SV 1000-tråden

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Vadå 2 år??? Jag har inte börjat ännu trots jag haft hojen i 1,5 år nu, allt orginal. :) Jag har bara gjort styling trim :)

Häpp! Då har du ett halvår på dig, se så marsch ut i garaget, eller så lämnar då över nycklarna till Björn så kan du hämta en "moddad" hoj på lördag förmiddag :D
 

neo_semlan

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
Suzuki sv1000 -03
Häpp! Då har du ett halvår på dig, se så marsch ut i garaget, eller så lämnar då över nycklarna till Björn så kan du hämta en "moddad" hoj på lördag förmiddag :D

haha 1-0 till dig

Välkommen björn! Kul att du modifierar din hoj så mkt, men jag ska erkänna att man känner lite press nu =)

Nu måste pengarna börja rulla in snart.....
 

neo_semlan

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
Suzuki sv1000 -03
hade en diskution med en polare som jobbar som securitas.
Jag frågade hur det fungerar med parkeringar o sånt med motorcyklar. Jag bad han fråga de på jobbet hur de ställer sig till mcs som står på bilparkeringar. Vi kan ju inte sätta fast nån p-biljett på hojen för den blåser bort eller så snor nån den.
Tydligen tar de inte ansvar för att vi inte kan sätta på nån p-biljett, utan bötfäller oss ändå.
Jag blir arg o vresig o hoppas innerligt att de inte stämmer!??
vart tusan ska vi stå annars? ( fick en p-bot för jag stod med ena hjulet på en gågata för inte så länge sen 500 pix)
Det finns väldigt få utmarkerade mc platser i sverige.

"Jag är inte bitter"
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tack alla som svarat!

Jag är lite trött nu efter att ha mekat igen. :)

Orkar inte citera och svara på var och en men jag kommenterar och ställer lite frågor så förstår nog var och en av er.

Jag är himla sugen på en Power Commander för jag tycker det verkar kul. Jag har dock läst på andra ställen att det inte ger så mycket om modifieringarna är små. Ni som provat här tycks ha andra uppfattningar och det är intressant. Kör ni med de fasta program som finns att välja på, har ni programmerat själva eller lämnat in till nån som kan kolla i bänk. Verkar svårt om man inte kan kolla i bänk utan måste ut och provköra och känna varje lien modifiering.

Jag har i a f pluggat PAIR nu utan att plocka bort något. Hittade en som drog dit en 3/8 rakt ner i hålet. Funkade kanon den gjorde egna gängor. Första provkörningen som inte var jättelång, hade ingen hjälm med till meklokalen, gav inte några direkta avgassmällar så det kanske hade effekt.

Visst har du rätt att jag är stressad och har bråttom. Helt rätt och då har du ändå inte sett hur det ser ut inne i min skalle. :) Fast jag lovar det här är en positiv stress som jag behövde. Har inte mått så bra under några år.

Skickar med en bild på hojen som den ser ut nu. Blev väldigt nöjd med SV1000R - dekalerna som jag fick från chewysstuff idag. Om nån är intresserad av sådana kan jag skicka närbild. Här skickar jag bara upp en liten bild för jag har inte läst reglerna om hur stora bilder man får skicka ännu.

Björn

Som gärna vill ha den röda kedjan som finns på S-Racing
 

Bifogat

  • SVR1000Rsmall.jpg
    SVR1000Rsmall.jpg
    73.6 KB · Visningar: 131

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Tack alla som svarat!

Jag är lite trött nu efter att ha mekat igen. :)

Orkar inte citera och svara på var och en men jag kommenterar och ställer lite frågor så förstår nog var och en av er.

Jag är himla sugen på en Power Commander för jag tycker det verkar kul. Jag har dock läst på andra ställen att det inte ger så mycket om modifieringarna är små. Ni som provat här tycks ha andra uppfattningar och det är intressant. Kör ni med de fasta program som finns att välja på, har ni programmerat själva eller lämnat in till nån som kan kolla i bänk. Verkar svårt om man inte kan kolla i bänk utan måste ut och provköra och känna varje lien modifiering.

Jag har i a f pluggat PAIR nu utan att plocka bort något. Hittade en som drog dit en 3/8 rakt ner i hålet. Funkade kanon den gjorde egna gängor. Första provkörningen som inte var jättelång, hade ingen hjälm med till meklokalen, gav inte några direkta avgassmällar så det kanske hade effekt.

Visst har du rätt att jag är stressad och har bråttom. Helt rätt och då har du ändå inte sett hur det ser ut inne i min skalle. :) Fast jag lovar det här är en positiv stress som jag behövde. Har inte mått så bra under några år.

Skickar med en bild på hojen som den ser ut nu. Blev väldigt nöjd med SV1000R - dekalerna som jag fick från chewysstuff idag. Om nån är intresserad av sådana kan jag skicka närbild. Här skickar jag bara upp en liten bild för jag har inte läst reglerna om hur stora bilder man får skicka ännu.

Björn

Som gärna vill ha den röda kedjan som finns på S-Racing

Om det skall vara PC eller inte lär man aldrig hitta ett entydigt ja eller nej på. Har i alla fall en bestämd åsikt i ämnet som jag tror att de flesta lär hålla med om (i annat fall kan ni ju kritisera mig i denna tråden):

Om du skaffar en PC skall du absolut anlita ett proffs med gedigna kunskaper på området för att få ditt exemplar skräddarsytt i bromsbänken, det är inte så där komplicerat eller omständigt som det låter, det är ett rent nöje att observera förfarandet då ett proffs arbetar.

Orsaken är att om man en gång investerar i en PC så ska man liksom löpa linan ut. Det känns lite som att sabotera för sig själv att först sätta dyra pengar på det bästa för att sedan förlita sig på att en mapp gjord i t.ex. USA på en likadan hoj under andra förhållanden verkligen är den ultimata för just den egna hojen. Känns lite som att inhandla och tillreda en lyxmiddag för att sedan ge den åt hunden och/eller uppsöka närmaste grillkiosk...:)
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Angående PC så blev cykeln körd i bänk och mycket riktigt så blev trottelsignalen "stabil/läsbar" på drygt 3000 rpm så "tågordningen" bör vara att först göra kalibrering av spjällen och sedan bänka för att få systemet att jobba optimalt.

För egen del skall en av vintersysslorna bli att kalibrera spjällen och sedan försöka kalibrera den nya trottelsignalen mot PC´n. Det borde gå utan att behöva bänka igen men jag är inte helt säker så därför får det bli en "offseasonaktivitet".
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Edit:

Om du skaffar en PC skall du absolut anlita ett proffs med gedigna kunskaper på området för att få ditt exemplar skräddarsytt i bromsbänken, det är inte så där komplicerat eller omständigt som det låter, det är ett rent nöje att observera förfarandet då ett proffs arbetar.

Orsaken är att om man en gång investerar i en PC så ska man liksom löpa linan ut. Det känns lite som att sabotera för sig själv att först sätta dyra pengar på det bästa för att sedan förlita sig på att en mapp gjord i t.ex. USA på en likadan hoj under andra förhållanden verkligen är den ultimata för just den egna hojen. Känns lite som att inhandla och tillreda en lyxmiddag för att sedan ge den åt hunden och/eller uppsöka närmaste grillkiosk...:)

Jag är benägen att hålla med men....

När jag köpte tuningkitet till Yamaha XJR 1300 kände jag likadant. Ett kit framtaget på en XJR i Tyskland, ger det optimalt på min. Nu fick vi ju ett svar när en som monterat samma saker på en likadan XJR bänkade före och efter. Resultatet pekar på minst 25 hk +. Det är ju inte säkert att det är optimalt men vem bryr sig on någon enstaka pålle när hela kalaset inte kostar ens tretusen spänn och ger så mycket.

Med SV 1000 är det ju annorlunda. Den är ju inte någon nedtrimmad version av en hoj som ger 150 kusar. Därför behövs det nog mycket mer finlir men ändå så borde ett fast program för t.ex. öppnare ljuddämpare och insug ge en stor andel av tillgänglig effektökning. Fast jag håller med, aldrig optimalt.

Vad kostar bänkkörningen/mappningen?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Sorry, jag har inte riktigt fattat systemet i det här forumet ännu. Det blir fel med citering osv. Får det inte till det som jag vill. Är för trött för att kolla nu men ska försöka lära mig. Brukar normalt inte ha svårt för det. :)

Nu är jag trött och kommer att drömma om

TRE, Gipro, Pair, GPR, FI.........

Fan, till min -68 Triumph Bonneville som jag hade mellan 75 och 81 kunde jag rita upp hela elsystemet ur huvudet. Mitt i natten och även om jag varit på fest.

Björn

som stod på MC-parkering utanför Biltema Uddevalla igår
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tack för tipset om projekt Suzzie steg 1. Bra läsning!

Det tillsammans med vad Soka och Vinblajn har upplevt är det mycket som talar för en PC och som Mbrannst påpekar låta ett proffs ställa in i bänk. Nu satt det ju ett helsystem på projekt Suzzie och jag har bara bytt dämpare så siffrorna kanske inte blir lika imponerande men resultatet bör ändå bli liknande. är det någon som har erfarenhet av PC med bara öppnare dämpare och luftburk?

Jag har ju pluggat luften till PAIR och kanske fått bort smällandet men är det någon mer fördel förutom viktbesparingen att ta bort hela systemet och sätta på täckplåtar?

Björn
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Jag är benägen att hålla med men....

När jag köpte tuningkitet till Yamaha XJR 1300 kände jag likadant. Ett kit framtaget på en XJR i Tyskland, ger det optimalt på min. Nu fick vi ju ett svar när en som monterat samma saker på en likadan XJR bänkade före och efter. Resultatet pekar på minst 25 hk +. Det är ju inte säkert att det är optimalt men vem bryr sig on någon enstaka pålle när hela kalaset inte kostar ens tretusen spänn och ger så mycket.

Med SV 1000 är det ju annorlunda. Den är ju inte någon nedtrimmad version av en hoj som ger 150 kusar. Därför behövs det nog mycket mer finlir men ändå så borde ett fast program för t.ex. öppnare ljuddämpare och insug ge en stor andel av tillgänglig effektökning. Fast jag håller med, aldrig optimalt.

Vad kostar bänkkörningen/mappningen?

Betalade 2000:- juni/07, all "hårdvara" och ledningsdragning gjord av mig själv innan.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tydligen tar de inte ansvar för att vi inte kan sätta på nån p-biljett, utan bötfäller oss ändå.
Jag blir arg o vresig o hoppas innerligt att de inte stämmer!??
vart tusan ska vi stå annars? ( fick en p-bot för jag stod med ena hjulet på en gågata för inte så länge sen 500 pix)
Det finns väldigt få utmarkerade mc platser i sverige.

"Jag är inte bitter"

Jag har parkerat hoj i Uddevalla i snart 30 år nu. För många år sedan frågade jag en parkeringsvakt hur de ser på parkerade hojar och det faktum att vi inte kan sätta en biljett på hojen. Han svarade:" Vi lappar inte hojar, bara de inte står i vägen." Det verkar som de flesta P-vakter följt och följer detta. Schysst! En gång fick jag dock 600 kr för att jag stod på en trottoar. Jag bestred och påpekade orden från P-vakten och att jag stått långt åt sidan på en mycket bred trottoar så att utrymmet som blev kvar räckte åt två tvillingbarnvagnar att mötas. Jag var tvungen att betala in boten men fick faktiskt tillbaka pengarna. Detta var över 20 år sedan och sedan aldrig några problem.

Så jag är inte bitter jag heller.

Det jag menar är att man nog lokalt kan prata med P-vakterna och hitta en lösning. Sen är det ju för jävligt att det finns så nitiska personer som i ditt fall då du har ett hjul på en gågata.

Betalade 2000:- juni/07, all "hårdvara" och ledningsdragning gjord av mig själv innan.

När man ser kurvorna från projekt Suzzie så måste jag ju säga att det är mycket väl investerade 2000 kr.
 
Last edited:

vinblajn

Ny medlem
Gick med
27 May 2008
Ort
Ringgold, GA, USA
Hoj
2007 Suzuki SV 1000 s
Nasta projekt

Tack för tipset om projekt Suzzie steg 1. Bra läsning!

Det tillsammans med vad Soka och Vinblajn har upplevt är det mycket som talar för en PC och som Mbrannst påpekar låta ett proffs ställa in i bänk. Nu satt det ju ett helsystem på projekt Suzzie och jag har bara bytt dämpare så siffrorna kanske inte blir lika imponerande men resultatet bör ändå bli liknande. är det någon som har erfarenhet av PC med bara öppnare dämpare och luftburk?

Jag har ju pluggat luften till PAIR och kanske fått bort smällandet men är det någon mer fördel förutom viktbesparingen att ta bort hela systemet och sätta på täckplåtar?

Björn

Nasta projekt blir polering och portning Kanske borrning och nya kolvar. Har nagon hittat ett big bore kit til sv'n? Vart koper man vassare kammar? Pa tal om ingenting sa blir det stripen i kvall for provkorning det ska bli skoj att fa tider pa kvarts milen. Jag hor av mig med resultat i morgon eller i kvall om jag orkar. Angaende pc'n upplevde jag battre vrid i mellanregistret efter mappning och rs-3or sa jag rekomenderar pc'n starkt men som jag sagt tidigare ar quickshiftern den roligaste modden hittills. Javligt skoj med fullgasvaxlingar utan koppling:yoparty
 
Last edited:

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Nasta projekt blir polering och portning Kanske borrning och nya kolvar. Har nagon hittat ett big bore kit til sv'n? Vart koper man vassare kammar? Pa tal om ingenting sa blir det stripen i kvall for provkorning det ska bli skoj att fa tider pa kvarts milen. Jag hor av mig med resultat i morgon eller i kvall om jag orkar. Angaende pc'n upplevde jag battre vrid i mellanregistret efter mappning och rs-3or sa jag rekomenderar pc'n starkt men som jag sagt tidigare ar quickshiftern den roligaste modden hittills. Javligt skoj med fullgasvaxlingar utan koppling:yoparty

Kolla med JHS Racing i England, har för mig att de har sysslat med ökad cylindervolym kammar etc.

http://www.jhsracing.co.uk
 

vinblajn

Ny medlem
Gick med
27 May 2008
Ort
Ringgold, GA, USA
Hoj
2007 Suzuki SV 1000 s
Stripen

Var pa stripen idag och blev piskad av ett par hayabusor drog jamt med en gixer 1000 topphastighet after 1/4 mile 118,92Mph mycket bakhjul blev det:) skoj att man kan dra jamt mot sportiga radfyror med en "sport tourer"
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Tack för tipset om projekt Suzzie steg 1. Bra läsning!

Det tillsammans med vad Soka och Vinblajn har upplevt är det mycket som talar för en PC och som Mbrannst påpekar låta ett proffs ställa in i bänk. Nu satt det ju ett helsystem på projekt Suzzie och jag har bara bytt dämpare så siffrorna kanske inte blir lika imponerande men resultatet bör ändå bli liknande. är det någon som har erfarenhet av PC med bara öppnare dämpare och luftburk?

Jag har ju pluggat luften till PAIR och kanske fått bort smällandet men är det någon mer fördel förutom viktbesparingen att ta bort hela systemet och sätta på täckplåtar?

Björn

Det fanns ju fler frågor här.....
Lite grovt*) kan man säga att Suzzie och min cykel har identiska modifieringar så när som på avgassystemet där min cykel har boltondämpare (Ixil).
Jämför jag graferna **) så har jag ungefär 10Nm mer upp till 5000 rpm, Suzzie trycker på mellan 4500 och 5000, efter 5000 i stort likvärdiga kurvor. Ett litet effektövertag på toppen till Suzzies fördel (1,5Hk). Stämmer med dem teorier som var tidigare i tråden angående utformningen av själva collectorröret (2-1). Jag provade min cykel med ett Yoshi 3/4 system (dock utan ommappning) men jag saknade lite av vridet som försvann. Vi får se vad som händer i vinter...?

*)Vi jämför årsmodell -06 mot -04, inte körda i samma bänk, skillnader i
lufttemp, tryck och fuktighet, skick på drivpaket etc.

**)Jag gjorde några tappra försök att bifoga min effekt/momentgraf men det skall tydligen icke gå, för stor fil fel filormat, aha jag tar en bild med kameran istället, bzzz low battery klick och godnatt, klick igen uppkopplingen går ner, "rackans" vad allt går bra nu då, känns som om Mr Murphy står och kikar över min axel, lika bra att sluta...
Revison:14:05 Skam den som ger sig.....

Angående PC så "hittade" jag följande på nätet, någon som vet något mera?

http://www.motorcycletoystore.com/s...eka-sfi-suzuki-fuel-injection-box/p_1244.html

http://www.probike.co.uk/cg080001.htm

(Detta är väl samma "grunka" Biketech i mjukvaruform, Teka mjukvaran förpackad i en liten dosa)

Att ta bort PAIR
Inte vad jag vet (lite lättare att komma åt tändstiften :rolleyes: ) men viktminskning är ju också "trim"....
 

Bifogat

  • b%E4nk[1].jpg
    b%E4nk[1].jpg
    179.1 KB · Visningar: 106
Last edited:

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Var pa stripen idag och blev piskad av ett par hayabusor drog jamt med en gixer 1000 topphastighet after 1/4 mile 118,92Mph mycket bakhjul blev det:) skoj att man kan dra jamt mot sportiga radfyror med en "sport tourer"

KUL!!!
SVn på stripen :tummenupp , berätta gärna mera....
Och återkom också mer en gärna angående dina funderingar/förfrågningar kring motormodifieringar.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Var pa stripen idag och blev piskad av ett par hayabusor drog jamt med en gixer 1000 topphastighet after 1/4 mile 118,92Mph mycket bakhjul blev det:) skoj att man kan dra jamt mot sportiga radfyror med en "sport tourer"

Verkligen kul att höra men är inte "sport tourer" fel fack för SV 1000. Du har själv satt det inom citationstecken men jag vet ju att det är allmänt att den inlemmas i den kategorin. Dock tycker jag att SV 1000 är en fullfjädrad sporhoj så när som på lackeringen som från fabrik bara finns i sobra "touringkulörer". Fast försäkringsmässigt är det nog bra att den inte klassas som ren sporthoj.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det fanns ju fler frågor här.....

Angående PC så "hittade" jag följande på nätet, någon som vet något mera?

http://www.motorcycletoystore.com/s...eka-sfi-suzuki-fuel-injection-box/p_1244.html

http://www.probike.co.uk/cg080001.htm

(Detta är väl samma "grunka" Biketech i mjukvaruform, Teka mjukvaran förpackad i en liten dosa)

Att ta bort PAIR
Inte vad jag vet (lite lättare att komma åt tändstiften :rolleyes: ) men viktminskning är ju också "trim"....

Prylarna du länkar till är ju båda vad jag förstår något som används för att programmera om original ECU och sen tas de bort. Kan tänka mig att det är något sådant de har på firmor som har bänkar. En del dyrare än PC men nu kommer den stora frågan, om man ändå ska låta någon köra i bänk och ställa in, behöver man då en PC? Om de tar 2000-2500 kr för att mappa om så blir det väl inte dyrare om de mappar om original ECU. Om jag ändå inte tänker mappa själv varför ska jag då ha en PC i hojen? Om jag ändrar något så blir det ju ändå till bänken och mappa om där? Tänker jag fel?

När det gäller viktbesparingen så är det givetvis oxå trimning. Det är bara det att jag har minst 10 kg att plocka bort på mig själv så innan det är gjort så betyder ju inte några ynka 0,5 kg speciellt mycket. :) Ska jag oxå plocka bort de överflödiga musklerna jag slitit mig till på gymmet så handlar det faktiskt om 25 kg övervikt. Fan vad hojen skulle gå om jag slutade träna och höll strikt diet. :)
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Prylarna du länkar till är ju båda vad jag förstår något som används för att programmera om original ECU och sen tas de bort. Kan tänka mig att det är något sådant de har på firmor som har bänkar. En del dyrare än PC men nu kommer den stora frågan, om man ändå ska låta någon köra i bänk och ställa in, behöver man då en PC? Om de tar 2000-2500 kr för att mappa om så blir det väl inte dyrare om de mappar om original ECU. Om jag ändå inte tänker mappa själv varför ska jag då ha en PC i hojen? Om jag ändrar något så blir det ju ändå till bänken och mappa om där? Tänker jag fel?

Du tänker helt rätt angående förfarande och användning.

Tyvärr (det kanske inte är rätt ord) är Power Commander en rätt utbredd produkt i Sverige, jag tror att många av MC-butikerna är lite "färgade" och inte törs erbjuda oss kunder något annat än det.

Yoshimura har ju sin "adjustmentbox" där du kan justera +-5% i registren låg, mellan och hög.

Teka (länken) har ju fem områden plus att du kan jobba "online".

Med Power Commander kan du justera vart 250e rpm men frågan är ju om "Mike Bike" på verkstaden jobbar i den upplösningen? OK, jag har själv en PC och är jättenöjd med hur hojen går.

Jag tänkte mest väcka frågan igen (har varit uppe i tråden tidigare) om att det kan finnas andra sätt att nå samma resultat, knäpp mig gärna på näsan och säg: -Nu är du allt ute och cyklar...

PS. Tyvärr snart slut på semestern, då får man andra "problem" att brottas med :confused:
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top