Hej hopp.
Köpte precis SV 1000S '04.
Är tillbaks på jobbet nu, men kanske slutar lite tidigare ;-)
Hej!
Var iväg och tittade på en SV1000s idag då tjejen å jag letar ny hoj till sommaren. Vi har planerat en längre MC-semester utomlands. (Österrike)
Har tidigare kört på en -98 års FZS600 och vill ta klivet upp till 1000cc.
Har sneglat på SV:n men efter en provsittning kom det lite frågor.
*Hur funkar hojjen att ha åka med längre turer med packning+flickvän bakpå?
*Kommer ryggen att ta stryk efter längre turer? Är ju van vid en relativt upprätt sittställning. Är ganska kort dessutom, 172 cm.
*Hur sitter man bakpå vid skjuts? Blir det mycket vindfång för tjejen? Hon är lite hon med så hon hamnade en bit ifrån mig vid provsittningen, risken är att hon kommer "hänga" på mig så att jag får det tyngre..
Har även tittat på FZ1-s:en -06:a. Så om någon haft möjligheten att jämföra dessa två är jag intressarad av att höra om det.
Svaren finns säkert i tråden men det är några hundra sidor att leta igenom
Tacksam för alla svar!
/Johan
Hej hopp.
Köpte precis SV 1000S '04.
Är tillbaks på jobbet nu, men kanske slutar lite tidigare ;-)
Grattis!
Jag har tidigare försökt med att 04 är bästa årgången och då får jag bara taskiga kommentarer. Typ "Inte bästa men kanske nästa" (nästa från 2003 då som vissa anser bäst)
Nu försöker jag igen!
2004 är Mesta årgången! (Den det finns mest av här i tråden.) Kan vi få ha denna slogan i fred eller är det någon taskmört som ska förstöra detta också?
Ja då, varsågod att ha din slogan. Du får tycka vad du vill. Du kanske inte tyckte The Beatles var så stora heller...
Vi gillar väl sv´n allihop här på tråden..
Kanske inte de svar du vill ha men jag börjar så kanske det kommer mer och bättre svar. Körställningen på en XJR 1300 och en FZ1 är väl inte helt olika.
Jag är 182 cm och åker mycket bekvämare på SV1000S än vad jag gjorde på min förra hoj som var en XJR 1300. Trots att jag annars har en del problem med ryggen så var det inget problem med XJR men SVn är snällare både mot mina knän och mina armbågar.
Jag har skjutsat på båda och det är inga problem vad det gäller motorns ork i något av fallen. Hon som åkte med tyckte att SVn var OK men då åkte vi inte så långt. Hon föredrog dock XJR 1300. Den åkte vi långt på med packning och det kände hon snart att någon sådan resa vill hon inte göra med SV1000. Jag vet inte exakt längd på henne men hon är strax under 170 cm.
Jag har sett andra inlägg i den här tråden (tror jag) om passagerare som tycker att SV är väldigt bra att åka bak på.
Har du ingen möjlighet att provköra med henne som passagerare?
Packväskor är ett annat bekymmer. Finns en del inlägg i den här tråden från senare än sid 60 har jag för mig. Har du original skylthållare kvar så verkar det lugnt men om inte så blir det lite svårigheter att fästa packväskorna på ett bra sätt.
Måste bara tillägga att hon är 50 och jag 55 och man blir ju lite stel med åren.
Hello alla.
Jag har en sv1000s 2006.
Har bara en fråga.
Jag undrar vad det kan vara när jag gasar på så luktar det bra mycke bensin det är precis som den inte klarar av att förbränna bensinen fan va tröttsamt.
Hello alla.
Jag har en sv1000s 2006.
Har bara en fråga.
Jag undrar vad det kan vara när jag gasar på så luktar det bra mycke bensin det är precis som den inte klarar av att förbränna bensinen fan va tröttsamt.
Hej!
Får du någon ”FI-signal” på displayen (se manualen)? Om inte så tycker cykeln själv att den är frisk.
Nyligen skruvat eller servat cykeln, lätt hänt att någon sladd eller slang inte är rätt ansluten eller att den blivit klämd någonstans.
Skruva loss och kolla skicket på tändstiften, många kallstarter utan att låta motorn komma upp till arbetstemp (ganska vanligt på våren) kan göra att tändstiften blir ”sura”. Isolatorfoten skall ha en vit/beige färg om den är mörk kan det vara läge att byta. Kanterna på stiften skall vara skarpa och elektrodavståndet 0,6-0,7 mm.
Läck på någon bränsleledning, ha motorn igång så att du har tryck i bränslesystemet och kolla slangar och anslutningar. Det behövs så väldigt lite bensin för att det skall ”stinka soppa överallt”.
Väldigt smutsigt luftfilter (inte så sannolikt) men lätt att kolla.
Lite information om hur cykeln i övrigt går, misständer, vill inte varva upp, svårtartad etc..
Hoppas att det löser sig !
Så efter jävligt många om och men, så har jag äntligen beställt hem ett nytt drivpaket alá 16-43.
Hoppas verkligen på en piggare båge efter denna justering!
Går du från original 17-40? Då lär du nog märka rejäl skillnad. Jag gick från original till 16-42 och det blev en helvetes skillnad.
Sen har du en glädjemätare att se fram emot. 0-200 på nästan ingen tid alls. Mätarfart alltså!
Botemedlet heter Speedohealer om du inte redan har en sån monterad.
Tjena,
Har läst lite om att dreva om hojen... Ni på forumet verkar gilla det iaf. Jag ska ändå byta drivpaketet pga förslitning. Med orginaldrevning gör hoj cirka104 vid 4000 varv på 6:an, vad gör den vid drevning 16-42? Har ni även flyttat ni bakhjulet maximalt, för att få hojen mer bussig? ändrar man längden på kedjan?
Har en SV 1000 N -04, vet ni var man hittar schyssta styren till dem? Vill har ett streetfigther styre typ, trött på touring-versionen
TacKsam för svar!
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |