Fnutten skrev:
Hur mycket måste göras för att SV:n ska bli acceptabel? Räcker det med att byta gaffelfjädrar och -olja eller är ett stötdämparbyte nödvändigt?
Tänkte åka och hämta upp mina Peugeot 206 vita sidoblinkers idag för montage fram. 40:- per sida känns överkomligt
.
Acceptabel är ett töjbart begrepp....
varierar från person till person, beroende på erfarenhet mm.
Som nybörjare så är den acceptabel i orginalskick, den går helt klart att ha kul med som den är, men är man över ~70-75 kg så behövs nog åtminstone nya fjädrar fram för att den ska va acceptabel på bana, när man varit ute ett par gånger å man inte bara vill söndagsåka... Viktigast är väl att man modifierar enligt vad man själv känner å inte vad "folk" säger att man "måste" ha.
Sen är ju en öhlinare bak aldrig helt fel, om man har pengar man vill bli av med...
Den e ju dessutom justerbar om man vill snabba upp styrningen lite.
UnderDOG: Har höjt fotpinnarna 3,5cm å bak 2,5 cm + kortare fotpinnar så det fungerar fint, fortfarande kan broms å vävelvippa ta i men inte så mycket.
SVJonas: Det skiljer mycket mellan märken på samma profil. Har metzeler Mez3 RS2 70-profil fram funkar fint utan att lyfta skärmen. Har kompenserat med att släppa ner gaffelkronan ~6mm. EDIT/ Orsaken till varför körkänslan uppfattas som bättre kan va att styrvinkeln blir lite flackare p g a den högre profilen, dvs stabilare raktfram, men lite slöare att slänga ner i kurvorna.