SV 1000-tråden

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
man får gratulera till den premien. 12.000:- Hel/Hel för en -03. Svider på vintern att betala..

jasså? jag kommer undan med 9500kr/år för hel. är under 30, bor i sthlm hade inte haft kort i 5 år vid tecknandet av försäkringen. har hojen på Vesta. :tummenupp
 

DRace

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Örebro
Hoj
CBR1000RR
man får gratulera till den premien. 12.000:- Hel/Hel för en -03. Svider på vintern att betala..

Jag är 33 och via Suzuki märkesförsäkring kostar det en 07-a: 7734 hel/helår, en 06-a: 4359 hel/helår (2900 halv)och sen ännu billigare för äldre årsmodeller. Det finns dock försäkringar som ville ha 36000 hel/helår så det skiljer sig lite mellan bolag.
 

ShadoWind

Tut?
Gick med
4 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki SV 650SA K8
Tjenare,
Fel tråd, jag vet, men det verkar inte vara mycket tryck i den vanliga SV tråden. :)

Jag har två frågor som säkerligen någon här kan svara på.

1. Om man ska serva i Malmö/Lund regionen, vad rekommenderar ni för verksad då? Är Lillemans nått att ha?

2. Är det någon som har koll på var man kan köpa helkåpor färdiglackade till SV650S? Har hört rykten om Tyskland, men hittar inte information någonstans om det :confused: .

Tack på förhand.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tjenare,
Fel tråd, jag vet, men det verkar inte vara mycket tryck i den vanliga SV tråden. :)

Jag har två frågor som säkerligen någon här kan svara på.

1. Om man ska serva i Malmö/Lund regionen, vad rekommenderar ni för verksad då? Är Lillemans nått att ha?

2. Är det någon som har koll på var man kan köpa helkåpor färdiglackade till SV650S? Har hört rykten om Tyskland, men hittar inte information någonstans om det :confused: .

Tack på förhand.

Malmö/Lund regionen känner jag inte till men är det stor service då? Inget du kan fixa själv? Eller är det stämpel för att garantin ska gälla som du behöver?

Färdiglackerade kåpor finns (fanns i a f) att köpa som Suzuki original. Hur de ser ut kan du kolla i mitt garage. Samma till 650 och 1000 är jag ganska säker på. Dessa var billigare om man kunde köpa in dem från tyska eller engelska Suzukihandlare. Brukar finns att köpa nya billigt på eBay ibland fast då ska man ju ha tur att de som säljs har rätt färg.

Annars finns det kåpor på www.polidom.se men om dessa går att få lackerade vet jag inte.

Lycka till!
 

ShadoWind

Tut?
Gick med
4 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki SV 650SA K8
Malmö/Lund regionen känner jag inte till men är det stor service då? Inget du kan fixa själv? Eller är det stämpel för att garantin ska gälla som du behöver?

Färdiglackerade kåpor finns (fanns i a f) att köpa som Suzuki original. Hur de ser ut kan du kolla i mitt garage. Samma till 650 och 1000 är jag ganska säker på. Dessa var billigare om man kunde köpa in dem från tyska eller engelska Suzukihandlare. Brukar finns att köpa nya billigt på eBay ibland fast då ska man ju ha tur att de som säljs har rätt färg.

Annars finns det kåpor på www.polidom.se men om dessa går att få lackerade vet jag inte.

Lycka till!

Tackar för svaret! Det är 100-mila servicen. Hämtade hojen i måndags :) Tröttnade på min ER6'a. SV'n är en bra mycket trevligare hoj.

Jo, jag har sett Suzuki Originals kåpor och har kollat runt lite med handlare, men den verkar inte finnas i Sverige. Då ringde jag KGK med artikelnumret (990D0-17G20-YKZ) och dom lät meddela att den bara fans att köpa fram till 2007 ärs modell. Min är naturligtvis en 08'a uttagen i måndags.

Efter ditt svar skickade jag samma fråga till Suzuki Böwadt & Hansen GmbH i Tyskland, en firma länkad från suzuki.de. Dom svarade glatt att den finns, och att den kommer att kosta mig €500 inkl frakt till sverige om jag är intressead.

Kan det verkligen vara så att dom har tillbehör som KGK inte tar in?

Jag kommer nog att slå till på den, för 5000 ink frakt verkar vara ett vettigt pris.

Har du monterat din själv, och isåfall, var det bökigt?

/Patrik
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tackar för svaret! Det är 100-mila servicen. Hämtade hojen i måndags :) Tröttnade på min ER6'a. SV'n är en bra mycket trevligare hoj.

Jo, jag har sett Suzuki Originals kåpor och har kollat runt lite med handlare, men den verkar inte finnas i Sverige. Då ringde jag KGK med artikelnumret (990D0-17G20-YKZ) och dom lät meddela att den bara fans att köpa fram till 2007 ärs modell. Min är naturligtvis en 08'a uttagen i måndags.

Efter ditt svar skickade jag samma fråga till Suzuki Böwadt & Hansen GmbH i Tyskland, en firma länkad från suzuki.de. Dom svarade glatt att den finns, och att den kommer att kosta mig €500 inkl frakt till sverige om jag är intressead.

Kan det verkligen vara så att dom har tillbehör som KGK inte tar in?

Jag kommer nog att slå till på den, för 5000 ink frakt verkar vara ett vettigt pris.

Har du monterat din själv, och isåfall, var det bökigt?

/Patrik


Jag tycker också att priset är vettigt och det kanske är så att KGK inte tar in. Har ett svagt minne att jag hört ytterligare någon som sa samma.

Jag har inte monterat själv men jag har sett monteringsanvisningen och det verkade inte så speciellt svårt. Typ som att få ihop en IKEA-möbel. :)
 

ShadoWind

Tut?
Gick med
4 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki SV 650SA K8
Jag tycker också att priset är vettigt och det kanske är så att KGK inte tar in. Har ett svagt minne att jag hört ytterligare någon som sa samma.

Jag har inte monterat själv men jag har sett monteringsanvisningen och det verkade inte så speciellt svårt. Typ som att få ihop en IKEA-möbel. :)

Då var den beställd. Den fanns visst på lager i rätt färg :tummenupp så dom packar den och skickar imorgon. Anländer till Malmö nästa vecka. :yoparty

Sen blir det väl IKEA skruva av då :)

Tack för hjälpen än en gång.

/Patrik
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Då var den beställd. Den fanns visst på lager i rätt färg :tummenupp så dom packar den och skickar imorgon. Anländer till Malmö nästa vecka. :yoparty

Sen blir det väl IKEA skruva av då :)

Tack för hjälpen än en gång.

/Patrik

Du får lägga in lite bilder på resultatet sen!
 

ShadoWind

Tut?
Gick med
4 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki SV 650SA K8
Du får lägga in lite bilder på resultatet sen!

Det går att ordna. Sen får man grotta ner sig i att rensa baken en del med. Och sen antingen helsystem eller slip-on... men men, den är bara 2 dagar gammal :)

I kväll ska jag se om jag kan få bort dom satans varningklistermärkena efter att ungarna har lagt sig.. pillade lite löst innan, men det händer inte ett skit. Så det blir väl till att plocka fram varmluftspistolen och värma lite.
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Jahapp jahapp!

Måste nog sälla mig till skaran som förespråkar neddrevning...har som sagt monterat 16/40 kuggar i samband med byte av drivpaket.

Somliga har ju även ökat till 42 kugg bak men det vågade jag mig inte på av den enkla orsaken att jag faktiskt valde SV:n för dess förhållandevis låga varvtal och "lunga" motordunk vid längre färder...

Har inför årets säsong även justerat TPS och STV:s enligt "TLRMans" instruktioner, samt även monterat Speedohealer (så nu känns det som om varvet ligger mycket högre då mätaren visar "rätt".

Kan inte uttala mig om vilka modifikationer som gett mest men man behöver väl inte vara speciellt klipsk för att begripa att det är drevningen som gjort störst skillnad...husomhelst har hojjen ändrat skepnad!

Den har väl aldrig varit direkt slö, men kanske lite "slö" framförallt på 6:an...nu sticker (läs RYTER) den iväg i alla växlar direkt utan att tveka...100-180 på 6:an tar inte många sekunder längre....:) Detta utan att förlora för mycket av "överväxelfenomenet" i landsvägsfart...

Sedan noterade jag även att den nu igen vill skjuta mer än tidigare (har varit extremt sällsynt efter bänkningen). Långa motorbromsar gärna i kombination med lätt mellangas vid nästa nedväxling resulterar i rent fenomenala skott...vid sidan av det vanliga bluddret vid retardering...:)
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
har ni upplevt att era hojar misstänt något när man man ger lite snabbgas då hojen ligger på tomgång? det händer min någorlunda ofta och jag har börjat störa mig lite på det. den går ju sjukt bra förövrigt men just när den ligger på tomgångsvarv så klarar den inte att man ger gas lite snabbt för att hålla uppe varven (eller för att bara vara ball) utan att den ibland (inte alltid eller hela tiden) misständer en gång här å där. nästan som om den får för mycket soppa som den inte pallar antända vid dessa varv. sedan eftertänder den en hel del, smäller som fan rätt regelbundet när man kommer ner i varv och låter den motorbromsa. någon som känner igen något eller har några idéer eller tips? eller det kanske är normalt helt enkelt, vet ju att v-twins inte är lika jämna å smidiga som t.ex. rad-4:eek:r. utöver dessa grejer så är hojen en best numera, med 16/42 drevning så är det sånt sjukt drag. bra skit!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
har ni upplevt att era hojar misstänt något när man man ger lite snabbgas då hojen ligger på tomgång? det händer min någorlunda ofta och jag har börjat störa mig lite på det. den går ju sjukt bra förövrigt men just när den ligger på tomgångsvarv så klarar den inte att man ger gas lite snabbt för att hålla uppe varven (eller för att bara vara ball) utan att den ibland (inte alltid eller hela tiden) misständer en gång här å där. nästan som om den får för mycket soppa som den inte pallar antända vid dessa varv. sedan eftertänder den en hel del, smäller som fan rätt regelbundet när man kommer ner i varv och låter den motorbromsa. någon som känner igen något eller har några idéer eller tips? eller det kanske är normalt helt enkelt, vet ju att v-twins inte är lika jämna å smidiga som t.ex. rad-4:eek:r. utöver dessa grejer så är hojen en best numera, med 16/42 drevning så är det sånt sjukt drag. bra skit!

Angående smällarna vid motorbroms:

Har du en mappad PC? Då ska inte detta uppstå.
Om inte så får man smällarna att försvinna antingen genom att demontera PAIR eller bara plugga igen systemet.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Angående smällarna vid motorbroms:

Har du en mappad PC? Då ska inte detta uppstå.
Om inte så får man smällarna att försvinna antingen genom att demontera PAIR eller bara plugga igen systemet.

nej det sitter ingen PC på den och jag har aldrig mappat om den. det vore om det gjordes innan jag köpte den, det sitter ju öppna leovince på så det kanske borde ha gjorts.

Vad är PAIR? plugga igen systemet? vadå ljuddämparna? det vill jag verkligen inte göra! ;)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
nej det sitter ingen PC på den och jag har aldrig mappat om den. det vore om det gjordes innan jag köpte den, det sitter ju öppna leovince på så det kanske borde ha gjorts.

Vad är PAIR? plugga igen systemet? vadå ljuddämparna? det vill jag verkligen inte göra! ;)

Nä, inte plugga ljuddämparna:D Plugga PAIR! Mycket enkelt gjort och tar effektivt bort smällandet vid motrorbroms!
Öppna luftburken och skruva en kort M10 rakt ner i hålet i plasten där PAIR ansluter. Långt bak till höger i nedre delen av luftburken vill jag minnas. Kan lägga upp en bild när jag kommer hem om du vill.

EDIT: PAIR Pulsed Air Injection kör in friskluft i avgaserna för att späda ut oförbränt bränsle typ.

Här är en bild hur man pluggar. Fegisarna har här även säkrat skruven.
 

Bifogat

  • pairblock01.jpg
    pairblock01.jpg
    33.1 KB · Visningar: 96
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Nä, inte plugga ljuddämparna:D Plugga PAIR! Mycket enkelt gjort och tar effektivt bort smällandet vid motrorbroms!
Öppna luftburken och skruva en kort M10 rakt ner i hålet i plasten där PAIR ansluter. Långt bak till höger i nedre delen av luftburken vill jag minnas. Kan lägga upp en bild när jag kommer hem om du vill.

EDIT: PAIR Pulsed Air Injection kör in friskluft i avgaserna för att späda ut oförbränt bränsle typ.

Här är en bild hur man pluggar. Fegisarna har här även säkrat skruven.

ok! men vad gör det förutom tar bort smällarna? reagerar motorn annorlunda?
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Någonting kanske det gör men inget som man direkt märker.

ok, kanske värt att prova då! för min smäller som fan när jag motorbromsar från högre varv! folk tror det är skottlossning och slänger sig i buskarna! :D
 

Rotker

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
En annan än den jag hade förut
TICKANDE, SKRAMLANDE!!!! JAG BLIR GAAAALEN
Min sv1000s-03 har fått för sig att då man slår av helt på gasen över 5000 varv speciellt 4,5 el 6:an så tickar den grymt mycket. Påverkar inte om man svänger eller bromsar samtidigt. Ett mycket metalliskt läte typ som om man skulle fått skit på skivorna... Någon som vet? Sen är det vanliga att den gör naturligtvis inte alltid så - ska nån lyssna så e den tyst.....
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
TICKANDE, SKRAMLANDE!!!! JAG BLIR GAAAALEN
Min sv1000s-03 har fått för sig att då man slår av helt på gasen över 5000 varv speciellt 4,5 el 6:an så tickar den grymt mycket. Påverkar inte om man svänger eller bromsar samtidigt. Ett mycket metalliskt läte typ som om man skulle fått skit på skivorna... Någon som vet? Sen är det vanliga att den gör naturligtvis inte alltid så - ska nån lyssna så e den tyst.....

Jag har inget bra förslag och tydligen ingen annan heller. Kan du precisera lite mer. Låter det som det kommer från hjulen? Tickande ljud kopplar jag annars gärna till ventilmekansimen men då skulle du väl inte ha skrivit som du gör om det kom från motorn?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Växling SV1000

Ibland när jag växlar upp till 5:an ( även till 6:an men det är sällsynt att jag gör det) så känns det trögt att få i växeln och någon enstaka gång så hamnar den i något friläge. Detta händer aldrig om jag tänker på det, är bestämd och kör aktivt. Men när man sitter och slöväxlar så kan det hända.

Någon som har upplevt något liknande?

Jag har i a f beställt ett Evo Starshift kit från Factory pro. Ska bli spännande att se om det hjälper.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top