SV 1000-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005

Den tråden och en tråd som länkades från denna gav mig många intressanta svar.

Jag har haft lite problem att köra SV:n hårt i kurvor. Har inte alls kommit upp i samma nivå som jag klarade med min förra hoj, en XJR 1300. Många har kallat mig mattesnille, det är jag väl inte men jag är absolut inget förarsnille. Tack vare ovanstående tråd har jag dock insett vad som är problemet. Clipon-styre! Har aldrig kört med det tidigare utan alltid det som i sidotråden ( enligt ovan) kalls för superbikestyre.(typ originalstyre på gamla Honda 750, Kawazaki Z900 osv) Det beskrivs hur man kan bygga om SV 1000 med clip.on till att ha ett vanligt styre typ superbike. Inser att jag skulle kunna köra SV:n mycket bättre med ett sånt men på min hoj skulle det ju inte se helt rätt ut. Dessutom har jag sedan många år tillbaka ( för mycket skrotlyftande) enorma problem med mina armbågar. De mår mycket bättre av vinkeln som nuvarande clip.on ger än vinkeln man får med ett superbikestyre.

Finns det någon som känner igen sig och kan säga att man vänjer sig och det kommer med tiden? Har något råd? Eller är ni alla födda med ett clip-on styre i händerna?
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Fan vad taskiga ni är.:gnissla 2003 är ju den snyggaste årgången, kan inte 2004 få vara den bästa då?:tungan

nja, inte bästa men NÄSTA årgången kanske:banana

Den tråden och en tråd som länkades från denna gav mig många intressanta svar.

Jag har haft lite problem att köra SV:n hårt i kurvor. Har inte alls kommit upp i samma nivå som jag klarade med min förra hoj, en XJR 1300. Många har kallat mig mattesnille, det är jag väl inte men jag är absolut inget förarsnille. Tack vare ovanstående tråd har jag dock insett vad som är problemet. Clipon-styre! Har aldrig kört med det tidigare utan alltid det som i sidotråden ( enligt ovan) kalls för superbikestyre.(typ originalstyre på gamla Honda 750, Kawazaki Z900 osv) Det beskrivs hur man kan bygga om SV 1000 med clip.on till att ha ett vanligt styre typ superbike. Inser att jag skulle kunna köra SV:n mycket bättre med ett sånt men på min hoj skulle det ju inte se helt rätt ut. Dessutom har jag sedan många år tillbaka ( för mycket skrotlyftande) enorma problem med mina armbågar. De mår mycket bättre av vinkeln som nuvarande clip.on ger än vinkeln man får med ett superbikestyre.

Finns det någon som känner igen sig och kan säga att man vänjer sig och det kommer med tiden? Har något råd? Eller är ni alla födda med ett clip-on styre i händerna?

mm, men det funkar skitbra att köra med kåporna på på min hoj utan att byta tillbaka till räser styret, jag brukar besikta så, bara att bygga om det är mycket behagligare om man inte vill ligga i överljudsfart och brumma, inte ser det dumt ut heller, det är bara att bygga om:tummenupp
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
nja, inte bästa men NÄSTA årgången kanske:banana



mm, men det funkar skitbra att köra med kåporna på på min hoj utan att byta tillbaka till räser styret, jag brukar besikta så, bara att bygga om det är mycket behagligare om man inte vill ligga i överljudsfart och brumma, inte ser det dumt ut heller, det är bara att bygga om:tummenupp

Jag såg ett färdigt kit från LSL. Kostar ju en slant men ser ju lite snyggare ut än det hemmabygge jag tittade på. Hur har du gjort?

Ett annat problem (förutom styret) jag hade med SV:n var bromsen. Den kändes inte distinkt utan lite svampig. Om jag nöp till ordentligt så visst fanns bromsen där men jag kunde inte ligga och peta med ett finger och ha full känsla så som jag var van vid. Nu kan jag det. Stålomspunna slangar gör massor för känslan i bromsen. Nu var jag van vid det från XJR:en och gick till SV med vanliga slangar och det kändes inte bra. Med stålomspunnet på SV:n så kom det samma fina känsla där. Bara ett tips om ni inte gillar bromsen på er SV.
 
Last edited:

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Ja, det var ju snyggt så att det räcker och blir över. MGMbikes.de?

japp, men tyvärr har de av någon anledning blivit avviga till att skicka på postorder numer så det är till att betala i förskott om man ska ha något och så gör jag av ren tjurighet inte affärer och därmed går de numer bort som leverantör för mig.
Fighter-Wolly (på MGM-bikes.de) är dock jätte-trevlig att mejl-konversera på engelska med och när jag beställde första gången (mot postförskott då) som kom grejerna efter 3 veckor. totalkostnad på ca 2200:-
Styrkronor finns väl att hitta lite varstans så det är bara till att välja någon annan om du inte vill betala förskott:)

Snikalternativet är att beställa raisers från Lelles för knappa 600:- och borra i orginalkronan
Styre hittar du på BILTEMA för dryga 200 spänn och dom duger fint
Det enda du behöver är nya gasvajrar och det är enkelt att fixa från närmaste cykel/mopedhandlar-hak:) totalkostnad under 1000-lappen
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
japp, men tyvärr har de av någon anledning blivit avviga till att skicka på postorder numer så det är till att betala i förskott om man ska ha något och så gör jag av ren tjurighet inte affärer och därmed går de numer bort som leverantör för mig.
Fighter-Wolly (på MGM-bikes.de) är dock jätte-trevlig att mejl-konversera på engelska med och när jag beställde första gången (mot postförskott då) som kom grejerna efter 3 veckor. totalkostnad på ca 2200:-
Styrkronor finns väl att hitta lite varstans så det är bara till att välja någon annan om du inte vill betala förskott:)

Snikalternativet är att beställa raisers från Lelles för knappa 600:- och borra i orginalkronan
Styre hittar du på BILTEMA för dryga 200 spänn och dom duger fint
Det enda du behöver är nya gasvajrar och det är enkelt att fixa från närmaste cykel/mopedhandlar-hak:) totalkostnad under 1000-lappen

Tack för info. Nu har jag lite alternativ att fundera på. Jag brukar vanligtvis betala med kort så jag är van att betala förskott. Fast jag förstår dig. (Har läst en tråd om detta)

Jäpp, Biltema har riktigt snygga styren för väldigt lite pengar. Problemet för mig är det att jag bara kommer två mil med ett sånt styre. Sen är armbågarna slut. Fast jag kör så in i h-e mycket fortare i kurvorna än med ett Clipon. Jag är ju så gammal att det är för sent för "Live fast, die young.":( Så jag får väl fundera på hur jag ska göra men tack än en gång för info.
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
S modellen med superbikestyre

Jag tycker att det ser helt OK ut...:tummenupp
 

Bifogat

  • dieter2.jpg
    dieter2.jpg
    79.4 KB · Visningar: 139
  • dscf0050.jpg
    dscf0050.jpg
    30.3 KB · Visningar: 152

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag tycker att det ser helt OK ut...:tummenupp

Ja det gör det verkligen. Jag får ge clip-on en chans till eftersom det är så mycket bättre för mina armbågar men nu vet jag ju att det går att få det snyggt med superbikestyre och kåpa. Tack!
 

SV_Johan

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Västerås
Hoj
SV1000S-07 & DR650R-91
Flytt av passagerarpinnarna

Hej!
Jag har ett par Givi-väskor som sitter med ett Quicklockfäste, funkar mycket bra på hojen. Problemet är dock att väskorna tar så mycket utrymme frammåt att min flickvän får problem med att placera fötterna ordentligt på pinnarna. Skulle vilja flytta dem frammåt cirka fem cm. Någon som har en lösning på hur man kan göra det?
/Johan
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Suzuki SV 1000 vs Ducati SS 1000 DS

SOKA skickade mig, i mitt tycke, väldigt trevlig läsning i form av ett test mellan Suzuki SV 1000S 2003 och Ducati SS 1000 DS 2003. Vi har båda försökt att få in bilderna i ett inlägg. Det gick i o f s fint att få ner storleken så att det gick att lägga in men kvalitén blev då så dålig att det knappt gick att läsa texten. I stället har jag lagt in bilderna i mitt garage. Välkomna in och läs!
 

Roedluvan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
Suzuki SV1000S 2003
Nu får snön smälta bort!
Väldigt sugen på att provköra min Sv1000 ;)

Har Slängt på ett Leo Vince slip-on, PAIR-mod och sänknings-sats från http://www.chewys-stuff.co.uk/ sen har jag släppt upp gaffelbenen i styrkronan 12mm. Allt för att tjejen ska nå ner.

Men var hittar jag en PCIII för lämplig kurs inom Europa?
Har kikat lite på ebay, men 3200:- + frakt är ganska saftigt tycker jag.
Tips?

Tack på förhand!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nu får snön smälta bort!
Väldigt sugen på att provköra min Sv1000 ;)

Har Slängt på ett Leo Vince slip-on, PAIR-mod och sänknings-sats från http://www.chewys-stuff.co.uk/ sen har jag släppt upp gaffelbenen i styrkronan 12mm. Allt för att tjejen ska nå ner.

Men var hittar jag en PCIII för lämplig kurs inom Europa?
Har kikat lite på ebay, men 3200:- + frakt är ganska saftigt tycker jag.
Tips?

Tack på förhand!

Tyvärr är det nog svårt att hitta något som är avsevärt billigare. De verkar ha gått upp med en femhundring sedan i höstas då jag köpte. Motospeed som väl är svensk distributör anger priset 3800 kr.

http://www.dynojet.co.uk anges priset till något som motsvarar mer än 3000 kr.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Hej SV-polare,

jag säljer ett par boltons av märket IXIL kevlar till högstbjudande. Köpte dom på engelska ebay för en dryg månad sedan, men sedan blev hojen (min SV1000S 2003) vandaliserad och inlöst av försäkringsbolaget (ja, det var för j*vligt). Så nu sitter jag med ett par oanvända burkar som jag inte har nån nytta av. Passar också TL1000.

Dom är duktigt coola, och hojen går knappast igenom besiktningen med dom monterade. Jag tror dom skulle passa fint på en svart SV, men det kanske beror på att jag tycker hojen passar i svart...

Skicka PM med ett bud. Och kör lagom försiktigt :yoparty
 

Bifogat

  • kevlarcans.jpg
    kevlarcans.jpg
    42.5 KB · Visningar: 65
Last edited:

Lessismore

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2009
Ort
Kust
Hoj
2004, Suzuki SV1000S
Passar de en -04?

Skulle de passa min SV1000S -04?
/ Walle

Hej SV-polare,

jag säljer ett par boltons av märket IXIL kevlar till högstbjudande. Köpte dom på engelska ebay för en dryg månad sedan, men sedan blev hojen (min SV1000S 2003) vandaliserad och inlöst av försäkringsbolaget (ja, det var för j*vligt). Så nu sitter jag med ett par oanvända burkar som jag inte har nån nytta av. Passar också TL1000.

Dom är duktigt coola, och hojen går knappast igenom besiktningen med dom monterade. Jag tror dom skulle passa fint på en svart SV, men det kanske beror på att jag tycker hojen passar i svart...

Skicka PM med ett bud. Och kör lagom försiktigt :yoparty
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Hej!
Jag har ett par Givi-väskor som sitter med ett Quicklockfäste, funkar mycket bra på hojen. Problemet är dock att väskorna tar så mycket utrymme frammåt att min flickvän får problem med att placera fötterna ordentligt på pinnarna. Skulle vilja flytta dem frammåt cirka fem cm. Någon som har en lösning på hur man kan göra det?
/Johan

Hej Johan!
Hittade nedanstående på Ebay, ger förvisso bara en förflyttning av pinnen med 30 mm och kostar skjortan gjorde dem också, men du har själva iden att spinna vidare på, kan inte vara helt omöjligt att göra själv, bocka alternativt svetsa "S-formen" och sedan slipa till änden för att passa i "originalhängarn".

https://www.bike-design.com/detail....ory=0&shp_make=7&shp_model=5649&shp_year=2004
 

Bifogat

  • 1233565163.jpg
    1233565163.jpg
    22.4 KB · Visningar: 453
  • 1233157635.jpg
    1233157635.jpg
    13.5 KB · Visningar: 447

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Smaken är som baken

Tyskarnas stil är lite.........speciell?
 

Bifogat

  • 174183363148171b3d685cc.jpg
    174183363148171b3d685cc.jpg
    32 KB · Visningar: 69
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top