SV 1000-tråden

Mackan75

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Oslo
Hoj
SV1000 s -07
Hallå Kompisen har nu funderat på att köpa en sv1000s och han undrar vad för slipon som ger brutalast ljud.Själv har jag holeshot på min men jag har ju inget att jämföra med, nån som vet???

Jag är supernöjd med mina Leo V, oval, carbon... Men har inget annat att jämföra med heller. Har just för tillfället tatt ut den insatsen också.... Oj, oj, oj...:Bugar

Hej!
Tror inte att den går för snålt med enbart slipon, modifierar du även luftburken med annat luftfilter, höjd tank, ta bort snorkel osv så bör du nog kolla upp luft/bränsleförhållandet så att den inte går för snålt. Avgassmällar löser du med "bult".

Tack!
Inga avgassmällar här och jag tycker cykeln går som den skal så jag tror inte jag ska göra så mycket mer med den. Om ingen här på tråden ABSOLUT rekommenderar att piffa till effekten lite. Är det SÅ stor skillnad man kan få???
:va
 
Last edited:

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
...en till här som letar SV1000s, lär ju bli huggsexa om de få som finns :yoparty

Fråga: Vad ligger en 2400 mila service på?? Gissar att det är den stora med ventiljustering?

/J

Svar ja, vid 2400 mil skall ventilspelet kollas, priset kan nog skilja en hel del mellan oilka firmor, det bästa är nog att ringa och höra sig för.
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Tack!
Inga avgassmällar här och jag tycker cykeln går som den skal så jag tror inte jag ska göra så mycket mer med den. Om ingen här på tråden ABSOLUT rekommenderar att piffa till effekten lite. Är det SÅ stor skillnad man kan få???
:va

Nja, du får nog inte så mycket mer toppeffekt om du "trixar" med luftburken och tex kompletterar med en Powercommander. Det du där emot kommer att få är en mycket jämnare och "högre" moment- och effektkurva. Vilket gör att cykeln kommer att "trycka" på mer i låg och mellanregistret (där man oftast ligger och kör, lite av twinmotors "tjusning" :tummenupp). Tidigare i tråden finns projekt Suzzie som beskriver detta på ett mycket bra sätt, väl värt att läsa. Jag skulle säga att det är en "bra" investering.
 
Last edited:

Robban244

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Sthlm
Hoj
2003, suzuki sv 1000s
Hallå alla.
Ska byta däcken både fram och bak på min sv 1000s.
Någon som kan rekomendera några bra däck?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nja, du får nog inte så mycket mer toppeffekt om du "trixar" med luftburken och tex kompletterar med en Powercommander. Det du där emot kommer att få är en mycket jämnare och "högre" moment- och effektkurva. Vilket gör att cykeln kommer att "trycka" på mer i låg och mellanregistret (där man oftast ligger och kör, lite av twinmotors "tjusning" :tummenupp). Tidigare i tråden finns projekt Suzzie som beskriver detta på ett mycket bra sätt, väl värt att läsa. Jag skulle säga att det är en "bra" investering.

Stämmer med min erfarenhet och vad expertisen säger. Effektökning med modifierad luftburk, slipon och PowerCommander ligger kring 5-6 hk. Kan tyckas lite men man upplever det som mer för svaret på gasen blir så mycket bättre. En raceåkare och mycket duktig mekaniker tyckte att mitt effektdiagram och effektökning är all vad man kan begära. Se mitt Garage för diagram!
Han sa dessutom att han lade två hela dagar i bromsbänken på att få hans Firrblade att svara exakt så på gasen som han ville. Effekten tittade han inte ens på. Lite lättare att säga så när man har effekten från en Fireblade men ändå. :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Min nya hemsida

Jag har jobbat med datorer i 35 år och gjort det mesta med dem men nu först har jag gjort min första hemsida. Givetvis tillägnad min SV 1000. Att jag dröjt med hemsida förstås lätt av alla som kommer att titta in. Det är liksom inte min grej.:) Det som ändå kan motivera ett besök är

1. Jag jobbar med Mac och har bara kollat på min egen PC som har QuickTime installerat. Där funkar allt bra. Vill du hjälpa mig att kolla på din PC?

2. Jag har monterat en del tillbehör och gjort vissa modifieringar. Det finns bilder och kommentarer. Både anledning för den som är ny och vill ha info och den som vill käfta emot.

3. Kolla om du vill vara med? Jag skulle gärna vilja ha bilder på era hojar för att skapa mer bildgallerier. Vill du vara med så maila i så fall bilden till bjorn.stromberg00@bredband.net och skriv vad du vill ha för text till bilden.

Adressen till hemsidan är http://hem.bredband.net/bjornsg/SV_1000/Startsida.html
 

Ozze

r00kie
Gick med
21 May 2007
Ort
Lund
Hoj
Suzuki SV1000S
Fin sida BJN, verkar pigg din hoj!

Är sugen på att ändra lite på min nu inför sommaren..

Om jag har förstått det rätt ligger där någon slags begränsning på dom första växlarna?

Om man köper en GI Pro med TRE-funktion, tar den då bort dom, samt att du får en växel indikator?

Är fortfarande på jakt efter en helkåpa, tips är väldigt välkomna!

Hur mkt effekt finns där att vinna genom helsystem, med PC3 mappat osv?

Mvh Oskar

Solocuts, vart hittar jag billigast?
Gillar den du har BJN, vart har du köpt den? Kom den lackad?
 
Last edited:

Roedluvan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
Suzuki SV1000S 2003
Hej!
Jag har "kollat runt lite" när det gäller förändring av styrgeometrin för framgafflar generellt (mest R-cyklar) och man kan säga att rekommendationen ligger mellan 3-10 mm (uppsläppta gaffelben) om man vill förändra cykelns "vägegenskaper".
Jag gissar att du behöver släppa upp gaffelbenen ca. 25 mm för att kunna montera "cliponet" på ovansidan. Min amatörmässiga bedömning blir att cykeln kommer att få lite väl extrema vägegenskaper, lätt att "tippa" in vid sväng, högre tryck/belastning på framhjulet, instabil fram i högre farter och vid inbromsning.
Du kan ju prova temporärt och se om det hjälper mot dina domningar för det finns ju högre cliponstyren att köpa. Tror att längden på ledningar och wirar är tillräckligt för detta. Inte särskilt svårt att genomföra, se bara till så att du flyttar de båda gaffelbenen lika mycket.

Hej!

Ska prova och se vad som händer. Dock tror jag redan att jag har pajjat styrgeometrin genom att jag har sänkt den 30mm bak och släppt upp dämparna fram 12mm(totalt 17mm över styrkronan).
Tycker jag ska komma närmare orginal om jag släpper upp dämparna ännu mer fram, bästa vore väl att släppa upp dom 30mm? Då har jag sänkt den 30mm bak och 30 fram = orginal fast sänkt?

Eller tänker jag helt galet?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Fin sida BJN, verkar pigg din hoj!

Är sugen på att ändra lite på min nu inför sommaren..

Om jag har förstått det rätt ligger där någon slags begränsning på dom första växlarna?

Om man köper en GI Pro med TRE-funktion, tar den då bort dom, samt att du får en växel indikator?

Är fortfarande på jakt efter en helkåpa, tips är väldigt välkomna!

Hur mkt effekt finns där att vinna genom helsystem, med PC3 mappat osv?

Mvh Oskar

Solocuts, vart hittar jag billigast?
Gillar den du har BJN, vart har du köpt den? Kom den lackad?

Tändningen retarderas något på de lägre växlarna och TRE-moden lurar ECU att 5:an eller 6:an ligger i. Ja GIPRO har den funktionen. Den TRE-mod som man får med GIPRO kopplar dessutom ur funktionen i neutralläge. Vilket ska vara bra för att hojen ska vara lättstartad.
OBS! Detta ger ingen effektökning som du kommer att märka. Däremot kanske ett bättre svar på gasen.

Suzuki orignal underkåpor och solocuts finns hos suzukihandlare. På Suzukis svenska sajt hittar jag inga tllbehör till äldre hojar men det kanske finns. I England däremot
http://www.suzuki-gb.co.uk/accessor...ge]=on_sv&search[model]=1000&search[keyword]=

Solocutsen kan nog löna sig att ta från England. Bara 48 pund och frakten borde inte bli så dyr. Vill minnas att den kostar 1625 kr här.

Du borde få minst 5 hk men klart under 10 hk är min gissning efter att ha studerat ett stort antal effektdiagram. Sen ger olika system lite olika kurvor. De som mynnar i en dämpare tenderar att ge sitt bästa på topp medan de som mynnar i två pipor ger sitt bästa i mellanregistret. Fast nu talar jag inte av egen erfarenhet utan drar slutsatser med hjälp av data jag samlat in.

Hej!

Ska prova och se vad som händer. Dock tror jag redan att jag har pajjat styrgeometrin genom att jag har sänkt den 30mm bak och släppt upp dämparna fram 12mm(totalt 17mm över styrkronan).
Tycker jag ska komma närmare orginal om jag släpper upp dämparna ännu mer fram, bästa vore väl att släppa upp dom 30mm? Då har jag sänkt den 30mm bak och 30 fram = orginal fast sänkt?

Eller tänker jag helt galet?

I den tråden jag läste på SVportal så var det just så de gjorde. Sänkte både fram och bak så det är nog rätt tanke. Om det sedan blir bra har jag ingen aning om och läste inte heller klart tråden.
 
Last edited:

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Hej!

Ska prova och se vad som händer. Dock tror jag redan att jag har pajjat styrgeometrin genom att jag har sänkt den 30mm bak och släppt upp dämparna fram 12mm(totalt 17mm över styrkronan).
Tycker jag ska komma närmare orginal om jag släpper upp dämparna ännu mer fram, bästa vore väl att släppa upp dom 30mm? Då har jag sänkt den 30mm bak och 30 fram = orginal fast sänkt?

Eller tänker jag helt galet?

Om du sänker lika mycket bak som fram så borde ju "balansen" vara tillbaks som du säger.
Lite osäker på vad som egentligen händer mer. Om du sänkt 30 mm bak så borde ju svingens läge i det närmaste vara horisontell, vill inte cykeln "sätta sig" när du accar hårt?
Jag har för dåliga kunskaper för att uttala mig. Annars är det nog bara att prova och öka hastigehet och manövrar succesivt för att känna hur cykeln uppträder.
En sak som jag kom att tänka på...om du släpper upp gaffelbenen ännu mer, så kolla så att inte framskärm/hjul tar i när du komprimerar gaffeln max.
(Hoppar själv på kryckor annars hade det varit lätt för mig att kolla.)
 

Lifeabuser

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Bandit 600 -95 (SÅLD) letar garage för caféracer-projekt
Gillar din hemsida BJN. DOck funkade varken film eller ljud för mig då quicktime inte var installerat :p

Däremot fungerar min nyinköpa röda SV1000S kanonbra! 110 mil igår! :D Göteborg - Jönköping - Linköping (skulle hämta lite kläder jag hade liggandes) - Sthlm - Örnsköldsvik!
Trots sadelskavsmärta i arslet och lite ont i nacken efter hjälmen måste jag säga att det är en kanonhoj jag investerat. Kommer bilder när (fotointresserade) syrran skickat dem..

:D:D:D
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Jag har jobbat med datorer i 35 år och gjort det mesta med dem men nu först har jag gjort min första hemsida. Givetvis tillägnad min SV 1000. Att jag dröjt med hemsida förstås lätt av alla som kommer att titta in. Det är liksom inte min grej.:) Det som ändå kan motivera ett besök är

1. Jag jobbar med Mac och har bara kollat på min egen PC som har QuickTime installerat. Där funkar allt bra. Vill du hjälpa mig att kolla på din PC?

2. Jag har monterat en del tillbehör och gjort vissa modifieringar. Det finns bilder och kommentarer. Både anledning för den som är ny och vill ha info och den som vill käfta emot.

3. Kolla om du vill vara med? Jag skulle gärna vilja ha bilder på era hojar för att skapa mer bildgallerier. Vill du vara med så maila i så fall bilden till bjorn.stromberg00@bredband.net och skriv vad du vill ha för text till bilden.

Adressen till hemsidan är http://hem.bredband.net/bjornsg/SV_1000/Startsida.html

mycket snygg sida du fått till :tummenupp
bakhjulskörningen får du träna vidare på dock :tungan , inte vet jag du kanske är kung fast du inte visade det på filmerna, annars ett tips; i med 2:an och ryck till i 50-60km/h så ska du se att det blir mer hanterbart än att försöka på ettan :)

vill du ha mer pulver så bygg om avgassystemet
min senaste config med separata 2tums rör utan ihopkoppling blev faktiskt märkbar skillnad med,
klart bättre fjong (dock bonnmappat av mig själv så jag gissar att det finns mer att hämta i en bänk)
orginal hade min måttliga 106Hk/91Nm och sedan dess har jag tyvärr aldrig kollat i bänk

Roghart Engineering fick ut 111,5hk/94,27Nm på en 06:a kolla denna länk för närmare info om hur det gick till
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
mycket snygg sida du fått till :tummenupp
bakhjulskörningen får du träna vidare på dock :tungan , inte vet jag du kanske är kung fast du inte visade det på filmerna, annars ett tips; i med 2:an och ryck till i 50-60km/h så ska du se att det blir mer hanterbart än att försöka på ettan :)
l

Nja, jag är ingen fena på bakhjulsåka och det har jag sagt tidigare. Lite bättre än på filmen dock. :)

Så här gick det till. En morgon efter en fest var jag rejält bakis. Ville gärna köra hoj men insåg att det inte är lämpligt. Fick för mig att jag ville spela in ljudet från SVn. Enda jag hade var filmkameran. Riggade den på bakgatan utanför garaget. Så hände det att varje gång jag gav gas så lyfte framhjulet. I det tillståndet jag var kändes det jättehögt och som hojen skulle slå runt. Så jag slog av gasen direkt. Tyckte sen att det var kul att visa att hojen lyfter framhjulet enbart på ett mjukt gaspåslag. Inte att jag kan köra på bakhjulet för det kan jag inte.

Väldigt intressant med avgassystemet. I mina helt flummiga ovetenskapliga tankar så har jag tänkt att det bästa man kan få ut utav SVn utan att röra i motorn vore ett Pipercross (eller annat filter där man tar av ovandelen på luftburken) och använda hela insidan av tanken som luftburk samt två separata rör för avgas. Inte just 2 tum men i a f separata rör. Det kanske stämmer med rören då. Nu kan inte jag svetsa så jag har funderat på att prova med avgasslang och lite detaljer för sammankoppling. Skulle det kunna funka tror du? Med lite slang alltså.
 
Last edited:

Ozze

r00kie
Gick med
21 May 2007
Ort
Lund
Hoj
Suzuki SV1000S
Surfade runt lite bland annonserna här på sh, hittade denna svarta SV1000.

Om vi säger så här, jag har GÄRNA den effektökningen på min hoj.
Kan det stämma att dom modsen ger så mkt?

http://sporthoj.se/annonser/?id=28546

• Avgassystem (3/4) 2-1 Yoshimura
• Växelind och Timing Retd från GI-Pro
• Luftrenaren modifierad och K&N filter
• Power Commander III USB och mappad


13 Nm mer vrid och 12 hk mer effekt vid 6500 rpm än i original. Ökningarna är över 16%. Vridmomentkurvans har flyttats neråt i varvtalsområdet ca 2000 rpm Man behöver inte längre ”tokvarva” motorn för att den ska skjuta på...
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Surfade runt lite bland annonserna här på sh, hittade denna svarta SV1000.

Om vi säger så här, jag har GÄRNA den effektökningen på min hoj.
Kan det stämma att dom modsen ger så mkt?

http://sporthoj.se/annonser/?id=28546

• Avgassystem (3/4) 2-1 Yoshimura
• Växelind och Timing Retd från GI-Pro
• Luftrenaren modifierad och K&N filter
• Power Commander III USB och mappad


13 Nm mer vrid och 12 hk mer effekt vid 6500 rpm än i original. Ökningarna är över 16%. Vridmomentkurvans har flyttats neråt i varvtalsområdet ca 2000 rpm Man behöver inte längre ”tokvarva” motorn för att den ska skjuta på...

Det är säkert möjligt men det är inte så väldigt intressant tycker jag vad ökningarna är vid ett enstaka varvtal. Det som är betydligt intressantare är hur kurvorna ser ut. Hojen du syftar på är med stor sannolikhet den som beskrivits i projekt Suzzie. I så fall ser kurvorna ut så här! Du ser tydligt den svacka som finns vid 6500 innan modifiering. I övrigt bedöm kurvorna själv!
 

Bifogat

  • Bild 2.jpg
    Bild 2.jpg
    67 KB · Visningar: 68

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Det är säkert möjligt men det är inte så väldigt intressant tycker jag vad ökningarna är vid ett enstaka varvtal. Det som är betydligt intressantare är hur kurvorna ser ut. Hojen du syftar på är med stor sannolikhet den som beskrivits i projekt Suzzie. I så fall ser kurvorna ut så här! Du ser tydligt den svacka som finns vid 6500 innan modifiering. I övrigt bedöm kurvorna själv!

tycker inte att du ska förstöra din fina hoj med avgasslangar du måste väl ha någon som kan svetsa lite i närheten, hemmameckare och mindre verkstäder brukar gå att muta med kaffebröd för att få hjälp med sånna småjobb:tungan

ang. storleken, det är 1 3/4" orginal så 2" passar fint för lite extra flöde:banana
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
tycker inte att du ska förstöra din fina hoj med avgasslangar du måste väl ha någon som kan svetsa lite i närheten, hemmameckare och mindre verkstäder brukar gå att muta med kaffebröd för att få hjälp med sånna småjobb:tungan

ang. storleken, det är 1 3/4" orginal så 2" passar fint för lite extra flöde:banana

Fast syns slangarna då? Jag tänkte mig bara några bitar under så att man kan köra två separata avgaskanaler. Annars är nog problemet med svetsning löst. Jag frågade för bara en halvtimme sedan en kille som jag vet är en mycket duktig mekaniker vad han trodde om slangar. Han tyckte att det väl var OK men han hade skaffat en ny TIG-svets som han gärna ville prova lite så han erbjöd sig att svetsa. :) Han tyckte att jag kunde skaffa lite rostfri slang (heter det slang förresten) och göra en mall så skulle han svetsa ihop något liknande sen.

Har du möjligen någon bild på ditt arrangemang?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hallå alla.
Ska byta däcken både fram och bak på min sv 1000s.
Någon som kan rekomendera några bra däck?

Scrollade ner nu och såg att du inte fått något svar på en vettig fråga. Ursäkta!

Jag kör med Michelin Pilot Road 2 och är väldigt nöjd. Körde med samma på min förra hoj. De har fått bra betyg i många test. Det jag eventuellt byter till nästa gång då jag kommer att byta både bak och fram är Metzeler Roadtech Z6.

Båda dessa däck ska ge bra fäste i både vått och torrt samt förhållandevis många mil. Där är vi lite olika när det gäller antalet mil. Jag känner dom som kör 1500 mil. Jag själv brukar få ut 600-800 men det är väl Plastraket som har rekordet i låga mil med under 400. :yoparty
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Fast syns slangarna då? Jag tänkte mig bara några bitar under så att man kan köra två separata avgaskanaler. Annars är nog problemet med svetsning löst. Jag frågade för bara en halvtimme sedan en kille som jag vet är en mycket duktig mekaniker vad han trodde om slangar. Han tyckte att det väl var OK men han hade skaffat en ny TIG-svets som han gärna ville prova lite så han erbjöd sig att svetsa. :) Han tyckte att jag kunde skaffa lite rostfri slang (heter det slang förresten) och göra en mall så skulle han svetsa ihop något liknande sen.

Har du möjligen någon bild på ditt arrangemang?

bättre upp, en lite speedad fredagskvällsfilm:D

glöm slangar, det kommer inte funka
du behöver stabilitet i systemet annars blir det en massa extra upphängningsanordningar för att ljuddämparna inte ska fladdra runt i fartvinden:tummenupp köp rörkrökar på mekonomen och svetsa ihop det.


[YOUTUBE-ID]dwtQL9YUFhA[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top