SV-Tråden!

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Kom igen! jag skulle vilja ha svar på frågan liksom.. varken mer eller mindre:)

På 02an var det Metzelers Z kommer inte ihåg om det var 3 eller 4.
Men det spelar väl mindre roll vad det satt för däck original.

Däck köper du efter hur du kör och efter vilket pris du får.
Själv kör jag med pirelli Diablo just nu och är nöjd med dom.
vill du ha ett däck som håller längre tar du t.ex ett Pirelli Diablo Strada eller Metzeler Z6 eller liknande.
vill du ha ett klistrigt "racedäck" och inte bryr dig om livslängden tar tar du kanske ett Pirelli Diablo Supercorsa eller liknande.

/Dan
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Orginaldäcken till sv är väl Dunlop? Vilka är det mer exakt och är dem att rekomendera om man jämför dem med t ex michelin pilot power/road

Originaldäcken på 04,an var Dunlop D220!
Inget höjdardäck enligt mig i alla fall,håller väldigt
länge säger dom som vet men greppet var väl ingen
höjdare för lite mer inspirerad körning.

Pilot power är ett sportdäck med supergrepp o kort
livslängd,Road är ett sporttouring däck som håller i
rätt bra det med men håller bra mycket längre.
Power fram o road bak kan kanske vara en bra combo
om du kör lite blandat?

Åker själv med Metzeler Z6 som räknas som sporttouring däck
men faktiskt funkar bra på bana oxå(i moderat tempo)Helnöjd!

Du kan ju få köpa ett par Dunlop D 220 som rullat 200 mil för en
symbolisk summa,ser ut som nya:D
 

olofma

Medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
CBR600 F4
En fråga till CeltaniC och Mbrannst. Ni kör med fullkåpa, är det suzuki orginal ni har på?

Ni som har beställt kåpa/magspoiler eller motsvarande från Suzuki, var priset för lackade eller måste man göra det i efterhand?

Mvh
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Ni som har bytt avgassystem på er SV har ni bytt till lite öppnare filter också eller klarar org. filtret att släppa igenom tillräkligt med luft?
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Ni som har bytt avgassystem på er SV har ni bytt till lite öppnare filter också eller klarar org. filtret att släppa igenom tillräkligt med luft?

Jag är ingen expert på ämnen men byter man helsystem så bör man även kolla på andningen. Du kan antingen ta bort snorkeln på original filtret eller köpa ett annat filter som BMC.

Själv så har jag köpt ett BMC race filter.
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Ni som har bytt avgassystem på er SV har ni bytt till lite öppnare filter också eller klarar org. filtret att släppa igenom tillräkligt med luft?

Ja det har jag.
Även om originalfiltret klarar av ett annat avgassystem.

Det viktigaste är att du justerar förgasarna efter bytet av avgassystemet.

/Dan
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Ja det har jag.
Även om originalfiltret klarar av ett annat avgassystem.

Det viktigaste är att du justerar förgasarna efter bytet av avgassystemet.

/Dan

En fundering, om man byter till ett helsystem och använder en (silencer) samt inte rör original filtret. Kan man då köra typ 10 mil till stället man bänkar eller är det inte alls att rekommendera?
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
En fundering, om man byter till ett helsystem och använder en (silencer) samt inte rör original filtret. Kan man då köra typ 10 mil till stället man bänkar eller är det inte alls att rekommendera?

Det är nog inga problem alls.
Är man orolig så kan kan man ju köra dit i ett "normalt" tempo.

Grejjen är den att med ett helsystem som "blåser ut" bättre så kommer den även att "andas" in mer luft genom filtret.
Vilket medför att bränsle/luft blandningen kommer bli snål, alltså förmycket luft i förhållande till bränsle.
Moddar man eller byter till ett race filter så förvärrar man detta om man inte kompenserar med mer bränsle.

Därför är det viktigt att justera förgasarna/insprutningen vid byte av avgassystem och det är då du får den ökade effekten.

/Dan
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Nu kommer frågan till er som kör sv !
vad har ni för prestandakrav på hojjen igentligen ?
jag läser dag efter dag att ni som kör 650 bara vill öka prestanda till det många gånger ouppnåerliga ,, vad hade ni för förväntningar om hojjen när ni handlade ?

är verkligen försäkringen så mycket billigare på en sv mot en motsvarande ducce eller Aprilia (jag vet att det inte kanske är helt jämförbara hojjar men likväl vacka twinnar)

Tittar vi på en Aprilia Mille exempelvis så har den ju allt vad ni söker och lite till(lite dyrare försäkring) men .en motor som i princip aldrig strular,, du justerar ventiler först efter ca 6000 mil ,, ja så bra står dom sig oftast,
och så är dom väldigt billiga åxå ,, kolla vad du får för pengarna,, wow

Tittar vi på en ducce så har vi åxå en hemskt kul hoj,, lite mera pengar men fyyyy så rolig vid köp av ducce så rekommenderar jag bara modellerna med testastretta motorerna,, inte för att dom andra är dåliga utan dom står sig väldigt bra i ventilerna och det är en ganska kostsam bit att få justerat.


Hoppas nu att ni inte halshugger mig bara för att jag undrar utan mina funderingar är lite med glimten i ögat,, jag menar ju inte att ni valt fel hoj eller så bara undrar om ni tittat på dom italienska skönheterna ,,
absolut ingen negativ kritik,, jag gillar dom flesta motorcyklar(kolla mitt garage) om jag var novis och skulle börja åka hoj i dag så blev det säkerligen inte det jag har idag som 1;a val pga, rädsla för det jag inte känner till ,, kanske blev VFR eller SV ,, jag gillar ljuden av en trevlig motor,,
men nu har jag ju kört hoj i över 20 år så jag tycker mig ha erfarenhet av det jag skriver.

Ha en bra dag // Jocke
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Nu kommer frågan till er som kör sv !
vad har ni för prestandakrav på hojjen igentligen ?
jag läser dag efter dag att ni som kör 650 bara vill öka prestanda till det många gånger ouppnåerliga ,, vad hade ni för förväntningar om hojjen när ni handlade ?

Mina krav (utan inbördes rangordning):

Snyggt, sportigt utseende
Låg vikt
Låg sadel
Insprutning
Låg försäkring
Lågt inköpspris
Driftsäker
Tycka-om faktor
Tufft ljud
Pigg och yster

Alla krav uppfyllda utom de två sista. Ljudet fixades med slipon. Effektfrånvaron kompenseras genom aktiv, genomtänk och klurig körning.
Jag kör om och förbi många effektstarkare hojar så min fråga till dem borde isf vara - varför köper du en R1/CBRRRRR/Gixxer/Mille/Whatever om du bara utnyttjar den till 30%?
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada

Tittar vi på en Aprilia Mille exempelvis så har den ju allt vad ni söker och lite till(lite dyrare försäkring) men .en motor som i princip aldrig strular,, du justerar ventiler först efter ca 6000 mil ,, ja så bra står dom sig oftast,
och så är dom väldigt billiga åxå ,, kolla vad du får för pengarna,, wow

En mille får du ge typ dubbelt så mkt för i inköp som en äldre SV, sen är försäkringen säkert 10 ggr dyrare. Så jag tycker inte att det är särskilt relevant att jämföra den hojen (även om den är grym) med en sv, även om man slipper ventiljustera så ofta ..

Jag vet inte vart du får att vi som har SV måste "trimma" våra hojar, vi köper helsystem/slipon som alla andra. Kolla tex med folk som kör gixxer eller rettor, hur ofta snackar inte dom om helsystem eller slipon?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
det var ju sakliga och bra svar ,,
men nog utnyttjar jag min mille till mer än 42HK allt ,, det är ca:30%
men visst jag är helt med på vad du menar ,,

dom flesta av oss vanmliga åkare klarar inte av mer än 70-80hk på bana ,, och det är sant,, så därför är väl 650 ett bra val ,,

men jag tycker mig se flera på denna tråd som letar efter mera o mera power ur en redan plågad 650 ,, varför har inte dom valt en "större" hoj ,, bara för att det är billig försäkring ?
en tuono eller en monster är ju väldigt billiga med och har chassie och effekt som 650 inte på långa vägar kan mäta sig med,,

vore kul o prova en 650 på väg 250 o se hur chassie fungerar , inte för att jag tror det är dåligt atan bara för att ha något o jämföra med.

:tummenupp jocke

Mina krav (utan inbördes rangordning):

Snyggt, sportigt utseende
Låg vikt
Låg sadel
Insprutning
Låg försäkring
Lågt inköpspris
Driftsäker
Tycka-om faktor
Tufft ljud
Pigg och yster

Alla krav uppfyllda utom de två sista. Ljudet fixades med slipon. Effektfrånvaron kompenseras genom aktiv, genomtänk och klurig körning.
Jag kör om och förbi många effektstarkare hojar så min fråga till dem borde isf vara - varför köper du en R1/CBRRRRR/Gixxer/Mille/Whatever om du bara utnyttjar den till 30%?
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
det var ju sakliga och bra svar ,,
men nog utnyttjar jag min mille till mer än 42HK allt ,, det är ca:30%
men visst jag är helt med på vad du menar ,,

dom flesta av oss vanmliga åkare klarar inte av mer än 70-80hk på bana ,, och det är sant,, så därför är väl 650 ett bra val ,,

men jag tycker mig se flera på denna tråd som letar efter mera o mera power ur en redan plågad 650 ,, varför har inte dom valt en "större" hoj ,, bara för att det är billig försäkring ?
en tuono eller en monster är ju väldigt billiga med och har chassie och effekt som 650 inte på långa vägar kan mäta sig med,,

vore kul o prova en 650 på väg 250 o se hur chassie fungerar , inte för att jag tror det är dåligt atan bara för att ha något o jämföra med.

:tummenupp jocke

Vad menar du med en "plågad 650" ? Asså jag har verkligen svårt att förstå ditt resonemang. Vad får dig att tro att vi som har SV skulle vara så speciellt mer "trimnings benägna" än vad nån annan är?

http://www.sv650.org/newbuyer/page19.htm

Här har du ett test som visar att din "överlägsna" monster inte är så värst överlägsen .. Den är tyngre, har en klenare motor, betydligt dyrare .. osv ..
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Nu kommer frågan till er som kör sv !
vad har ni för prestandakrav på hojjen igentligen ?
jag läser dag efter dag att ni som kör 650 bara vill öka prestanda till det många gånger ouppnåerliga ,, vad hade ni för förväntningar om hojjen när ni handlade ?

är verkligen försäkringen så mycket billigare på en sv mot en motsvarande ducce eller Aprilia (jag vet att det inte kanske är helt jämförbara hojjar men likväl vacka twinnar)

Tittar vi på en Aprilia Mille exempelvis så har den ju allt vad ni söker och lite till(lite dyrare försäkring) men .en motor som i princip aldrig strular,, du justerar ventiler först efter ca 6000 mil ,, ja så bra står dom sig oftast,
och så är dom väldigt billiga åxå ,, kolla vad du får för pengarna,, wow


1: Försäkringar är ett lotteri, det som kan vara billigt o försäkra för en kan vara dyrt för en annan, många faktorer som spelar in.

2: Inköpspriset. Inte helt säker på vad en ny Aprilia Mille kostar men det är väl en bra bit över vad du får betala för en sv 650/1000.


Pc tycker jag personligen inte är värt pengarna, då är det bättre att lägga pengarna på att köpa en ny hoj (hade dem funderingarna när jag och
2fast4some hade en sv 1000, byte in och köpte en GSX R 1000 istället)


Säger varken bu eller bä, låt folk ha den hojen som dem vill :wiggle

Hur man utnyttjar hojen beror ju på föraren :fakta..
 
Last edited:

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Nu kommer frågan till er som kör sv !
vad har ni för prestandakrav på hojjen igentligen ?
jag läser dag efter dag att ni som kör 650 bara vill öka prestanda till det många gånger ouppnåerliga ,, vad hade ni för förväntningar om hojjen när ni handlade ?

är verkligen försäkringen så mycket billigare på en sv mot en motsvarande ducce eller Aprilia (jag vet att det inte kanske är helt jämförbara hojjar men likväl vacka twinnar)

Det handlar förmodligen inte främst om något prestandakrav när man köper en SV650.
Det är nog hur mycket hoj du får för pengarna du lägger ner.

Att vi vill öka prestandan till det "ouppnåerliga" på våra redan "plågade" hojar,
tycker jag var ett lustigt påstående.

Nämn en annan motorcykel där ägarna inte byter avgassystem, luftfilter eller använder Power Commander för att få ut några hästar till.

Sen har jag kanske gått ett litet steg längre själv, men det är för att jag tycker att det är roligt att hålla på att "mecka och modda".
Och SVn är en tacksam hoj att göra det med.

Förra sommaren hade jag en massa annat för mig så det blev väldigt lite hoj åka, och då är det skönt att man ändå kan ha den ståendes i garaget försäkrad utan att man får ångest över kostnaderna och att man inte använder den. Billig Försäkring alltså.

Jag kör hoj för min egen del inte för att jag måste ha den värsta hojen.
Kan inte riktig motivera kostnaden för mig själv, att byta hoj bara för att få en större motor.
Jag skulle haft råd med det, det är inte det som är grejen.

Det verkar som att folk med fräcka literhojar har svårt för att många som kör SVn är jävligt nöjda.

SV650 är en underskattad hoj i sverige...

www.svrider.com

/Dan
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
En fråga till CeltaniC och Mbrannst. Ni kör med fullkåpa, är det suzuki orginal ni har på?

Ni som har beställt kåpa/magspoiler eller motsvarande från Suzuki, var priset för lackade eller måste man göra det i efterhand?

Mvh
Min var redan på när jag köpte min och det är en original helkåpa från Suzuki som sitter på. Den går på 5000:- fick jag som svar när jag frågade. Då var den helt klar inkl. lacken.
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
En fråga till CeltaniC och Mbrannst. Ni kör med fullkåpa, är det suzuki orginal ni har på?

Ni som har beställt kåpa/magspoiler eller motsvarande från Suzuki, var priset för lackade eller måste man göra det i efterhand?

Mvh

Japp, det är Suzuki original...

De var dock monterade redan då jag köpte den...kan inte uttala mig om exakta priser men de kommer färdigmålade då man beställer, slutet på reservdelsnumret utgörs av färgkoden...
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top