och 124 hk / 7500 rpm & 106 Nm / 6500 rpm angivet.

Dessutom borde väl de flesta former av "alla cylindrar ihop till ett slutrör" avgassystem främja toppeffekt framom vridmoment på lägre varv om jag inte är felinformerad?

Bara några tankar :va ...kommentera gärna!

Du har nog rätt i det där med systemet och jag visste inte att det var skillnad på motorn mellan 03&05.
Här är min bänkning, lurigt A/F jag skulle behöva göra något åt det.
Vad kostade det att göra justeringen, dvs. är det billigare än powercommandern?
 

Bifogat

  • effekt.jpg
    effekt.jpg
    49.6 KB · Visningar: 82

Mattan

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stockholm, norrort
Hoj
KTM 520SX Suzuki RMZ450
sportbike skrev:
2338713 På BoOve.
OM du kan finska,kan du gå in på www.duell.fi och kolla där,eller maila dom.
Du kan givetvis maila på svenska oxå,fråga efter Rune,en gammal polare som flyttat tillbaka till Jakobsstad,där firman ligger.
Men han är på väg till Stockholm i nästa vecka för att hälsa på,och om han dyker upp ska jag be honom kolla vad du kan få ge för ett system genom honom.
Vad vill du ha för dämp ?
Rund,oval,eller tri-oval ?
Rostfri,alu,titan,eller kolfiber ?

Jo, jag såg den finska länken och där finns det ju.

Jag ringer Boove på måndag. Jag vill ha en dämpare i rosfritt som är relativt tyst. Vilken modell är tystast tro?
 
Last edited:

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
[PlastRaket] skrev:
2338775 Du har nog rätt i det där med systemet och jag visste inte att det var skillnad på motorn mellan 03&05.
Här är min bänkning, lurigt A/F jag skulle behöva göra något åt det.
Vad kostade det att göra justeringen, dvs. är det billigare än powercommandern?

MYCKET, åtminståne i Finland!

Fick betala 100 eur för kalaset (tog ca. en timme o killen gjorde det efter arbetstid på en fredagskväll, han skulle börja sin semester på måndagen så jag fick välja på "ikväll" eller "om en månad"...:hihi)

I Uleåborg finns en välkänd mc-verkstad som på sina webbsidor har satt priset på en Powercommander till 398 eur. I det priset ingår inte ens bänkkörning utan den tillkommer och notan borde då stanna på 575 eur enligt deras webbsidor. Kändes rikigt billigt att hosta upp 100 eur istället...blir väl cirkus 920 kronor? Jämför det med 5300 kronor...

Hursomhelst, lägger upp kurvorna också...

Mattan:
Ska du ha en ganska tyst dämpare bör den nog inte heta TRS i alla fall...:D
Den väsnas en del...
 

Bifogat

  • AJ-Bike Dyno - Före-Efter (liten).jpg
    AJ-Bike Dyno - Före-Efter (liten).jpg
    52.9 KB · Visningar: 100
Last edited:

sportbike

Guest
Mattan skrev:
2338844 Jo, jag såg den finska länken och där finns det ju.

Jag ringer Boove på måndag. Jag vill ha en dämpare i rosfritt som är relativt tyst. Vilken modell är tystast tro?
Carbon brukar vara lite tystare.
RS-3 e ju inte fel.

Men trioval tycker jag är lite snyggare.
Men smaken är ju som :arsele
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
mbrannst: intressant läsning, men våra åsikter går isär när det gäller orginal
luftfilter kontra sportluftfilter! Nu tänker jag på KN-filter vilka anses vara
obligatoriska av dom flesta som trimmar motorcyklar. Att orginal filtret på
något sätt skulle vara bättre än ett KN-filter anser jag vara helt fel.

Jag ska själv snart sätta i Kn-filter, öppna upp luftburken samt montera
powercommander på min hoj, ska bli intressant att se vad det ger.
Bilder kommer :)

p.s powercommander går att hitta nya på ebay för dryga 2000:-
men bänkningen tillkommer alltid, det är då man hittar hästarna!
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Jimsan skrev:
2340783 mbrannst: intressant läsning, men våra åsikter går isär när det gäller orginal
luftfilter kontra sportluftfilter! Nu tänker jag på KN-filter vilka anses vara
obligatoriska av dom flesta som trimmar motorcyklar. Att orginal filtret på
något sätt skulle vara bättre än ett KN-filter anser jag vara helt fel.

Jag ska själv snart sätta i Kn-filter, öppna upp luftburken samt montera
powercommander på min hoj, ska bli intressant att se vad det ger.
Bilder kommer :)

p.s powercommander går att hitta nya på ebay för dryga 2000:-
men bänkningen tillkommer alltid, det är då man hittar hästarna!

Orginalfiltret är bättre på att rena luften iaf. KN filter måste vårdas noga dvs. tvättas och oljas in ofta för att fungera som filter (vilket många inte orkar), annars kan man lika gärna köra med hönsnät över trattarna:tummenupp. Jag är tveksam till att orginalfiltret på SV:n är vida mycket sämre flöde i än KN.
Sen till PC, precis som du säger så är en bänkning ett måste, annars är det helt bortkastade pengar.
Ska dock bli kul att se vad du får ut för ökning med dina mods.
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
[PlastRaket] skrev:
2341353 Orginalfiltret är bättre på att rena luften iaf. KN filter måste vårdas noga dvs. tvättas och oljas in ofta för att fungera som filter (vilket många inte orkar), annars kan man lika gärna köra med hönsnät över trattarna:tummenupp. Jag är tveksam till att orginalfiltret på SV:n är vida mycket sämre flöde i än KN.
Sen till PC, precis som du säger så är en bänkning ett måste, annars är det helt bortkastade pengar.
Ska dock bli kul att se vad du får ut för ökning med dina mods.

Trevligt med diskussion!

Det var just det som bromsaren sade. Det är klart att ett filter som flödar mera kan ge litet mer effekt, särskilt ihop med modifierad luftbox och annat fix för att få lite bonnturboeffekt. I mitt fall har jag ju inte ändrat på något annat än avgasröret så för min "setup" nöjer jag mig med originalfilter och normalt underhåll.

Skall som sagt bli intressant att se hur Jimsans hoj beter sig i bänken. En kille på ett finskt forum hade satt på M4-helsystem, Powercommander, någonform av K&N-induktionskit som eliminerar hela originalluftboxen samt dessutom tagit bort lambdan och PAIR-systemet och den bänkade 121 hk & 100 Nm...(fråga mig inte vad man kan vinna på att ta bort lambdasonden. Åsikterna om huruvida PAIR-systemet gör nytta eller skada går också isär...)
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
[PlastRaket] skrev:
2341353 Orginalfiltret är bättre på att rena luften iaf. KN filter måste vårdas noga dvs. tvättas och oljas in ofta för att fungera som filter (vilket många inte orkar), annars kan man lika gärna köra med hönsnät över trattarna:tummenupp. Jag är tveksam till att orginalfiltret på SV:n är vida mycket sämre flöde i än KN.
Sen till PC, precis som du säger så är en bänkning ett måste, annars är det helt bortkastade pengar.
Ska dock bli kul att se vad du får ut för ökning med dina mods.

Det är säkert så att luftfilterna på nyare cyklar har blivit bättre,
skillnaden mellan orginalfilter och trimfilter är inte lika stor som den
var förr.

Om prestandan på filtreringen skiljer på org- och trimfilter så tror jag inte
det påverkar motorns livslängd, förr körde man filterlöst ju.
Det är ganska sällan man kör grusväg så jag tror man kan montera ett KN-filter
utan att behöva vara orolig.

Jag känner han som kommer bänka min maskin så med lite tur kan jag nog få
bänka den med både orginal och trimfilter, det tråkiga är att man skulle mappat
om cykeln efter filterna för att få en rättvis jämförelse och det är han nog inte
sugen på...

Skulle inte förvåna mig om han gjort det med någon cykel, kommer jag ihåg de
så ska ja fråga! :)

120 hästar låter väldigt bra, nästan för bra. Nu har jag tyvärr inget helsystem,
men som sagt de ska bli intressant! Man får ha i åtanke att bromsbänkar är
långt ifrån identiska, en mängd faktorer gör skillnad: temp, fuktighet, bänken,
bakdäck osv.
 
Last edited:

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
mbrannst skrev:
2341658 Trevligt med diskussion!

Det var just det som bromsaren sade. Det är klart att ett filter som flödar mera kan ge litet mer effekt, särskilt ihop med modifierad luftbox och annat fix för att få lite bonnturboeffekt. I mitt fall har jag ju inte ändrat på något annat än avgasröret så för min "setup" nöjer jag mig med originalfilter och normalt underhåll.

Skall som sagt bli intressant att se hur Jimsans hoj beter sig i bänken. En kille på ett finskt forum hade satt på M4-helsystem, Powercommander, någonform av K&N-induktionskit som eliminerar hela originalluftboxen samt dessutom tagit bort lambdan och PAIR-systemet och den bänkade 121 hk & 100 Nm...(fråga mig inte vad man kan vinna på att ta bort lambdasonden. Åsikterna om huruvida PAIR-systemet gör nytta eller skada går också isär...)

121HK låter väldigt bra, för bra, man vill nog gärna se första bänkning oxå innan man tror på det men skit samma, det var PAIR-systemet jag tänkte diskutera. PAIR tillhör avgasreningen och gör vad jag har förstått inget annat än förbränner lite avgaser. Jag har plockat bort mitt, satt dit ett motstånd för att lura EFI'n och filat till block-plattor i alu som jag har skruvat fast över reedventilerna (tätningen sitter ihop med dem) Den enda skillnaden som jag direkt märkte var att den helt slutade baktända vid gassläpp. Jag har oxå testat att ta bort hela luftburkslocket men den verkar gå sämre då än som jag har det nu dvs. bara snorkeln borttagen. TRE-mod har jag lött dit (15Kohm motstånd) men det märktes absolut ingen skillnad alls, så det är helt bortkastade pengar, ni som har gått och köpt en "äkta":tungan TP-sensorn har jag justerat in efter konstens alla regler och det är väl den som gjort mest nytta av mina mods, tycker jag.
Ang. lambda-sensorn, den justerar bara blandningen på små trottelöppningar och ska man köra med powercommander så ska den bort för att du ska kunna bänka ordentligt
 
Last edited:

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Ort
City
Hoj
Hoj
Packning på en sv

Hej.

Jag är en stark aspirant till att ansluta detta lyckosamma gäng av sv1000s-ägare och har bara några små frågetecken jag skulle vilja få uträtade innan jag går till banken och pantsätter mina sista tillgångar för att kunna inhandla en sådan manskin.

För det första. Är det någon av er som brukar fara på semester/weekendresor med hojen och då har packning med er. Hur löser ni detta? Har ni tips på bra mjuka väskor att inhandla eller kör ni med tankväska och rygga istället eller packrulle istället? Jag kör ju bmw idag med möjlighet att lasta ett helt badkar med prylar så jag är ju rätt bortskämd på detta område och kan ju inte klara mig med hur små packmöjligheter som helst även om frun skall börja köra på egen hoj och bära sin egen packning nästa år. Ni kanske har några semesterbilder tom som visar hojen fullpackad att bidra med?

Min andra lilla fråga har inte med packning att göra men jag slänger in den här ändå och hoppas att ni orkat läsa ända hit ni som vet :) Är det någon större skillnad på de olika årsmodellerna av sv1000. Eller är de så små att jag kan bortse ifrån detta och bara inhandla den hoj som jag hittar med rätt lack+pris+mil och skippa årsmodellen som en faktor för urvalet av hoj?

Jättehyggligt om ni orkar svara på mina inlägg här, köper jag en sv kommer ni få höra mycket mer av mig det lovar jag för då får jag väl flytta ut ifrån bmw-klubbens forum och bosätta mig här istället :)
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
NyBumsad skrev:
2347617 Hej.

Jag är en stark aspirant till att ansluta detta lyckosamma gäng av sv1000s-ägare och har bara några små frågetecken jag skulle vilja få uträtade innan jag går till banken och pantsätter mina sista tillgångar för att kunna inhandla en sådan manskin.

För det första. Är det någon av er som brukar fara på semester/weekendresor med hojen och då har packning med er. Hur löser ni detta? Har ni tips på bra mjuka väskor att inhandla eller kör ni med tankväska och rygga istället eller packrulle istället? Jag kör ju bmw idag med möjlighet att lasta ett helt badkar med prylar så jag är ju rätt bortskämd på detta område och kan ju inte klara mig med hur små packmöjligheter som helst även om frun skall börja köra på egen hoj och bära sin egen packning nästa år. Ni kanske har några semesterbilder tom som visar hojen fullpackad att bidra med?

Min andra lilla fråga har inte med packning att göra men jag slänger in den här ändå och hoppas att ni orkat läsa ända hit ni som vet :) Är det någon större skillnad på de olika årsmodellerna av sv1000. Eller är de så små att jag kan bortse ifrån detta och bara inhandla den hoj som jag hittar med rätt lack+pris+mil och skippa årsmodellen som en faktor för urvalet av hoj?

Jättehyggligt om ni orkar svara på mina inlägg här, köper jag en sv kommer ni få höra mycket mer av mig det lovar jag för då får jag väl flytta ut ifrån bmw-klubbens forum och bosätta mig här istället :)

Var själv i sommar på resa i Baltikum en vecka, vi startade i Tallinn och åkte därifrån neråt genom Lettland och ända ner till staden Klaipeda på den Litauiska kusten där man kan åka över till Kuriska näset som är en litauisk/rysk nationalpark med massor att se och uppleva (läs 50km smal krokig asfaltväg i kuperad terräng).

Hursomhelst, vi bodde på hotell och under veckan klarade jag mig bra med en normal tankväska, tror den rymmer knappa 30l. Ryggsäck hade jag tänkt ta med mig från början men avstod då allt rymdes i tankväskan. Med facit i hand kanske man skulle ha kunnat ha med en liten ryggsäck och i stället kunna använda tankväskan i ickeutfällt högre läge. Kan kännas lite otympligt med en hög tankväska framför sig men visst är det störande med ryggsäck också då det är varmt...

Sedan då skillnader mellan årsmodeller (vi talar nu om S-modellen):

Modellen presenterades 2003, vill minnas i fyra färger det året (blå, silver, svart och koppar). Motorn var angiven till 120hk/9200 varv och 102Nm/7200 varv.

Året därpå skedde vissa små ändringar, enligt uppgift är sitthöjden högre på den första årsmodellen än de tre senare. Dessutom försvann den äldre Suzuki-texten på tanken till förmån för ett mindre kromat Suzuki-märke. Färgerna 2004 var silver, rödo ch en mörkare blå än den tidigare. I övrigt borde de två årdmodellerna vara lika.

2005 skedde litet större förändringar. Ramen och fälgarna bytte färg från silver till svart (ramen matt och fälgarna blanka) I övrigt var färgerna silver, svart eller röd. Motorn fick också en del nyheter detta år, spjällhusen till insprutningen är större (54mm) än tidigare, vevaxeln skall snurra 20% lättare för att förbättra effekten på hörgre varv samt att kompressionen höjdes till 11,6:1. Dessa förändringar ledde till att effekten nu blev 124hk/7500 varv och 106Nm/6500 varv.

2006 skedde inget annat än att färgutbudet ändrades. Endast två alternativ finns, en mörkare grå (inte silver) och svart.

Tror inte att det finns skillnader mellan årsmodeller på finska/svenska SV1000.

Någon som har spekulationer om 2007? Ny modell?
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Nybumsad: När jag var i norge för ett par veckor sedan använde jag mjuka
packväskor, fungerade bra. Jag fick dock tejpa sidorna på hojen (innanför väskorna)
annars hade det blivit skavmärken, en twin vibrerar ju lite härligt sådär :D

Lycka till med ditt nyförvärv :tummenupp
 

MrNikkor

Hoj & Foto
Gick med
4 Mar 2004
Ort
City
Hoj
Hoj
mbrannst skrev:
2347870

Hursomhelst, vi bodde på hotell och under veckan klarade jag mig bra med en normal tankväska, tror den rymmer knappa 30l. Ryggsäck hade jag tänkt ta med mig från början men avstod då allt rymdes i tankväskan. Med facit i hand kanske man skulle ha kunnat ha med en liten ryggsäck och i stället kunna använda tankväskan i ickeutfällt högre läge. Kan kännas lite otympligt med en hög tankväska framför sig men visst är det störande med ryggsäck också då det är varmt...

Det verkar ju finnas justa tankväskor att hänga på men jag tror inte att jag klarar mig med det, speciellt som jag garanterat kommer få bära lite av fruns packning även om hon kör egen hoj.

mbrannst skrev:
2347870

Sedan då skillnader mellan årsmodeller (vi talar nu om S-modellen):

Modellen presenterades 2003, vill minnas i fyra färger det året (blå, silver, svart och koppar). Motorn var angiven till 120hk/9200 varv och 102Nm/7200 varv.

Året därpå skedde vissa små ändringar, enligt uppgift är sitthöjden högre på den första årsmodellen än de tre senare. Dessutom försvann den äldre Suzuki-texten på tanken till förmån för ett mindre kromat Suzuki-märke. Färgerna 2004 var silver, rödo ch en mörkare blå än den tidigare. I övrigt borde de två årdmodellerna vara lika.

2005 skedde litet större förändringar. Ramen och fälgarna bytte färg från silver till svart (ramen matt och fälgarna blanka) I övrigt var färgerna silver, svart eller röd. Motorn fick också en del nyheter detta år, spjällhusen till insprutningen är större (54mm) än tidigare, vevaxeln skall snurra 20% lättare för att förbättra effekten på hörgre varv samt att kompressionen höjdes till 11,6:1. Dessa förändringar ledde till att effekten nu blev 124hk/7500 varv och 106Nm/6500 varv.

2006 skedde inget annat än att färgutbudet ändrades. Endast två alternativ finns, en mörkare grå (inte silver) och svart.

Tror inte att det finns skillnader mellan årsmodeller på finska/svenska SV1000.

Någon som har spekulationer om 2007? Ny modell?

Man tackar för ett fantastiskt utförligt svar. Jag tolkar det så att skillnaderna inte är större än att jag kan välja en 03-04:a utan att ångra mig om resten av dealen är okay. Skillnaden i motorn gör mig inte så mycket, kommer ju från en hoj med 85 hkr på 250kg så jag tror att de ursprungliga 120hkr kommer räcka länge för mig :)

/Anders

Jimsan skrev:
2350046 Nybumsad: När jag var i norge för ett par veckor sedan använde jag mjuka
packväskor, fungerade bra. Jag fick dock tejpa sidorna på hojen (innanför väskorna)
annars hade det blivit skavmärken, en twin vibrerar ju lite härligt sådär :D

Lycka till med ditt nyförvärv :tummenupp

Vad för typ/märke av väskor körde du med? Rymde de skapligt med packning? Lite skydstejp på rätt ställen låter ju kanske som en god ide, bara man hittar en tejp som är lagom klistrig så man inte får problem pga den istället.

En twin vibrerar? hehe, jag kör boxer, DEN vibrerar!!! :)

/Anders
 
Last edited:

sportbike

Guest
NyBumsad skrev:
2350338 Det verkar ju finnas justa tankväskor att hänga på men jag tror inte att jag klarar mig med det, speciellt som jag garanterat kommer få bära lite av fruns packning även om hon kör egen hoj.



Man tackar för ett fantastiskt utförligt svar. Jag tolkar det så att skillnaderna inte är större än att jag kan välja en 03-04:a utan att ångra mig om resten av dealen är okay. Skillnaden i motorn gör mig inte så mycket, kommer ju från en hoj med 85 hkr på 250kg så jag tror att de ursprungliga 120hkr kommer räcka länge för mig :)

/Anders
Köp en.
Du kommer inte att ångra dig.
Har själv alltid kört det värsta som kommit ut varje år,men efter att ha varit sugen på en GSXR 1000,insåg jag att jag inte behöver en sån.
Alla andra har ju redan en,och jag vill inte ens försöka utnyttja den till 100 %
på allmän väg.
Gammal eller förnuftig,eller båda delarna,men sv:n passar mig perfekt.
Bort me allt onödigt krims-krams,så ere bara att njuta.
Dessutom har jag jobbat med BMW:s hojar i några år,och går man från en GS till en SV så känns den ruskigt lätt.
Good luck.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top