SV 1000-tråden

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Trioval med dubbla utblås i Titan? Är det en begåvad gissning?:confused:

Kan stämma med paketets storlek om som du skrev, nämnt tidigare.

Ding!

Bättre begagnad sådan från landet med många tedrickare, dock ursprungligen tillverkad för att passa en GSX-R 1000 K5-6 så det blir ingen montering innan en kompis med mekanisk verkstad i familjen har gjort sitt med TIG...
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ding!

Bättre begagnad sådan från landet med många tedrickare, dock ursprungligen tillverkad för att passa en GSX-R 1000 K5-6 så det blir ingen montering innan en kompis med mekanisk verkstad i familjen har gjort sitt med TIG...

Tack!
'
Nu kan jag gå och lägga mig!:):squid
 

Lifeabuser

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Bandit 600 -95 (SÅLD) letar garage för caféracer-projekt
Låter lite mystiskt det där...
Måste säga att min cykel är så gott som fri från vibrationer oavsett varv på motorn eller hastighet, är förvisso en N-modell men har svårt att tro att en S skall vibrera mera.
Försök att känna om vibrationerna ökar/minskar med varvtalet eller hastigheten (motor eller chassi) fast det är nog inte riktigt så enkelt.

- Efterdra bultar på chassi och motorinfärstningar, någonting kan ju ha vibrerat loss, känn efter så att allt verkar sitta fast.
- Däck, slitna eller skada som gjort att du fått obalans.

Angående "rökutvecklingen", vilken färg har den, vit-->vatten, blå-->olja, tror mer på att det är kondens i rör och ljuddämpare som ger lite rök vid kallstart. Att det sedan tycks röka lite mer ur den ena pipan tror jag mer har med hur rördragningen på cykeln är gjord.
- Kolla hur tändstiften ser ut, färgen på isolatorfoten talar om hur motorn går och mår.
- Ingen FI kod på displayen som larmar för fel?

Några saker att kolla, men det låter knepigt med så få mil på mätaren, är ju knappt inkörd :).


Det är grå rök, så jag antog att det var kondens redan innan. Kollade dessutom i röret när jag var ute tidigare idag och det var lite fuktigt. Det ryker aldrig ur det vänstra och den högra röken försvinner iom varm motor.
Så det är nog inget problem.

Ingen felkod, förutom den gula lampan som lyser så fort hon är törstig :tummenupp

Ska känna efter mer på bultar och ut på en "felsökningstur". Är nog inget. Bara jag som är ovan med twin.
 

Mackan75

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Oslo
Hoj
SV1000 s -07
Nej, det börjar bli dags att byta bakdäck...
Har kört snart 700 mil på mitt Michelin Pilot Sport. Det är ju ett bra däck på torrt väglag i allafall. Funkar bra i vått också men har ej "testat" dess kapasitet för fullt där.
Mitt Pilot Sport framdäck ser väldigt bra ut och lever ett bra tag till.
Vad kör ni era SV1000 på och vad är ni nöjda med? Kan man ha olika märken fram/bak?
Jag kör mest slingrande landsvägar;o)
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Nej, det börjar bli dags att byta bakdäck...
Har kört snart 700 mil på mitt Michelin Pilot Sport. Det är ju ett bra däck på torrt väglag i allafall. Funkar bra i vått också men har ej "testat" dess kapasitet för fullt där.
Mitt Pilot Sport framdäck ser väldigt bra ut och lever ett bra tag till.
Vad kör ni era SV1000 på och vad är ni nöjda med? Kan man ha olika märken fram/bak?
Jag kör mest slingrande landsvägar;o)

"Experterna" brukar säga att man inte skall blanda fabrikat då profilen/skuldran på däcken kan skilja och att du på så sätt inte får maximalt med gummi mot asfalten vid nedlägg, hur mycket som man sedan märker av detta vid gatåka kan säkert diskuteras...

Skulle hellre säga att man skall ha däck fram och bak som uppför sig lika vid blött underlag och låga temperaturer, tror att det är viktigare.

Sedan beror det ju på vad du vill ha ut av däcket, mycket mil eller mycket grepp.

Pilot Sport är väl en lite "udda fågel" om jag har förstått det hela rätt, någonstans i gråzonen mellan touring och racer, kan ha fel där.

Har själv Pilot Power och tycker att det funkar, lite mer grepp lite mindre mil.

Däck har diskuterats tidigare i tråden, bara att scrolla och leta.
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
hejsan.
jag och min kollega har en fråga till sv 1000 folket.
hur fort har ni kört med era sv 1000 maskiner,går det att komma över 250 km/t
vi kommer inte att köra så fort med våra maskiner utan är mest bara nyfikna hur fort ni har rastat era maskiner.....:yoparty
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nej, det börjar bli dags att byta bakdäck...
Har kört snart 700 mil på mitt Michelin Pilot Sport. Det är ju ett bra däck på torrt väglag i allafall. Funkar bra i vått också men har ej "testat" dess kapasitet för fullt där.
Mitt Pilot Sport framdäck ser väldigt bra ut och lever ett bra tag till.
Vad kör ni era SV1000 på och vad är ni nöjda med? Kan man ha olika märken fram/bak?
Jag kör mest slingrande landsvägar;o)

Sören (SOKA) har nog redan sagt det mesta och klokare än de flesta. När jag läser det han skriver tänker jag ofta "vaffö kom ja inte på det själv?"

Fast jag ska ge några egna kommentarer.

Jag hade också Pilot sport och var nöjd med det fast jag tyckte att profilen var förstörd redan när jag köpte hojen då den gått 400 mil. Fast det uppförde sig bra hela tiden och jag tyckte att det hade bra grepp. Helt slut och olagligt vid 600 mil.

När jag skulle byta kollade jag en del tester, frågade här och fick snabbt fram att valet står mellan ett Pilot Road 2 och ett Metzeler Roadtech z6 (tror jag det heter).

Jag rådfrågade min däckhandlare som kör sporthoj och verkligen smiskar sina däck hårt. Han säljer både Metzeler och Michelin och tycker båda gör bra däck men tyckte att de var för olika för att inte ha samma bak och fram. Eftersom mitt Pilot sport fram har mycket kvar ville jag inte byta det och då fanns bara Michelin kvar. Han tyckte absolut inte att jag skulle köpa Sport igen. Han tycker att det är det sämsta däcket Michelin gjort på senare år. Han rekommenderade Road 2. Det har (enligt honom) bättre grepp (det borde det inte ha), det har bättre slitstyrka och framförallt så förstörs inte profilen på däcket om man kör en hel del motorväg. Utan att luta alltså.

Han anser att förstörd profil på däcken är det värsta däckslitaget då däcket kan bli helt kass vid kurvtagning trots att det finns mycket mönster kvar. Det har jag själv upplevt så jag är benägen att hålla med.

Jag har nu kört ca 100 mil och är mycket nöjd men kan inte säga att jag frestat det så hårt. Jag körde dock samma däck på min XJR 1300 förra sommaren och det fick allt bekänna färg och gjorde det med den äran. Jag har aldrig känt ett bättre däck.

Slitaget vet jag inget om ännu och inte heller våtgreppet. Våt asfalt är för mig lika med försiktig körning.

Våtgrepp ( och i kyligt väder) har däremot tidskriften TWO wheels only testat.
De korade Dunlop Sportmax Roadsmart till segrare med Michelin Pilot Power 2 som tvåa.

hejsan.
jag och min kollega har en fråga till sv 1000 folket.
hur fort har ni kört med era sv 1000 maskiner,går det att komma över 250 km/t
vi kommer inte att köra så fort med våra maskiner utan är mest bara nyfikna hur fort ni har rastat era maskiner.....:yoparty

Trodde inte att jag körde så fort. Satt väl och sov och tänkte på annat. :)
Min speedohealer har dock en extra funktion förutom att det går att korrigerar hastighetsmätarens visning. Den visar med en knapptryckning högsta farten sedan förra nollställningen. När jag tryckte häromsistens så visade den 228 km/h och det är nog så fort min hoj kan gå med den drevningen. Fast jag har som sagt inget minne av att jag skulle ha kört så fort så den kanske inte är helt tillförlitlig.:confused:

Annars är det många som vittnat om 265 km/h i mätarfart. Dra av ca 5,5 % för mätarens felvisning från det så hamnar du på 250 km/h som nog är SVns toppfart. Jag ligger helst minst 100 km/ h under det.
 
Last edited:

Ozze

r00kie
Gick med
21 May 2007
Ort
Lund
Hoj
Suzuki SV1000S
hejsan.
jag och min kollega har en fråga till sv 1000 folket.
hur fort har ni kört med era sv 1000 maskiner,går det att komma över 250 km/t
vi kommer inte att köra så fort med våra maskiner utan är mest bara nyfikna hur fort ni har rastat era maskiner.....:yoparty

Har blivit ett par turer över till Danmark, burkar dra på fullt i tunneln där, tror den brukar orka upp till 277-278 på mätaren.
"På vanlig väg" kommer jag inte ihåg riktigt men en bit över 270 har nog hänt ett par ggr. :rolleyes:

Vad det innebär i riktiga km/h vet jag inte, men den drar ifrån brorsans M5 som stannar vid 250km/h. (275km/h på hans mätare)
 
Last edited:

Lifeabuser

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Bandit 600 -95 (SÅLD) letar garage för caféracer-projekt
Har blivit ett par turer över till Danmark, burkar dra på fullt i tunneln där, tror den brukar orka upp till 277-278 på mätaren.
"På vanlig väg" kommer jag inte ihåg riktigt men en bit över 270 har nog hänt ett par ggr. :rolleyes:

Vad det innebär i riktiga km/h vet jag inte, men den drar ifrån brorsans M5 som stannar vid 250km/h. (275km/h på hans mätare)

Har inte rastat min så hårt, men fick läge på en fet raka här tillsammans med några polare och jag gav mig när den tickade över till 250km/h. Tror dessutom att mätaren är väldigt precis. Inte lika fel som alla analoga visare är.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Har inte rastat min så hårt, men fick läge på en fet raka här tillsammans med några polare och jag gav mig när den tickade över till 250km/h. Tror dessutom att mätaren är väldigt precis. Inte lika fel som alla analoga visare är.

Ja, mätaren är nog precis i den meningen att den visar samma värde för en viss fart i många olika mätningar. Den är däremot inte noggrann i den meningen att den visar rätt värde. Det beror nu inte på mätarens förmåga utan att fabrikanterna ställer dem att visa ca 5% för mycket
 

DannE R

Twin Frällst
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Linköping
Hoj
SV1000N -04
Halloj SV bröder :banana
Har precis idag vart o inhandlat en SV1000N -04 och är extremt nöjd.
Har tröttnat på R hoj och ville få ner farten lite på rakorna :) nu finn d ingen kåpa o krypa ner bakom o kryssa i 220-230kmh.:tummenupp

Har ett par Leo Vince titan burkar på utan insatser så klart ljudet e ju så hårt:yoparty

Nu till min fråga vet ni något bra ställe där man kan handla tailraiser???
Finns på s-racing men vet inte om jag e snål men 800:- för 2st stål plattor e saftigt tycker jag.

Sedan undrar jag om någon hittat några lägre styrinfästningar att köpa.
Vill få en lite mer aktiv körställning.
Efter o åkt r hoj känns d som jag ska ramla av när man vir på rullen:D
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Här kommer senaste modifikationen, ni får gissa vad det är:) de som kan sin SV1000 vet nog.
Denna fix har som mål att dels bättra på gasresponsen samt ge bättre vrid på låg/mellan och ett par hästar på topp. (allt enligt de bänkningar som jag studerat från andra som gjort detta)
Komplettering kommer med hemmagjorda powerwings och ev 2-stegs trattar framöver men då blir det nya bilder:tummenupp
 

Bifogat

  • stv_mod.jpg
    stv_mod.jpg
    131.4 KB · Visningar: 80

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Halloj SV bröder :banana

Nu till min fråga vet ni något bra ställe där man kan handla tailraiser???
Finns på s-racing men vet inte om jag e snål men 800:- för 2st stål plattor e saftigt tycker jag.

Sedan undrar jag om någon hittat några lägre styrinfästningar att köpa.
Vill få en lite mer aktiv körställning.
Efter o åkt r hoj känns d som jag ska ramla av när man vir på rullen:D

Grattis!

Skulle det inte kunna vara en lösning att släppa upp gaffelbenen i kronorna och montera ett clip-on högst upp? Du får väl typ samma styrgeometri som med Tailraisers. Bara inte lika hög hoj. Och det styret borde väl passa dig som kommer från den sidan.:)

:D hehe mja, det är sekudärspjällen som fått sig en omgång av pelarborren

Den varianten har jag inte sett. Däremot en del snack om att ta bort dem helt. Vinsten skulle då vara lite plus på höga varv och lite minus i mellanregistret. Det här är ju någonting däremellan så det ska bli intressant att höra hur det blir.

Har du provat något med accpumpen?
 
Last edited:

DonTino

FFF- Full Fart Framåt
Gick med
7 Mar 2003
Ort
I ett hus?????
Hoj
Såld, MC-time-out???
Här kommer senaste modifikationen, ni får gissa vad det är:) de som kan sin SV1000 vet nog.
Denna fix har som mål att dels bättra på gasresponsen samt ge bättre vrid på låg/mellan och ett par hästar på topp. (allt enligt de bänkningar som jag studerat från andra som gjort detta)
Komplettering kommer med hemmagjorda powerwings och ev 2-stegs trattar framöver men då blir det nya bilder:tummenupp

Hur mycket demonterade Du av motor inför borrningen? Om spjällen satt kvar, hur gjorde Du för att undvika borrspånor ramla in i motor?
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Hur mycket demonterade Du av motor inför borrningen? Om spjällen satt kvar, hur gjorde Du för att undvika borrspånor ramla in i motor?

jag plockade förstås ur spjällskivornainnan borrning, det är inget svårt, bara av med toppen på luftburken och sedan 2 små skruvar på varje spjällskiva (magnetmejsel rekommenderas)
vad gör modifieringen då? jo den ska lugna ner turbulensen runt spjällen och därmed ökar gashastigheten på luften, man simulerar samma sak som ytan på en golfboll och så ger hålen mer luft vid små trottelöppningar och detta snabbar upp gasresponsen.
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Halloj SV bröder :banana
Har precis idag vart o inhandlat en SV1000N -04 och är extremt nöjd.
Har tröttnat på R hoj och ville få ner farten lite på rakorna :) nu finn d ingen kåpa o krypa ner bakom o kryssa i 220-230kmh.:tummenupp

Har ett par Leo Vince titan burkar på utan insatser så klart ljudet e ju så hårt:yoparty

Nu till min fråga vet ni något bra ställe där man kan handla tailraiser???
Finns på s-racing men vet inte om jag e snål men 800:- för 2st stål plattor e saftigt tycker jag.

Sedan undrar jag om någon hittat några lägre styrinfästningar att köpa.
Vill få en lite mer aktiv körställning.
Efter o åkt r hoj känns d som jag ska ramla av när man vir på rullen:D

Hej och välkommen :tummenupp!

Har sett tailraisers för runt 65 euro så med lite frakt o dyl. så hamnar det på ca. 800:-, support your local dealer...

Har bara funnit infästningar som ger högre pos. av styret, får nog i så fall köpa ett lägre styre.

jag plockade förstås ur spjällskivornainnan borrning, det är inget svårt, bara av med toppen på luftburken och sedan 2 små skruvar på varje spjällskiva (magnetmejsel rekommenderas)
vad gör modifieringen då? jo den ska lugna ner turbulensen runt spjällen och därmed ökar gashastigheten på luften, man simulerar samma sak som ytan på en golfboll och så ger hålen mer luft vid små trottelöppningar och detta snabbar upp gasresponsen.

Det här ser lovande ut!
Har du redan justerat in potentiometern som styr sekundärspjällen enligt dem värden som TLR-man anger?
 
Last edited:

Ozze

r00kie
Gick med
21 May 2007
Ort
Lund
Hoj
Suzuki SV1000S
Nu börjar det bli färdigt! :banana

Alla kåpor blev målade i helgen!
Sen har jag en 3-4 paket på väg ifrån England!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top