Motoroljan droppar från oljetråget och följer man spåren upp kommer det fram underkåpan för det främre kedjekugghjulet. Jag ser inga spår vid någon av cylindrarn.
Låter som att packningen till kåpan eller att en o-ring gett med sig.
Motoroljan droppar från oljetråget och följer man spåren upp kommer det fram underkåpan för det främre kedjekugghjulet. Jag ser inga spår vid någon av cylindrarn.
Mystigt olje-läcka!
Jag har en naken sv 1000 från 04. Problemet jag har är att från och till droppar några fåtal droppar motorolja när jag kommer hem från turen. Om den bara står tex över vintern, droppar den inte. Jag har börjat att misstänka att den läcker efter att jag kört på bakhjulet, är det någon annan som haft samma oljeproblem?
Var i Norge och körde 300 mil med framhjulet mesta dels i marken, då hade jag inga droppmäken under hojen.
Jag kan för övrigt rekommendera Norge, sjuk trevliga vägar.
MVH Rasmus
Ser sjukt snygg ut... jag vill oxå ha en seat cowl
PÅ återhörande jag har en del frågor angående det där med TRE, PAIR, GIPRO, Power Commander, drevning, styling....... Ingen verkar vilja ha en helt orörd SV i a f!
M v h
Björn
Vill bara säga hej!
Nybliven SV 1000-ägare. Fick ett ryck förra torsdagen att jag skulle byta min XJR 1300 mot en VTR 1000 Firestorm. Dagen efter kl 14 var jag dock hemma med en SV 1000 S 2004 ( den var försedd med helkåpa) som var uttagen 2005. Den hade gått 400 mil och var i nyskick förutom ett par detaljer som jag kommer att byta. Hittills är jag mer än nöjd. Har inte varit lika glad för någon hoj sedan jag köpte min första riktiga hoj 1975.
Nu har jag kollat massor på nätet och inte minst inlägg i den här tråden. Jag har inte läst alla men över hälften av redan gjorda inlägg. Konstaterar bara att ägare till SV 1000 är oerhört aktiva, hängivna och verkar överlag väldigt trevliga. Tonen i den här tråden har varit mestadels väldigt god.
PÅ återhörande jag har en del frågor angående det där med TRE, PAIR, GIPRO, Power Commander, drevning, styling....... Ingen verkar vilja ha en helt orörd SV i a f!
M v h
Björn
Som faktiskt beställde en riktigt bra kamera samma dag som jag köpte hojen. Den kommer inte förrän 080819 så jag skickar med försäljarens bild.
du kan kolla min WIKI om SV 1000 där får du en del svar på dina frågor
Snygg hoj det där, rätt färg och allt....
Verkar även i övrigt vara rätt liknande fall som när jag köpte min, den var 3800 km körd då, fast med några små skavanker som var snabbt avhjälpta...
Välkommen Björn, röd och grann och knappt inkörd .
Det har jag redan gjort innan jag skrev något.
Hittade en massa bra saker där.
Det jag har tänkt göra nu är följande: (kommentera gärna)
-Byta ljuddämpare (det blir Nikko för jag brukar alltid handla hos S-Racing)
-Kanske modifiera luftfilterboxen ( tror jag provar med att bara plocka bort snorkeln först)
-Skaffa och montera GIPRO/ATRE (den verkar lösa begränsningarna på lägre växlar på ett smart sätt samtidigt som den ger en växellägesindikator. Jag skulle nog gärna betala 1200kr bara för att få reda på vilken växel jag har i)
-Dreva om till 16/42
Till min XJR 1300 kunde jag köpa tuningkit+insugsgummin för mindre än 3000 kr av S-Racing och fick då ut 25 hk extra. Riktigt så billigt och enkelt verkar det inte finnas till SV 1000. Inte för att jag behöver 25 hk till men jag vill alltid att motorn ska prestera maximalt och inte ha några strypningar.
Björn
Hela hojen (jag har lyft av och kollat under sadlar och tank och kikat in under kåporna) ser ut som den vore ny förutom rattarna som man ändrar läget på kopplings och bromshandtag med. Den ena är riktigt rostig. Så klammern som sitter på avgasröret vid bakre cylindern. Den är så rostig att den ser ut att ha suttit på i saltstänk under många år. Förstår inte hur det kunnat bli så men det är ju inga stora kostnader för att fixa till.
Björn
Tackar!
Ja, att jag föll för den var ju helt klart. Från det att jag först såg den på bild tills jag var hemma med den som ägare gick det inte mer än 24 h. Då hade jag aldrig ens tidigare någonsin funderat på en SV. Snacka om impulsköp men det kan ju fungera det oxå ibland.
Björn
Hjälp mig nu är ni snälla, jag är ju fortfarande novis när det gäller SV 1000.
Jag är helnöjd med ljudet från mina Nikkodämpare men som jag läst om att det kan göra med öppnare dämpare så skjuter det en hel del vid avslag på gas. Kan kanske verka lite häftigt men jag gillar det inte. Det jag läst mig till är att det beror på PAIR-system. Rätta mig om jag har fel. Det finns beskrivningar om hur man plockar bort det helt och hållet. Det finns oxå en beskrivning på att man bara pluggar ett hål i luftrenarboxen. Räcker det? De som väljer att plocka bort hela systemet har hävdat ett halvkilo i viktbesparing men det impar inte på mig. Ska själv gå ner minst tio kilo så det kommer ju att påverka mer.
Vill alltså ha bort skjutandet på enklaste sätt. Tacksam för tips!
Hjälp mig nu är ni snälla, jag är ju fortfarande novis när det gäller SV 1000.
Jag är helnöjd med ljudet från mina Nikkodämpare men som jag läst om att det kan göra med öppnare dämpare så skjuter det en hel del vid avslag på gas. Kan kanske verka lite häftigt men jag gillar det inte. Det jag läst mig till är att det beror på PAIR-system. Rätta mig om jag har fel. Det finns beskrivningar om hur man plockar bort det helt och hållet. Det finns oxå en beskrivning på att man bara pluggar ett hål i luftrenarboxen. Räcker det? De som väljer att plocka bort hela systemet har hävdat ett halvkilo i viktbesparing men det impar inte på mig. Ska själv gå ner minst tio kilo så det kommer ju att påverka mer.
Vill alltså ha bort skjutandet på enklaste sätt. Tacksam för tips!
Hjälp mig nu är ni snälla, jag är ju fortfarande novis när det gäller SV 1000.
Jag är helnöjd med ljudet från mina Nikkodämpare men som jag läst om att det kan göra med öppnare dämpare så skjuter det en hel del vid avslag på gas. Kan kanske verka lite häftigt men jag gillar det inte. Det jag läst mig till är att det beror på PAIR-system. Rätta mig om jag har fel. Det finns beskrivningar om hur man plockar bort det helt och hållet. Det finns oxå en beskrivning på att man bara pluggar ett hål i luftrenarboxen. Räcker det? De som väljer att plocka bort hela systemet har hävdat ett halvkilo i viktbesparing men det impar inte på mig. Ska själv gå ner minst tio kilo så det kommer ju att påverka mer.
Vill alltså ha bort skjutandet på enklaste sätt. Tacksam för tips!
Fasen Björn, lugna sig lite nu, du gör allt på två dagar som vi andra gör på två år, du måste spara lite på det "roliga pysslet" annars har du ingenting att göra i vinter .
Nu tillhör jag den skaran som har plockat bort hela PAIR-systemet så jag kan inte svara på din fråga och ha praktisk erfarenhet av den. Men (okey jag vet att man inte börjar en mening så) att plugga luftboxen med bult enligt beskrivningen ska räcka då magnetventilens/solenoidens enda syfte är att öppna och släppa in frisk luft i avgassystemet och på så sätt förbränna eventuella bensinrester.
Tips, tidigare i tråden finns Projekt Suzzie steg 1 (medlem Honest Charlie), en mycket snygg och bra beskrivning på hur du "förädlar" din SV. I beskrivningen så finns det lite text om PAIR-systemet.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |