SV 1000-tråden

purex

Medlem
Gick med
10 Jan 2008
Hoj
1997 TL1000S
Tja tänkte bara säga en schysst tråd...

har bara en sak negativt att säga om min föredetta Sv1000, e egentligen styrdämparen, kanske bara e på min Ex cykel men hojen känns ostabil med den när man rätar upp ur en kurva.
fler som känt likadant?

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tja tänkte bara säga en schysst tråd...

har bara en sak negativt att säga om min föredetta Sv1000, e egentligen styrdämparen, kanske bara e på min Ex cykel men hojen känns ostabil med den när man rätar upp ur en kurva.
fler som känt likadant?

Detta har varit uppe här nyligen (sid 62-63). Styrdämparen är nog inte hela förklaringen utan SVn är nog lite svajig. Dock är det ingen som upplever det som riktigt obehagligt utan att det går att leva med.

JLN

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
-04, Suzuki SV1000S
Har nu bytt till en SV 1000S 2004. Men vad är det jag har hittat under den bakre sadeln och vad är den tillför? Skickar även med en bild på hojen.

Bifogat

• Krok.jpg
    Krok.jpg
    65.2 KB · Visningar: 86
  • DSCN0266 (Large).JPG
    DSCN0266 (Large).JPG
    141.6 KB · Visningar: 117

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Har nu bytt till en SV 1000S 2004. Men vad är det jag har hittat under den bakre sadeln och vad är den tillför? Skickar även med en bild på hojen.

Den fungerar som stöd för att hålla tanken stående när du lossar skruvarna i framkant vid till exempel luftfilterbyte eller rengöring. Öglan runt stötdämparjusteringen på styrkronorna och pinnen i bulthålet på tanken.:tummenupp

JLN

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
-04, Suzuki SV1000S
Den fungerar som stöd för att hålla tanken stående när du lossar skruvarna i framkant vid till exempel luftfilterbyte eller rengöring. Öglan runt stötdämparjusteringen på styrkronorna och pinnen i bulthålet på tanken.:tummenupp

Tack det hade jag aldrig listat ut. Det står inget om den i boken som jag fick med.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Schyssta SV?

Måste skriva något så att tråden inte känns död!:näsblod

Några inlägg har ju handlat om att bli SV 1000 ägare. Jag surfade runt lite och hittade flera SV 1000 som kändes intressanta på den firma jag köpte min.
http://www.mc-emanuel.se

Jag hade aldrig noterat firman innan jag gjorde mitt köp men fick genast ganska stort förtroende för den. De verkade kvalitetsmedvetna och hade bara fina hojar i butiken. Jag tycker att prissättningen på den SV jag köpte var helt OK och även deras värdering av min egen. Visst, jag hade velat ha 10 papp till för min men jag vet ju att det är inte så det fungerar. Jag var nöjd med affären då och jag är fortfarande nöjd.

Jag tycker även att de presenterar hojarna rätt snyggt på sin sajt. Kolla gärna och kommentera. Någon annan som har mindre positiva erfarenheter av MC-Emanuel?

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R

christianKawa

I Love Bika
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
98 Kawasaki ZX6R
Hej igen.. jag var en av de som var intresserade. Ser absolut aktuellt ut, bra presentationer och bra hojar!

Prismässigt ligger de rätt bra tyker jag iaf... nu är de ju depp så man vet inte hur myket de står i =P hoppas de rasar lite till nästa sommar, men knappast troligt, dessa nivårer som stpår nu är riktgit låga=)

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Hej igen.. jag var en av de som var intresserade. Ser absolut aktuellt ut, bra presentationer och bra hojar!

Prismässigt ligger de rätt bra tyker jag iaf... nu är de ju depp så man vet inte hur myket de står i =P hoppas de rasar lite till nästa sommar, men knappast troligt, dessa nivårer som stpår nu är riktgit låga=)

Både bilar och hojar står riktigt lågt nu men vad som väntar är osäkert. Kan säkert sjunka lite till men när det gäller hojar så tror jag personligen inte att det sjunker mycket mer. Fast jag tror att det går att pruta rätt bra på de priser som begärs från firmor. De vill ha omsättning och gillar inte att ligga ute med stålar. Åtminstone små firmor tar säkert heller hem en liten vinst på en hoj än att vänta på en eventuellt större men osäker.

Hör till en av de som så att säga hittat rätt och känner inte att jag behöver sälja någonsin om jag inte får rätt pris. Å det blir till dyra pengar för eventuell köpare. :näsblod Är på väg att kosta på hojen så att den i princip blir osäljbar annat än till ren förlust.:D

Lycka till!

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Alla ni andra har väl också fått gratisnumret av Bike?

Ducati 1198 verkar ju inte helt fel. F n den enda hoj jag är sugen på att byta bort SVn mot. Fast det blir ju en rejäl slant emellan förståss och jag ska ju inte påstå att jag behöver allt det där Ducatin ger extra. Med tanke på min förarkapacitet alltså fast vi är ju inte oftast så där rationella vi människor när vi köper prylar. Jag har t.ex en dator som jag bara nyttjar få procent av och det gör jag väl i ärlighetens namn bara med SVn också. Men det är kul att ha.

Bra däck är ingen onödig lyx i a f och det finns en artikel om det med. fast den är inte särskilt upplysande tycker jag. Alla däcken i testet verkar ju vara bra men det finns inget om pris, livslängd eller vått/torr. Tror nog jag håller mig till Michelin Pilot Road 2CT när jag snart ska köpa. Kommentera gärna!

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Idag däck i morgon däckad!

I Bike nr 8 -07 provade man ett antal sporttouringdäck på en Honda VFR och fick fram en teoretiskt max. körsträcka.
(mönsterdjup 0 mil, mönsterdjup 535 mil, --> teoretiskt max. körsträcka)
Siffrorna gäller bakdäck:

Max. körsträcka, Plac. våttest, Plac. totalt (Poäng)

Avon Storm-ST 853 mil, 7, 7 (218)
Bridgestone Battlax BT021 936 mil, 5, 4 (266)
Conti Road attack 803 mil, 4, 5 (260)
Dunlop Sportmax D 220 ST 846 mil, 6, 6 (242)
Metzeler Roadtec Z6 1308 mil, 3, 2 (280)
Michelin Pilot Road2 2CT 1204 mil, 1, 1 (284)
Pirelli Diablo Strada 1231 mil, 2, 3 (279)

Att Avon är halt när det är vått visste vi sedan tidigare, skulle föresten vara kul att veta hur många mil Plastraket får ur ett Metzeler :rolleyes: ?
Michelin är nog inget dumt val.

GOTT NYTT ÅR! :cpparty

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
I Bike nr 8 -07 provade man ett antal sporttouringdäck på en Honda VFR och fick fram en teoretiskt max. körsträcka.
(mönsterdjup 0 mil, mönsterdjup 535 mil, --> teoretiskt max. körsträcka)
Siffrorna gäller bakdäck:

Max. körsträcka, Plac. våttest, Plac. totalt (Poäng)

Avon Storm-ST 853 mil, 7, 7 (218)
Bridgestone Battlax BT021 936 mil, 5, 4 (266)
Conti Road attack 803 mil, 4, 5 (260)
Dunlop Sportmax D 220 ST 846 mil, 6, 6 (242)
Metzeler Roadtec Z6 1308 mil, 3, 2 (280)
Michelin Pilot Road2 2CT 1204 mil, 1, 1 (284)
Pirelli Diablo Strada 1231 mil, 2, 3 (279)

Att Avon är halt när det är vått visste vi sedan tidigare, skulle föresten vara kul att veta hur många mil Plastraket får ur ett Metzeler :rolleyes: ?
Michelin är nog inget dumt val.

GOTT NYTT ÅR! :cpparty

Ja, det var ju en lite mer utförlig tabell. Kompisen med SP2 talar sig varm för Metzeler Roadtec Z6 men tabellen och de ca 200 mil jag körde med Pilot Road 2 CT på en XJR talar för Michelin. Att Michelin-däcket hade bra grepp på torrt var ingen tvekan om och slitaget var inte märkbart. Om det dessutom har bästa grepp i vått och nästan samma max körsträcka som Metzeler så är valet klart!

Tack för tabellen!

neo_semlan

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2007
Hoj
Suzuki sv1000 -03
Är det ingen som har testat continentals däck? har en firma som säljer sina bakdäck till min sv för 2000 kr Inkl montage. Har ett avon på nu, vilket jag skarp ångrar! skulle ha reserchat lite innan jag gick på prisfrågan! Svin halt vid minsta fukt på vägen. Blir ganska dyrt nu till våren att ta ut älsklingen igen =) Vill serva den på verkstad 1200 mila, sen fram och bakdäck ska bytas, och sist och definitivt inte minst är försäkringen! Ja det kostar att ligga på topp! =)

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Conti Road Attack fram & bak, 900 mil bak, helt OK bak, lite diffus känsla fram (svårt att hitta rätt ord), jag kanske fick ett framdäck som var ett måndagsexemplar.

Har även för mig att mbrannst haft Conti på Svn, skicka ett PM och fråga

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Conti Road Attack fram & bak, 900 mil bak, helt OK bak, lite diffus känsla fram (svårt att hitta rätt ord), jag kanske fick ett framdäck som var ett måndagsexemplar.

Har även för mig att mbrannst haft Conti på Svn, skicka ett PM och fråga

Stämmer!

Är på mitt andra RoadAttack bakdäck och tycker de fungerar riktigt bra, är nu ingen banräv men livslängden är det i alla fall inget fel på. Den diffusa känslan med RoadAttack fram som Soka beskriver har jag själv ingen erfarenhet av, eftersom jag inte testat detta däck på framhjulet. En släkting monterade ett RoadAttack fram och klagade på samma sak. Det beror på att mönstret är för grovt i kanterna för brantare nedlägg, mönstret blir som sågtänder mot vägen. Monterade själv med dessa uppgifter som bakgrund det lite mjukare och mindre grovt mönstrade SportAttack framdäck som jag tycker funkkar riktigt bra!

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
nån som har eller vet var man kan få tag på en styrhöjare till sv:n? vill ha upp den ett par 3cm iaf..

Jag hade högre clip on på min SV1000 som var Suzuki orginaltillbehör. Kändes bra mkt bättre och sen såg man knappt någon skillnad utseendemässigt om man inte hade en hoj med orginal stod bredvid. Fast jag tror tyvärr att de är ganska dyra om man inte beställler från Tyskland då förstås.

Mina satt monterade på när jag köpte hojen som Tyskimport.

Twinbike

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
sv 1000s
Packväskor

Hej alla, har hitills haft turen:hihi att åka ensam på de längre turerna. Nu har det på ngt konstigt vis blivit så att lilla frun ska med på en längre tur i vår. Så frågan är vad gör man:confused: Är det ngn som har erfarenhet av packväskor på sv:n? Ingenting får finnas där när man är hemma, utan fästen för väskornas ska vara lätt att ta väck.. har skaffat liten pakethållare med fäste för packrulle, men finns det ngt snyggt (förstå mig rätt, det är inte snyggt) o funktionellt att hänga på sidorna?

SV_Johan

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2007
Hoj
SV1000S-07 & DR650R-91
Är det ngn som har erfarenhet av packväskor på sv:n?

Jag kör med dessa samt ett par Givi-väskor.
Fungerar mycket bra förutom att jag var tvungen att montera tillbaks bakskärmen för att få stabilitet på väskorna :gnissla. Ska fixa en lösning utan skärmen i år.
/Johan

(Hämtat från Touringbutikens hemsida)

Quick-lock Classic
System med smidiga packväskhållare.
Väskhållarna sitter med snabbfäste.
Sätts dit och tas loss på ett
par sekunder. En perfekt lösning för
dig som vill ha en ”clean” hoj mellan
långturerna. Väskhållarna levereras
komplett med monteringssats till
respektive hoj. Adapterkit för väskor
finns till Givi, Kappa, Hepco & Becker,