SV 1000-tråden

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
kul att det kommer en och annan ny in i sv-träsket :)
det jag tycker är synd är att det är väldigt få tester i mc-tidningarna
där SV1000 testas mot andra sporttwinnar, den verkar vara en bortglömd
motorcykel och det är lite synd när den är så kompetent som den faktiskt är
trots sina bristande fjädringsegenskaper
för min del har SV varit en kanonhoj iaf, dock måste jag erkänna att det är lite
sug efter att testa något annat, önskelistan är som följer

1. Aprilia Tuono, mmmmaasssor av effekt och grymt chassi, fast dyr :(
2. Trajja speed triple, kan nog va rätt trevlig, gott mos med liknande karaktär som en twin och bra chassi
3. KTM superduke, som SV fast med rätt chassi

tja vi får väl se till våren, risken är nog ändå rätt överhängande att man får svårt att skiljas från SV-fightern:)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
kul att det kommer en och annan ny in i sv-träsket :)
det jag tycker är synd är att det är väldigt få tester i mc-tidningarna
där SV1000 testas mot andra sporttwinnar, den verkar vara en bortglömd
motorcykel och det är lite synd när den är så kompetent som den faktiskt är
trots sina bristande fjädringsegenskaper
för min del har SV varit en kanonhoj iaf, dock måste jag erkänna att det är lite
sug efter att testa något annat, önskelistan är som följer

1. Aprilia Tuono, mmmmaasssor av effekt och grymt chassi, fast dyr :(
2. Trajja speed triple, kan nog va rätt trevlig, gott mos med liknande karaktär som en twin och bra chassi
3. KTM superduke, som SV fast med rätt chassi

tja vi får väl se till våren, risken är nog ändå rätt överhängande att man får svårt att skiljas från SV-fightern:)

Jag har oxå bläddrat i motortidningar men inte hittat något direkt om SV. Hade varit kul att läsa något test mot andra hojar. Om någon har hittat så är jag intresserad.

Beträffande din önskelista så tycker jag helt personligt så här;

Det får vara för chassiet då.

Aprilian är visserligen snygg men inte direkt snyggare än din streetfighter. mer effekt har den ju men har du sett kurvorna? Jag har det inte men det skulle vara kul att se. Jag tänker på kompisens SP2 med 136 hk som jag utan problem hänger med vid fullgasacceleration upp till 180 (vi provade inte längre) och spöar lätt vid acc med femman och sexan från ca 100 knyck.

Triumph och KTM har ingen chans utseendemässigt mot den du har tycker jag. Speed Triples motor i en Triumph Tiger har jag kört. Kul motor men jag väljer klart SVns före.

Superduke har ju ungefär samma siffror som SV och torde väl inte ha mer i verkligheten.

Eftersom chassit räcker för min körning så skulle jag utan tvekan välja din före de du har på önskelistan. Inte enbart pga priset.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Några av er måste väl ha tagit av bensintanken? Det sitter ett vinklat plaststycke på ett metallrör (bränsleledningen). Jag antar att det är plaststycket som ska av från metallröret? Ska man klämma in rörliga delen och dra? Eller ska man dra loss slangen från plaststycket?

Har börjat mitt vinterarbete nu. Allt satt hårt vid bensintanken så jag kollar här först. Sen sliter jag isär någonstans. :) Fast inte idag!
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Några av er måste väl ha tagit av bensintanken? Det sitter ett vinklat plaststycke på ett metallrör (bränsleledningen). Jag antar att det är plaststycket som ska av från metallröret? Ska man klämma in rörliga delen och dra? Eller ska man dra loss slangen från plaststycket?

Har börjat mitt vinterarbete nu. Allt satt hårt vid bensintanken så jag kollar här först. Sen sliter jag isär någonstans. :) Fast inte idag!
Ladda ner servicemanualen, finns länk i min wiki
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hej!
Länk till lite "blaskor", tyvärr ingen där man jämför mot andra twinnar.

http://www.jhsracing.co.uk/archive/start.htm

Tackar! Här finns ju mycket kul att läsa.

oki, sitter det inte någon typ av låsspärr à la elkontaktdonstyp som du måste trycka på samtidigt som du drar los slangen? den lär int bara sitta påträdd någon form av lås är det

Det är förmodligen så och låset kommer jag åt men den lossnar inte i alla fall- Får väl ta i lite mer:)
 
Last edited:

Larsa97

Mygg-jagare!
Gick med
9 Apr 2004
Ort
Bålsta
Hoj
SV1000S -05
Riktigt sugen, bara några punkter som jag måste bli säker på. Ljudfet är underbart, nog kikat på alla sv videos på Utube :) hihi

Funderar på att sälja min SV om jag kan få ett bra bud, det är det snygga modellen med svarta fälgar och den svarta ramen (och något vässade motorn/fjädringen) :D
Har blivit en gammal man och sugen på jänkare med V8-muller istället...
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
oki, sitter det inte någon typ av låsspärr à la elkontaktdonstyp som du måste trycka på samtidigt som du drar los slangen? den lär int bara sitta påträdd någon form av lås är det

Jo visst gör det ( jag är väl korkad) men vare sig i verkstadshandboken eller på hojen kunde jag se att det satt en spärr på baksidan oxå. Hade det bara inte varit så trång att det inte gick att få in ett finger på baksidan hade jag väl känt den. När jag insåg att den fanns där var det dock enkelt att vrida lite och komma åt med en tång.

Nu är hojen riktigt "naked" och klar för mina mer eller mindre onödiga vinterarbeten såsom att justera TPS (redan gjort), justera STV, demontera PAIR, byta kylvätska, polera avgasrör, kolla kabeldragning samt fästa, kontrollera åtdragningen av diverse saker..... Ja sånt där som får stora delar av bekantskapskretsen att tycka att man är riktigt galen:) Fast de brukar faktiskt stå på kö när jag säljer något.:rolleyes:
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Funderar på att sälja min SV om jag kan få ett bra bud, det är det snygga modellen med svarta fälgar och den svarta ramen (och något vässade motorn/fjädringen) :D
Har blivit en gammal man och sugen på jänkare med V8-muller istället...

Just det svarta vet jag inte om jag tycker att det höjer :confused: men hojen är väldigt, väldigt snygg. Speciellt med solosadel och spoiler. Var köper man ensitskutsen och vad kostar en sån? Såg någon bild på en från en firma men utan att handtaget var borta. Inte alls lika snyggt. Vet du dessutom var man kan köpa originallack?

Jänkare med V-8 muller är inte fel. Jag är betydligt äldre än du och har varit inne på samma linje att åter köra V8. Även om det kanske inte hör hemma i den här tråden så kanske du kan säga vad du funderar på när det gäller V8?
 

Larsa97

Mygg-jagare!
Gick med
9 Apr 2004
Ort
Bålsta
Hoj
SV1000S -05
Just det svarta vet jag inte om jag tycker att det höjer :confused: men hojen är väldigt, väldigt snygg. Speciellt med solosadel och spoiler. Var köper man ensitskutsen och vad kostar en sån? Såg någon bild på en från en firma men utan att handtaget var borta. Inte alls lika snyggt. Vet du dessutom var man kan köpa originallack?

Jänkare med V-8 muller är inte fel. Jag är betydligt äldre än du och har varit inne på samma linje att åter köra V8. Även om det kanske inte hör hemma i den här tråden så kanske du kan säga vad du funderar på när det gäller V8?

Kul att se att det finns fler "gubbar" som åker sporthoj (sporttouring?). Solo-sadel m m satt redan på när jag köpte hojen så jag har ingen koll på priset. SVn passar också j-t bra med helkåpa måste jag säga, snyggt!

Hjärtat säger Mustang -05, SVT Cobra -03 (med den grymma "koenigsegg-motorn") eller en gammal Fastback. Plånboken säger dock en vanlig Mustang GT -99 el nyare..
 

anpe58

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
märsta
Hoj
Yamaha fz1 s Suzuki gsxr 750 Suzuki rmz 450
Ensitskutsen finns som originaldel hos suzuki den är lackad o klar det är den klart snyggaste Kostar ca 2000 har jag för mig. Finns även om du söker på ebay
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Kul att se att det finns fler "gubbar" som åker sporthoj (sporttouring?). Solo-sadel m m satt redan på när jag köpte hojen så jag har ingen koll på priset. SVn passar också j-t bra med helkåpa måste jag säga, snyggt!

Hjärtat säger Mustang -05, SVT Cobra -03 (med den grymma "koenigsegg-motorn") eller en gammal Fastback. Plånboken säger dock en vanlig Mustang GT -99 el nyare..

Käcka bilar allihop. Hade en 1965 Mustang HT Rally Pack en gång..... Nu är jag mest sugen på en Dodge Challanger SRT 8 2009. Men det blir bara en dröm!

Ensitskutsen finns som originaldel hos suzuki den är lackad o klar det är den klart snyggaste Kostar ca 2000 har jag för mig. Finns även om du söker på ebay

Håller absolut med om att det är den snyggaste. Kan dock köpa en annan för 500 men då måste jag lacka. Går det att få tag på färg? Nån som vet?
 
Last edited:

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kontinenten
Hoj
Suzuki Gsxr
Någon som kan hjälpa mig!
Är där någon som har en bild på rasersna på en orginal sv1000 naken!
Sen vill jag veta hur höga dom är och om dom är monterad med en bult eller två genom kronan!


Tack på för hand!
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Någon som kan hjälpa mig!
Är där någon som har en bild på rasersna på en orginal sv1000 naken!
Sen vill jag veta hur höga dom är och om dom är monterad med en bult eller två genom kronan!


Tack på för hand!

Hej!
Mått styre-gaffelkrona 31 mm (33 mm med gummipackning, se bild i tidigare svar).
En bult, troligtvis M10, lite svårt att mäta.

Annars kan jag tipsa om MO-TECH (sök på nätet), gör "distanser" som både höjer och vinklar styret, dessa passar i original risers.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nu vet jag

Hur man polerar rostfritt avgassysstem

Hur man får tag på sprayfärg till i princip vilken hoj som helst

Men jag vet inte hur man monterar bort avgasröret från bakre cylindern på en SV 1000 med mindre än att man demonterar hela hojen. Det har inte ens jag lust att göra bara för att polera den lilla biten. Även om det verkligen skulle behövas. Om någon vet hur man gör utan hur mycket jobb som helst så är jag intresserad.

Kolla lite bilder från en del av nattens arbete med främre röret.

Papper (våtslip) 600, 1200, 1500 och 2000. Sen grovt polervax med hård borste, fint polervax med hård lumptrissa och avslutning med Biltemas metallpolish och lumptrissa. Kan säkert göras på kortare tid med bra resultat och säkert på längre tid med ännu bättre resultat men jag är helt nöjd med detta.
 

Bifogat

  • DSC_0029 cut.jpg
    DSC_0029 cut.jpg
    226.6 KB · Visningar: 64
  • DSC_0032 cut.jpg
    DSC_0032 cut.jpg
    205.7 KB · Visningar: 75

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Inga större problem att lossa första biten på grenröret på bakcylindern,
jag monterade en för någon dag sedan medan det dessvärre var länge sedan
jag lossade en. Så jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde :va

"Flarpen" på svingen inne i hjulhuset måste av, fast nyckel eller stjärna.
Kanske kedjan oxå (osäker??)
Sedan behöver du insex med förlängare till skruven på vänstersida och
förlängare samt en med ... ehh va heter du nu? som en liten kardan typ,
annars kommer du inte åt den på högersida.
Kan vara på sin plats att banka på dom innan demontage,
dom kan sitta ordentligt!

Lycka till
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Inga större problem att lossa första biten på grenröret på bakcylindern,
jag monterade en för någon dag sedan medan det dessvärre var länge sedan
jag lossade en. Så jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde :va

"Flarpen" på svingen inne i hjulhuset måste av, fast nyckel eller stjärna.
Kanske kedjan oxå (osäker??)
Sedan behöver du insex med förlängare till skruven på vänstersida och
förlängare samt en med ... ehh va heter du nu? som en liten kardan typ,
annars kommer du inte åt den på högersida.
Kan vara på sin plats att banka på dom innan demontage,
dom kan sitta ordentligt!

Lycka till

Tja, säger du att det går och dessutom har gjort det så är det inte omöjligt. Ser bara lite omöjligt ut.:confused: Mitt problem har oxå varit en bra tid nu att den plats där jag står och mekar bara får användas per dag. Så när kvällen kommer ska allt bort. Verktyg, hoj och delar. Det begränsar en del men jag har hittat en lokal som man kan hyra för 14 dagar i stöten. Kan bli mer om ingen annan behöver den och den kostar bara 10 kr per dygn. Då öppnas lite mer möjligheter.

Tack för anvisningen!
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top