SV-Tråden!

Shwan

Faster than my shadow..
Gick med
7 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Sv 650 -99
Om hojen dör efter att du laddat batteriet så kontrollera om generatorn laddar.
Angående missljudet så kolla tändstiften precis som Ekberg föreslog. På min sv hade jag problem vid regnväder då jag fick in fukt vid främre cylindern. Hojen spottade och hade sig och dog ibland. Var försiktig om du tar ur stiften. Det kan ligga grus runt "gummipackningen" vid stiftet som kan ramla ner i cylindern. Se till att rengöra ordentligt.

Vad gäller laddningen så investera i en sån här.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=392187
Jag har haft min i ett par år och den fungerar utmärkt.

Jag åkte och köpte en sån igår och har laddat batteriet. RÄtt billig och en ganska bra investering.

Hur gick det..?

Det går fan inte bra. Jag laddade batteriet igår och startade hojen men den lät konstig iaf. Låter som att den inte går på alla cylindrar och slocknar direkt. Jag lyckades starta den en gång igår sen gick det inte mer. Batteriet höll på dö igen så jag la av. Ska jag kolla tändstiften eller kan det va nåt annat? Jag har ingen aning om var tändstiften sitter(en hittade jag).

Det hade varit underbart om den hade startat igår så jag kunde åka lite idag. Njut ni andra medan jag väntar:5sure
 
Last edited:

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Jag åkte och köpte en sån igår och har laddat batteriet. RÄtt billig och en ganska bra investering.



Det går fan inte bra. Jag laddade batteriet igår och startade hojen men den lät konstig iaf. Låter som att den inte går på alla cylindrar och slocknar direkt. Jag lyckades starta den en gång igår sen gick det inte mer. Batteriet höll på dö igen så jag la av. Ska jag kolla tändstiften eller kan det va nåt annat? Jag har ingen aning om var tändstiften sitter(en hittade jag).

Det hade varit underbart om den hade startat igår så jag kunde åka lite idag. Njut ni andra medan jag väntar:5sure

Kolla stiften till att börja med. Det främre hittar du rätt lätt antar jag och det bakre sitter under tanken ungefär. Kika i servicehandboken, där har jag för mig att det står hur du tar i och ur stiften.

Har du kollat om generatorn laddar än?
 
Last edited:

Shwan

Faster than my shadow..
Gick med
7 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Sv 650 -99
Kolla stiften till att börja med. Det främre hittar du rätt lätt antar jag och det bakre sitter under tanken ungefär. Kika i servicehandboken, där har jag för mig att det står hur du tar i och ur stiften.

Har du kollat om generatorn laddar än?

Ska kolla tändstiften i helgen när jag får lite tid över. Sitter just nu med en svår jävla tentamen som ska in på tisdag. Hur ska jag kolla generatorn då? Det hade jag kunnat göra om jag hade fått igång hojen och kört med den ett tag. För generatorn påverkar väl inte starten, den laddar batteriet så det måste va nåt el-fel.
Jag misstänkter att när jag försökte starta den första gången så tog jag i lite för mycket och tändstiften tog skada av det. För mycket bensin eller nåt kanske:confused:
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Ska kolla tändstiften i helgen när jag får lite tid över. Sitter just nu med en svår jävla tentamen som ska in på tisdag. Hur ska jag kolla generatorn då? Det hade jag kunnat göra om jag hade fått igång hojen och kört med den ett tag. För generatorn påverkar väl inte starten, den laddar batteriet så det måste va nåt el-fel.
Jag misstänkter att när jag försökte starta den första gången så tog jag i lite för mycket och tändstiften tog skada av det. För mycket bensin eller nåt kanske:confused:

Generatorn påverkar inte själva starten så vitt jag kan förstå men så fort motorn går igång förser den tändsystemet med ström samt laddar batteriet. Laddar inte generatorn måste batteriet sköta den uppgiften och dras då ur rätt fort.
Rätta mig om jag har fel. Vad gället stiften tycker jag inte dom ska ta skada av det du beskriver. Går cykeln väldigt snålt borde stiften kunna gå sönder av tex värme. Bli vita till färgen osv. Går cykeln fett borde stiften bara bli blöta/skitiga om nu inte cykeln av nån anledning får ALLDELES för mycket soppa.
Min sv fick aningen för mycket soppa efter att jag bytte munstycken utan att optimera i bänk osv. Det enda jag märkte då var att cykeln blev lite svårstartad nån gång ibland samt att den inte svarade lika kvickt på gas som förr.
Ta även en titt på kamkedjan som är en svag punkt på sv:n. Skulle den vara trasig eller fela på nåt sätt kommer motorn gå knackigt om ens starta överhuvudtaget.
Nån motorkunnig sv-dåre måste det väl finnas på sajten?! :)
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Jag åkte och köpte en sån igår och har laddat batteriet. RÄtt billig och en ganska bra investering.



Det går fan inte bra. Jag laddade batteriet igår och startade hojen men den lät konstig iaf. Låter som att den inte går på alla cylindrar och slocknar direkt. Jag lyckades starta den en gång igår sen gick det inte mer. Batteriet höll på dö igen så jag la av. Ska jag kolla tändstiften eller kan det va nåt annat? Jag har ingen aning om var tändstiften sitter(en hittade jag).

Det hade varit underbart om den hade startat igår så jag kunde åka lite idag. Njut ni andra medan jag väntar:5sure




Kollade du kontakterna bakom batteriet?
Det är nämligen strömförsörjningen till tändsystemet bla.
Jucka lite på kontakterna och spraya på lite kontaktspray eller nått.
Är kanska säker på att det är dålig kontakt där någonstans som gör att den inte startar..
 

Shwan

Faster than my shadow..
Gick med
7 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Sv 650 -99
Generatorn påverkar inte själva starten så vitt jag kan förstå men så fort motorn går igång förser den tändsystemet med ström samt laddar batteriet. Laddar inte generatorn måste batteriet sköta den uppgiften och dras då ur rätt fort.
Rätta mig om jag har fel. Vad gället stiften tycker jag inte dom ska ta skada av det du beskriver. Går cykeln väldigt snålt borde stiften kunna gå sönder av tex värme. Bli vita till färgen osv. Går cykeln fett borde stiften bara bli blöta/skitiga om nu inte cykeln av nån anledning får ALLDELES för mycket soppa.
Min sv fick aningen för mycket soppa efter att jag bytte munstycken utan att optimera i bänk osv. Det enda jag märkte då var att cykeln blev lite svårstartad nån gång ibland samt att den inte svarade lika kvickt på gas som förr.
Ta även en titt på kamkedjan som är en svag punkt på sv:n. Skulle den vara trasig eller fela på nåt sätt kommer motorn gå knackigt om ens starta överhuvudtaget.
Nån motorkunnig sv-dåre måste det väl finnas på sajten?! :)



Du har nog helt rätt ang. generatorn och då kan jag nog utesluta att det är det som är felet. Jag hoppas verkligen att det inte är kamkedjan som krånglar för jag har fan inte tid med sånt just nu.
Det låter som att det är tändstiften som måste kollas först och blir det inte bättre efter det så får jag väl gå vidare och kolla kamkedjan.

Jag trodde att det skulle finnas många motorkunniga sv-dårar men antingen orkar de inte eller så är de på semester el nåt:)

tack för dina tips iaf:tummenupp

Kollade du kontakterna bakom batteriet?
Det är nämligen strömförsörjningen till tändsystemet bla.
Jucka lite på kontakterna och spraya på lite kontaktspray eller nått.
Är kanska säker på att det är dålig kontakt där någonstans som gör att den inte startar..

Nej det har jag inte gjort men ska nog kolla det i samband med tändstiften. Jag har ju kollat alla säkringar så det kan ju inte va problemet men jag ska försöka ha lite mer tid nästa gång jag försöker så jag hinner kolla alla möjliga fel.
 
Last edited:

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Du har nog helt rätt ang. generatorn och då kan jag nog utesluta att det är det som är felet. Jag hoppas verkligen att det inte är kamkedjan som krånglar för jag har fan inte tid med sånt just nu.
Det låter som att det är tändstiften som måste kollas först och blir det inte bättre efter det så får jag väl gå vidare och kolla kamkedjan.

Jag trodde att det skulle finnas många motorkunniga sv-dårar men antingen orkar de inte eller så är de på semester el nåt:)

tack för dina tips iaf:tummenupp



Nej det har jag inte gjort men ska nog kolla det i samband med tändstiften. Jag har ju kollat alla säkringar så det kan ju inte va problemet men jag ska försöka ha lite mer tid nästa gång jag försöker så jag hinner kolla alla möjliga fel.

Skriv och berätta hur det går!
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Jag har ett sånt! Om du letar här i tråden så finns det en utförlig beskrivning med bilder och allt hur man monterar det också. Jag fick ovärderlig hjälp av en kille här på forumet, för jag är inte så himla bra på att meka. All info finns här i tråden.
Jag beställde av Lockners, det gick ganska fort att få det och han som har firman är trevlig.
Ljudet blir skönt som fan! Dock blev hojen slö(are) efter montage så en ommappning är att föredra.

edit: här hittar du tillvägagångssättet: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2250354&postcount=3359
Bilderna är visst borta men om du kontaktar [PlastRaket] så kan du säkert få dem. Lycka till!

haha, bilderna var försvunna men jag ritade upp dom i CAD'n så går det att följa beskrivningen ändå:tummenupp
 

...C

porno holocaust
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Haninge med omnejd
Hoj
röd
Ljud(o)dämpare

Nu har jag också beställt ett Viper av Lockners.
Kommer kanske i slutet på nästa vecka. Ska försöka komma ihåg å dokumentera påsättningen. (Hihi, inte DEN, ditt snuskhövve)

En annan fin sak jag investerat i är Clymers Service Manual för SV650 99-02. rekommenderas, 262 krrrrr på adlibris.se.

Det finns Haynes också, de brukar vara bra.
 

...C

porno holocaust
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Haninge med omnejd
Hoj
röd
Svar till Shwan

Det man brukar behöva kolla är oftast bara 2 saker:
Kommer det bensin?
Har jag gnista?

men nu när jag köpt den fina clymers manualen så kan jag lista lite sammanfattat vad som står i deras felsökningsshema. En del har du redan provat och en del är självklarheter, men det skadar inte att checka av punkterna:

Elsystemet:
1. Tändstiften, hur ser de ut? Vilket gap har de? Är gnistan sjysst?
2. Tändspolen, lösa kablar? Ser den hel ut? Jordkabelns kondition?
3. Kontakter och kablage, smuts, sitter de fast,
4. Trasig signal generator (vet ej vad som avses) och/eller rotor

Bränslesystemet:
1. Luftfiltret och luftburken, smuts? Otät mellan luftburk och förgasare?
2. Bränsletillförsel, filter, läckage?
3. Bensintanken, smutsig bensin?
4. Förgasare, smuts i choke eller munstycken, utslitna munstycken
5. Bensinpump, läckande vacuumslang, trasig ventil

Motorkompression:
lösa tändstift, läckande packningar, defekta kolvar/kolvringar, felaktigt ventilspel
Det finns en himla massa mer grejer att kolla som inte känns så troliga, kolla om du inte kan hitta länk till servicemanualen här på forumet, jag vet att jag sett det nånstans, annars har jag filerna på min burk.


Hoppas jag inte rört till det för mycket med mitt svammel.

Lycka till!
 
Last edited:

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Ska kolla tändstiften i helgen när jag får lite tid över......

Jag säger det igen..
Det är viktigt att du har ett fungerande och fulladdat batteri när du skall felsöka.

Det låter inte som att ditt batteri är helt friskt om du bara kunde göra två startförsök innan det tog slut.

Hur länge fick du gnaga på startmotorn?

Antar att det inte var några problem när du ställde undan den i höstas.

Har du meckat nått med den sen sist du körde ?

Har du startat den under vintern ?

När du river ner för att kolla tändstiften så skulle jag passat på att byta bara för att vara på den säkra sidan.

Dum fråga kanske, du har inte soppatorsk ? fyll upp och häll i en skvätt k-sprit.

Hur gör du med choken ?

Lycka till

/Dan
 

Shwan

Faster than my shadow..
Gick med
7 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Sv 650 -99
Jag säger det igen..
Det är viktigt att du har ett fungerande och fulladdat batteri när du skall felsöka.

Det låter inte som att ditt batteri är helt friskt om du bara kunde göra två startförsök innan det tog slut.




/Dan



Batteriet är fulladdat men jag slutade försöka så att det inte skulle ladda ur igen. Jag är övertygad om att det är nåt annat som krånglar och med stor sannolikhet så är det tändstiften. Den startade hur lätt som helst första gången jag försökte sen vet jag inte vad som hände. Jag har inte rört hojen under vintern vilket var ganska dumt. Borde ha startat den lite då och då eller laddat batteriet.
Jag har fyllt på med bensin däremot har jag inte hällt i nåt k-sprit.
Det är nog lika bra att byta tändstiften som du säger för jag har inget minne av att jag gjorde det förra året.
Det är nog inget stort fel men lite irriterande att inte veta vad och missa alla fina stunder på vägarna:huvet

Ska undersöka allt ni har påpekat och återkommer senare.

mvh
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
Jag har inte rört hojen under vintern vilket var ganska dumt. Borde ha startat den lite då och då eller laddat batteriet.

Nej!! det är bara bra att du inte har gått och startat hojen under vintern.
Finns ingen anledning att starta upp motorn med jämna mellanrum när den inte körs.

Däremot så skall man helst underhållsladda batteriet, något jag själv har slarvat med i vinter.
Men nu ligger den iallafall på laddning med c-tek laddaren...

Att du inte har meckat med den under vintern är ju också en fördel, då har du troligtvis inte haft sönder något :)

Ta och ladda batteriet igen, låt det gärna stå och ladda så länge som möjligt innan du försöker få igång den igen.

För att komma åt tändstiften så gör så här:
Bakre cylindern kommer du åt om du lyfter på tanken.
Främre cylindern behöver du ta loss sidokåporna fram, lossa kylaren.
OBS bara lossa så att du kan böja undan den några cm, inte koppla bort eller ta loss några slangar.
Och till sist ta bort tutan.
Då har du tillräckligt med plats för att komma åt tändstiftet.
Var noga med gummilocket över tändstiftshålet när du sätter tillbaks det igen.
Läcker det in där när du kör i regn så kommer främre cylindern att "dö".

/Dan
 

SLOE

gasar och blundar
Gick med
9 Dec 2006
Ort
Sthlm norr
Hoj
R1200GubbSläde
HEJ,

gått och kikat på sv650 ett tag.. MEN; hur är den att åka "lite längre" på?
säg om man känner för att ta en repa ned till göteborg eller så.

avlider man av smärtor innan man är framme? (och då utan att klota alltså.)
 

...C

porno holocaust
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Haninge med omnejd
Hoj
röd
HEJ,

gått och kikat på sv650 ett tag.. MEN; hur är den att åka "lite längre" på?
säg om man känner för att ta en repa ned till göteborg eller så.

avlider man av smärtor innan man är framme? (och då utan att klota alltså.)

Om man e lång som jag, 1.92, så kan det väl bli jobbigt att huka för fartvinden under den låga kåpan på en SVS och sadeln upplevs som lite hård av vissa. Jag skulle vilja flytta fotpinnarna 1dm bakåt också.
Men jag åker 3-4-timmars pass utan någon värre träsmak.
 
Last edited:

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
HEJ,

gått och kikat på sv650 ett tag.. MEN; hur är den att åka "lite längre" på?
säg om man känner för att ta en repa ned till göteborg eller så.

avlider man av smärtor innan man är framme? (och då utan att klota alltså.)

Toppen även på längre turer! Beror ju förståss på vad man jämför med, den är ju ingen Blackbird eller FJR men nog är den mycket bekvämare än Gixxers o dylika. Själv tycker jag att den passar bra för större personer, är själv 191 cm.
 

Tomppi77

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2007
Ort
Luleå
Hoj
Sv 1000
viper pipor.

Tack för infon, höjde du upp dina burkar så som han på bilden gjort? det såg ju väldigt stiligt ut. Hur fungerar det när man har någon sittandes bak? blir det varmt?

mvh Tomas
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top