SV 1000-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
här har du främsta anledningen att inte köpa TL, förutom det faktum att det är en gammal och *ursäkta* "mindre vacker" design samt att den har en bakdämpare som är föga omtyckt

Tja kurvorna räcker för mig! TL blir det inte.

jämförelsen mot vtr ska vi nog inte prata om vare sig det gäller den vanliga VTR eller SPettan, det är faktiskt bättre maskiner än de som Suzuki har spottat fram.

Jag provkörde en VTR ( ägd av Sangberg Racing) för en del år sedan och blev ganska förtjust. Men när jag satt här och vägde mellan en VTR och SV så vinner ju SV:n för att den är så vansinnigt mycket snyggare. Så tyckte oxå hela den bekantskapskrets jag rådfrågade. Det estetiska vann SV med 10-0.

Provkörde kompisens SP2 för en månad sedan. Snacka om extrem körställning. Den hade jag nog inte fixat. Inte heller att ha en högsta växel som är ren överväxel. Det är en jävla hoj att gå men har ingen chans mot en SV från 100 på högsta. Växlar man den rätt så är det ingen original SV som hänger med. Dock inget alternativ för mig.

Tja, nu är det ju bara SV kvar och det är ju det jag redan har. :)
 
Last edited:

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Tja kurvorna räcker för mig! TL blir det inte.



Jag provkörde en VTR ( ägd av Sangberg Racing) för en del år sedan och blev ganska förtjust. Men när jag satt här och vägde mellan en VTR och SV så vinner ju SV:n för att den är så vansinnigt mycket snyggare. Så tyckte oxå hela den bekantskapskrets jag rådfrågade. Det estetiska vann SV med 10-0.

Provkörde kompisens SP2 för en månad sedan. Snacka om extrem körställning. Den hade jag nog inte fixat. Inte heller att ha en högsta växel som är ren överväxel. Det är en jävla hoj att gå men har ingen chans mot en SV från 100 på högsta. Växlar man den rätt så är det ingen original SV som hänger med. Dock inget alternativ för mig.

Tja, nu är det ju bara SV kvar och det är ju det jag redan har. :)

haha....jag har samma argument bakom valet av hoj, SV är ju klart snyggast
 

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
TL kurvan är ju från en S (snik)...

här har du främsta anledningen att inte köpa TL, förutom det faktum att det är en gammal och *ursäkta* "mindre vacker" design samt att den har en bakdämpare som är föga omtyckt

det jag förespråkar är en R (räser)!! Har du den kurvan att visa? :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Putsnisse

Är det någon som provat att polera avgassystemet?

Jag antar att det är någon variant av rostfritt. Har en tanke på att plocka ner och testa till vintern. Problemet är väl att även nerplockat så är det en stor bit som hänger i hop med vinklar och vrår så det är svårt att komma åt.

Är det någon som provat och/eller har tips så tas de tacksamt emot.
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Är det någon som provat att polera avgassystemet?

Jag antar att det är någon variant av rostfritt. Har en tanke på att plocka ner och testa till vintern. Problemet är väl att även nerplockat så är det en stor bit som hänger i hop med vinklar och vrår så det är svårt att komma åt.

Är det någon som provat och/eller har tips så tas de tacksamt emot.

det går fint att polera med tex. autosol men det blir brunt igen snabbt som :mad: jag orkar inte hålla på och putsa
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
det går fint att polera med tex. autosol men det blir brunt igen snabbt som :mad: jag orkar inte hålla på och putsa

Det går att hålla det blankt om man tar för vana att gnida en stund med t.ex. Autosol el. motsvarande efter varje tvätt så att det det sker regelbundet. Mitt framrör är ganska snyggt ännu även om jag varit lite lat i år.

Det finns dock en genväg om man varit lite lat med poleringen eller om man som jag handlat hojen begagnad och utgångsläget ser hopplöst ut: kontakta t.ex. din lokala mekaniska verkstad eller någon annan bekant inom metallbranschen och be dem ge dig en nästan tom burk betpasta för rostfritt. Man måste vara extremt försiktig eftersom det är frågan om extremt frätande syra, den får inte komma i kontakt med t.ex. icke-rostfria slangklämmor eller dyl. Man kan med fördel blanda i ca. hälften vatten i pastan för att göra reaktionen lite slöare och mildare. Sedan är det bara att pensla på och studera hur syran arbetar och när man vill spola av med vatten och tvätta rent. Sedan är det lätt att polera upp glansen med polerpasta.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det går att hålla det blankt om man tar för vana att gnida en stund med t.ex. Autosol el. motsvarande efter varje tvätt så att det det sker regelbundet. Mitt framrör är ganska snyggt ännu även om jag varit lite lat i år.

Det finns dock en genväg om man varit lite lat med poleringen eller om man som jag handlat hojen begagnad och utgångsläget ser hopplöst ut: kontakta t.ex. din lokala mekaniska verkstad eller någon annan bekant inom metallbranschen och be dem ge dig en nästan tom burk betpasta för rostfritt. Man måste vara extremt försiktig eftersom det är frågan om extremt frätande syra, den får inte komma i kontakt med t.ex. icke-rostfria slangklämmor eller dyl. Man kan med fördel blanda i ca. hälften vatten i pastan för att göra reaktionen lite slöare och mildare. Sedan är det bara att pensla på och studera hur syran arbetar och när man vill spola av med vatten och tvätta rent. Sedan är det lätt att polera upp glansen med polerpasta.

Är hela systemet rostfritt? Kollade med en magnet och den fastnade inte på främre röret men på det bakre.

Det främre röret känns nog möjligt att ge sig på med Autosol men det bakre och det som sitter under ser rätt bedrövligt ut. Betpasta kanske är rätt. Jag tänker plocka av systemet så det ska inte vara några problem med spill.

Jag har en tanke att om jag bara får upp ordentlig glans så ska jag passa det så att det inte blir lika fult som det är nu.
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Skickar en bild på min SV, Vet dock inte vilken ljuddämpare som passar bäst, kolfiber eller rostfritt. Vad tycker ni?? Kommer möjligtvis vara till salu för 30lök i vår;-)
 

Bifogat

  • PICT0006.JPG
    PICT0006.JPG
    67.3 KB · Visningar: 151

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Är hela systemet rostfritt? Kollade med en magnet och den fastnade inte på främre röret men på det bakre.

Det främre röret känns nog möjligt att ge sig på med Autosol men det bakre och det som sitter under ser rätt bedrövligt ut. Betpasta kanske är rätt. Jag tänker plocka av systemet så det ska inte vara några problem med spill.

Jag har en tanke att om jag bara får upp ordentlig glans så ska jag passa det så att det inte blir lika fult som det är nu.

Jag har ett grenrör över om det kan vara något(-04 och framåt)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
O2-sensor

Några frågor:

Plockar ni bort O2-sensorn på något sätt i samband med montering av PC?

När man ska ta ner grenröret låter man då O2-sensorn sitta kvar och bara delar kontakten eller demonterar man själva sensor? Hur demonterar man den i så fall?

Hoppas någon kan svara.

Björn
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Fjädring

Hej!
Är det någon som har ändrat höjden på cykeln bak med sk. "dogbones", intresserad av hur cykeln uppför sig med den nya geometrin?

PS. Att ändra utväxlingen genom ett 16k-drev fram var mycket positivt, får se om det även blir 2 kuggar upp där bak när det är dags för byte av drivpaket.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hej!
Är det någon som har ändrat höjden på cykeln bak med sk. "dogbones", intresserad av hur cykeln uppför sig med den nya geometrin?

PS. Att ändra utväxlingen genom ett 16k-drev fram var mycket positivt, får se om det även blir 2 kuggar upp där bak när det är dags för byte av drivpaket.

Menar du att höja bak för att få kvickare styrning? Oavsett vad du menar så har ju jag inte provat :) men tycker att SV 1000 styr väldigt kvickt jämfört med min Yamaha XJR 1300 så det hade jag inte velat testa. Undrar som följdfråga om det är någon mer än jag som känner SV 1000 som lite svajig när man pressar den i böjarna? Kände det redan första gången jag körde hem den men har hela tiden anklagat mig själv att det är jag som inte är tillräckligt konsekvent vid nedläggen. Förra veckan provkörde dock en kompis med SP2 min hoj och han sa samma sak. Han sa dessutom att han upplevde betydligt mer effekt i SV än i SP2. Det är det givetvis inte men kanske effekt som är användbar. Vi testade att accelerera på kapp och det var helt dött lopp upp till 180 då vi slog av.

16/42 ger underbart drag men det kostar i bensin. Går kanske tillbaka till 17 fram eller 40 bak fast jag vill ju inte bli av med draget. :) Får se,
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Menar du att höja bak för att få kvickare styrning? Oavsett vad du menar så har ju jag inte provat :) men tycker att SV 1000 styr väldigt kvickt jämfört med min Yamaha XJR 1300 så det hade jag inte velat testa. Undrar som följdfråga om det är någon mer än jag som känner SV 1000 som lite svajig när man pressar den i böjarna? Kände det redan första gången jag körde hem den men har hela tiden anklagat mig själv att det är jag som inte är tillräckligt konsekvent vid nedläggen. Förra veckan provkörde dock en kompis med SP2 min hoj och han sa samma sak.

Japp, kvickare styrning (kom ihåg att jag skall försöka "baxa" runt N-modellen med lite längre hjulbas :D ).
Svajkänsla även för mig, kan också vara så att min dämpare "börjar ta slut" då jag närmar mig 4000 mil. Jag har varit i kontakt med två stycken firmor där den ena säger att originaldämparen går att renovera, den andra inte, verkstadshandboken säger "replace", någon med erfarenhet i ämnet?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
SV'n har skitdämpare så är det bara,

men när man vant sig vid svajjandet så slutar man tänka på det.

Det är bara att gasa:yoparty

:) Nu låter du som roadraceåkaren Guy Martin som bl.a. brukar köra på Isle of Man. Han kommer inte ihåg namnet på en enda kurva och ännu mindre hur de svänger men ger man bara fullgas så brukar hojen räta upp sig själv säger han. Härlig kille! :)

Menar du att höja bak för att få kvickare styrning? Oavsett vad du menar så har ju jag inte provat :) men tycker att SV 1000 styr väldigt kvickt jämfört med min Yamaha XJR 1300 så det hade jag inte velat testa. Undrar som följdfråga om det är någon mer än jag som känner SV 1000 som lite svajig när man pressar den i böjarna? Kände det redan första gången jag körde hem den men har hela tiden anklagat mig själv att det är jag som inte är tillräckligt konsekvent vid nedläggen. Förra veckan provkörde dock en kompis med SP2 min hoj och han sa samma sak.

Japp, kvickare styrning (kom ihåg att jag skall försöka "baxa" runt N-modellen med lite längre hjulbas :D ).
Svajkänsla även för mig, kan också vara så att min dämpare "börjar ta slut" då jag närmar mig 4000 mil. Jag har varit i kontakt med två stycken firmor där den ena säger att originaldämparen går att renovera, den andra inte, verkstadshandboken säger "replace", någon med erfarenhet i ämnet?

Tyvärr ingen erfarenhet men har hört något om byte till dämpare från GSXR. Min hade ju bara gått 400 mil när jag körde hem den så den kunde ju knappast vara slut. Fast jag kan nog hålla med Plastraket, det svajar men känns inte speciellt scary, så det är väl bara att gasa på. Skönt att höra att det inte bara var min i a f för då kanske det varit något som var på väg att lossna och det är ju mindre kul.
 
Last edited:

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
När jag köpte SV1000 så hade jag haft en GSXR1000 innan.
Jag kan säga att första halvåret flöt INTE förbi helt utan tankar
på att sälja SV'n direkt. :)
Chassi-mässigt så är det så stor skillnad att det inte riktigt går
att beskriva i ord utan att det låter dumt.
En GSXR svänger när du TÄNKER sväng, och det är alltid bergstadigt åt vilket håll den tänker svänga också.
Jag funderade överhuvudtaget aldrig på det där med chassi när
jag körde den men SV'n :näsblod den halv-vobblade redan i 120 i någon favvo kurva som utan snack togs i samma fart med gixxern samtidigt som man tog fram lunchmackan och hällde upp en kopp kaffe ;).
jag vet att det jag säger nu kan verka helt fel teoretiskt men jag höjde upp
gaffelbenen i kronan några mm och fick bort en del av problemen och sedan
vande jag mig vid det där vobblandet, det blir aldrig dramatiskt ändå.
Det som gjorde störst skillnad var ändå bytet till cross-styre vid
fighterkonverteringen, plötsligt så har man mer kraft att hålla emot flaxandet
, visst jag kommer dock aldrig undan det helt men jag känner mer vad som
händer i styret. Ytterligare ett tips är att byta ut oljan i styrdämparen till lite
tjockare det gör också sitt till.
Bakdämparen får man helt sonika leva med, jag har iaf inte lyckats justera
den till det bättre:D
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top