SV 650 => Projekt Girlfighter

Vad ska det bli för typ av hoj?

• Antal röstningar
    0

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ninja zx6r
Har tyvärr haft mycket att göra förra veckan och denna vecka så jag har inte haft tid att göra en plugg eller modell. Här är några snabba skisser som jag hoppas ni fattar. Tyvärr åker jag ner till Stockholm på Lördag kan försöka fortsätta när jag kommer tillbaka.

Jag har försökt jobba mot en snäll form som har visa formspråk från hojen.
Tror att det är nått liknande det här ni är ute efter. Skissen längst till höger är det jag tror kommer funka till resten av hojen.
Ni får säga vad ni gillar och inte så kan jag alltid skissa under tiden tills jag kommer tillbaka.

Bifogat

• förslag.jpg
    förslag.jpg
    230.8 KB · Visningar: 306
  • Gilla
Reaktioner: R2

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Har tyvärr haft mycket att göra förra veckan och denna vecka så jag har inte haft tid att göra en plugg eller modell. Här är några snabba skisser som jag hoppas ni fattar. Tyvärr åker jag ner till Stockholm på Lördag kan försöka fortsätta när jag kommer tillbaka.

Tror att det är nått liknande det här ni är ute efter. Skissen längst till höger är det jag tror kommer funka till resten av hojen.
Ni får säga vad ni gillar och inte så kan jag alltid skissa under tiden tills jag kommer tillbaka.

Ruskigt fina "skisser", du är ju konstnär!
Pucken, du har konkurrens :D

Kan nog passa riktigt bra på bygget för övrigt med dylik lykta

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

Skitfina skisser.
Hur får du fram dina idéer, hittar bef. delar/linjer på massa olika hojar och sen bygger eget av det eller börjar det helt taget ur skallen ?

Hur får ni fram pluggen ?:tummenupp

GoaMoa

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Suzuki SV 650 -99

Fan va snygg! Vi gillar den verkligen, du har tänkt precis rätt. Mjuka och snälla former passar bäst till den stil vi valt på hojen så den till höger ser jättebra ut! :tummenupp
Du får ha det så bra i stockholm så får vi jobba lite mer på den när du kommer hem. Jag måste säga att du är jävligt duktig, är grymt tacksam för att du vill designa min framlykta! :) Vi får höras!

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
BMW R75 -75
:tummenupp

Ser riktigt bra ut Micke! Precis det stuket jag var ute efter! Vore bra om vi kunde hjälpas åt med pluggen så att alla mått passar mot styrkronan och gafflar osv! Hare fint i Stockholm så ses vi sen! :krama

knullgubbe

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
1999, Suzuki SV 650N
Ikväll medan jag var på jobbutbildning åkte Olle till verkstaden och började strippa ner min hoj. Framkåpan, passagerarfotpinnarna, avgasröret och framskärmen skruvades loss. Så nu är hon riktigt naken :tuttar

Han började också brianstorma lyktor. Sågade av två ölburkar, lindade in dem i eltejp och klämde fast dem på hojen :va
Så här blev det...

Jag skulle vilja se fler bilderpå den oranga där bakom :)

GoaMoa

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Suzuki SV 650 -99
Uppdatering

Har jobbat mycket med hojen i helgen så här kommer en liten uppdatering.

* Ramen är nu punktsvetsad i rätt vinkel för att få en brantare lutning på bakdelen.

*Vi har slipat, spacklat och slipat igen, flera gånger om och dessutom spacklat igen glipan mellan baklyktan och kåpan för att få en riktigt snygg finish! :yoparty
Det blev riktigt bra, men det kommer bli lite knivigt att få dit lyktan igen sen.

*Till sist sprayade vi grundfärg på bakdelen för att se om det var några ojämnheter som vi var tvungna att fixa till. Resultatet blev riktigt bra men det är fortfarande lite små porer som måste spacklas över. Det fanns även lite glasfiber som syntes igenom färgen, vi är lite osäker på hur vi ska få det att försvinna. Måste man spackla över det igen och slipa eller räcker det med att slipa? Vi vill ju inte spackla så mycket till eftersom vi är väldigt nöjda med formen nu.

Bifogat

• IMG_0019.jpg
    IMG_0019.jpg
    116.9 KB · Visningar: 289
  • IMG_0022.jpg
    IMG_0022.jpg
    89.9 KB · Visningar: 229
  • IMG_0029.jpg
    IMG_0029.jpg
    56.9 KB · Visningar: 279

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Måste nästan spackla en gång till i så fall.... Hellre en gång för mycket nu än att det ser dålig ut sen när den är lackad....

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Måste nästan spackla en gång till i så fall.... Hellre en gång för mycket nu än att det ser dålig ut sen när den är lackad....

EcKsAgT !

Hur fint papper slipar du med.
Mina ögon kan vara fukkade men det ser ut som sliprepor i grundfärgen.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Bara på med mer spackel om glasfibern skiner igenom. Eftersom glasfiber är så pass hårt är det svårt att slipa det hundraprocentigt slätt.

Ser riktigt fint ut kring baklyset nu också! :tummenupp

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gött!
Instämmer med ovanstående talare. Se till att lägga tunna lager spacken så slipper ni slipa ihjäl er.

GoaMoa

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Suzuki SV 650 -99
Skulle det räcka om man kör med sprutspackel? Eftersom det är så svårt att få ett tunt jämt lager över hela bakdelen med PP100 spacklet. Så vi slipper slipa ihjäl oss :tungan
Vi ha kört med 180 papper.

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
SP1 Special Edition
Min erfarenhet med sprutspackel är inge vidare så jag skulle nog rekommendera finspackel som är lättslipat och lättjobbat. Du måste köar med mycket finare papper innan du är klar, typ 600 våt eller nått sånt....?!

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
BMW R75 -75
Grund lacken var inte alls någon slutfas utan mest för att få en översyn över formen på hela bakdelen då det är väldigt svårt att se formen när den är alldeles flammig av glasfiberspacket, polyester och PP100. Nu ser vi var vi behöver lägga lite mer spackel. Men är "Plastic Padding Finspackel" att rekomendera för att helspackla ett tunt lager eller? PP100 spacklet verkar ha bra hållfasthet och klarar att bygga lite, men jag upplever det som segt att spackla och tidsödlande att slipa. Alla tips är varmt välkommna.

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Mitt tips är att inte använda 1-komp sprayspackel. De produkterna som säljs är rena skräpet. Jag gjorde trots en massa påpekanden misstaget att använda det innan lacken på mitt bygge förra vintern. Har fått en massa fåror och små gropar under lacken p.g.a. spacklet sjönk. Kör på 2-komp finspackel!

Ingen lack är bättre en den tid som läggs på underarbetet. Astrist, skittråkigt, tidsödande, men ack så viktigt ;)

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Som ovanstående säger, Hagmans e bra grejer.
400-500 papper räcker bra.
man våtslipar inte med finpapper innan lack, bara mellan två vändor klarlack och på små rinningar som sen poleras.

Grund lacken var inte alls någon slutfas utan mest för att få en översyn över formen på hela bakdelen då det är väldigt svårt att se formen när den är alldeles flammig av glasfiberspacket, polyester och PP100. Nu ser vi var vi behöver lägga lite mer spackel. Men är "Plastic Padding Finspackel" att rekomendera för att helspackla ett tunt lager eller? PP100 spacklet verkar ha bra hållfasthet och klarar att bygga lite, men jag upplever det som segt att spackla och tidsödlande att slipa. Alla tips är varmt välkommna.

Funkar fint.
Tricket med att få till en slät yta och inte få en småbucklig yta är att använda slipkloss.
Den gör att inte pappret följer ojämnheterna i spacklet som det gör när du slipar med dubbelvikt papper i handen.
Sista finliret kan du göra med handen och använd skotteduk i skarpa veck.

(vilken jävla förklaring men hoppas att ni hajjar:huvet )

Last edited:

X3M

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
28 May 2003
Hoj
CBR600 fighter-ratbike
Fan va kul att följa ert bygge. Blir riktigt snyggt detdär. :yoparty:yoparty:yoparty
Vad kostade framlyset? Från EXC450?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...