SV 1000-tråden

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ibland när jag växlar upp till 5:an ( även till 6:an men det är sällsynt att jag gör det) så känns det trögt att få i växeln och någon enstaka gång så hamnar den i något friläge. Detta händer aldrig om jag tänker på det, är bestämd och kör aktivt. Men när man sitter och slöväxlar så kan det hända.

Någon som har upplevt något liknande?

Jag har i a f beställt ett Evo Starshift kit från Factory pro. Ska bli spännande att se om det hjälper.

nope har aldrig upplevt det faktiskt.

vet att det har snackats om tidigare men jag frågar igen. nu har jag lite mer pengar än vanligt och funderar på att köpa PC3 + öppnare filter samt bänka hojen för lite jämnare motorgång på lägre varv (hoppas jag iaf att det ska bli iaf). vilka kör med detta och hur pass skiljer det sig från innan PC3 å filter? försöker komma fram till om det är värt det eller inte, för på min Hornet 900 gjorde det ingen markant skillnad.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
nope har aldrig upplevt det faktiskt.

vet att det har snackats om tidigare men jag frågar igen. nu har jag lite mer pengar än vanligt och funderar på att köpa PC3 + öppnare filter samt bänka hojen för lite jämnare motorgång på lägre varv (hoppas jag iaf att det ska bli iaf). vilka kör med detta och hur pass skiljer det sig från innan PC3 å filter? försöker komma fram till om det är värt det eller inte, för på min Hornet 900 gjorde det ingen markant skillnad.

Jag kör med det. Filtret gör nog varken från eller till men PC3 tycker jag gjorde stor skillnad. Bättre motorgång, mer effekt och svackan i mellanregistret ( alla SV1000 som jag sett diagram på uppvisar en svacka i mellanregistret) helt borta. Sen tyckte inte jag att det blev något bättre med individuell mappning i bänk än att köra med en av de mappar man får med gratis.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Jag kör med det. Filtret gör nog varken från eller till men PC3 tycker jag gjorde stor skillnad. Bättre motorgång, mer effekt och svackan i mellanregistret ( alla SV1000 som jag sett diagram på uppvisar en svacka i mellanregistret) helt borta. Sen tyckte inte jag att det blev något bättre med individuell mappning i bänk än att köra med en av de mappar man får med gratis.

hmm ok, så du tycker att köra den på bänk inte nödvändigtvis är värt arbetet och pengarna? Kostar väl ett par lax bara bänkningen?

Många säger sånt har jag hört men det borde väl vara olika från hoj till hoj. Dock kände jag ingen märkbar skillnad på min gamla Hornet 900 efter att den hade bänkats.
 

ShadoWind

Tut?
Gick med
4 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki SV 650SA K8
Idag kom kåporna från Tyskland.. :)
Riktigt läckra ser dom ut, så nu blir det till ducka ungarna och låsa in sig i garaget under kvällen. Hoppas det räcker med ett par händer för att få på dom.

Dessutom hade Euron gått ner, vilket resulterade i 4750 kronor ink frakt. De e nice!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Idag kom kåporna från Tyskland.. :)
Riktigt läckra ser dom ut, så nu blir det till ducka ungarna och låsa in sig i garaget under kvällen. Hoppas det räcker med ett par händer för att få på dom.

Dessutom hade Euron gått ner, vilket resulterade i 4750 kronor ink frakt. De e nice!

Det är bara att gratulera till en bra affär. När de fanns att få här i Sverige så tror jag priset var 5200 kr utan frakt. Sen är det nog det snyggaste i kåpväg man kan sätta på SV:n enligt väldigt många inklusive mig.

EDIT: Bilder!:)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
hmm ok, så du tycker att köra den på bänk inte nödvändigtvis är värt arbetet och pengarna? Kostar väl ett par lax bara bänkningen?

Många säger sånt har jag hört men det borde väl vara olika från hoj till hoj. Dock kände jag ingen märkbar skillnad på min gamla Hornet 900 efter att den hade bänkats.

Menar du att du inte kände skillnad mellan en fast mapp och en individuell eller att du inte märkte skillnad med PC3 ö h t?

Märkte skillnad med PC3 gjorde jag helt klart fast det är ju bara att inse att det måste vara olika mellan olika hojar hur det märks. Sen märkte jag ingen direkt positiv skillnad med den individuella mappningen.

Jag har ju skrivit om detta tidigare men det optimala i effekthänseende fick jag när jag skrev ihop en egen map som var en kombination av den individuella och den medskickade jag körde på innan. Nu ska jag dock pröva att lägga in hela den individuella igen för att se om den blir lite snällare då. Jag är jäkligt nöjd med det mesta på SV.n nu men kraften är lite väl mycket av/på och svår att dosera i vissa lägen. Jag vet att min drevning förstärker problemet men är inte orsaken till det. Ska prova att sätta tillbaka snorkeln då den person jag känner till som jag tror analyserat SV:n mest ingående av alla här på forumet har gjort det och upplevde det positivt på motorkaraktären.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Menar du att du inte kände skillnad mellan en fast mapp och en individuell eller att du inte märkte skillnad med PC3 ö h t?

Märkte skillnad med PC3 gjorde jag helt klart fast det är ju bara att inse att det måste vara olika mellan olika hojar hur det märks. Sen märkte jag ingen direkt positiv skillnad med den individuella mappningen.

Jag har ju skrivit om detta tidigare men det optimala i effekthänseende fick jag när jag skrev ihop en egen map som var en kombination av den individuella och den medskickade jag körde på innan. Nu ska jag dock pröva att lägga in hela den individuella igen för att se om den blir lite snällare då. Jag är jäkligt nöjd med det mesta på SV.n nu men kraften är lite väl mycket av/på och svår att dosera i vissa lägen. Jag vet att min drevning förstärker problemet men är inte orsaken till det. Ska prova att sätta tillbaka snorkeln då den person jag känner till som jag tror analyserat SV:n mest ingående av alla här på forumet har gjort det och upplevde det positivt på motorkaraktären.

jag menar att jag knappt märkte någon skillnad på min Hornet 900 som orginal jämfört med PC3.

Men du menar iaf att jag bör märka en märkbar och tillräcklig skillnad om jag monterar en PC3 utan att behöva bänka den och justera därefter? alltså att jag borde bli nöjd och inte kommer känna behovet att få den bänkad trots allt!? hehe, svårt fråga kanske! ;)

snorkeln? :va
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
jag menar att jag knappt märkte någon skillnad på min Hornet 900 som orginal jämfört med PC3.

Men du menar iaf att jag bör märka en märkbar och tillräcklig skillnad om jag monterar en PC3 utan att behöva bänka den och justera därefter? alltså att jag borde bli nöjd och inte kommer känna behovet att få den bänkad trots allt!? hehe, svårt fråga kanske! ;)

snorkeln? :va

Snorkeln längst fram på luftburken! Kollar du inte där varje dag? :D
 

ShadoWind

Tut?
Gick med
4 Jul 2008
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki SV 650SA K8
Nu är kåporna på!
Trevligt resultat om jag får säga det själv! :yoparty

Färgen ser skum ut på denna bilden, men det är rätt färg, det måste vara ljuset och kameran som spökar.
 

Bifogat

  • CIMG3304.jpg
    CIMG3304.jpg
    139.1 KB · Visningar: 136
  • CIMG3305.jpg
    CIMG3305.jpg
    151 KB · Visningar: 100
Last edited:

lillen_le

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Hässleholm
Hoj
KTM 690 ENDURO-08 /Suzuki SV 1000S
Ang sv1000s

Tjena, har köpt mig en SV1000-03a för 2 veckor sen, har nu hunnit åka ca250 mil och hojen är helgo och jag är nöjd.

Men en liten fråga har jag. när man kör så är det små vibbrationer i handtagen, blir ganska irriterande vid längre körning och utröttande.
Det försvinner när jag frirullar med koppling indragen och det har inget med hastighet att göra. Någon som har några ideer???



antar att det står mer om 3 mod och hur man kan modda luftburk för bättre avgång i maskinen i tråden men om någon är på hugget kan ni vär lägga en länk eller skriva de igen :yoparty

Tack så länge

Ha de gott folk.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Tjena, har köpt mig en SV1000-03a för 2 veckor sen, har nu hunnit åka ca250 mil och hojen är helgo och jag är nöjd.

Men en liten fråga har jag. när man kör så är det små vibbrationer i handtagen, blir ganska irriterande vid längre körning och utröttande.
Det försvinner när jag frirullar med koppling indragen och det har inget med hastighet att göra. Någon som har några ideer???



antar att det står mer om 3 mod och hur man kan modda luftburk för bättre avgång i maskinen i tråden men om någon är på hugget kan ni vär lägga en länk eller skriva de igen :yoparty

Tack så länge

Ha de gott folk.

inte tänkt på om det är så på min och jag tog min på en månads resa genom 11 länder, 835 mil förra sommaren! det är ju en v-twin så den vibrerar ju helt klart lite mer än en rad-4.
 

Rotker

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
En annan än den jag hade förut
TICKANDE, SKRAMLANDE!!!! JAG BLIR GAAAALEN
Min sv1000s-03 har fått för sig att då man slår av helt på gasen över 5000 varv speciellt 4,5 el 6:an så tickar den grymt mycket. Påverkar inte om man svänger eller bromsar samtidigt. Ett mycket metalliskt läte typ som om man skulle fått skit på skivorna... Någon som vet? Sen är det vanliga att den gör naturligtvis inte alltid så - ska nån lyssna så e den tyst.....

OM de e nån som undrar visade det sig att det va kedjan...hade kollat spänningen innan men kedjan va typ oval men nu e ett nytt drivpaket snart på plats :D
 

lillen_le

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Hässleholm
Hoj
KTM 690 ENDURO-08 /Suzuki SV 1000S
inte tänkt på om det är så på min och jag tog min på en månads resa genom 11 länder, 835 mil förra sommaren! det är ju en v-twin så den vibrerar ju helt klart lite mer än en rad-4.

detta är lite mer än original.
nästan så handen domnar. mest i höger hand. får väl börja forska mer i detta,

det är som värst mellan 5 -6000 rpm. helt skumt. vad kan det vara??
 
Last edited:

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Ny sv1000s-ägare här!
Undrar över ett svagt tickande från motorn när man slår av på gasen....
Ventilerna? Nåt man bör göra, eller ska det vara så?
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
detta är lite mer än original.
nästan så handen domnar. mest i höger hand. får väl börja forska mer i detta,

det är som värst mellan 5 -6000 rpm. helt skumt. vad kan det vara??

ingen aning. låter jävligt konstigt! lämna in den eller be någon som kan hojar bra kolla på den!

Ny sv1000s-ägare här!
Undrar över ett svagt tickande från motorn när man slår av på gasen....
Ventilerna? Nåt man bör göra, eller ska det vara så?

det var väl någon som precis ställde en liknande fråga lite längre upp, kolla! tror det visade sig att hans kedja var för dåligt spänd bara!

EDIT: det var ju bara precis här ovan. Rotker hade upplevt samma grej men det visade sig vara kedjan. kolla upp!
 
Last edited:

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
ingen aning. låter jävligt konstigt! lämna in den eller be någon som kan hojar bra kolla på den!



det var väl någon som precis ställde en liknande fråga lite längre upp, kolla! tror det visade sig att hans kedja var för dåligt spänd bara!

EDIT: det var ju bara precis här ovan. Rotker hade upplevt samma grej men det visade sig vara kedjan. kolla upp!

tackar för svar. Jo jag såg själv det svaret, men kedjan o drivpaket är ok. Detta är definitivt ventiltick....
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
tackar för svar. Jo jag såg själv det svaret, men kedjan o drivpaket är ok. Detta är definitivt ventiltick....

Hur långt har den gått?

Är service gjord....?

Vad använder du för olja helsyntet/halvsyntet? Är den bytt nyligen?

Är bara ventilspel Ok och rätt typ av olja i rätt mängd så är det inte alls säkert att du behöver oroa dig.

Min Suziki GS 1000 hade ett tickande från ventilerna i vissa lägen (halvvarm motor) från det att den var ny tills jag sålde den efter 5000 mil. Hade många samtal med Suzuki innan garantin gick ut och fick till slut klart för mig att den bara låter så.

När så min XJR 1300 också tickade väldigt från ventilerna fick jag klart för mig att många klagade på detta. Från Yamahas sida sa de att det inte är något fel men att ljudet minskar om man kör med helsyntet. Det gjorde det också.

Bäst är om du kan be någon kunnig lyssna. Det jag vill ha sagt är att vissa ljud får man leva med. Hoppas att ditt ljud är av det ofarliga slaget. För känslans skull är det alltid bra om någon man litar på lyssnat och sagt att det är OK.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top