SV 1000-tråden

Roedluvan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
Suzuki SV1000S 2003
Om du sänker lika mycket bak som fram så borde ju "balansen" vara tillbaks som du säger.
Lite osäker på vad som egentligen händer mer. Om du sänkt 30 mm bak så borde ju svingens läge i det närmaste vara horisontell, vill inte cykeln "sätta sig" när du accar hårt?
Jag har för dåliga kunskaper för att uttala mig. Annars är det nog bara att prova och öka hastigehet och manövrar succesivt för att känna hur cykeln uppträder.
En sak som jag kom att tänka på...om du släpper upp gaffelbenen ännu mer, så kolla så att inte framskärm/hjul tar i när du komprimerar gaffeln max.
(Hoppar själv på kryckor annars hade det varit lätt för mig att kolla.)

Nu har jag flyttat clip-onen ovanför styrkronan, gas-vajrarna räkte precis(blev tvungna att dra om dom till höger sida istället för vänster sida om ?styrhuvudet?) I övrigt var det ganska enkelt.
Trodde framskärmen skulle slå i kåpan men har då inte lyckats med handkraft att slå ihop, får se vid hård inbromsning.
Provkörning i morgon.
http://hem.passagen.se/reformo/sv1000s/clipon.jpg
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hej. Nu har jag fixat lite bilder på bågen.
Kolla mitt garage.

http://sporthoj.com/garage/?GlowMax

Snyggt! Bilder på SV 1000 får man aldrig nog av och din hoj är jättefin.

bättre upp, en lite speedad fredagskvällsfilm:D

glöm slangar, det kommer inte funka
du behöver stabilitet i systemet annars blir det en massa extra upphängningsanordningar för att ljuddämparna inte ska fladdra runt i fartvinden:tummenupp köp rörkrökar på mekonomen och svetsa ihop det.


[YOUTUBE-ID]dwtQL9YUFhA[/YOUTUBE-ID]

Härlig film! :D

Vi får se, kanske drar dubbla slangar och låter dem vobbla i fartvinden eller så låter jag kompisen svetsa. Fast inte nu. Nu ska jag bara kööööra. Den går så gott och låter så gott fast sedan mappningen i bänk lyfter den inte framhjulet vid varje gaspådrag som den gjorde innan. Lite synd. Får väl skaffa en bärbar PC och börja att mappa tillbaka det nedre registret.
 
Last edited:

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Härlig film! :D

Vi får se, kanske drar dubbla slangar och låter dem vobbla i fartvinden eller så låter jag kompisen svetsa. Fast inte nu. Nu ska jag bara kööööra. Den går så gott och låter så gott fast sedan mappningen i bänk lyfter den inte framhjulet vid varje gaspådrag som den gjorde innan. Lite synd. Får väl skaffa en bärbar PC och börja att mappa tillbaka det nedre registret.

prova att ladda ner Powercommanders accelerations pump, som är gratis, sen kan du labba lite med den för att få rappare gasrespons
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Nu har jag flyttat clip-onen ovanför styrkronan, gas-vajrarna räkte precis(blev tvungna att dra om dom till höger sida istället för vänster sida om ?styrhuvudet?) I övrigt var det ganska enkelt.
Trodde framskärmen skulle slå i kåpan men har då inte lyckats med handkraft att slå ihop, får se vid hård inbromsning.
Provkörning i morgon.

OK :tummenupp, du får återkomma med "rapport" på hur cykeln uppför sig.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
prova att ladda ner Powercommanders accelerations pump, som är gratis, sen kan du labba lite med den för att få rappare gasrespons

Jaha, en gratis accpump. Å så pratar de om att världen är ond. Jag måste nog hålla med Allan Svensson världen är inte helt ond och då har jag ändå inte läst boken av Björn Borg.
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
tjenare.
anders heter jag och har en sv 1000 s 07 på gång om jag får klartecken från mc-bilsport någon gång.
kommer nog att joina eran fina tråd om jag är välkommen.
är förutom kollega med holeshot 666.
ha det bra så länge....
 

Roedluvan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
Suzuki SV1000S 2003
OK :tummenupp, du får återkomma med "rapport" på hur cykeln uppför sig.

Hej!

Nu har jag provkört.
Blev betydligt bättre, mycke mindre domningar och en betydligt mer upprätt körställning.
Blev bättre i kurvor, förr hade den lust att "falla" in i kurvan av sig själv, man fick hålla emot för att inte skära för mycke.
Summa sumarum är jag riktigt nöjd, speciellt då det kostade 0:- och ca 60-90i garaget.
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Hej!

Nu har jag provkört.
Blev betydligt bättre, mycke mindre domningar och en betydligt mer upprätt körställning.
Blev bättre i kurvor, förr hade den lust att "falla" in i kurvan av sig själv, man fick hålla emot för att inte skära för mycke.
Summa sumarum är jag riktigt nöjd, speciellt då det kostade 0:- och ca 60-90i garaget.

Kanon, bättre körställning och bra känsla i cykeln, då är det bara att montera på packväskorna och ge sig av på semestertrippen!
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
tjenare.
anders heter jag och har en sv 1000 s 07 på gång om jag får klartecken från mc-bilsport någon gång.
kommer nog att joina eran fina tråd om jag är välkommen.
är förutom kollega med holeshot 666.
ha det bra så länge....

Hej Anders!
Tråkigt att du fått cykeln stulen (tolkar det så).
Även om man inte gasar en SV 1000 är man välkommen, fast det underlättar ju :D!
 

Ozze

r00kie
Gick med
21 May 2007
Ort
Lund
Hoj
Suzuki SV1000S
Hej Allihopa :)

Plockade ner tank och kåpor för att lämnas iväg på lack nu i veckan, hade fått en liten bula i tanken och en skada på framkåpan(Trevligt att bo i stan....:mad:)

Efter lite betänk så beslutade jag mig för att lacka om allt.
Tänkte fixa lite dekaler, såg att vissa har beställt ifrån chewysstuff, vet inte om där finns någon som passar min Sonic Silver met...

Ni som har köpt, vad har det kostat inkl frakt? Snabb lev?

och brukar inte dekaler sitta under klarlacken, hur blir det när ni tvättar?


Behöver även ett nytt bakdäck, vad kör ni på?
Efter lite snabb undersökning beställde jag ett Michelin PILOT POWER Rear 180/55 ZR17 TL 73W M/C, ifrån däckonline.
Kostade 1630:- Tyckte det verkade rätt vettigt, dessutom gillar jag hur mönstret är skuret.
Låter kanske lite fånigt, men tycker det gör rätt mkt för utseendet..



Jag tror jag lugnar mig med Powercommander, jag har redan slipons, och blir inte riktigt klok på hur mkt jag har att vinna med en PC, och efter att ha surfat runt lite här verkar det enkelt att lösa avgassmällarna med ett par bultar. Någon som har gjort detta får gärna skicka ett PM med beskrivning hur ni gjorde.

Dock vet jag inte om det lönt att beställa ett PAIR kit eller vad det heter ifrån chewys-stuff?

Kan man inte lämna in cykeln på mappning utan att ha en PC? och bara uppdatera den befintliga programvaran?

Tänkte ju även beställa en GI-Pro Växelindikator med TRE funktion men hittade denna på Ebay.

http://cgi.ebay.co.uk/TRE-GSX1400-TL1000-DL1000-SV1000-GSXR-600-1000-HAYABUSA_W0QQitemZ290315979018QQcmdZViewItemQQptZUK_Motorcycle_Parts?hash=item290315979018&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1683|66%3A4|65%3A12|39%3A1|240%3A1308|301%3A1|293%3A1|294%3A200

Features:

*
When the bike is in neutral, our TRE electronically switches to allow a smooth tickover.
*
Timing restriction bypassed so bike accelerates much quicker
*
Bypasses top-speed restriction on GSXR1000 and GSX1300R from 2001 on
*
Plugs straight into bike with no modifications - Easily reversible
*
More torque available, thus improving driveability
*
Smoother part-throttle response
*
No issues with smooth tickover on GSX1400 models
*
Fitting instructions included


Vad är sant vad är bs? :confused:
Ni som har tagit bort eran "tre funktion" Det måste väl vara värt att lägga dom pengarna?

Växelindikatorn är jag inte speciellt intresserad av, utan mest att bli av med begränsningen.

Sen är jag fortfarande på jakt efter helkåpan, den kostade 5800:- tror jag hos Suzuki Sverige, men tänkte se om jag kunde hitta den någon annanstans lite billigare, kanske beg. Har ni något tips så skicka PM!! :banana

Mvh Oskar
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hej Allihopa :)

Efter lite betänk så beslutade jag mig för att lacka om allt.
Tänkte fixa lite dekaler, såg att vissa har beställt ifrån chewysstuff, vet inte om där finns någon som passar min Sonic Silver met...

Ni som har köpt, vad har det kostat inkl frakt? Snabb lev?

och brukar inte dekaler sitta under klarlacken, hur blir det när ni tvättar?

Jag tror jag lugnar mig med Powercommander, jag har redan slipons, och blir inte riktigt klok på hur mkt jag har att vinna med en PC, och efter att ha surfat runt lite här verkar det enkelt att lösa avgassmällarna med ett par bultar. Någon som har gjort detta får gärna skicka ett PM med beskrivning hur ni gjorde.

Dock vet jag inte om det lönt att beställa ett PAIR kit eller vad det heter ifrån chewys-stuff?

Kan man inte lämna in cykeln på mappning utan att ha en PC? och bara uppdatera den befintliga programvaran?

Tänkte ju även beställa en GI-Pro Växelindikator med TRE funktion men hittade denna på Ebay.


Mvh Oskar

Minns inte exakt frakten på dekalerna men det var inte så dyrt och grejerna kom snabbt första gången. Sen beställde jag några lösa R men det tog lite längre tid. Fast det var ju en specialbeställning. :) De finns vad jag vet i guld eller silver. SV är i guld eller silver alltså. Det är klart att dekalerna sitter säkrare under klarlack men jag tycker ändå att de verkar sitta bre. Dock är jag lite försiktig när jag tvättar.

En enda skruv ( jag använde 3/8" men det går säkert lika bra med M10) skruvad direkt ner i plasten löste problemet med avgasknallar helt. Ta av locket till luftburken så ser du hålet bak till höger i den undre delen av luftburken. Det fanns många olika beskrivningar om hur man skulle säkra bulten men jag tyckte att det kändes som att den aldrig skulle lossna så jag brydde mig inte. Lossnade gjorde den inte heller förrän jag själv skruvade loss den. Jag ser inte att du har speciellt mycket att vinna på att ta bort PAIR. Några hekton i viktbesparing. För egen del vet jag att jag kommer att göra service själv och säkert skruva loss de där grejerna många gånger så jag ville helt enkelt ta bort det för att slippa att ha de slangarna i vägen i fortsättningen.

Det går att mappa om original ECU men inte lika finkalibrigt som PC.

Mitt råd, vänta och fundera ett tag till. Det blir klart till det bättre med PC men det är inte himmelsvida skillnader.

När det gäller TRE-moden så funkar den säkert den som du hittat. Men där ska du absolut inte förvänta dig någon form av märkbar effektökning.
 

Lifeabuser

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Bandit 600 -95 (SÅLD) letar garage för caféracer-projekt
Har varit ute några svängar med hojjen nu. Är lite fundersam på om allt är som det ska vara. Den ryker alltid från höger pipa vid kallstarter och det känns som att vibrationerna fortplantar sig mycket mer till höger fotpinne. Vet inte om det är jag som är nojjig, men något är inte helt hundra med den. Känns konstigt då den precis passerat tusenmila-strecket.
 

Ozze

r00kie
Gick med
21 May 2007
Ort
Lund
Hoj
Suzuki SV1000S
Jag tror du är lite nojig :)

Vad menar du med ryker?
Min "ryker" också först ifrån höger pipa när jag startar den, sen efter ett tag ur båda.. Sen ser man väl inte avgaserna direkt..
Jag är absolut ingen expert, men känner igen det där med avgaserna iaf.
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Har varit ute några svängar med hojjen nu. Är lite fundersam på om allt är som det ska vara. Den ryker alltid från höger pipa vid kallstarter och det känns som att vibrationerna fortplantar sig mycket mer till höger fotpinne. Vet inte om det är jag som är nojjig, men något är inte helt hundra med den. Känns konstigt då den precis passerat tusenmila-strecket.

Låter lite mystiskt det där...
Måste säga att min cykel är så gott som fri från vibrationer oavsett varv på motorn eller hastighet, är förvisso en N-modell men har svårt att tro att en S skall vibrera mera.
Försök att känna om vibrationerna ökar/minskar med varvtalet eller hastigheten (motor eller chassi) fast det är nog inte riktigt så enkelt.

- Efterdra bultar på chassi och motorinfärstningar, någonting kan ju ha vibrerat loss, känn efter så att allt verkar sitta fast.
- Däck, slitna eller skada som gjort att du fått obalans.

Angående "rökutvecklingen", vilken färg har den, vit-->vatten, blå-->olja, tror mer på att det är kondens i rör och ljuddämpare som ger lite rök vid kallstart. Att det sedan tycks röka lite mer ur den ena pipan tror jag mer har med hur rördragningen på cykeln är gjord.
- Kolla hur tändstiften ser ut, färgen på isolatorfoten talar om hur motorn går och mår.
- Ingen FI kod på displayen som larmar för fel?

Några saker att kolla, men det låter knepigt med så få mil på mätaren, är ju knappt inkörd :).
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Har varit ute några svängar med hojjen nu. Är lite fundersam på om allt är som det ska vara. Den ryker alltid från höger pipa vid kallstarter och det känns som att vibrationerna fortplantar sig mycket mer till höger fotpinne. Vet inte om det är jag som är nojjig, men något är inte helt hundra med den. Känns konstigt då den precis passerat tusenmila-strecket.

Man ska vara nojjig när det gäller hojen. Det visar äkta kärlek.:)

Annars håller jag med Soka, man får allt vara glad om det ryker ur båda rören nån gång som rördragningen ser ut på en SV.:D Dessutom håller jag med om att efterdra och gärna med momentnyckel och gärna med Loctite eller liknande på kritiska ställen. Jag har fått lära mig det den hårda vägen. Saker har lossnat. Efter många år med radfyror hade jag blivit bortskämd. Fast här verkar i a f Loctite vara en lösning. På gamla engelska twinnar var det enda som hjälpte brickor som man bände upp och låste muttern eller att borra hål i skruvskallen och låsa med tråd.

Troligtvis är det inget allvarligt men var vaksam en tid tills du har kontrollerat. :tummenupp
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Fortsättning följer...

Sluta, avslöja det nu!:gnissla Man kan väl inte bara skicka en bild på en brun pappkartong och gör människor nyfikna så de kan dö.:död

Vad är det, säg nu!!!!!!!!!!!!

Lite drygt två tegelstenar lång. Hmmmmm!

Jag har haft en jobbig dag och en ny jobbig dag väntar imorn. Kom igen nu! var en juste människa jag behöver sömn. Vad är det i lådan?
 
Last edited:

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Sluta, avslöja det nu!:gnissla Man kan väl inte bara skicka en bild på en brun pappkartong och gör människor nyfikna så de kan dö.:död

Vad är det, säg nu!!!!!!!!!!!!

Här bliv det dramatik....:)

Har nog filosoferat om föremålet i fråga tidigare i tråden, det har med avgaseriet att göra och tillverkat i Japan...

Får nog räkna med en vecka innan det blir några riktiga bilder...:huvet
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Här bliv det dramatik....:)

Har nog filosoferat om föremålet i fråga tidigare i tråden, det har med avgaseriet att göra och tillverkat i Japan...

Får nog räkna med en vecka innan det blir några riktiga bilder...:huvet

Trioval med dubbla utblås i Titan? Är det en begåvad gissning?:confused:

Kan stämma med paketets storlek och som du skrev, något du nämnt tidigare.

Ska bli spännande att se på bild och även att höra i form av en mp3 eller så.:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top