SV 1000-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tyvärr (det kanske inte är rätt ord) är Power Commander en rätt utbredd produkt i Sverige, jag tror att många av MC-butikerna är lite "färgade" och inte törs erbjuda oss kunder något annat än det.

Yoshimura har ju sin "adjustmentbox" där du kan justera +-5% i registren låg, mellan och hög.

Teka (länken) har ju fem områden plus att du kan jobba "online".

Med Power Commander kan du justera vart 250e rpm men frågan är ju om "Mike Bike" på verkstaden jobbar i den upplösningen? OK, jag har själv en PC och är jättenöjd med hur hojen går.

Jag tänkte mest väcka frågan igen (har varit uppe i tråden tidigare) om att det kan finnas andra sätt att nå samma resultat, knäpp mig gärna på näsan och säg: -Nu är du allt ute och cyklar...

PS. Tyvärr snart slut på semestern, då får man andra "problem" att brottas med :confused:

Jag ställde frågan till verkstaden på Bike i Trollhättan, de svarade så här:

"På just Suzuki kan man justera original ECU:n med Youshimuras instrument. Denna justering är endast på låg och mellanvarv och väldigt oexakt. Man ger den 5, 10 eller 15% ökning av bränsle. Med en Power Commander kan man optimera en bränslemapp så att du har perfekt luft/bränsleförhållande på alla varvtal och spjällöppningar. Detta ger givetvis bättre vridmoment, effekt och körbarhet. Och vid "vanlig" körning bra bränsleekonomi."

Egentligen det som du påpekar och de svarar egentligen på din öppna fråga om huruvida den högre upplösningen med PC verkligen används att det faktiskt utnyttjas.

Det får bli en PC.

Björn som har sista semesterdagen idag :gnissla
 

vinblajn

Ny medlem
Gick med
27 May 2008
Ort
Ringgold, GA, USA
Hoj
2007 Suzuki SV 1000 s
Lustgas

KUL!!!
SVn på stripen :tummenupp , berätta gärna mera....
Och återkom också mer en gärna angående dina funderingar/förfrågningar kring motormodifieringar.
Funderar starkt pa att kopa och montera detta

-Dry Nitrous Kit For Fuel Injected Motorcycles (2.5 lb Nitrous Bottle)
Just imagine another 20 to 40 horsepower in just 2 hours! That’s the reality of our Dry Nitrous Kit For Fuel Injected Motorcycles. Flip the switch to activate the nitrous and turn your horn button into a horsepower button. Our kit comes complete with all wiring. Most will plug directly into your stock wire harness. The MPS Dry Nitrous Kit was designed to easily increase horsepower of a four cylinder fuel injected motorcycle. By allowing the nitrous to pass the fuel injection sensors in the air box the factory fuel injection can compensate with more fuel for small shots of nitrous. These Dry Nitrous Kits exploit that ability and yield between 20 and 40 horsepower. They are strictly for fuel injected motorcycles. The MPS Dry Nitrous Kit For Fuel Injected Motorcycles is for use in closed course competition events only and are not for use on any public street or highway.

Easy 2 Hour Installation

Stealth Starter Button Activation

2.5 lb. Nitrous Bottle

Push In Fittings

3 Different Power Levels

Mounting dimensions for 2.5 lb. bottle: 4.5"x13" (does NOT include thickness of bracket)
Ar det nagon med erfarenheter fran lustgas att dela med sig? Hur mycket effekt kan man ta ur motorn innan den gar upp i atomer?
Jag tror nog att detta kit blir monterat innan manadsslutet aterkommer med rapport.
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Funderar starkt pa att kopa och montera detta

Ar det nagon med erfarenheter fran lustgas att dela med sig? Hur mycket effekt kan man ta ur motorn innan den gar upp i atomer?
Jag tror nog att detta kit blir monterat innan manadsslutet aterkommer med rapport.

Nu laddar han rejält :D ....skall bli mycket spännande att höra hur twinen blir med lustgas.
Har du provat att lägga ut frågan om lustgas i det allmänna forumet, jag tror chansen är större där än på SV-tråden.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Hej
Jag är ny i V2-träsket. Köpte en TL1000S -00 för någon månad sedan. Jag trivs gött med både chassie och motor. Senast hade jag en cbr1000rr men jag tyckte det blev för höga milkostnader.

Siktet är ju alltid inställt på nästa hoj och nästa kan mycket väl bli en SV1000.

Sökte lite på Blocket och hittade en annons som innehöll följande text:

"Lite modell histria:

2003 Modellen presenterades. Motorn var angiven till 120hk/9200 varv och 102Nm/7200 varv.

2004 Vissa små ändringar, enligt uppgift är sitthöjden högre på den första årsmodellen än de senare. Dessutom försvann den äldre Suzuki-texten på tanken till förmån för ett mindre kromat Suzuki-märke.

2005 skedde litet större förändringar. Ramen och fälgarna bytte färg från silver till svart (ramen matt och fälgarna blanka) I övrigt var färgerna silver, svart eller röd. Motorn fick också en del nyheter detta år, spjällhusen till insprutningen är större (54mm) än tidigare, vevaxeln skall snurra 20% lättare för att förbättra effekten på hörgre varv samt att kompressionen höjdes till 11,6:1. Dessa förändringar ledde till att effekten nu blev 124hk/7500 varv och 106Nm/6500 varv.
2006 skedde inget annat än att färgutbudet ändrades. Endast två alternativ finns, en mörkare grå (inte silver) och svart."

Det verkar alltså som så att om man vill köpa en SV1000 så vill men helst köpa en -05 eller nyare. Är det så? Stämmer infon ovan?
Tänker mest på texten jag markerat röd.
 
Last edited:

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Jag har inte provat båda modellerna men är mycket tveksam till att
du skulle märka någon skillnad.
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Hej
Jag är ny i V2-träsket. Köpte en TL1000S -00 för någon månad sedan. Jag trivs gött med både chassie och motor. Senast hade jag en cbr1000rr men jag tyckte det blev för höga milkostnader.

Siktet är ju alltid inställt på nästa hoj och nästa kan mycket väl bli en SV1000.

Sökte lite på Blocket och hittade en annons som innehöll följande text:

"Lite modell histria:

2003 Modellen presenterades. Motorn var angiven till 120hk/9200 varv och 102Nm/7200 varv.

2004 Vissa små ändringar, enligt uppgift är sitthöjden högre på den första årsmodellen än de senare. Dessutom försvann den äldre Suzuki-texten på tanken till förmån för ett mindre kromat Suzuki-märke.

2005 skedde litet större förändringar. Ramen och fälgarna bytte färg från silver till svart (ramen matt och fälgarna blanka) I övrigt var färgerna silver, svart eller röd. Motorn fick också en del nyheter detta år, spjällhusen till insprutningen är större (54mm) än tidigare, vevaxeln skall snurra 20% lättare för att förbättra effekten på hörgre varv samt att kompressionen höjdes till 11,6:1. Dessa förändringar ledde till att effekten nu blev 124hk/7500 varv och 106Nm/6500 varv.
2006 skedde inget annat än att färgutbudet ändrades. Endast två alternativ finns, en mörkare grå (inte silver) och svart."

Det verkar alltså som så att om man vill köpa en SV1000 så vill men helst köpa en -05 eller nyare. Är det så? Stämmer infon ovan?
Tänker mest på texten jag markerat röd.

du vill helst köpa en -03, snyggare, sportigare, etc ;)

SV-skillnad-03_04_N.gif
 

Bifogat

  • BakgrundLR.jpg
    BakgrundLR.jpg
    149.8 KB · Visningar: 52

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Drevning

Någon, tror det var "Plastraket," förordade byte till 16/42. Det blev helt rätt för mig. Den var rolig att köra innan men nu är den nära nog optimal. En PC kommer nog att sätta pricken över i.

Det här med utväxling är ju lite tycke och smak och en del vill ju dreva åt andra hållet men jag hamnade helt rätt här.
Något häftigare motorbroms och en hastighetsmätare som visar 200 efter ingen tid alls får man ta.

Passade på att lägga på en röd kedja också. Tycker själv att det blev rätt snyggt.

Björn
 

Bifogat

  • DSC_0057.jpg
    DSC_0057.jpg
    211.4 KB · Visningar: 98

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Montera en Speedohealer så slipper du problemet med felvisning.

Jodå, den är redan beställd. Jag har kollat lite mot bilarna idag vid olika farter och det är nog ca 20% för mycket och allt beror inte på drevningen. Den var nog lite "glad" innan oxå.

En av inställningsmöjligheterna för SH var att man kände till förändringen av utväxling, och det gör jag ju, samt att SH dessutom korrigerade för 5% felvisning (glädjemätare). Är det någon som kan uttala sig om huruvida 5% är med sanningen överensstämmande. Jag hade en känsla av att det var lite mer än 5%.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
...eller passa på att uppgradera ytterligare... köp min.... mindre pengar mer prestanda...

Jag tänkte bort Suzuki 1000 under många år pga mycket negativa skriverier om TL 1000. Det gäller den första årsmodellen alltså. Sen har jag hört att det inte var så dåligt och att det som var dåligt snabbt förbättrades. Nu när jag hoppat från att vilja ha Honda VTR/SP till att skaffa Suzuki SV 1000 så är ju TL-spåret öppet. Berättar du tillräckligt bra varför TL är så mycket bättre än SV så kanske jag köper den av dig. Hojen är skitsnygg och jag har i många år önskat mig en gul hoj.

M v h
Björn
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jodå, den är redan beställd. Jag har kollat lite mot bilarna idag vid olika farter och det är nog ca 20% för mycket och allt beror inte på drevningen. Den var nog lite "glad" innan oxå.

En av inställningsmöjligheterna för SH var att man kände till förändringen av utväxling, och det gör jag ju, samt att SH dessutom korrigerade för 5% felvisning (glädjemätare). Är det någon som kan uttala sig om huruvida 5% är med sanningen överensstämmande. Jag hade en känsla av att det var lite mer än 5%.


För mig har det oftast handlat om ca 7% på glädjemätarna. En kugg ner fram plus korr av glädje-effekten brukar hamna kring 15%.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
För mig har det oftast handlat om ca 7% på glädjemätarna. En kugg ner fram plus korr av glädje-effekten brukar hamna kring 15%.

Jag har ju en kugg ner fram och två upp bak så det kansker närmar sig 20 % då och kanske stämmer det med dina iakttagelser.
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag har ju en kugg ner fram och två upp bak så det kansker närmar sig 20 % då och kanske stämmer det med dina iakttagelser.
Ja, dryga 20 bör det hamna på.
Jag tycker att cykeldator är ett bättre alternativ. Mätningen blir väldigt exakt eftersom den räknar varven på hjulet och multiplcerar med hjulets omkrets som du själv knappar in.
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Jag tänkte bort Suzuki 1000 under många år pga mycket negativa skriverier om TL 1000. Det gäller den första årsmodellen alltså. Sen har jag hört att det inte var så dåligt och att det som var dåligt snabbt förbättrades. Nu när jag hoppat från att vilja ha Honda VTR/SP till att skaffa Suzuki SV 1000 så är ju TL-spåret öppet. Berättar du tillräckligt bra varför TL är så mycket bättre än SV så kanske jag köper den av dig. Hojen är skitsnygg och jag har i många år önskat mig en gul hoj.

M v h
Björn

här har du främsta anledningen att inte köpa TL, förutom det faktum att det är en gammal och *ursäkta* "mindre vacker" design samt att den har en bakdämpare som är föga omtyckt
 

Bifogat

  • 070103side1.jpg
    070103side1.jpg
    13 KB · Visningar: 65

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
här har du främsta anledningen att inte köpa TL, förutom det faktum att det är en gammal och *ursäkta* "mindre vacker" design samt att den har en bakdämpare som är föga omtyckt

jämförelsen mot vtr ska vi nog inte prata om vare sig det gäller den vanliga VTR eller SPettan, det är faktiskt bättre maskiner än de som Suzuki har spottat fram.
 

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Guldsmedshyttan
Hoj
SV1000 -04 Honda CB400N -81 Honda CBR954RR -02
Visst TLR har mer hästar, den sticker ifrån lite, men med lite mod så får du en sv att gå minst lika bra och den är 100000000000ggr snyggare, har t.ex g-pac, pc3 och andra dämpare har en kompis med en och vi har testat lite, de går mycket jämt om inte min drar ifrån lite lite. så tjöööp min vettja :fakta

http://www.blocket.se/vi/17224133.htm?ca=8_s
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top