SV 1000-tråden

Aknot

fumbbl.com
Gick med
1 May 2007
Ort
Ljungby
Hoj
SV1000N -03
Mystigt olje-läcka!

Jag har en naken sv 1000 från 04. Problemet jag har är att från och till droppar några fåtal droppar motorolja när jag kommer hem från turen. Om den bara står tex över vintern, droppar den inte. Jag har börjat att misstänka att den läcker efter att jag kört på bakhjulet, är det någon annan som haft samma oljeproblem?

Var i Norge och körde 300 mil med framhjulet mesta dels i marken, då hade jag inga droppmäken under hojen.

Jag kan för övrigt rekommendera Norge, sjuk trevliga vägar.

MVH Rasmus

Du är inte ensam, hade exakt samma problem på min Sv1000-03 förra säsongen. Några droppar motorolja efter långturer. Det såg ut att komma från oljetråget vid någon av de nedre skruvarna men jag lyckades aldrig helt lokalisera problemet. Denna säsongen lämnade jag in hojen på service och motoroljan byttes. Sedan dess har det inte läckt.

(jag kör inte på bakhjulet men det läckte ändå :näsblod )
 

vinblajn

Ny medlem
Gick med
27 May 2008
Ort
Ringgold, GA, USA
Hoj
2007 Suzuki SV 1000 s
bilder

Har ar lite bilder pa sv1000-07 med yoshi rs-3 kolfiber backspeglar
 

Bifogat

  • sv1.jpg
    sv1.jpg
    5.7 KB · Visningar: 485
  • sv2.jpg
    sv2.jpg
    5.5 KB · Visningar: 483
  • sv3.jpg
    sv3.jpg
    5.2 KB · Visningar: 482
  • sv4quickshifter.jpg
    sv4quickshifter.jpg
    4.7 KB · Visningar: 482
  • sv5.jpg
    sv5.jpg
    5.4 KB · Visningar: 487
  • sv6.jpg
    sv6.jpg
    6.8 KB · Visningar: 480
  • sv7.jpg
    sv7.jpg
    6.3 KB · Visningar: 480
  • sv9.jpg
    sv9.jpg
    6.1 KB · Visningar: 484

vinblajn

Ny medlem
Gick med
27 May 2008
Ort
Ringgold, GA, USA
Hoj
2007 Suzuki SV 1000 s
Ser sjukt snygg ut... jag vill oxå ha en seat cowl :gnissla

Man tackar for komentaren:tummenupp Jag kopte min cuts fran suzuki resten ar hotbodies speglarna ar lighttech carbons. Jag har handlat mycket med www.indysuberbikes.com mycket snabba leveranser.:) Jag kopte mina yoshis genom handlaren dar jag kopte hojen men det var ett misstag jag fick vanta 2 manader pa dem. Basta prylen jag har satt dit ar anda quickshiftern helt sjukt skoj med fullgasvaxlingar.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Vill bara säga hej!
Nybliven SV 1000-ägare. Fick ett ryck förra torsdagen att jag skulle byta min XJR 1300 mot en VTR 1000 Firestorm. Dagen efter kl 14 var jag dock hemma med en SV 1000 S 2004 ( den var försedd med helkåpa) som var uttagen 2005. Den hade gått 400 mil och var i nyskick förutom ett par detaljer som jag kommer att byta. Hittills är jag mer än nöjd. Har inte varit lika glad för någon hoj sedan jag köpte min första riktiga hoj 1975.

Nu har jag kollat massor på nätet och inte minst inlägg i den här tråden. Jag har inte läst alla men över hälften av redan gjorda inlägg. Konstaterar bara att ägare till SV 1000 är oerhört aktiva, hängivna och verkar överlag väldigt trevliga. Tonen i den här tråden har varit mestadels väldigt god.

PÅ återhörande jag har en del frågor angående det där med TRE, PAIR, GIPRO, Power Commander, drevning, styling....... :) Ingen verkar vilja ha en helt orörd SV i a f! :)

M v h
Björn

Som faktiskt beställde en riktigt bra kamera samma dag som jag köpte hojen. Den kommer inte förrän 080819 så jag skickar med försäljarens bild.
 

Bifogat

  • 7205548379.jpg
    7205548379.jpg
    53.1 KB · Visningar: 101

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Vill bara säga hej!
Nybliven SV 1000-ägare. Fick ett ryck förra torsdagen att jag skulle byta min XJR 1300 mot en VTR 1000 Firestorm. Dagen efter kl 14 var jag dock hemma med en SV 1000 S 2004 ( den var försedd med helkåpa) som var uttagen 2005. Den hade gått 400 mil och var i nyskick förutom ett par detaljer som jag kommer att byta. Hittills är jag mer än nöjd. Har inte varit lika glad för någon hoj sedan jag köpte min första riktiga hoj 1975.

Nu har jag kollat massor på nätet och inte minst inlägg i den här tråden. Jag har inte läst alla men över hälften av redan gjorda inlägg. Konstaterar bara att ägare till SV 1000 är oerhört aktiva, hängivna och verkar överlag väldigt trevliga. Tonen i den här tråden har varit mestadels väldigt god.

PÅ återhörande jag har en del frågor angående det där med TRE, PAIR, GIPRO, Power Commander, drevning, styling....... :) Ingen verkar vilja ha en helt orörd SV i a f! :)

M v h
Björn

Som faktiskt beställde en riktigt bra kamera samma dag som jag köpte hojen. Den kommer inte förrän 080819 så jag skickar med försäljarens bild.

Snygg hoj det där, rätt färg och allt....:tungan

Verkar även i övrigt vara rätt liknande fall som när jag köpte min, den var 3800 km körd då, fast med några små skavanker som var snabbt avhjälpta...

Första ägaren hade monterat en universalmodell på skylt- och blinkershållare som sedan i något skede hade lossnat eftersom den inte gick att få fast ordentligt. När den lossnade under färd slog den givetvis i hjulet och studsade uppåt och slog hål i baklampans glas...:( Beställde en ordentlig från Hamicad samma kväll som jag kom hem med hojjen. Ny lampa bjöd säljaren på.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
du kan kolla min WIKI om SV 1000 där får du en del svar på dina frågor:)

Det har jag redan gjort innan jag skrev något. :)
Hittade en massa bra saker där.

Det jag har tänkt göra nu är följande: (kommentera gärna)

-Byta ljuddämpare (det blir Nikko för jag brukar alltid handla hos S-Racing)

-Kanske modifiera luftfilterboxen ( tror jag provar med att bara plocka bort snorkeln först)

-Skaffa och montera GIPRO/ATRE (den verkar lösa begränsningarna på lägre växlar på ett smart sätt samtidigt som den ger en växellägesindikator. Jag skulle nog gärna betala 1200kr bara för att få reda på vilken växel jag har i)

-Dreva om till 16/42

Till min XJR 1300 kunde jag köpa tuningkit+insugsgummin för mindre än 3000 kr av S-Racing och fick då ut 25 hk extra. Riktigt så billigt och enkelt verkar det inte finnas till SV 1000. Inte för att jag behöver 25 hk till men jag vill alltid att motorn ska prestera maximalt och inte ha några strypningar.

Björn

Snygg hoj det där, rätt färg och allt....:tungan

Verkar även i övrigt vara rätt liknande fall som när jag köpte min, den var 3800 km körd då, fast med några små skavanker som var snabbt avhjälpta...

Hela hojen (jag har lyft av och kollat under sadlar och tank och kikat in under kåporna) ser ut som den vore ny förutom rattarna som man ändrar läget på kopplings och bromshandtag med. Den ena är riktigt rostig. Så klammern som sitter på avgasröret vid bakre cylindern. Den är så rostig att den ser ut att ha suttit på i saltstänk under många år. Förstår inte hur det kunnat bli så men det är ju inga stora kostnader för att fixa till.

Björn

Välkommen Björn, röd och grann och knappt inkörd :tummenupp.

Tackar!

Ja, att jag föll för den var ju helt klart. Från det att jag först såg den på bild tills jag var hemma med den som ägare gick det inte mer än 24 h. Då hade jag aldrig ens tidigare någonsin funderat på en SV. Snacka om impulsköp men det kan ju fungera det oxå ibland. :)

Björn
 
Last edited:

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Det har jag redan gjort innan jag skrev något. :)
Hittade en massa bra saker där.

Det jag har tänkt göra nu är följande: (kommentera gärna)

-Byta ljuddämpare (det blir Nikko för jag brukar alltid handla hos S-Racing)

-Kanske modifiera luftfilterboxen ( tror jag provar med att bara plocka bort snorkeln först)

-Skaffa och montera GIPRO/ATRE (den verkar lösa begränsningarna på lägre växlar på ett smart sätt samtidigt som den ger en växellägesindikator. Jag skulle nog gärna betala 1200kr bara för att få reda på vilken växel jag har i)

-Dreva om till 16/42

Till min XJR 1300 kunde jag köpa tuningkit+insugsgummin för mindre än 3000 kr av S-Racing och fick då ut 25 hk extra. Riktigt så billigt och enkelt verkar det inte finnas till SV 1000. Inte för att jag behöver 25 hk till men jag vill alltid att motorn ska prestera maximalt och inte ha några strypningar.

Björn



Hela hojen (jag har lyft av och kollat under sadlar och tank och kikat in under kåporna) ser ut som den vore ny förutom rattarna som man ändrar läget på kopplings och bromshandtag med. Den ena är riktigt rostig. Så klammern som sitter på avgasröret vid bakre cylindern. Den är så rostig att den ser ut att ha suttit på i saltstänk under många år. Förstår inte hur det kunnat bli så men det är ju inga stora kostnader för att fixa till.

Björn



Tackar!

Ja, att jag föll för den var ju helt klart. Från det att jag först såg den på bild tills jag var hemma med den som ägare gick det inte mer än 24 h. Då hade jag aldrig ens tidigare någonsin funderat på en SV. Snacka om impulsköp men det kan ju fungera det oxå ibland. :)

Björn

Klammern till bakre avgasröret är väl mer eller mindre standard att den rostar. Det som syns av mitt bakre rör är också brunt fast det inte är rostigt. Främre röret är ganska lätt att hålla blankt bara man gör det regelbundet innan missfärgningen hinner komma på allvar, t.ex. efter tvätt. Bakre röret är ju inte så lätt att komma åt så det blir fult med tiden...

Tycker likadant vad gäller GIpro, det är den smidigaste lösningen med vilken man dessutom får med just växellägesindikatorn. Ett tips dock från en som är inne på sin andra GIpro: den lilla knappen "i botten" av displayen som man gör alla inställningar med mår bättre om man tejpar över den med en bit svart eltejp. Man kan trycka på den i alla fall utan att ta bort tejpen, det är i samband med tvätt som den kan bli förstörd. Fick en ny på garantin direkt från fabriken i Ungern men det ju onödigt att förstöra dem i onödan...

Är själv något över medellängd, 191 cm, så det brukar vara lite spännande att prova olika hojar, men SV:n fastnade jag också för direkt. Hade visserligen länge hållit upp ögonen för modellen men aldrig provsuttit eller provkört, så det var med viss spänning man körde 700 km för att köpa men problemen var som bortblåsta efter 2 minuter i sadeln, allt var som gjutet.:tummenupp
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Avgas och luftmod.

Hej alla!

Idag åkte jag till S-Racing i Väner-Ryr, www.s-racing.se och hämtade bl.a. mina nya Nikko ljuddämpare.
Jag hade väl inte så höga förväntningar. Byte av ljuddämpare har väl inte tillskrivits så mycket annat än ljudupplevelse och Nikko har i denna tråd vill jag minnas kritiserats för lite för dålig ljudupplevelse. Bra passform men för lågt ljud var många överens om och jag tror att det var tidigare i denna tråd.

Jag förstår ingenting!!!!! Ljudet är ju en upplevelse i sig. Kan inte bli mer rätt och grannen som haft över sextio hojar sprang genast in och hämtade filmkameran för att fånga ljudet. Han bara skrek, "så här ska det låta." När han fått ljudet och rysningarna nästan lagt sig så kom nästa kick. Han ville att jag skulle köra och posera framför kameran. När jag gav det minsta lilla gas så lyfte framhjulet. Det har det inte gjort tidigare. Jätte mycket gas= litet lyft. Gasa-släpp-gasa meddellyft och duttta med kopplingen gasa gav lyft efter behag. Nu ingenting förutom att gasa. Sakta och lugnt och hjulet bara gick upp helt beroende hur jag vred på gashandtaget. Vilken häftig känsla.

Det kanske inte ger alls den effektökning på topp med 25 hk som jag bevisligen fick med trimkitet på Yamaha XJR 1300 men känslan av effektökning är ändå större än dessa 25 hk som är bänkade och klara.

Har ni lurat mig allihop eller var min hoj ovanligt slö innan som inte klättrade upp på bakhjulet för minsta rörelse med gashanden?

Ha det gott!

Björn
 
Last edited:

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Edit: Röd och grann och knappt inkörd med tryck i rovan

Riktigt så "wheeliebenägen" upplever jag inte min cykel, (dock är det N-versionen med lite längre hjulbas samt att hösäcken som sitter på väger in på nästan 100kg med utrustning :rolleyes: )

Själv tyckte jag att en riktigt mappad PC blev ett "lyft". Riktigt kul att hämta ut cykeln från verkstaden och vrida på rullen mellan trafikljusen...
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det var intressant att höra att PC blev ett lyft.

Själv ska jag bra sätta in en Gipro/ATRE ( mest för att få växelindikator) och så dreva till 16/42 (omkörningsklippet på högsta växeln har jag inte som i XJR 1300 ännu). Kanske att det blir PC vid senare tillfälle.

Egentligen är jag så nöjd med hojen som den är så jag håller bara på för att jag tycker att det är kul. Det stora lyftet för mig var att skaffa twin och jag är glad att tillfälligheter gjorde att det blev en Suzuki SV
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hjälp mig nu är ni snälla, jag är ju fortfarande novis när det gäller SV 1000.

Jag är helnöjd med ljudet från mina Nikkodämpare men som jag läst om att det kan göra med öppnare dämpare så skjuter det en hel del vid avslag på gas. Kan kanske verka lite häftigt men jag gillar det inte. Det jag läst mig till är att det beror på PAIR-system. Rätta mig om jag har fel. Det finns beskrivningar om hur man plockar bort det helt och hållet. Det finns oxå en beskrivning på att man bara pluggar ett hål i luftrenarboxen. Räcker det? De som väljer att plocka bort hela systemet har hävdat ett halvkilo i viktbesparing men det impar inte på mig. Ska själv gå ner minst tio kilo så det kommer ju att påverka mer.

Vill alltså ha bort skjutandet på enklaste sätt. Tacksam för tips!
 

vinblajn

Ny medlem
Gick med
27 May 2008
Ort
Ringgold, GA, USA
Hoj
2007 Suzuki SV 1000 s
Kolfiber

Hjälp mig nu är ni snälla, jag är ju fortfarande novis när det gäller SV 1000.

Jag är helnöjd med ljudet från mina Nikkodämpare men som jag läst om att det kan göra med öppnare dämpare så skjuter det en hel del vid avslag på gas. Kan kanske verka lite häftigt men jag gillar det inte. Det jag läst mig till är att det beror på PAIR-system. Rätta mig om jag har fel. Det finns beskrivningar om hur man plockar bort det helt och hållet. Det finns oxå en beskrivning på att man bara pluggar ett hål i luftrenarboxen. Räcker det? De som väljer att plocka bort hela systemet har hävdat ett halvkilo i viktbesparing men det impar inte på mig. Ska själv gå ner minst tio kilo så det kommer ju att påverka mer.

Vill alltså ha bort skjutandet på enklaste sätt. Tacksam för tips!

Jag har Powercommander och yoshimura RS 3 och det skjuter inget efter jag fick den mappad. Jag tror den skjuter for att du inte har mappat om den efter att du bytte systemet =fel blandning av soppa / luft
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Hjälp mig nu är ni snälla, jag är ju fortfarande novis när det gäller SV 1000.

Jag är helnöjd med ljudet från mina Nikkodämpare men som jag läst om att det kan göra med öppnare dämpare så skjuter det en hel del vid avslag på gas. Kan kanske verka lite häftigt men jag gillar det inte. Det jag läst mig till är att det beror på PAIR-system. Rätta mig om jag har fel. Det finns beskrivningar om hur man plockar bort det helt och hållet. Det finns oxå en beskrivning på att man bara pluggar ett hål i luftrenarboxen. Räcker det? De som väljer att plocka bort hela systemet har hävdat ett halvkilo i viktbesparing men det impar inte på mig. Ska själv gå ner minst tio kilo så det kommer ju att påverka mer.

Vill alltså ha bort skjutandet på enklaste sätt. Tacksam för tips!

Fasen Björn, lugna sig lite nu, du gör allt på två dagar som vi andra gör på två år, du måste spara lite på det "roliga pysslet" annars har du ingenting att göra i vinter :D.

Nu tillhör jag den skaran som har plockat bort hela PAIR-systemet så jag kan inte svara på din fråga och ha praktisk erfarenhet av den. Men (okey jag vet att man inte börjar en mening så) att plugga luftboxen med bult enligt beskrivningen ska räcka då magnetventilens/solenoidens enda syfte är att öppna och släppa in frisk luft i avgassystemet och på så sätt förbränna eventuella bensinrester.

Tips, tidigare i tråden finns Projekt Suzzie steg 1 (medlem Honest Charlie), en mycket snygg och bra beskrivning på hur du "förädlar" din SV. I beskrivningen så finns det lite text om PAIR-systemet.
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Hjälp mig nu är ni snälla, jag är ju fortfarande novis när det gäller SV 1000.

Jag är helnöjd med ljudet från mina Nikkodämpare men som jag läst om att det kan göra med öppnare dämpare så skjuter det en hel del vid avslag på gas. Kan kanske verka lite häftigt men jag gillar det inte. Det jag läst mig till är att det beror på PAIR-system. Rätta mig om jag har fel. Det finns beskrivningar om hur man plockar bort det helt och hållet. Det finns oxå en beskrivning på att man bara pluggar ett hål i luftrenarboxen. Räcker det? De som väljer att plocka bort hela systemet har hävdat ett halvkilo i viktbesparing men det impar inte på mig. Ska själv gå ner minst tio kilo så det kommer ju att påverka mer.

Vill alltså ha bort skjutandet på enklaste sätt. Tacksam för tips!

Som också vinblajn sa så kommer du troligen att slippa skjutandet efter att du mappat om den, men det funkar säkert också med att plugga PAIRen.

Jag har själv inte investerat i PC utan endast justerat om orginalstyrenheten hos en mappare med rätt utrustning. Orginalboxen är inte lika sofistikerad som en PC men det funkkar bra på gatan med omjustering av orginalet också, det blir ganska mycket billigare också...

De gånger jag lyckats få min SV att skjuta är mycket lätträknade de senaste åren efter bänkningen. Det kan gå efter lång motorbroms från höga varv/hastighet och lite trixande snabbt pådrag och motorbroms efteråt, då man kan få till ett ordentligt skott men det har nog inget med PAIRen att göra. Utan att försöka framkalla smällar blir det inga heller, i alla fall inte på min...
 

Aknot

fumbbl.com
Gick med
1 May 2007
Ort
Ljungby
Hoj
SV1000N -03
Fasen Björn, lugna sig lite nu, du gör allt på två dagar som vi andra gör på två år, du måste spara lite på det "roliga pysslet" annars har du ingenting att göra i vinter :D.

Nu tillhör jag den skaran som har plockat bort hela PAIR-systemet så jag kan inte svara på din fråga och ha praktisk erfarenhet av den. Men (okey jag vet att man inte börjar en mening så) att plugga luftboxen med bult enligt beskrivningen ska räcka då magnetventilens/solenoidens enda syfte är att öppna och släppa in frisk luft i avgassystemet och på så sätt förbränna eventuella bensinrester.

Tips, tidigare i tråden finns Projekt Suzzie steg 1 (medlem Honest Charlie), en mycket snygg och bra beskrivning på hur du "förädlar" din SV. I beskrivningen så finns det lite text om PAIR-systemet.

Vadå 2 år??? Jag har inte börjat ännu trots jag haft hojen i 1,5 år nu, allt orginal. :) Jag har bara gjort styling trim :)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top