SV-Tråden!

SVJonas

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki SV650S -02, svart
framdäck

Undrar om det är någon som har testat att sätta på ett framdäck med 70-profil på sin SV.
Har hört att det ska ge bättre köregenskaper. Måste man höja framskärmen för att kunna göra detta?

Ska ut och rasta den svarta besten för första gången i år idag, det ska bli :banana
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Strandelin skrev:
Bara en massa snack om vilken färg som är snabbast, vilka stylingprodukter som sitter på och längden på SV-piloterna, kan fokus på att köra SV få lite utrymme?

Är själv en ganska flitigt besökare på en del av Sveriges rr-banor men det är tyvärr inte ofta man ser andra SV på banåkningar, var håller ni hus? SV verkar vara en poppis hoj men det märks inte när det blir banåkning. :va

Mitt tips, prova din SV på bana! :tummenupp

Har inte orkat simma över å testa nån rr-bana i Svedala än, men är ganska flitig besökare på Kemora åtminstone. Med uppgraderad fjädring är SV'n kanon på bana! Man blir alltid så barnsligt lycklig när man, med en "tjejhoj", kan klämma sig förbi nån "värsting-hoj" eller dylikt i kurvorna.... :banana :D
 
Last edited:

Fnutten

Född med glid
Gick med
27 May 2003
Ort
Grundämnet?
Hoj
SVulstig
Lokke skrev:
Har inte orkat simma över å testa nån rr-bana i Svedala än, men är ganska flitig besökare på Kemora åtminstone. Med uppgraderad fjädring är SV'n kanon på bana! Man blir alltid så barnsligt lycklig när man, med en "tjejhoj", kan klämma sig förbi nån Retta eller dylikt i kurvorna.... :banana :D
Hur mycket måste göras för att SV:n ska bli acceptabel? Räcker det med att byta gaffelfjädrar och -olja eller är ett stötdämparbyte nödvändigt?

Tänkte åka och hämta upp mina Peugeot 206 vita sidoblinkers idag för montage fram. 40:- per sida känns överkomligt :tummenupp.
 

Ekberg

I like TWINS !!!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki SV650S
SVJonas skrev:
Undrar om det är någon som har testat att sätta på ett framdäck med 70-profil på sin SV.
Har hört att det ska ge bättre köregenskaper. Måste man höja framskärmen för att kunna göra detta?

Jag har 70 profil på min och kan iallafall säga att du inte behöver höja skärmen, Hastighets givaren visar lite mindre.
Har inte kört så långt på dom än och kan inte riktigt uttala mej om skillnaden i körkänsla men jag tror det blev bättre, det blev annorlunda iallafall.

/Dan
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Fnutten skrev:
Hur mycket måste göras för att SV:n ska bli acceptabel? Räcker det med att byta gaffelfjädrar och -olja eller är ett stötdämparbyte nödvändigt?

Tänkte åka och hämta upp mina Peugeot 206 vita sidoblinkers idag för montage fram. 40:- per sida känns överkomligt :tummenupp.

Acceptabel är ett töjbart begrepp....;) varierar från person till person, beroende på erfarenhet mm.

Som nybörjare så är den acceptabel i orginalskick, den går helt klart att ha kul med som den är, men är man över ~70-75 kg så behövs nog åtminstone nya fjädrar fram för att den ska va acceptabel på bana, när man varit ute ett par gånger å man inte bara vill söndagsåka... Viktigast är väl att man modifierar enligt vad man själv känner å inte vad "folk" säger att man "måste" ha.

Sen är ju en öhlinare bak aldrig helt fel, om man har pengar man vill bli av med... :D Den e ju dessutom justerbar om man vill snabba upp styrningen lite.

UnderDOG: Har höjt fotpinnarna 3,5cm å bak 2,5 cm + kortare fotpinnar så det fungerar fint, fortfarande kan broms å vävelvippa ta i men inte så mycket.

SVJonas: Det skiljer mycket mellan märken på samma profil. Har metzeler Mez3 RS2 70-profil fram funkar fint utan att lyfta skärmen. Har kompenserat med att släppa ner gaffelkronan ~6mm. EDIT/ Orsaken till varför körkänslan uppfattas som bättre kan va att styrvinkeln blir lite flackare p g a den högre profilen, dvs stabilare raktfram, men lite slöare att slänga ner i kurvorna.
 
Last edited:

SVJonas

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki SV650S -02, svart
SV-RIDER skrev:
Jag har 70 profil på min och kan iallafall säga att du inte behöver höja skärmen, Hastighets givaren visar lite mindre.
Har inte kört så långt på dom än och kan inte riktigt uttala mej om skillnaden i körkänsla men jag tror det blev bättre, det blev annorlunda iallafall.

/Dan


Ok, det låter bra. Ska nog testa det eftersom det ändå är dax för nya sulor. Kommer nog köra på samma däckstyp som orginal, jag körde 700+ mil förra säsongen på de däcken och det var inte bara touringåkning. Bra hållbarhet....kanske inte bästa grepp dock!
 

msx

Missnöjd MC
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tullinge
Hoj
Trajja Street Triple-08
Kanon med ett SV forum, då vet jag vars jag kan vända mig med frågor å funderingar :tummenupp

Har köpt en del godis till hojen som ska på snarast möjligast.
Rampuckar, slip on, luftfilter, cuts , magspoiler och hugger....

Nån som har erfarenhet ang byte till slip on på -03?
Man måste ju göra en justering av orginal boxen eller köpa en powercommander. Det första alternativet är ju mycket billigare och funderar vad man egentligen behöver?
Nån som kan ge mig lite ljus över detta? :confused:
 

Majk

Guest
Träff i Maj ?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=576360#post576360

Inbjuder härmed alla som kör V-twin till Träff

Läs länken, jag behöver lite intresseinfo så jag vet om det finns sug efter en träff tillsamans.
Jag behöver även hjälp av så många som möjligt för att fixa detta så att det blir så bra som möjligt , ni kan pm:a mig om ni vill hjälpa till eller skriva upp er på listan samt göra en anm om det där (jag behöver stockholmshjälp om vart man ska lägga mcåkningen mm).

Mvh Majk.
 
Last edited:

Simppi

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Vasa, Finland
Hoj
2003 SV650S,Renegade High level,Renegade Airkit,Poly26 belly pan
msx skrev:
Nån som har erfarenhet ang byte till slip on på -03?
Man måste ju göra en justering av orginal boxen eller köpa en powercommander. Det första alternativet är ju mycket billigare och funderar vad man egentligen behöver?
Nån som kan ge mig lite ljus över detta? :confused:

Jag bytte till Renegade high level på min SV...bara att kapa orginalröret och sätta fast nya. Lokala handlaren har en Yoshibox som han kopplar in och kan ändra på suzukis insprutning med (inom vissa ramar)...inte helt fel och inga extra boxar behövs. :Bugar
 

msx

Missnöjd MC
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tullinge
Hoj
Trajja Street Triple-08
Simppi skrev:
Jag bytte till Renegade high level på min SV...bara att kapa orginalröret och sätta fast nya. Lokala handlaren har en Yoshibox som han kopplar in och kan ändra på suzukis insprutning med (inom vissa ramar)...inte helt fel och inga extra boxar behövs. :Bugar

Jag har ett GPR rör liggandes hemma här som jag köpt, å mailade idag verkstäder för att fråga ang detta. Och som det lät så skulle det ju inte vara nåt problem att bara justera orginalboxen.
Vore ju skönt att slippa köpa en massa extra "dyra" saker om man inte behöver dom.
Har du gjort några andra justeringar på din ?
 

beelsebub

Frutti Di Carne
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Cagiva Raptor
Bastard

Får man va me på SV-tråden fast man kör en "bastard??
:confused:

Lite tipps till er angående dämpare. Kika in länken på SH förstasida. Wilbers racingsuspension. Har varit i kontakt med dom och dom har ett trevligt och proffsigt bemötande. Själv ska jag skicka iväg mina gaffelbenn för uppdatering samt att dom bygger en bakstötdämare åt mig efter mitt körsätt, vikt, längd osv. Samt om man har några andra önskemål Ex. "ridehigh" Och detta till ett pris som vida UNDERSTIGER öhlins. Varför betala för nammnet?? Betalar hellre mindre pengar för en skräddarsydd dämpare. Nåväl, har inte fått grejorna än men det ser väldigt bra ut än så länge !!
 

Simppi

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Vasa, Finland
Hoj
2003 SV650S,Renegade High level,Renegade Airkit,Poly26 belly pan
msx skrev:
Jag har ett GPR rör liggandes hemma här som jag köpt, å mailade idag verkstäder för att fråga ang detta. Och som det lät så skulle det ju inte vara nåt problem att bara justera orginalboxen.
Vore ju skönt att slippa köpa en massa extra "dyra" saker om man inte behöver dom.
Har du gjort några andra justeringar på din ?

Jag har installerat ett Renegade airkit....och förstås lyft bort den enorma läppen som hängde där bak...gjorde en egen skylthållare och satte ett par infällda blinkers bak. Sen ligger en Bellypan och samlar damm i hörnet bredvid mig som ska åka på i vår :yoparty Jävligt schyst att det går att justera originalboxen så kan man slänga pengar på annat istället. :fyllisar
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Sveriges snyggaste SV?

Tja, vad tror ni?

Nu är det bara uppflyttade fotpinnar som fattas.
Kraschpuckarna kom på idag, syns på en av bilderna.

//Anders.
 

Bifogat

  • snett_framifrån.jpg
    snett_framifrån.jpg
    121.8 KB · Visningar: 435
  • framifrån.jpg
    framifrån.jpg
    112.9 KB · Visningar: 288
  • Snett_bakifrån.jpg
    Snett_bakifrån.jpg
    95.6 KB · Visningar: 399
  • Bakifrån.jpg
    Bakifrån.jpg
    118.8 KB · Visningar: 341
  • CIMG0966_small.jpg
    CIMG0966_small.jpg
    124.4 KB · Visningar: 336
  • CIMG0960_small.jpg
    CIMG0960_small.jpg
    120 KB · Visningar: 313

msx

Missnöjd MC
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tullinge
Hoj
Trajja Street Triple-08
Simppi skrev:
Jag har installerat ett Renegade airkit....och förstås lyft bort den enorma läppen som hängde där bak...gjorde en egen skylthållare och satte ett par infällda blinkers bak. Sen ligger en Bellypan och samlar damm i hörnet bredvid mig som ska åka på i vår :yoparty Jävligt schyst att det går att justera originalboxen så kan man slänga pengar på annat istället. :fyllisar


För en som inte kan alla detaljer... vad är Renegade airkit?
Jo läppen åkte av så fort som möjligt = )
Har du nån bättre bild på hur hojen ser ut bakifrån? Intresserad av hur det ser ut med dina blinkers. Själv har jag oxå ett hemmabygge på skylthållare men just nu har jag miniblinkers som sitte uppe med hjälp av stripes och måste hitta en ny lösning på det. :huvet
 

Simppi

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Vasa, Finland
Hoj
2003 SV650S,Renegade High level,Renegade Airkit,Poly26 belly pan
UnderDOG skrev:
Tja, vad tror ni?

Nu är det bara uppflyttade fotpinnar som fattas.
Kraschpuckarna kom på idag, syns på en av bilderna.

//Anders.

Såg riktigt nice ut den där...gillade R-rutorna. Blev liten avis då man ser gräsmattan i bakgrunden....här är det bara djupa snödrivor....fast det regnar som bäst...och värmen är på G

MSX: Airkit:et är Renegades luftfilter med en kolfiberplatta och lite slangar att skarva med. Jäkligt fint ljud kommer det från dom vid gaspådrag
Finns bild på ett här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=285&page=4&pp=20

Och såhär ser baken ut just nu.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=40274
 
Last edited:

DirtyHarry

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
Linköping
Hoj
Sv650N
Hej allesammans.
Nybliven hojåkare här som funderar på en sv650 (nakenmodellen).

sv650 har såvitt jag vet rakare styre placerat högre upp och fotpinnarna längre fram än sv650s (fler skillnader?).
Sitter man någorlunda uprätt och bekvämt på den till skillnad från S-modellen? (Går körställningen att jämföra med en er-5 eller t.ex honda hornet 600?)

Funderar på att importera en sv650 men det finns ju ingen att prova nånstans innan, eftersom bara S-modellen verkar importeras av generalagenten.
Vet inte om jag vågar det utan att först provköra/provsitta den :confused:

Om någon vet nåt om en begagnad äldre sv650 (ej sv650s) till salu så hojta!
 

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
I dag tog jag oskulden på våren 2004 mao körde min första tur med sv´n i år riktigt najs kan jag säga, har gått och funderat på att byta till ngt vassare i vinter men efter dagens provtur så har jag ändrat mig. Som den nybörjare jag är så räkker den till gott och väl för mig då jag känner att jag inte kan utnytja hojen för fullt. Så ni som funderar på att köpa er första hoj köp en sv :tummenupp
 

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Tjenare!

Jag har en SV 650 n ( nakna modellen)
och jag och en annan här i V-ås stod och diskuterade om vad det var för skilnad på dem, men inte såg vi så mycke mera än bara styret och kåporna, han testade min, men kom inte ihåg va han sa, om det var nån skilnad i sittstälning, hans var strypt, och inte min, så han kanske inte tänkte så mycket på hur han satt, ba på skilnaden på motorn utan strypningen.

Och en sak till, hur många "nakna" sv´n finns det i svergie.
Jag köpte min av en kille här på forumet för ganska så precis ett år sedan.
Och den var intagen av : Action Sports Sweden AB, (http://www.actionsports.se/)

eller den är i alla fall köpt där.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top