SV 1000-tråden

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Explorer 1200
Hej hopp.
Köpte precis SV 1000S '04.
Är tillbaks på jobbet nu, men kanske slutar lite tidigare ;-)
 

Mackan75

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Oslo
Hoj
SV1000 s -07
Hej hopp.
Köpte precis SV 1000S '04.
Är tillbaks på jobbet nu, men kanske slutar lite tidigare ;-)

GRATTIS till ett bra köp:tummenupp
Hoppas du blir nöjd, det är jag. Har en -07 som jag köpte ifjor. Ska ta ut den på årets premiärtur på fredag:banana
 

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Fz1-s VS Sv1000s

Hej!

Var iväg och tittade på en SV1000s idag då tjejen å jag letar ny hoj till sommaren. Vi har planerat en längre MC-semester utomlands. (Österrike)

Har tidigare kört på en -98 års FZS600 och vill ta klivet upp till 1000cc.
Har sneglat på SV:n men efter en provsittning kom det lite frågor.

*Hur funkar hojjen att ha åka med längre turer med packning+flickvän bakpå?
*Kommer ryggen att ta stryk efter längre turer? Är ju van vid en relativt upprätt sittställning. Är ganska kort dessutom, 172 cm.
*Hur sitter man bakpå vid skjuts? Blir det mycket vindfång för tjejen? Hon är lite hon med så hon hamnade en bit ifrån mig vid provsittningen, risken är att hon kommer "hänga" på mig så att jag får det tyngre..

Har även tittat på FZ1-s:en -06:a. Så om någon haft möjligheten att jämföra dessa två är jag intressarad av att höra om det.

Svaren finns säkert i tråden men det är några hundra sidor att leta igenom :3freak
Tacksam för alla svar!

/Johan
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hej!

Var iväg och tittade på en SV1000s idag då tjejen å jag letar ny hoj till sommaren. Vi har planerat en längre MC-semester utomlands. (Österrike)

Har tidigare kört på en -98 års FZS600 och vill ta klivet upp till 1000cc.
Har sneglat på SV:n men efter en provsittning kom det lite frågor.

*Hur funkar hojjen att ha åka med längre turer med packning+flickvän bakpå?
*Kommer ryggen att ta stryk efter längre turer? Är ju van vid en relativt upprätt sittställning. Är ganska kort dessutom, 172 cm.
*Hur sitter man bakpå vid skjuts? Blir det mycket vindfång för tjejen? Hon är lite hon med så hon hamnade en bit ifrån mig vid provsittningen, risken är att hon kommer "hänga" på mig så att jag får det tyngre..

Har även tittat på FZ1-s:en -06:a. Så om någon haft möjligheten att jämföra dessa två är jag intressarad av att höra om det.

Svaren finns säkert i tråden men det är några hundra sidor att leta igenom :3freak
Tacksam för alla svar!

/Johan

Kanske inte de svar du vill ha men jag börjar så kanske det kommer mer och bättre svar. Körställningen på en XJR 1300 och en FZ1 är väl inte helt olika.

Jag är 182 cm och åker mycket bekvämare på SV1000S än vad jag gjorde på min förra hoj som var en XJR 1300. Trots att jag annars har en del problem med ryggen så var det inget problem med XJR men SVn är snällare både mot mina knän och mina armbågar.

Jag har skjutsat på båda och det är inga problem vad det gäller motorns ork i något av fallen. Hon som åkte med tyckte att SVn var OK men då åkte vi inte så långt. Hon föredrog dock XJR 1300. Den åkte vi långt på med packning och det kände hon snart att någon sådan resa vill hon inte göra med SV1000. Jag vet inte exakt längd på henne men hon är strax under 170 cm.

Jag har sett andra inlägg i den här tråden (tror jag) om passagerare som tycker att SV är väldigt bra att åka bak på.

Har du ingen möjlighet att provköra med henne som passagerare?

Packväskor är ett annat bekymmer. Finns en del inlägg i den här tråden från senare än sid 60 har jag för mig. Har du original skylthållare kvar så verkar det lugnt men om inte så blir det lite svårigheter att fästa packväskorna på ett bra sätt.

Måste bara tillägga att hon är 50 och jag 55 och man blir ju lite stel med åren. :)
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hej hopp.
Köpte precis SV 1000S '04.
Är tillbaks på jobbet nu, men kanske slutar lite tidigare ;-)

Grattis!

Jag har tidigare försökt med att 04 är bästa årgången och då får jag bara taskiga kommentarer. Typ "Inte bästa men kanske nästa" (nästa från 2003 då som vissa anser bäst)

Nu försöker jag igen! :)
2004 är Mesta årgången! (Den det finns mest av här i tråden.) Kan vi få ha denna slogan i fred eller är det någon taskmört som ska förstöra detta också? :)
 

Mackan75

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Oslo
Hoj
SV1000 s -07
Grattis!

Jag har tidigare försökt med att 04 är bästa årgången och då får jag bara taskiga kommentarer. Typ "Inte bästa men kanske nästa" (nästa från 2003 då som vissa anser bäst)

Nu försöker jag igen! :)
2004 är Mesta årgången! (Den det finns mest av här i tråden.) Kan vi få ha denna slogan i fred eller är det någon taskmört som ska förstöra detta också? :)

Ja då, varsågod att ha din slogan. Du får tycka vad du vill. Du kanske inte tyckte The Beatles var så stora heller...:rolleyes:
Vi gillar väl sv´n allihop här på tråden..
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ja då, varsågod att ha din slogan. Du får tycka vad du vill. Du kanske inte tyckte The Beatles var så stora heller...:rolleyes:
Vi gillar väl sv´n allihop här på tråden..

Tack och visst gillar vi säkert SV (och av alla årsmodeller) alla som skriver och läser här. Fast hur kom The Beatles in? :confused:
 

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Kanske inte de svar du vill ha men jag börjar så kanske det kommer mer och bättre svar. Körställningen på en XJR 1300 och en FZ1 är väl inte helt olika.

Jag är 182 cm och åker mycket bekvämare på SV1000S än vad jag gjorde på min förra hoj som var en XJR 1300. Trots att jag annars har en del problem med ryggen så var det inget problem med XJR men SVn är snällare både mot mina knän och mina armbågar.

Jag har skjutsat på båda och det är inga problem vad det gäller motorns ork i något av fallen. Hon som åkte med tyckte att SVn var OK men då åkte vi inte så långt. Hon föredrog dock XJR 1300. Den åkte vi långt på med packning och det kände hon snart att någon sådan resa vill hon inte göra med SV1000. Jag vet inte exakt längd på henne men hon är strax under 170 cm.

Jag har sett andra inlägg i den här tråden (tror jag) om passagerare som tycker att SV är väldigt bra att åka bak på.

Har du ingen möjlighet att provköra med henne som passagerare?

Packväskor är ett annat bekymmer. Finns en del inlägg i den här tråden från senare än sid 60 har jag för mig. Har du original skylthållare kvar så verkar det lugnt men om inte så blir det lite svårigheter att fästa packväskorna på ett bra sätt.

Måste bara tillägga att hon är 50 och jag 55 och man blir ju lite stel med åren. :)

Tack så mycket för svaret!
Har läst ännu mer och mycket av det du säger kommer från fler skribenter. Jag är nog mest ovan med sittställningen på SVn, därför jag blev osäker. Finns en del som åkt touring på hojjen och det verkar funkar fint, vrid och styrka på hojjen är jag övertygad om att det räcker och blir över.
Har tyvärr ingen möjlighet att provköra, endast om man går till butik försig.... de flesta som säljer privat är väl inte så pigga på att bara "låna" ut hojjen för provkörning såvida man inte står med pengar i handen.
Sen kan jag väl tillägga att jag är 27 och också stel. Undrar hur det blir när jag är 55 då... :)
Ska sälja min nuvarande hoj sen blir det till att leta SV!

/Johan
 

holeshot666

SV1000S
Gick med
23 Feb 2009
Ort
hunnebostrand
Hoj
2003 YAMAHA R1
stinker

Hello alla.
Jag har en sv1000s 2006.
Har bara en fråga.
Jag undrar vad det kan vara när jag gasar på så luktar det bra mycke bensin det är precis som den inte klarar av att förbränna bensinen fan va tröttsamt.:huvet
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Hello alla.
Jag har en sv1000s 2006.
Har bara en fråga.
Jag undrar vad det kan vara när jag gasar på så luktar det bra mycke bensin det är precis som den inte klarar av att förbränna bensinen fan va tröttsamt.:huvet

köp dej en yamaha så slipper du dom problemen min vän:D
skämt åsido min vän/lider med dej,hoppas dom andra här kan hjälpa dig med problemet:tummenupp
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Hello alla.
Jag har en sv1000s 2006.
Har bara en fråga.
Jag undrar vad det kan vara när jag gasar på så luktar det bra mycke bensin det är precis som den inte klarar av att förbränna bensinen fan va tröttsamt.:huvet

Hej!

Får du någon ”FI-signal” på displayen (se manualen)? Om inte så tycker cykeln själv att den är frisk.

Nyligen skruvat eller servat cykeln, lätt hänt att någon sladd eller slang inte är rätt ansluten eller att den blivit klämd någonstans.

Skruva loss och kolla skicket på tändstiften, många kallstarter utan att låta motorn komma upp till arbetstemp (ganska vanligt på våren) kan göra att tändstiften blir ”sura”. Isolatorfoten skall ha en vit/beige färg om den är mörk kan det vara läge att byta. Kanterna på stiften skall vara skarpa och elektrodavståndet 0,6-0,7 mm.

Läck på någon bränsleledning, ha motorn igång så att du har tryck i bränslesystemet och kolla slangar och anslutningar. Det behövs så väldigt lite bensin för att det skall ”stinka soppa överallt”.

Väldigt smutsigt luftfilter (inte så sannolikt) men lätt att kolla.

Lite information om hur cykeln i övrigt går, misständer, vill inte varva upp, svårtartad etc..
Hoppas att det löser sig :tummenupp !
 

holeshot666

SV1000S
Gick med
23 Feb 2009
Ort
hunnebostrand
Hoj
2003 YAMAHA R1
Tack för svaret skall kolla upp detta!!
Hej!

Får du någon ”FI-signal” på displayen (se manualen)? Om inte så tycker cykeln själv att den är frisk.

Nyligen skruvat eller servat cykeln, lätt hänt att någon sladd eller slang inte är rätt ansluten eller att den blivit klämd någonstans.

Skruva loss och kolla skicket på tändstiften, många kallstarter utan att låta motorn komma upp till arbetstemp (ganska vanligt på våren) kan göra att tändstiften blir ”sura”. Isolatorfoten skall ha en vit/beige färg om den är mörk kan det vara läge att byta. Kanterna på stiften skall vara skarpa och elektrodavståndet 0,6-0,7 mm.

Läck på någon bränsleledning, ha motorn igång så att du har tryck i bränslesystemet och kolla slangar och anslutningar. Det behövs så väldigt lite bensin för att det skall ”stinka soppa överallt”.

Väldigt smutsigt luftfilter (inte så sannolikt) men lätt att kolla.

Lite information om hur cykeln i övrigt går, misständer, vill inte varva upp, svårtartad etc..
Hoppas att det löser sig :tummenupp !
 

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Vargön
Hoj
625 -06
Så efter jävligt många om och men, så har jag äntligen beställt hem ett nytt drivpaket alá 16-43.
Hoppas verkligen på en piggare båge efter denna justering!

...spännande prisskillnad från firma till firma måste jag säga!

Åkte till BIKE i trollhättan... fick priset 2600~.:glömdet hej då med den skitfirman! Synd att jag har ett presentkort där som jag "måste" nyttja...
Ringde istället till S-RACING och fick priset 1200~Tacksomfanjagtar2ochfårändåbättrepris:krama

fan va förbannad jag blir så här i efterhand:3freak
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Så efter jävligt många om och men, så har jag äntligen beställt hem ett nytt drivpaket alá 16-43.
Hoppas verkligen på en piggare båge efter denna justering!

Går du från original 17-40? Då lär du nog märka rejäl skillnad. Jag gick från original till 16-42 och det blev en helvetes skillnad. Du sänker ju utväxlingen ytterligare några procentenheter så nog bör den kännas piggare. Jag tyckte nästan att min blev väl pigg och har funderat på att gå tillbaka till 17 fram men ska prova mer innan jag bestämmer.

Sen har du en glädjemätare att se fram emot. 0-200 på nästan ingen tid alls.:tummenupp Mätarfart alltså!:)

Botemedlet heter Speedohealer om du inte redan har en sån monterad.

Sen undrar jag om någon har en växelled till TL1000 att sälja. Inte växelspaken utan den korta armen som överför växelspakens rörelse till axeln i lådan. Se bifogad bild!
 

Bifogat

  • svdave_tlr_shift.JPG
    svdave_tlr_shift.JPG
    10.4 KB · Visningar: 428
Last edited:

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Vargön
Hoj
625 -06
Går du från original 17-40? Då lär du nog märka rejäl skillnad. Jag gick från original till 16-42 och det blev en helvetes skillnad.
Sen har du en glädjemätare att se fram emot. 0-200 på nästan ingen tid alls.:tummenupp Mätarfart alltså!:)

Botemedlet heter Speedohealer om du inte redan har en sån monterad.

Japp original drevning nu och nej ingen speedohealer monterad... får se om jag stör mig på det tillräckligt mycket för att handla en sådan:)

fan va sugen jag blev på att byta drivpaketet nu... får gå ut i garaget och bryta lite!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Pc3 Usb

Såg nyss på www.bikersneed.se (kolla under avgas) att han säljer Powercommander för 2995. Det torde vara ett ganska bra pris idag och svårt att komma långt under även om man beställer utanför Sverige.

Det var någon som letade har jag för mig.
 

RasmusBergqvist

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Kristineberg
Hoj
SV1000 k4, Gixxer 750 k9
Tjena,

Har läst lite om att dreva om hojen... Ni på forumet verkar gilla det iaf. Jag ska ändå byta drivpaketet pga förslitning. Med orginaldrevning gör hoj cirka104 vid 4000 varv på 6:an, vad gör den vid drevning 16-42? Har ni även flyttat ni bakhjulet maximalt, för att få hojen mer bussig? ändrar man längden på kedjan?

Har en SV 1000 N -04, vet ni var man hittar schyssta styren till dem? Vill har ett streetfigther styre typ, trött på touring-versionen;)

TacKsam för svar!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tjena,

Har läst lite om att dreva om hojen... Ni på forumet verkar gilla det iaf. Jag ska ändå byta drivpaketet pga förslitning. Med orginaldrevning gör hoj cirka104 vid 4000 varv på 6:an, vad gör den vid drevning 16-42? Har ni även flyttat ni bakhjulet maximalt, för att få hojen mer bussig? ändrar man längden på kedjan?

Har en SV 1000 N -04, vet ni var man hittar schyssta styren till dem? Vill har ett streetfigther styre typ, trött på touring-versionen;)

TacKsam för svar!

Om den gör 104 i verklig fart vid 4000 så ska den göra 93 i verklig fart med den drevningen.
Hastighetsmätaren kommer alltså att visa rätt mycket fel.

Jag har standardlängd på kedja med den drevningen och har inte flyttat hjulet på annat sätt än för att få rätt kedjespänning.

Biltema har i mitt tycke justa styren för 279 kr
 
Last edited:

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Nytt för 2009...

Jahapp!

Dags att uppdatera lite här nu också. Har drabbats av lite lindrigt prylbegär och har därför inhandlat lite smått och gått till årets säsong:

Har väl tidigare i tråden frågat om någon bytt till vita glas på orginalblinkersen men det verkade som om ingen annan ännu gjort det, det är väl vanligare med miniblinkers...har int kunnat bli ense med mig själv om det är bra med miniblinkers eller inte. Har dock kommit fram till att ifall det blir så så skaffar jag nog Clear Alternatives bakljus med integrerade didsblinkers samt Oberons billetblinkers med öppning även bakåt (http://www.oberon-performance.co.uk/acatalog/motorcycle-indicators-led.html) Ruskigt snygga och av allt att döma även effektiva samt välgjorda...

Hursomhelst så beställde jag tills vidare vita glas till orginalblinkersen tills vidare samt även kraschpuckar runt om plus kraftigare kedjespännarbultar i rostfritt från http://www.chewys-stuff.co.uk/ Har även lite annat smått och gott på inkommande, billetlock i aluminium till kopplings- och bromsvätsebehållarna samt en Fenda Extenda och förhoppningsvis även ny ljuddämparupphängning och en Yoshmura Japan Tri-Oval dämpare med dubbla utblås...:drool

Tyvärr blev det inte riktigt så bolt-on som jag hade tänkt, gula brännare har tydligen de två knopparna i metall på lampfoten i annat mönster än motsvarande vita brännare så de ville inte passa i socklarna. Löste det genom att fila bort den ena knoppen, de sitter bra i alla fall...:3freak
 

Bifogat

  • Nytt 2009.jpg
    Nytt 2009.jpg
    86.1 KB · Visningar: 79
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top