Svartjobb, okej eller helt fel

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Satt och kollade på uppdrag granskning ikväll och blev smått irriterad i programmet. Det gällde huruvida en städare som man betalar svart är en utnyttjad stackare av en rik och läskig människa.

Förutom en mängd politiker som beklagade sig över svartjobb och den allmänna jakten på folk som tjänade pengar så var det inget nytt under solen.

Frågan är vad tycker ni!? skulle ni anlita svart städhjälp (eller svart hjälp med att plana toppen) eller skulle ni kräva kvitto??

/Felix
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Jag har redan städhjälp, jag är gift sedan länge.
 

Therudeboy

Guest
Totalt fel med svartjobbare. Bättre att folk hyr folk genom tex Polenkonsulten, balticpool, byggbemmaning etc och gör det lagligt, sen kan dom som hyr även tänka på att det finns sånna som den där landin som inte betalat sitt folk. :mad:
 

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Bästerås
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Jag håller med HanneZ, det beror på priset. Jag utför gärna svartjobb själv oxå. Jag sponsrar staten under arbetstid, men har ingen lust att göra det på fritiden.. :hihi
 

Diversion

Guest
Beror väl helt på. Att anställa någon svart under längre tid är fel men bara för ett par dagar t.ex. fixa altanen eller så tycker jag är o.k.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Therudeboy skrev:
Totalt fel med svartjobbare. Bättre att folk hyr folk genom tex Polenkonsulten, balticpool, byggbemmaning etc och gör det lagligt, sen kan dom som hyr även tänka på att det finns sånna som den där landin som inte betalat sitt folk. :mad:

Jo Polenkonsulten och sånt är ju riktigt bra! Fd kolgruvearbetare som skyfflar till blodet sprutar ut näsan på dem för 40 kr i timmen....fy fan...sen jag såg det är jag helt på deras linje som försöker stoppa detta....
 

Therudeboy

Guest
Chris Ash skrev:
Jo Polenkonsulten och sånt är ju riktigt bra! Fd kolgruvearbetare som skyfflar till blodet sprutar ut näsan på dem för 40 kr i timmen....fy fan...sen jag såg det är jag helt på deras linje som försöker stoppa detta....




Min pappa kommenterade den här landin på insider i fredags och jag måste hålla med honom att det är rena rama slavarbete vissa sysslar med. För jävligt tycker jag för dom kommer hit i tron om att tjäna stora pengar och det gör dom om man är redig nog att betala dom. Sen ska dom ha ett bra boende för det är ju människor och inga grisar.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Therudeboy skrev:
Min pappa kommenterade den här landin på insider i fredags och jag måste hålla med honom att det är rena rama slavarbete vissa sysslar med. För jävligt tycker jag för dom kommer hit i tron om att tjäna stora pengar och det gör dom om man är redig nog att betala dom. Sen ska dom ha ett bra boende för det är ju människor och inga grisar.

Jag jobbar till och från i byggbranschen och folk skulle inte tro sina ögon om de såg hur vissa av dessa killar har det här. Det har faktiskt hänt att de sovit flera stycken under en presenning på hösten.....fan jag blir så jäkla förbannde när jag tänker på det. Denna underbara värld styrd av pengar....
 

Aee

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2003
Ort
Upplands Väsby / Stockholm
Hoj
Letar sf-projekt eller motard
Jag tycker att det är okej, att svart jobba.
T.ex.Asså typ att man känner en lackerare å så får man ett billigare pris utav kvitto. :arsele
Men det e inte okej, att ta in folk från balkan länderna t.ex. och låta dom bo på en båt. Där man låter dom jobba som snickare eller något liknande, för en mycket liten summa. Det e fel. :fatta!

Det tycker jag iaf.
 

Therudeboy

Guest
Chris Ash skrev:
Jag jobbar till och från i byggbranschen och folk skulle inte tro sina ögon om de såg hur vissa av dessa killar har det här. Det har faktiskt hänt att de sovit flera stycken under en presenning på hösten.....fan jag blir så jäkla förbannde när jag tänker på det. Denna underbara värld styrd av pengar....



Jo jag har hört sånna saker med och det är sjukt. Min far har krav på att hans arbetare ska ha svenskastandard på sinna bostäder villket han är väldigt noga med. Samma det här med lönen.
 

Tyro

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Vindeln
Hoj
Honda Jättesvart fågel -98
Jag tycker att det är fel att jobba heltid svart, men inte fan tar jag kvitto om jag skottar/klipper gräs åt grannen.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag betalar hellre någon svart för ett jobb de utfört åt mig än att få kvitto. Jobbar mer än gärna svart också. Så länge jag tjänar pengar på det så är jag nöjd. Därmed inte sagt att jag skulle anställa en Est för att snickra mitt hus för 40:-/timmen. Men det var ju inte det frågan gällde.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Frågan var väl om ni själva skulle anlita svart städhjälp, inte om ni själva skulle kunna tänka er att jobba svart?

Jag har inga egentliga moraliska problem med att varken anlita en etablerad hantverkare typ snickare, elektriker eller liknande svart vid sidan av eller själv jobba lite svart som ett extraknäck, men att anlita en fattig städare från öststaterna för att städa bland min skit, det skulle jag fan inte göra om jag så jobbade 100 timmar i veckan och mitt hem drunknade i damm.

Svart städhjälp är ett äckligt jävla storstadsfenomen bland alla "upptagna" självälskande karriärsapor som känner att dom måste ha en polsk städtant bara för att alla andra polare i golfklubben har det.

Jag har kollegor som är singlar och bor i lägenheter som har svart städhjälp, vafan är det? Hur jävla jobbigt är det att städa upp i en lägenhet efter en (1) person? Makalöst.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sgtpepper skrev:
Frågan var väl om ni själva skulle anlita svart städhjälp, inte om ni själva skulle kunna tänka er att jobba svart?

Jag har inga egentliga moraliska problem med att varken anlita en etablerad hantverkare typ snickare, elektriker eller liknande svart vid sidan av eller själv jobba lite svart som ett extraknäck, men att anlita en fattig städare från öststaterna för att städa bland min skit, det skulle jag fan inte göra om jag så jobbade 100 timmar i veckan och mitt hem drunknade i damm.

Svart städhjälp är ett äckligt jävla storstadsfenomen bland alla "upptagna" självälskande karriärsapor som känner att dom måste ha en polsk städtant bara för att alla andra polare i golfklubben har det.

Jag har kollegor som är singlar och bor i lägenheter som har svart städhjälp, vafan är det? Hur jävla jobbigt är det att städa upp i en lägenhet efter en (1) person? Makalöst.

Jag delar fullständigt din mening. Inte för att jag är rabiat motståndare till svartjobb men för att jag tycker det är osmakligt då människor utan utbildning/inflytande/makt utför tjänster åt människor som är socialt och yrkesmässigt väletablerade.

Jag har en kompis som är gift med en brasiliansk tjej. De har två barn. Hon arbetar inte. Minst en gång i veckan kommer en kvinna från Columbia hem till dem för att städa och tvätta. Min kompis fattar ingenting när jag undrar hur han ser på det moraliskt berättigade i detta.

:fatta!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Blir dyrt att åka från columbia hem till dem minst en gång i veckan bara för att städa, eller får hon grymt bra lön av dem?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top