SV 1000-tråden

Roedluvan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
Suzuki SV1000S 2003
Kedja

Hej!

När ni sträcker kedjan, hur ser ni att dreven ligger linje.
Prövade gå efter markeringarna på svingen men det började låta och kollade man på ovansidan kedjan in mot det främre drevet så såg det ut som en banan.
Så jag riktade efter ögonmått, kollade när kedjan såg rak ut, inte som en banan och då försvann ljudet/rasslet.
Dock har jag 2 markeringar på vänster sida och 4:a på höger. Känns konstigt.
Någon fler som har det så?

Tack på förhand!
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Hej!

När ni sträcker kedjan, hur ser ni att dreven ligger linje.
Prövade gå efter markeringarna på svingen men det började låta och kollade man på ovansidan kedjan in mot det främre drevet så såg det ut som en banan.
Så jag riktade efter ögonmått, kollade när kedjan såg rak ut, inte som en banan och då försvann ljudet/rasslet.
Dock har jag 2 markeringar på vänster sida och 4:a på höger. Känns konstigt.
Någon fler som har det så?

Tack på förhand!

2 markeringars skillnad låter på tok för mycket i mina öron, men det blir nog snett om man har exakt samma på båda sidor också...

Brukar ställa in kedjan med hojjen på depåstödet, då är det bara att göra den sista finjusteringen genom att se till att kedjan "löper" mitt på bakdrevet, dvs. att drevets tänder hamnar mitt i kedjans länkar med lika mycket spel/glapp åt båda sidor om du förstår vad jag menar. Gör små justeringar och snurra bakhjulet några varv, kontrollera sedan kedjans läge. Kommer inte ihåg hur stor skillnad det är enligt markeringarna på svingen men jag skulle gissa på max en halv markering...japanerna bygger ändå ganska exakt...:)

Sedan finns det ju också lasergreijjor att måtta med som jag som allmänt prylgalen ibland suktat efter men hittills har jag förlitat mig på ögonmåttet och sunt förnuft (om jag nu har något sådant).

Apråpå kedjor etc så tänker jag ta tillfället i akt och skryta på en annan genial uppfinning, Kettenmax -kedjerengörare. Gjorde en extremt grundlig rengöring av kedjan i samband med tvättning/waxning/fotosession0 etc. i torsdags, klart användbar pryl!

Drevet får man ju putsa själv men detta drivpaket är standard och har gått nästan 20000 km och varit i "normalt" skick innan, dvs. svart och geggigt med massor av gammal Castrol och sand överallt...:)

Tänk vad snyggt det skulle bli med guld-länkar eller röda som BJN då man kan hålla rent!
 

Bifogat

  • Kedja 1.jpg
    Kedja 1.jpg
    226.6 KB · Visningar: 90
  • Kedja 2.jpg
    Kedja 2.jpg
    160.9 KB · Visningar: 84
Last edited:

DannE R

Twin Frällst
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Linköping
Hoj
SV1000N -04
OOOJJJ!!! Sån måste jag köpa direkt har trälat som en #"¤%¤% för att få mitt drivpaket rent.
Också orginal 1400mil gegigt o tråkigt vart handlade du den??

Mvh Danne
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
OOOJJJ!!! Sån måste jag köpa direkt har trälat som en #"¤%¤% för att få mitt drivpaket rent.
Också orginal 1400mil gegigt o tråkigt vart handlade du den??

Mvh Danne

De har egen Webshop! :tummenupp

http://www.kettenmax.at/shop/index.php?cat=c1_KETTENMAX-PREMIUM.html&XTCsid=9eb72eb996ad9ee5f2230a4c03659a03

Finns lite olika versioner av den, jag köpte Premium-modellen med alla tillbehör. Titta på deras videosnuttar så ser du funktionen!

EDIT:

Den där videon ÄR lite missvisande, ser väl lätt och smidigt ut. Han gör ju som man ska men han rengör ju en ny kedja...:) En normalsmutsig kedja är liiiiite slabbigare att ordna till, han blir ju inte ens svart om fingrarna...:D Sedan tycker jag att det är enklare att smörja på traditionellt vis, man behöver ju inte fetta in hela kedjan, smörjan behövs ju i princip bara på o-ringarna...
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
De har egen Webshop! :tummenupp

http://www.kettenmax.at/shop/index.php?cat=c1_KETTENMAX-PREMIUM.html&XTCsid=9eb72eb996ad9ee5f2230a4c03659a03

Finns lite olika versioner av den, jag köpte Premium-modellen med alla tillbehör. Titta på deras videosnuttar så ser du funktionen!

EDIT:

Den där videon ÄR lite missvisande, ser väl lätt och smidigt ut. Han gör ju som man ska men han rengör ju en ny kedja...:) En normalsmutsig kedja är liiiiite slabbigare att ordna till, han blir ju inte ens svart om fingrarna...:D Sedan tycker jag att det är enklare att smörja på traditionellt vis, man behöver ju inte fetta in hela kedjan, smörjan behövs ju i princip bara på o-ringarna...

Helt OK pryl men det ser ju lite komiskt ut att rengöra en helt ren kedja. Om någon så skulle väl jag behöva kettenmax. Lyckas alltid köpa fina hojar med fullständigt nedgrisade drivpaket. Men jag köper ett nytt drivpaket av S-Racing (otroligt låga priser) och sen låter jag aldrig kedjan bli grisig. Jo jag smörjer med Repsol kedjespray på insidan av länkarna men torkar bort allt jag kommer åt med en trasa. Så håller sig kedjan fin och även bakhjulet. Kanske förlorar några mil på drivpaketet för att jag är snål med smörjmedel men det är det värt att ha en ren hoj tycker jag.

De har egen Webshop! :tummenupp

http://www.kettenmax.at/shop/index.php?cat=c1_KETTENMAX-PREMIUM.html&XTCsid=9eb72eb996ad9ee5f2230a4c03659a03

Finns lite olika versioner av den, jag köpte Premium-modellen med alla tillbehör. Titta på deras videosnuttar så ser du funktionen!

EDIT:

Den där videon ÄR lite missvisande, ser väl lätt och smidigt ut. Han gör ju som man ska men han rengör ju en ny kedja...:) En normalsmutsig kedja är liiiiite slabbigare att ordna till, han blir ju inte ens svart om fingrarna...:D Sedan tycker jag att det är enklare att smörja på traditionellt vis, man behöver ju inte fetta in hela kedjan, smörjan behövs ju i princip bara på o-ringarna...

Helt OK pryl men det ser ju lite komiskt ut att rengöra en helt ren kedja. Om någon så skulle väl jag behöva kettenmax. Lyckas alltid köpa fina hojar med fullständigt nedgrisade drivpaket. Men jag köper ett nytt drivpaket av S-Racing (otroligt låga priser) och sen låter jag aldrig kedjan bli grisig. Jo jag smörjer med Repsol kedjespray på insidan av länkarna men torkar bort allt jag kommer åt med en trasa. Så håller sig kedjan fin och även bakhjulet. Kanske förlorar några mil på drivpaketet för att jag är snål med smörjmedel men det är det värt att ha en ren hoj tycker jag.
Fast jag är imponerad av hur ren och fin din kedja är.
 
Last edited:

Twin-lover

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Honda VTR 1000 SP1 -00
En vecka sen kommer den

En vecka till sen får vara med i klubben här:D

bilder kommer när den e hemma

PS de blev en svart -07:yoparty
 

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Ny ägare av en SV1000s!

Yes! Äntligen så fick man hem en egen SV!
Är skitglad! Nu väntar jag bara på solsken som man kan ut och köra... :yoparty
 

Bifogat

  • Kopia av hojjen.jpg
    Kopia av hojjen.jpg
    74.4 KB · Visningar: 79

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Yes! Äntligen så fick man hem en egen SV!
Är skitglad! Nu väntar jag bara på solsken som man kan ut och köra... :yoparty

Grattis! Skitsnygg hoj! SV är snygg i alla färger jag sett den och den blå är riktigt läcker tycker jag. Jag blir glad av att se SV både på bild och i verkligheten. Finns det någon SV- träff i Sverige?
 

Aknot

fumbbl.com
Gick med
1 May 2007
Ort
Ljungby
Hoj
SV1000N -03
Yes! Äntligen så fick man hem en egen SV!
Är skitglad! Nu väntar jag bara på solsken som man kan ut och köra... :yoparty

Åh den snygga färgen. då är vi 2 :) Grattis grattis

Åh den snygga färgen. då är vi 2 :) Grattis grattis

För att förtydliga det hela. de andra färgerna är snygga också men man måste ju berömma den man själv har lite mer, och det är en snygg färg :)
 
Last edited:

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Tänkte ställa samma fråga här som i stora forumet.
Vad har ni för erfarenheter?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=209224

Dovt brölande Slip-on/Bolt-on

--------------------------------------------------------------------------------

Hej!

Har precis inhandlat en V-twin, SV1000 -03 och letar nya pipor till denna.
Letat runt på internet och youtube för att hitta någon info om olika ljudbilder system ger...

Jag är ute efter en så lågt dovt brölande som möjligt, vill inte att hojjen ska låta som en super vässad gräsklippare.... inte så :yoparty precis.

Om jag säger att Akropovic och Yoshimura är system som ger lägre dovare muller, är jag helt fel ute? Någon som har koll på detta, just att det gäller en V-twin också.

Är alltså ute efter en mörkt dovt bröl, inte högt smatter som bara låter fan.

Tacksam för all hjälp, vill beställa snart!

/Johan

Grattis! Skitsnygg hoj! SV är snygg i alla färger jag sett den och den blå är riktigt läcker tycker jag. Jag blir glad av att se SV både på bild och i verkligheten. Finns det någon SV- träff i Sverige?

Tack!
Färgen är riktigt fin, passar in bra med ramen på hojjen tycker jag. Vill bara byta pipor på den nu... (se inlägg ovan).

En SV träff vore coolt! Undrar hur många det finns rullande ute på gatorna?
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tänkte ställa samma fråga här som i stora forumet.
Vad har ni för erfarenheter?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=209224





Tack!
Färgen är riktigt fin, passar in bra med ramen på hojjen tycker jag. Vill bara byta pipor på den nu... (se inlägg ovan).

En SV träff vore coolt! Undrar hur många det finns rullande ute på gatorna?

Jag är helt nöjd med ljudet från mina Nikko. Hur dom låter kan du få en uppfattning av om du går in på min hemsida http://www.joebarteam.se/SV_1000/Startsida.html och kollar "Hur den låter" samt "Provkörning"

Vill du få en uppfattning om hur tex Akrapovic låter så sök på SV1000 och Akrapovic så får du träffar som leder till Youtube. Ingen av dessa ljudupptagningar som är gjorda med en DV-kamera ger en rättvis bild av det verkliga ljudet. Sen skiljer det en hel del beroende på var kameran är placerad osv. men någon uppfattning kanske det kan ge.
 

Jop

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Matfors
Hoj
SV 1000s
Har ett par frågor som jag tänkte ni kunde svara på!

1: Fungerar bra tycker de jag har skjutsat (2 st), stadigt och tryggt, man ser bra. Lite vassa knävinklar om man är lång, gör inget om man är intresserad :). De jag skjutsat är 180 cm och själv 193.

2:Har inte provat ännu...köpte den förra veckan...bra vrid i alla fall.

3: Jag betalar 4300 helförs helår 3000 självrisk SMC medlemskap 10% rabbat överkomligt. Faktiskt billigare än bilen. jmf med FZ1 kostade ca 7000.

4: Jag servar själv. Det är service vid 100mil 600mil 1200mil osv 1:a ventilljustering vid 2400mil.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Har ett par frågor som jag tänkte ni kunde svara på!

1: Fungerar bra tycker de jag har skjutsat (2 st), stadigt och tryggt, man ser bra. Lite vassa knävinklar om man är lång, gör inget om man är intresserad :). De jag skjutsat är 180 cm och själv 193.

2:Har inte provat ännu...köpte den förra veckan...bra vrid i alla fall.

3: Jag betalar 4300 helförs helår 3000 självrisk SMC medlemskap 10% rabbat överkomligt. Faktiskt billigare än bilen. jmf med FZ1 kostade ca 7000.

4: Jag servar själv. Det är service vid 100mil 600mil 1200mil osv 1:a ventilljustering vid 2400mil.

Å vad är frågorna?:)
 

DannE R

Twin Frällst
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Linköping
Hoj
SV1000N -04
Någon här som monterat höj sats på sin sv1000???
Jag har jagat länge efter en som höjer mer änn 25mm som dom har på s-racing men hittar inget.
Har mailat s-racing och dom tror att den nog blir FÖR kvickstyrd och att kedjan kommer skrapa svingen med mer än 25mm.
Jag tänkte tillverka en som höjer runt 35mm men avvaktar lite nu.

Någon som har monterat någon höjning alls på sv1000??och isf hur mkt högre?
Finns massor på ebay till sv650 ni vet tjej/eu moppen:tuttar och dom satserna höjer allt från 25 till 45mm.

Mvh Danne
 

Twin-lover

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Honda VTR 1000 SP1 -00
Nu e den hemma

Efter 190 mil i bussen är hojjen hemma nu.


Hojjen packad i bussen. får bli att gå upp tidigt imon å köra faaan:yoparty
 

Bifogat

  • DSC00149.jpg
    DSC00149.jpg
    231.4 KB · Visningar: 99

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Efter 190 mil i bussen är hojjen hemma nu.


Hojjen packad i bussen. får bli att gå upp tidigt imon å köra faaan:yoparty

wow:banana:banana
precis en sådan som jag har:Bugar:Bugar
det är något visst med årsmodell 07 och det tror jag alla här på tråden kan hålla med om:D:D:D
 

Twin-lover

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Honda VTR 1000 SP1 -00
wow:banana:banana
precis en sådan som jag har:Bugar:Bugar
det är något visst med årsmodell 07 och det tror jag alla här på tråden kan hålla med om:D:D:D

Japp de va värt att köra till norrland bara för att få en svart -07:a.

Vaverkat 15mil idag på favorit vägarna:banana.

Va smidig den är i böjjarna:yoparty
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Japp de va värt att köra till norrland bara för att få en svart -07:a.

Vaverkat 15mil idag på favorit vägarna:banana.

Va smidig den är i böjjarna:yoparty

hur är den om man jämför vtr,en....
var inne på en svart vtr 07 innan jag hittade min skönhet i bromölla av alla ställen:D
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
ECU pin 23-kabeln ska klippas av

Är det ovanstående som gäller för att slippa blinkande FI-lampa
vid byte av avgasrör?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top