Svart docka klipps bort från Kalle Anka

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej, det var han inte. Det där är bara ett påhitt baserat på ytterst svaga indicier... Han var anti både nazism och kommunism.

Hade han varit nasse hade han knappast Donald Duck in Nutzi land (Der Furhers Face) skapats av Disney..

Nej, sådana indicier som att han var medlem i ett nazistparti och skickade finansiellt stöd till tyska nazister behöver ju inte betyda att han var nazist.
Han slutade ju faktiskt efter hot om att bli av med det statliga kontraktet att producera propaganda film och få sina tillgångar beslagtagna.

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Censur när det gäller Kalle är inget nytt. Expeditionsscenen när han börjar spela läpp är hårt klippt..

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nu har jag börjat med att censurera familjealbumet och videofilmer, alla bilder på de blonda döttrarna går direkt till papperskorgen, får man ha kvar bilder på hundarna tro, många blir ju rädda för dem :va

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Man pratar om mångfald och integration, på vilket sätt bidrar man till detta genom att eliminera alla etniska och kulturella avbildningar som avviker från vit medelklass?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nej, sådana indicier som att han var medlem i ett nazistparti och skickade finansiellt stöd till tyska nazister behöver ju inte betyda att han var nazist.
Han slutade ju faktiskt efter hot om att bli av med det statliga kontraktet att producera propaganda film och få sina tillgångar beslagtagna.

Då har du hittat info som jag inte lyckats hitta så kan du bidra med lite fakta från några objektiva källor så tas de tacksamt emot... Det jag har lyckats hitta pekar snarast på att detär vänsterfolk som ogillar honom som har förstärkt bilden av honom som nazisympatisör...

Edit:
Jag har inte hittat några pålitliga & objektiva källor av erkänd karaktär som säger att han var sympatisör men hittar heller inte så mycket "officiellt" som tydligt visar att han inte var det..
Jag hittade en judisk nyhetssajt och två judiska bloggar där bloggarna säger att han inte var nazisynmpatisör och där tidningen tar upp de anklagelser(snarare indicier och inget om något partimedlemskap) men de säger samtidigt att det inte finns något som stödjer det.

Min erfarenhet är att judar brukar vara ganska angelägna att sätta dit nazisympatisörer(med all rätt) så om Disney de facto hade varit nazisympatisör har jag svårt att tro att de skulle blogga för att friskriva honom...

Men som sagt, du får gärna presentera lite fakta utöver de där gamla ryktena som lever sitt liv som vandringssägen på nätet även om jag vet att konspirationssidorna och "sanningssägarsidorna" älskar viskleken..

Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
de senaste 20 åren med all mat och några nubbar brännvin in på julafton kl 15.00 gör att jag ändå sover som bäst en bit in i Kalles värld :hej

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är mest lite förundrad över att folk fortfarande tittar på det där.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Snövit som är uppvaktad av 7st dvärgar... HERREGUD, vad är det vi lär barnen egentligen???

Jag har rapporterat ditt inlägg. Du skrev 'dvärgar' om vertikalbegränsade personer.

Hur jävla platta kan vi bli? Eller, vänta, jag fick svaret. Som hon som uttalade sig i artikeln.

"stereotyp på ett negativt sätt mot personerna som potentiellt ser ut så"

Det är inte ens personer som faktiskt ser ut så, utan de ser potentiellt ut så? Personer som skulle kunna se ut så, om man gjorde om dem? Så nu kan vi kränka icke-existerande personer, bara det inte är uteslutet att de i något läge skulle kunna fås att likna det vi ser... ja jisses.

Jag känner mig förövrigt kränkt av att den vita dockan är så förbannat flat och korkad. Dessutom är Noaks ark med i paraden. Det är ett hån mot alla som inte är kristna, samt mot alla som är drabbade av översvämningar. Rudolfs röda näsa är givetvis en grov skymf mot alla som kämpar mot alkoholism. En fet man som åker släde bakom renar? Menar de att alla samer är feta?! Sedan slår Piff stackars Puff, enbart för att han skojar lite med en julgranskula och inte är så smart. Puff har förmodligen ADD och kan inte rå för det. Han behöver behandling, men Disney tycks förespråka att vi skall använda våld mot utagerande barn?!

Frågan är: Hur fan får vi stopp på det?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Danskarna har lite annorlunda syn än oss i Sverige. De tar strid med Disney mot att figurerna klipps bort:

Dansk tv tänker ta strid mot Disney angående den nya versionen av "I jultomtens verkstad", skriver Resumé. Disney har klippt bort tre dockor som anses spegla negativa stereotyper, och den nya versionen ska rulla ut till samtliga länder som visar "Kalle Ankas jul" på julafton. Men i Danmark vill man alltså inte acceptera nya versionen, som de får först 2013.
— Om Disney säger till oss att vi inte kan visa den i originalversion så tar vi striden och säger att det är vi som tar ansvar för vad vi kan visa i programmet, säger Jakob Stegelmann, redaktör på tv-bolaget Damnarks Radio, till tidningen Politiken.
Svenska tv-tittare får på julafton se en version där en svart, en blond och en judisk docka är bortklippta.

http://hd.se/noje/2012/12/19/dansk-tv-tar-strid-mot-disney/

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jag tycker inte det var nånting rasistiskt med den svarta dockan. Vad skulle det vara isf? Att hon var svart? Tycker det var löjligt att klippa bort den.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Programmet är främst till för små barn och jag tror knappast de tycker att det är något rasistiskt över de bortklippta scenerna. Att det kanske inte är politiskt korrekt idag att göra en Disney film med den typen av scener är en annan fråga. Jag tycker dock personligen att det är fel att gå in och censurera kulturella verk som speglar den tidsanda de framställdes under. Det mesta som Disney släpper idag är riktigt dåligt jämfört med många av de verk som släpptes under Disneys tid. De är helt enkelt alldeles för tillrättalagda och politiskt korrekta. Nästan så att man mår illa när man ser dem. Nya Kalle Anka avsnitt går ju inte att titta på. Får jag barn en dag ska jag nog se till att förse mig med ett arkiv med gamla oklippta Disney verk och våldsamma Tom & Jerry serier och mycket annat. Dessa är ju t om ett nöje som vuxen att titta dem på tillskillnad från det som släpps idag.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...