Svampig broms, orsak? (ej luft)

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
jo, jag har en väldigt svampig frambroms på hojen. Saken är den att jag har luftat systemet flera gånger och nu kommer en solid stråle ur gummislangen jag kopplat på nipplen. (inget fukt, ny bromsvätska)

Hojen är ombyggd till streetfighter och med bytta bromsslangar till modell längre. Jag har nu funderat om det kan vara bromsslangarna som utvidgar sig när jag bromsar och på så vis upplevs bromsen svampig. Notera är att det är inga stålomspunna bromsslangar utan vanliga gummi.

Någon annan som upplevt liknande och bytt till stålomspunnet och de har hjälpt??

hojen är en TRX 850 -97a
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Jag bytte till stålspunnet på mina R1'or (-98 & -04), då de kändes en aning svampiga med orginal.
Skillnaden märktes.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Säker på att du fått ur all luft?

Börja på nippeln vid pumpen,pumpa några snabba pump med greppet och håll,öppna nippeln snabbt och helt(helst ett halvvarv)upprepa detta några gånger med kort intervall(vänta inte till nästa luftningsförsök).

Nu börjar du med oken och gör på samma sätt,alltså snabb och stor öppning av nippeln och snabb upprepning.

Om man smygöppnar och bara lite kan ev. luftfickor stanna kvar eller inte ta sig långt nog utan bli kvar i systemet,väntar man för länge innan nästa gång vandrar luftfickan uppåt igen och blir omöjlig att få ur då slaglängden på pumpen inte räcker att få luften hela vägen ner till nippeln och ut.

Detta är en liten beskrivning hur jag gör och vad som funkar på även besvärliga system,många gör felet att dels inte öppna nippeln snabbt och mycket+att ta för lång tid på sig till nästa öppning.

Har du gjort detta och kolvarna går lätt i oken så byt slangar,går inte kolvarna lätt börja med att smörja upp dom eller byt packingar.

Henrik
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Börja på nippeln vid pumpen,pumpa några snabba pump med greppet och håll,öppna nippeln snabbt och helt(helst ett halvvarv)upprepa detta några gånger med kort intervall(vänta inte till nästa luftningsförsök).
Det är långt ifrån alla bromspumpar som har en nippel ;) Men det går ju att lossa banjon lite, alternativt köpa en banjo med nippel :tummenupp

En annan orsak till svampig broms kan vara trötta packningar i bromspumpen, jag har det syndromet på min Gixxer. Sitter på en buss nu, så lite seeeeeeg uppkoppling, men jag har för mig att det var här jag hittade billiga renoveringskit: www.maxmc.se
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Det är långt ifrån alla bromspumpar som har en nippel ;) Men det går ju att lossa banjon lite, alternativt köpa en banjo med nippel :tummenupp

En annan orsak till svampig broms kan vara trötta packningar i bromspumpen, jag har det syndromet på min Gixxer. Sitter på en buss nu, så lite seeeeeeg uppkoppling, men jag har för mig att det var här jag hittade billiga renoveringskit: www.maxmc.se

Helt klart värt att kolla innan du skaffar nya slangar :tummenupp
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Hej.

Hur mår din bromscylinder ?
Ta isär din bromscylinder (bromspump) , titta på kolven och dom små gummiringarna. Är dom slitna så kan inte pumpen bygga upp rätt tryck och känslan blir svampig. I värsta fall får du dåligt eller inget tryck alls.

Till min gamla R1-98 köpte jag ett "renoveringskit" av eftermarknads-fabrikat där alla delar ingick. Det kostade279 pistoler om jag inte minns fel.

Lycka till !

/P
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Ett helt annat fel kan vara att skivorna slagit sig och blivit som "tallrikar". Hade det problemet på ett par skivor jag hade på regnfälgarna. Jädrans långt felsökande innan jag hittade det.
Kolla hur dom ser ut mor bromsbeläggen, dvs anläggningsytan. För att du skall få bromsverkan så måste ju beläggen först "böja" tillbaka skivan rak. Annat knep (så jag upptäckte det vid demontering) var när jag la dom mot marken. Om dom ser ut som tallrikar (ej plana mot underlaget) har dom slagit sig.
Min vibrerade inte alls vid inbromsning eller slog ut bromklossarna, hela skivorna hade slagit sig. Nu var det iofs några hårda racing skivor och inte orginal, sedan har jag ISR grejer och dom kan man ju justera rätt hårt och ändå ha viss bromsverkan vid detta fel. Dock känns det som om man har europas svampigaste bromsar.

Värt en koll kanske.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Med egen erfarenhet kan jag rekommendera att se över bromsoken. Smuts och annat kan göra att kolvarna kärvar vilket , i mitt fall, gjorde att två av sex kolvar rörde sig hyfsat, resterande tvekade i sina gömmor - resultatet var väldigt svampiga bromsar. En renovering av oken gjorde underverk. :tummenupp
 

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Anderstorp
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
Biltema bromsbelägg där slitytan lossnat från metallplattan? långsökt...
 

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
tack för alla svar gubbar. jag har beställt nya stålomspunna slangar nu men skall demontera oken ikväll för att se hur dem mår.

Återkommer med resultat :)

gott nytt!
 

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
SV650s Cbr600rr
Det var många bud. Men eftersom du skrev att du hade bytt bromsslangar så är väl det första att se till så att du har fått ut all luft (som någon redan tipsade om) Det kan va lite tjurigt o få ut all luft (uppe vid bromspumpen) när man bytt slangarna. Håll tryck o släpp på banjon som Hoztic tipsade om.

Kändes bromsarna ok innan du bytte slangarna? I så fall är det troligtvis bara att de e luft i nu.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
inte alla ok man kan lufta ur på plats heller, utan man måste vrida på dem så att man får luftnippeln som högsta punkt i oket, annars kan det bli en luftficka ovanför nippeln som du aldrig kommer åt !

vissa 6-kolvsok t.ex.
men inte alla...

sitter luftnippeln tveklöst högst ?

annars kan det ju vara trött packningar såklart, men funkade allt bra innan du bytte slangarna känns det ju kanske som att det inte är det största felet.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är långt ifrån alla bromspumpar som har en nippel ;) Men det går ju att lossa banjon lite, alternativt köpa en banjo med nippel :tummenupp

En annan orsak till svampig broms kan vara trötta packningar i bromspumpen, jag har det syndromet på min Gixxer. Sitter på en buss nu, så lite seeeeeeg uppkoppling, men jag har för mig att det var här jag hittade billiga renoveringskit: www.maxmc.se

Ja fan,tänkte inte längre än min egen....

Får ändra till "lossa någon skruvjäkel på trycksidan så nära pumpen som möjligt" då... :D

Är förresten pumparna på gixxern av sämre sort?
Jag har hört detta innan nämligen på just gix men inte specifikt på något annat märke.

Gix "kolla pumpen"
Annat märke "kolla det och det och det och funkar det inte kolla pumpen med"

Henrik
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är förresten pumparna på gixxern av sämre sort?
Jag har hört detta innan nämligen på just gix men inte specifikt på något annat märke.
Ja, packningarna i dom verkar ju vara gjorda av en blandning av gamla tidningar och kondomer. Vilket känns konstigt, eftersom det är ju mer eller mindre samma pumpar som sitter på drösvis med hojar. Jag har tex delar från Honda i min, för dom var snabbast att få hem dom :rolleyes:
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Jag skulle tro att det är slangarna som expanderar och ger en svampig känsla. Testa att håll om slangen löst med två fingrar och bromsa hårt och snabbt, så känner du i fingrarna att slangen expanderar. :)
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Kanske bromspumpen som e problemet??

Hade liknande symptom, trots mytomspunna bromsslangar..
Brukar väl finnas renoveringskit till de flesta pumpar!?

Själv bytte jag ut min till en ISR-pump & fick stumt direkt.:)
 

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Har spenderat någon timma i garaget (läs källare) nu och på oken sitter luftningsnippel, tro mig jag har gjort allt för att få bort luften men svampigheten har ändå inte gått bort. Pumpat-->hållt inne --> släppt på nipplen (vätska) --> skruvat åt nipplen...

Har demonterat oken nu, fick ta en stor polygrip för att få ut låskolvarna (4kolvsok) packingarna ser ok ut men dem satt så in i helvete så det kanske var bra att lossa lite på dem trots allt.

Jag har själv inte bytt till de längre bromsslagarna utan det gjorde killen innan som jag köpte den av, de har varit svampiga från dag 1 så det är inget som kommit sista tiden.

Ska rengöra oken i dagarna, vad är mest skonsamt för packningarna att rengöra med?
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

I vissa fall får man lufta bakifrån,trycka in oljan nerifrån o upp!
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top